Nvidia lanserar Geforce "Pascal" för bärbara datorer till Gamescom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Ska citera artikeln åt dig:

"...enligt rapporten ska ha liknande eller rentutav samma prestanda som sina stationära motsvarigheter". Hade de haft samma nedgradering som M varianterna så hade ditt argument hållit, ja. Inte helt orimligt då det gått att kyla 980 utan M i laptop. 1080 är ännu svalare, speciellt om den inte är överklockad. Men time will tell. Men kul med alla nissar på swec som är så pessimistiska här i livet till allt och alla

Hade hållit med dig om den lilla biten inte varit med. Den biten bara skriker "Vi lyckades inte få ned strömkraven så mycket att vi kan ha garantera att du får exakt samma frekvens som tidigare..". Det är helt enkelt ett klassiskt PR knep i klass med "Upp till 100 mbit/s". Alltså att du kan eventuellt nå nivån men det kommer antagligen inte att hända. Att ta Nvidias ord dessutom för "facevalue" är bara naivt. Vi snackar alltså om företaget som trodde det var en bra ide att ljuga sina kunder rakt upp i ansiktet och när det väl upptäcktes så valde de att förneka det ännu mer. Det handlar inte om pessimism. Det handlar om att se det som antagligen är det mest troliga scenariot.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Läckta bilder på kommande msi gaming laptops dock sägs det att priserna inte riktigt stämmer.

https://www.dropbox.com/s/h9hjswxsop0hmf1/tapatalk_1470071691...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nvidia har länge kunnat leverera rena desktopversioner av GPU:er till laptops.. men problemet har alltid varit kylning och pris. Förstår inte denna hype. Antingen kommer de gå svinvarma eller så kommer det handla om ganska tjocka laptops med en batteritid på typ 3 minuter vid load. Samtidigt kommer de även låta en hel del.

Självklart kommer dom ha lägre klock och inte prestera lika bra, men bättre än tidigare M-versioner. Tjocka laptops får man räkna med om man ska ha en bra dGPU. Vad gäller batteritid är det väl ändå ingen som sitter och spelar tunga spel utan att ha laddaren i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Självklart kommer dom ha lägre klock och inte prestera lika bra, men bättre än tidigare M-versioner. Tjocka laptops får man räkna med om man ska ha en bra dGPU. Vad gäller batteritid är det väl ändå ingen som sitter och spelar tunga spel utan att ha laddaren i?

Det tror jag absolut. De kommer att prestera bättre än tidigare m-versioner enbart för det faktum att det är en ny generation av grafikkort. Att det sedan blir nedklockade desktopkretsar gör ju att det blir mer prestanda. DÄREMOT att behöva sitta inne med laddaren är väl orsaken varför man väljer en laptop före en stationär? Dessutom så kommer den bli tyngre och antagligen mycket varmare. Börjar bli lite överdrift i hur tjocka de bärbara datorerna börjar bli.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det tror jag absolut. De kommer att prestera bättre än tidigare m-versioner enbart för det faktum att det är en ny generation av grafikkort. Att det sedan blir nedklockade desktopkretsar gör ju att det blir mer prestanda. DÄREMOT att behöva sitta inne med laddaren är väl orsaken varför man väljer en laptop före en stationär? Dessutom så kommer den bli tyngre och antagligen mycket varmare. Börjar bli lite överdrift i hur tjocka de bärbara datorerna börjar bli.

Inte bara därför att det är en ny generation. Visserligen kommer 1060 till bärbara vara sämre än desktop-versionen men jag tvivlar starkt på att det kommer vara en sådan skillnad som det var mellan 970m och 970. 970m är väl knappt snabbare än GTX 760? Har inte sett många tester där dock så kan variera i spelen.

En bärbar har man ju för att kunna förflytta sig, när man väl ska spela tunga spel så har man väl laddaren i bara. Jag skulle vilja ha bärbar speldator just för att kunna ta med mig en bra dator enklare, även en tjock tung laptop är enklare än en 10Kg+ stationär och så ska man ha skärm osv med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det tror jag absolut. De kommer att prestera bättre än tidigare m-versioner enbart för det faktum att det är en ny generation av grafikkort. Att det sedan blir nedklockade desktopkretsar gör ju att det blir mer prestanda. DÄREMOT att behöva sitta inne med laddaren är väl orsaken varför man väljer en laptop före en stationär? Dessutom så kommer den bli tyngre och antagligen mycket varmare. Börjar bli lite överdrift i hur tjocka de bärbara datorerna börjar bli.

