Ombyggnation av Boombox - hjälp och tips

Permalänk
Medlem

Ombyggnation av Boombox - hjälp och tips

Tjena!

Byggde för 2år sedan en stor utomhus stereo.
http://www.sweclockers.com/galleri/12693-heavyman-boombox

Jag vill börja använda den lite mer, och har då insett att den måste göras mindre.

Någon som har tips på bra lösningar för framför allt baslådan? Vill ha den så liten som möjligt fast med samma högtalare som jag redan har.

Har följande:

2x Eminence-Delta-15C-15-Speaker-400Watt-4Ohm-48Hz-4kHz

2x 8" Celestion TF-0818MR

6x Monacor MPT-016

1x BX55 - Boss Audio Systems

1x 4 x 100Watt Class D Audio Amplifier Board TK2050

1x 2 x 100 Watt 6 Ohm Class D Audio Amplifier Board TDA7498

2x Fritidsbatterier

1x Volt konverterare

Kan tänka mig att köpa lite nya elprylar till den, så som förstärkare eller nya batterier m.m. Fast vill som sagt behålla högtalarna.

Kikade lite på en sk. "Iso-Barik (Compound)" design för att få ner storleken på baslådan. Vet inte om det är något bra alternativ för ändamålet, kanske finns andra bättre lösningar?

Skriv gärna om det är någon som har några tips eller funderingar på hur jag skulle kunna gå tillväga?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Rekordmedlem

Desto mindre du gör den desto lägre verkningsgrad får du men jag kan förstå att en 3 vägare med 2x15 och 2x8 samt 2 fritidsbatterier är jobbigt att dra runt på.
Vad är du villig att offra ?
Batteripacken går att byta mot lipoceller så blir den mindre och lättare men sen får du välja vad du vill offra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Är beredd att offra verkningsgrad för att få den mindre. Tyngden är inte lika stort problem som storleken. Sen får jag ta och kolla över batterifrågan o se om det känns värt.

Skulle försöka vilja ha den hälften så stor. Hade någon tanke om att köra högtalare både fram och bak för att då kunna halvera storleken. Men då halveras i nuläget även baslådan. Nu har jag som du kanske såg på bilderna delat av så 15" högtalarna är i en egen baslåda på ca 250L (hälften av totala stereon). Skulle rent tekniskt kunna skippa den avskärmningen och låta alla komponenter sitta fast i själv baslådan. Alltså låta allt utrymme vara "baslåda". Frågan är väl då om basarna påverkas av att det är andra grejer i luftutrymmet men det kanske inte spelar någon roll (har ingen aning själv).

De jag är nyfiken på är om det är mer effektivt att skippa att köra basreflex och satsa på en annan design, nu när lådan kommer bli mindre?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toast_93:

@mrqaffe:
Är beredd att offra verkningsgrad för att få den mindre. Tyngden är inte lika stort problem som storleken. Sen får jag ta och kolla över batterifrågan o se om det känns värt.

Skulle försöka vilja ha den hälften så stor. Hade någon tanke om att köra högtalare både fram och bak för att då kunna halvera storleken. Men då halveras i nuläget även baslådan. Nu har jag som du kanske såg på bilderna delat av så 15" högtalarna är i en egen baslåda på ca 250L (hälften av totala stereon). Skulle rent tekniskt kunna skippa den avskärmningen och låta alla komponenter sitta fast i själv baslådan. Alltså låta allt utrymme vara "baslåda". Frågan är väl då om basarna påverkas av att det är andra grejer i luftutrymmet men det kanske inte spelar någon roll (har ingen aning själv).

De jag är nyfiken på är om det är mer effektivt att skippa att köra basreflex och satsa på en annan design, nu när lådan kommer bli mindre?

Basreflex är normalt sett den näst effektivaste principen, horn ger högre verkningsgrad men då ökar storleken.
Hur starkt ska du spela, behöver du 2 basar ? Det är alltså lådvolymen och inte vikten du vill minska ?
Isobarik, push pull eller bandpass kanske går att få till med de elementen, har du räknat på de principerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.