AMD släpper Radeon Software 16.7.3 med optimeringar för RX 480

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Är detta något som funkar för alla? Jag har bara sett det utav en person här på Sweclockers.

Sett att många ute på nätet gjort just detta.
Men några garantier att det skulle fungera för alla finns ju inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

Vill inte låta negativ men är ju längre lista med "kända fel" än med fixar.

Vilket man ska vara positiv över, kända fel är bättre än okända fel. Det dessutom betyder att AMD försöker lösa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@_Merc_: Med samma tankegång kan man säga lika dant om AMD.
Släppa ett nytt kort som är sämre än förra och förr förra generationen.
480 sämre* än 390x och dyrare eller samma pris.
480 sämre* än 290x

*sämre i sweclockers prestandaindex.

Jag jämför inte ens med nvidia som ligger minst en generation framför amd.
Att inte ens ligga över sina egna gamla kort kan väl inte kallas annat än fail.

480 är inte ens i samma prisklass, ska du jämföra 480 emot något kort så är det Tonga korten.
priset på kortet i Sverige är så sjukt inflerat på grund av dålig tillgång då det verkar sälja som smör i USA där Priset är bättre.

Vilket företag har gjort HBM kort först ??

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Måste säga att man blir lite trött på alla korkade kommentarer om sämre prestanda än förra generation etc. 1060 och 1070 fick SPÖ av 980ti då efter marknads kort testades. 980ti såldes för 3990kr för nån vecka sen. Vart är allt Gnäll om att Nvidia borde packa ihop.
Läs på för tusan eller sluta skriv flaimbait/skitsnack.

480 är dyrare i norden än det ska vara annars ett väldigt prisvärt MELLANKLASSKORT. 390x är prisvärt som fan på 2590kr eller vad det kostar men det heter UTFÖRSÄLJNING.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@_Merc_: Med samma tankegång kan man säga lika dant om AMD.
Släppa ett nytt kort som är sämre än förra och förr förra generationen.
480 sämre* än 390x och dyrare eller samma pris.
480 sämre* än 290x

*sämre i sweclockers prestandaindex.

Jag jämför inte ens med nvidia som ligger minst en generation framför amd.
Att inte ens ligga över sina egna gamla kort kan väl inte kallas annat än fail.

Pfft, det slår ju ditt gamla 980Ti nästan, för mycket mindre peng.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Jo AMD har visst fastnat där!

Dom väntar på HBM2, de är fortfarande tillverkningen av det som är i vägen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Witcher 3 crachar inte längre iaf pga av uppdateringen, Dock flippade 7dtd sönder

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är detta något som funkar för alla? Jag har bara sett det utav en person här på Sweclockers.

power limit grejen funkar på både nvidias kort och amds kort..

Tex mitt 390 nitro i stock klarar knappt av 1000mhz på power limit 0.. ökar jag lite så ökar frekvensen direkt..

det är samma sak för nvidias boost.. högre power limit högre boost/stabilare boost. spec när man överklockar så behöver man dra på för för alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

power limit grejen funkar på både nvidias kort och amds kort..

Tex mitt 390 nitro i stock klarar knappt av 1000mhz på power limit 0.. ökar jag lite så ökar frekvensen direkt..

det är samma sak för nvidias boost.. högre power limit högre boost/stabilare boost. spec när man överklockar så behöver man dra på för för alla kort.

Nu pratade jag om att dra ner volt och öka powerlimit för att få högre prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu pratade jag om att dra ner volt och öka powerlimit för att få högre prestanda.

Han är fortfarande inte ensam om att få det att funka på sit rx 480.. Finns många fler som visat samma beteende hos kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Han är fortfarande inte ensam om att få det att funka på sit rx 480.. Finns många fler som visat samma beteende hos kortet.

Jag har aldrig påstått att han var ensam. Jag frågade, det var inget påstående.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har aldrig påstått att han var ensam. Jag frågade, det var inget påstående.

Jo okej:) men iaf så är de bra kort ;D.

Edit: inte för att du påstått annat!!:0

Permalänk
Medlem

en RX 490 skulle blir nice...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@kelthar: Bara med fanboy ögon kan man säga att att RX 480 bara nästan är bättre.
Enligt Sweclockers prestandaindex 1080p, är ref 980ti ca 39% bättre. Jag kör EVGA som är en aningen bättre än referenskort som jag gav 4000kr för mitt EVGA
Min andra dator som har ett Saphire 290x är ca 40% sämre än min uppdaterade (dator i sign)

Åh nej jag är inte fanboy åt ena eller andra hållet.
Har två datorer med nvidia och två med AMD. Jag va mer impad av 2xx och 3xx serien än 4xx (hittils)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@kelthar: Bara med fanboy ögon kan man säga att att RX 480 bara nästan är bättre.
Enligt Sweclockers prestandaindex 1080p, är ref 980ti ca 39% bättre. Jag kör EVGA som är en aningen bättre än referenskort som jag gav 4000kr för mitt EVGA
Min andra dator som har ett Saphire 290x är ca 40% sämre än min uppdaterade (dator i sign)

Åh nej jag är inte fanboy åt ena eller andra hållet.
Har två datorer med nvidia och två med AMD. Jag va mer impad av 2xx och 3xx serien än 4xx (hittils)

Ja, slår det nästan 980ti så slår det nästan 1070 också. 1070 i sin tur är nästan lika bra som 1080. Slutsats: Sluta dreggla efter ett 1080, ett 480 är nästan lika bra!

Nästan är ju beroende på hur mycket nästan är dock men det tycker jag nästan är upp till var och en..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@kelthar: Bara med fanboy ögon kan man säga att att RX 480 bara nästan är bättre.
Enligt Sweclockers prestandaindex 1080p, är ref 980ti ca 39% bättre. Jag kör EVGA som är en aningen bättre än referenskort som jag gav 4000kr för mitt EVGA
Min andra dator som har ett Saphire 290x är ca 40% sämre än min uppdaterade (dator i sign)

Åh nej jag är inte fanboy åt ena eller andra hållet.
Har två datorer med nvidia och två med AMD. Jag va mer impad av 2xx och 3xx serien än 4xx (hittils)

Trollet blir trollat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?