Väljer man en gaming laptop så är nog portabliteten den främsta anledningen till laptop. Jag tror inte att att det är någon som förväntar sig att man skall kunna sitta och spela timtal på batteriet i en gaming laptop. När man inte spelar så brukar dom dessutom köra på den inbyggda grafikdelen i cpu'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter som du har överdrivna förväntningar. Ju mer kraft = ju större kylning = ju större laptop. Ju mer kraft = större batteri = större laptop. Vi snackar alltså om att man måste tumma antingen på storleken eller på prestandan.

Det är därför jag är skeptisk till hur bra idé det är att trycka in ett fullt 1080 i en bärbar.

Batteri delen skulle delvis kunna lösas genom att antingen så klockar kortet ner sig ordentligt när datorn körs på batteri, kanske även en del Cuda kärnor som avaktiveras när datorn är på batteri.
Eller att kunna köra på en strömsnålare GPU, exempelvis Intels integrerade, när datorn körs på batteri.
Grafikprestandan blir kraftigt lidande när man kör på batteri, men samtidigt går datorn att använda till något när man sitter på tåget/bussen eller var man nu befinner sig. När man är hemma/kontoret/hotellrummet eller var man nu har tillgång till eluttag så har man prestandan.

Men kylningen kan ju vara problem ändå även om man sitter hemma med tillgång till eluttag.
Om man inte ska ha någon extern vattenkylning också. Men då blir den bärbara mer och mer stationär...

Om det tas några större kliv framåt, jämfört med tidigare generationer, så ska det bli intressant att följa, oavsett om det inte når hela vägen fram.

Permalänk
Medlem

Undra vad priset kommer bli för en 17'' dator med 1080(M) när en med 980 kostar minst 30k. För att inte prata om storleken. Alla bärbara jag har beskådat med ett 980 är ju gigantiska.

Kommer de ut med en 15'' dator med 1070(M) med bra ungefär samma tjocklek som MSI GS60 eller ASUS GL502 för under 20k så kommer jag bli positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Så... Desktop kretsarna kommer användas i laptops?...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

erhm, va?

Ja, den s k "Pascal-modellen", där man håller Tillgången snäppet under Efterfrågan så länge det går att sälja saker till överpris .

Kan nu folk sluta att vältra sig i nVidias (även om de är prestandamässigt förtjänta) framgångar gentemot AMD och börja hoppas på Vega istället? Vi är ju konsumenter för böveln...så här går det utan konkurrens!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Man blir ju nästan trött av att höra alla människor gnälla på att det kommer gå SÅÅÅ varmt.
Nytt grafikkort med mer kraft behöver inte betyda att kortet går varmare. Förbrukningen brukar ofta sjunka mot tidigare generation, sen kan man klocka ned kortet och antagligen kan man underklocka volten REJÄLT med nuvarande klock.

Fläktarna på era nya 1080 är inge WOAW, vafan det går skicka in liknande i en laptop, speciellt när era går i 60 grader full load.

Klarar referenskort att kyla det så klarar en laptop det med.

Permalänk
Medlem

Många verkar inte veta att... Jo det finns bärbara datorer som har exakt samma prestanda som på desktop.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Många verkar inte veta att... Jo det finns bärbara datorer som har exakt samma prestanda som på desktop.

https://www.youtube.com/watch?v=NC2blnl0WTE

Wow vilket monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Många verkar inte veta att... Jo det finns bärbara datorer som har exakt samma prestanda som på desktop.

https://www.youtube.com/watch?v=NC2blnl0WTE

Tyckte dock det var mer reklam än video dock. Känns som de gjorde inte nån seriös recension av den heller

Permalänk
Medlem

När kommer externa grafikkort bli mainstream igen? Jag kommer ihåg när man hade en Dell C840 laptop och en dockstation med två pci så man kunde köra tex antingen två Voodoo2 sli eller voodoo5 och ett roland kort och köra glide laptopskärmen med full glide goodness utan att behöva förlita sig på skiten som var integrerad (klarade knappt quake2 i hardware mode)

Dockstationen såg dock sjuk ut med en vga kabel mellan de två voodoo korten och ytterligare en vga dsub till vga in porten på baksidan. men wth det funkade.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Laptop utrustad med gtx 1070 kmr kosta ungefär 25000:- SEK enligt flertal kända europeiska nätbutiker, sök på Asus G752VS-GC018T

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ja, den s k "Pascal-modellen", där man håller Tillgången snäppet under Efterfrågan så länge det går att sälja saker till överpris .

