Permalänk
Medlem

Köpråd --> arbetsskärm

Då var det dags att investera i en ny datorskärm men jag känner mig en aning velig inför valet av skärm. Jag är främst i behov av en behaglig arbetsskärm då jag inte spelar så mycket längre. Vidare är mina ögon relativt känsliga och blir lätt irriterade efter långa perioder framför skärmen, så en skärm som är skonsam för ögonen är prio 1.

Jag har länge varit insnöad på Eizo FlexScan EV2750, men samtidigt finns det ju skärmar som Acer XB271HU i samma prissegment med alla möjliga finesser. De nämnda skärmarna har visserligen olika målgrupper och EV2750 borde egentligen tilltala mig mer men Acer XB271HU verkar onekligen lockande (har dock en oerhört ful fot : p).

Eizo FlexScan EV2750

Acer XB271HU

Vad rekommenderar Sweclockers experter? : D

Permalänk
Bildexpert 📺

@Weeeez: Ifall budgeten tillåter är en skärm likt Acern ett bra val som också fungerar som just arbetsskärm. Och har Gaming-egenskaper. Det som Eizon möjligtvis kan visa upp istället är garantier och eventuellt annat reflexfilter och tja, snyggare stativ.

Permalänk
Medlem

Acer och QC verkar vara ett lotteri och för 7-8k förväntar jag mig kvalité. Och om man bortser ifrån alla gaming-egenskaper så verkar Eizo:n vara en bättre skärm sett till färgåtergivning och ergonomi. Just nu lutar det åt Eizo p.g.a. kvalité men jag får nog fundera lite under semestern. Beslut, beslut, beslut…