Vänta till kommande laptops? : Laptop högskola

Permalänk
Medlem

Vänta till kommande laptops? : Laptop högskola

Halloj, dags för högtiden att fråga efter köpråd på SC. Dock så lyder min fråga lite annorlunda och frågan är i förebyggande syfte.

Kort bakgrund till frågan (Börjar Elektroteknik ingenjörer nu i höst, programmering i språket C börjar första terminen/ budget ~15k / helst 13-14" anledning portabel/ Stationär hemma som hanterar tyngre uppgifter)

Köprådet lyder : Anser ni att det är värt att investera i en utav de befintliga laptop's som finns på marknaden eller skall man vänta på de kommande laptop's som "Ryktas" landa runt årsskiftet? (MBP/MSP5/Xps? /Lenovo)
Då de förmodligen kan vara laddade med diverse förbättringar som kaby lake eller dylikt.

Alla feedback uppskattas såklart 😀
(Lite vilse i tankarna om vad som kan vara den bästa investeringen) 😜

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Om du har behov av en laptop i höst är det inget och finns inget att vänta på.

Kaby Lake lär inte bli någon egentlig förbättring som märks mer än väldigt marginellt, det är lixom ingen ny CPU utan bara en aningens mer optimerad Skylake, förra gången hette motsvarande Haswell refresh, och denna gången får den eget namn bara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du har behov av en laptop i höst är det inget och finns inget att vänta på.

Kaby Lake lär inte bli någon egentlig förbättring som märks mer än väldigt marginellt, det är lixom ingen ny CPU utan bara en aningens mer optimerad Skylake, förra gången hette motsvarande Haswell refresh, och denna gången får den eget namn bara.

Väldigt bra synpunkter ☺️
Då står jag nu vid den jobbiga punkten, att välja Laptop haha!
Då står det mellan Levono(x- series) / Dell xps 13 /samt HP spectre i princip. Hmmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Väldigt bra synpunkter ☺️
Då står jag nu vid den jobbiga punkten, att välja Laptop haha!
Då står det mellan Levono(x- series) / Dell xps 13 /samt HP spectre i princip. Hmmmm

HP spectre ser ju läcker ut, men tror dom andra 2 är kanske lite mer praktiska, och har bättre batteritid.
Lenovo x är nog mer slitstark också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@Swepz: vet inte hur det kommer se ut på just din högskola, men skulle troligtvis säga att när ni jobbar sitter ni troligtvis i ett datalab så behovet just på högskolan är lågt för laptopen det är mer vid grupparbete som det kan komma som ett behov när man vill jobba på andra ställen. Däremot är en lite smidig laptop för föreläsningar trevligt om man inte föredrar papper och penna. Men ofta är just det behovet en smidig liten laptop med bra batteritid vad man behöver eftersom kurslitteraturen ofta väger några kilon blir det ofta drygt att släpa en stor laptop också speciellt om man ska iväg på fest eller gymmet efter föreläsningen. Som också lägger på en fin vikt.

Jag skulle vänta och se hur mycket ni sitter i lab osv, före du köper något för då märker du mer vilka behov som finns. Sen tror jag att prestanda höjningen blir minimal, utan möjligtvis lite bättre pris eller möjlighet att pruta när nyare teknik introduceras, men tveksamt att vänta för just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

HP spectre ser ju läcker ut, men tror dom andra 2 är kanske lite mer praktiska, och har bättre batteritid.
Lenovo x är nog mer slitstark också

Det gör den 😜 Bra batteri tid går alltid hem hos mig ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

@Swepz: vet inte hur det kommer se ut på just din högskola, men skulle troligtvis säga att när ni jobbar sitter ni troligtvis i ett datalab så behovet just på högskolan är lågt för laptopen det är mer vid grupparbete som det kan komma som ett behov när man vill jobba på andra ställen. Däremot är en lite smidig laptop för föreläsningar trevligt om man inte föredrar papper och penna. Men ofta är just det behovet en smidig liten laptop med bra batteritid vad man behöver eftersom kurslitteraturen ofta väger några kilon blir det ofta drygt att släpa en stor laptop också speciellt om man ska iväg på fest eller gymmet efter föreläsningen. Som också lägger på en fin vikt.

Jag skulle vänta och se hur mycket ni sitter i lab osv, före du köper något för då märker du mer vilka behov som finns. Sen tror jag att prestanda höjningen blir minimal, utan möjligtvis lite bättre pris eller möjlighet att pruta när nyare teknik introduceras, men tveksamt att vänta för just det.

Tack för response, ja är lite tveksam hur det kommer se ut exakt men är alltid skönt att ha Laptop ist för gamla paper och penna. Tror inte prisskillnaden vid "Backtoschool" kampanjerna blir så mkt bättre än vid pris dumpningen innan ny produkt, men jag kan ha fel 😜

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just ja! Får ju inte glömma Asus som ett alternativ 😜

Visa signatur