Kan nu folk sluta att vältra sig i nVidias (även om de är prestandamässigt förtjänta) framgångar gentemot AMD och börja hoppas på Vega istället? Vi är ju konsumenter för böveln...så här går det utan konkurrens!

1070 finns allt och 1080 finns men färre. Priserna kommer nog se ut som dom gör ändå. Jag ser fram emot Vega men nyheten handlar ju inte om det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer snabbt! Skulle behöva byta ut min laptop med 765m Sli.. 17" ips med Gsync och ett 1070 hade vart underbart för tråkiga hotellkvällar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta85:

Laptop utrustad med gtx 1070 kmr kosta ungefär 25000:- SEK enligt flertal kända europeiska nätbutiker, sök på Asus G752VS-GC018T

Skickades från m.sweclockers.com

1080m versionen har "släppts" på webhallen och ligger ust nu på 28k!
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/245821-a...

Jävlar vad priserna bara sticker iväg.

Permalänk
Medlem

Kan vara lite intressant detta. Min spellaptop med 8970m behöver en uppgradering... goa är, jag kan faktiskt uppgradera den, dvs ge mig ett löst 1080/1070 (för laptop) så byter jag kretsen själv

Enligt spec ska laptop kylningen för GPUn klara 175W i min maskin, så jag tror inte det är något problem, speciellt inte när dessa idag har dynamisk klock.

Dock förstår jag inte varför de ska bli av med "M". Kan du montera kretsen i en desktop? Nej.
Kommer den ha samma grundklocks som desktop version? Troligen Nej.

Om något är problemet att "M" alltid gett dem rätten att ta ett bra kort och ta bort 1/4 av chippet o sälja det som "mobilt". Hade hellre sett att de faktiskt gjort äkta 1080M, dvs en 1080 med Mobil kontakt, men i övrigt likt. Mao, gör "M"et till vad de borde ha varit från början istället.

Att de nu väljer att ta bort "M"et är inget mer än erkännande på att de fulat sig som F förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Man blir ju nästan trött av att höra alla människor gnälla på att det kommer gå SÅÅÅ varmt.

De får gärna göra en gaming laptop som går tyst och svalt med prestanda motsvarande en stationär med I7 och GTX 1080 för min del.
Om du tycker att alla som hellre vill läsa något test först innan de köper i blindo är gnälliga så får du naturligtvis tycka det.

Själv tycker jag det är sunt att vara lite skeptisk om något låter för bra för att vara sant.
Men du kanske gladeligen och helt okritiskt hoppar på alla Nigeria brev och dylikt också?

Sen får man naturligtvis vara positiv när något är bra, absolut.
Men det här känns som att det är upp till bevis först.
Om allt verkligen är guld och gröna skogar så tror jag de kommer sälja väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

1080m versionen har "släppts" på webhallen och ligger ust nu på 28k!
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/245821-a...

Jävlar vad priserna bara sticker iväg.

Tackar det fick mig att skratta.
I rubriken står det "GTX1080M 8GB" medans i specifikationerna står det "Video Graphics EMBARGO 19th August".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon185723:

Hur ska man hålla reda på korten utan suffixet? Laptop varianten har alltid varit sämre än desktop. Verkar som att Nvidia vill lura kunder till att tro att man får samma prestanda.

De släppte ju först GTX 980M som låg runt 970 prestanda, men sedan kom det full desktop 980 även till laptops.

Med tanke på hur värme och energi ser ut idag för GTX 1060, 1070 och 1080 så tror jag det är fullt möjligt för dem att kräma i en full desktop GPU i nästkommande generations laptops.

Termen "liknande" tror jag mer är att det kommer vara fullskalig GPU, men att clocks kanske hålls tillbaka pga. värme eller dylikt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta att få byta ut min gtx870m dator till en bärbar som har fulla 1080 i sig

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan