Permalänk
Medlem

Välja tv till konsol-spel.

Hej

Har kollat runt lite på forumet och konstaterat att jag ska kolla på en ny tv för att inte DÖ på grund av lag!

Då är responstiden på tv:n viktigast.
Idag har jag en Philips 42plf3606h/12 som jag köpte för 4-5 år sedan. Jag läste på Philips hemsida att denna har en svarstid på 5ms (vilket är fantastiskt bra) men jag antar att den har blivit bättre efter alla åren och att den har fått behålla samma modell nr?

Min fråga är om man kan lita på siffrorna dom ger ut och om dom stämmer som i mitt fall på en modell fast många år äldre?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hittade en intressant artikel om vilka TV apparater som passar bäst för konsoler.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

OK säg att jag letar en tv i prisklass 5-6k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lwiseby:

Hej

Har kollat runt lite på forumet och konstaterat att jag ska kolla på en ny tv för att inte DÖ på grund av lag!

Då är responstiden på tv:n viktigast.
Idag har jag en Philips 42plf3606h/12 som jag köpte för 4-5 år sedan. Jag läste på Philips hemsida att denna har en svarstid på 5ms (vilket är fantastiskt bra) men jag antar att den har blivit bättre efter alla åren och att den har fått behålla samma modell nr?

Min fråga är om man kan lita på siffrorna dom ger ut och om dom stämmer som i mitt fall på en modell fast många år äldre?

5ms svarstid syftar förmodligen på hur snabbt pixlarna kan ändra färg, vilket inte ska blandas ihop med input lag som är det intressanta när man ska ha en tv för spelande. Såvitt jag vet finns det inte en enda TV-tillverkare som skriver ut input lag i specifikationerna så du måste kolla efter recensioner på just den TV-modellserien du är intresserad av. Hdtvtest.co.uk och displaylag.com är två sidor som har ganska utförliga listor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."