Omformatera datorn med Windows 10

Permalänk
Medlem

Omformatera datorn med Windows 10

Hej.

Eftersom att Windows 10 inte längre gick att uppgradera till gratis sen i fredags bestämde jag mig för att (äntligen?) uppgradera min dator från Windows 7. Det var länge sedan jag omformaterade min dator och jag tänkte att det var dags att göra det nu. Min fråga är; Hur omformaterar jag datorn nu när jag uppgraderat till Windows 10?

Jag googlade och hittade en youtube video som beskrev det att man endast gick in på Win>Inställningar>Uppdatering och säkerhet>Återställning>Kom igång. Sedan väljer man att ominstallera och ta bort allt innehåll. Är det verkligen såhär lätt? Jag har ju alltid behövt stoppa in Windows-skivan i datorn, boota på CD för att sedan ominstallera och omformatera den vägen. Det känns inte som att man verkligen får en 100% ren ominstallation när man väljer att göra det via operativsystemet, redan inloggad, om ni förstår vad jag menar.

Sen skulle jag även vilja bli av med alla eventuella säkerhetskopior som jag gissar skapas om man ominstallerar den här vägen. Vill även bli av med säkerhetskopian som låter mig gå tillbaks till Windows 7 inom en månads tid.

Så hur gör jag för att omformatera datorn, ominstallera Windows 10 och blåsa bort all sparad data på både min SSD samt extra HDD nu när jag installerat Windows 10?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inaktiv

Ett tips kan vara att vänta till den 2:a Augusti då en stor W10 uppdatering släpps. Om du skapar Windows 10 USB-stickan efter detta datum så är nog chansen stor att den ingår.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Då väntar jag tills uppdateringen släpps innan jag omformaterar.

Permalänk
Medlem

@RGedda: Ta bort partitionerna också när du ändå håller på. Tar bara några sekunder extra och är känt för att fixa konstiga fel där det inte räcker att bara formatera och installera om.

Jag håller med dig att det inte kan bli 100% ren när man installera om via återställnings alternativet i Windows. Man vet ju inte hur många buggar, virus mm kvar då.

Permalänk
Medlem

Jag har läst den här tråden och jag försöker verkligen förstå men det är som ett okänt språk för mig
Jag måste omformatera min dator och försöker förstå hur jag ska göra.
Jag har inga cds/usb eller nycklar eller annat. Kan jag omformatera ändå?

Om jag gör såhär:
http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows....

vad finns kvar då sen?
finns windowsprogrammen kvar (excel, word?)
vad händer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim2:

Jag har läst den här tråden och jag försöker verkligen förstå men det är som ett okänt språk för mig
Jag måste omformatera min dator och försöker förstå hur jag ska göra.
Jag har inga cds/usb eller nycklar eller annat. Kan jag omformatera ändå?

Om jag gör såhär:
http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows....

vad finns kvar då sen?
finns windowsprogrammen kvar (excel, word?)
vad händer ?

Bilden under steg 3 förklarar vad som händer. Vad som finns kvar beror på vilket alternativ du väljer. Appar bruka betyder program och dom försvinner. Om man väljer alternativ där saker finns kvar så kan fel också bli kvar nånstans.

Man behöver starta datorn från USB/DVD för att göra en riktig ren installation. Den kan aldrig bli riktig ren om datorn startar från det Windows den försöker rensa.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig skapa DVD, USB mm som du kan använda för att installera om.

Om Windows 10 redan är aktiverad på din datorn så kan du skippa steget där den frågar efter nyckel. När du installerat klar och kopplat upp dig mot internet kan det ta allt från några sekunder till flera timmar tills Windows är aktiverad. Microsoft har en server eller nåt som kommer ihåg att Windows 10 varit aktiverad på din dator även om tex alla diskar gått sönder och man installera om på en ny disk.

Edit:
Glöm inte steg 1 backup som nämns i din länk. Även om ett av alternativen nämner att den sparar filer är det bäst att själv leta upp och spara personliga filer.