Jag ha en bättre lösning för hemmanätverket

Permalänk
Medlem

Jag ha en bättre lösning för hemmanätverket

Hej,
Jag skulle vilja fråga om lite råd då jag läst en del och tycker själv att det är en djungel angående NAS,hemmanätverk, routrar.

Idag har jag en vanlig Telia-router i vardagsrummet (Fiber). Jag skulle vilja ändra min uppsättning så jag har ett bättre mediacenter och bättre nätverk för att kunna spela upp filmer etc. Idag så har jag en extern hdd som jag kopplar in direkt till TV:n för att sedan ta ut och koppla in i datorn när jag skall föra över media etc.

Jag funderar om det finns någon bättre lösning (se bild). Jag behöver ha kvar routern på samma ställe som idag då det är det ända fiber uttaget som finns i vardagsrummet. Sedan täntke jag ha en nätverkskabel till NAS:et som skall stå bakom soffan. Sen vill jag gärna slippa ha en nätverkskabel på golvet som jag har idag från soffan fram till Tv bordet. Hur är det med en till router där tror ni? vill gärna ha nätverkskabel till Telia-boxen/apple-tv och framtida HTPC? Har inget hemmabiosystem ännu, men kan komma i framtiden (såsom receiver etc)
Jag kommer vilja komma åt hemmanätverket när jag även är hemmifrån.

Jag tycker som sagt att ganska mycket är en djungel.

För NAS hade jag tänkt Synology DiskStation DS216j+WD Red 4TB IntelliPower 64MB för enkelhet tror jag.
Vet inte riktigt med router uppsättning och vad som kan behövas för det jag vill ha, vill inte ha en mastodont router som tar stor plats eller är för ful. Undrar om ni har några tips och kanske vad man ska tänka på vid liknande
uppsättningar

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem

Borta vid tvn bör du givetvis ha en switch och inte en till router.
I övrigt vet jag inte hur vi ska råda dig hur du kan dra kabel. Det är klart att det överlägset bästa är att dra kabel, så kika på lister och annat som kan dölja kabeln i fråga.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går att förenkla det lite genom att skippa den separata nasen och bygga en kombinerad htpc och lagringsserver.
Nu förstår jag inte varför du ska ha en Appletv och en htpc till samma tv ? kan tvn ta emot strömning ?
Du borde installera nätverket på riktigt (fast och med vägguttag) om du vill ha det snyggt, nu vet jag inte om du har ritat i skala och har med öppningar in i rummet men tänk på att du kan dra kabel i taket också om det är lättare för att passera dörrar.
Ihåliga lister, separata kabellister eller klamra kabeln utefter befintliga lister är möjliga metoder beroende på hur det ser ut i bostaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.