Förslag till ett mer informativt prestandaindex

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Förslag till ett mer informativt prestandaindex

Jag har länge tyckt att sweclockers prestandaindex för grafikkort är bra pa att ge en överblick, men beräkningen är lite mystisk och jag tycker att vi borde kunna göra ett mer informative prestandaindex. Vad jag menar med det är att jag vill kunna se om ett kort alltid är snabbare än ett annat eller om det varierar mellan vilket spel som testas.

Här är mitt förslag:
http://sandstrom.co.nf/prestandaindex_v0.html
(Jag läste av värden för nagra kort för en upplösning, men hade inte tid att fylla hela listan. Tillgang till radatan skulle underlätta...)

• I mitten av varje rad (kort) finns en vertikal linje. Det är medianen av prestandan för det kortet, alla tester inräknade.

• Den fyllda rektangeln innehaller 50% av alla prestandatester. Det är alltsa ett sätt att visa typisk prestanda för det kortet.

• "Morrharen" visar det fulla spannet av prestandatesterna, och innehaller därmed undantagsfall. (Hitman, jag tittar pa dig.)

• För muspekaren över bilden sa visas siffrorna för prestandan.

Till exempel visar den här versionen att för det mesta är GTX 1070 snabbare än Fury X, men ocksa att det finns undantag där Fury X är snabbare.

Vad tycker ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Västerbotten
Registrerad
Aug 2010

Jag hade gärna sett att dom varje halvår/helår kör igenom ett antal kort ur äldre generationer också så man kan stämma av dem mot dagens och gårdagens arkitekturer. ( I alla fall ett av GK104 korten för referens) Idag saknas den helt och att titta i dem gamla index hjälper ju föga då det är utdaterade drivrutiner och spel i dessa.

Dem enda Kepler kort som återfinns i dagens prestandaindex är GK110 780Ti.
Finns mycket 650,660,670,680,690,750,770,780,Titan ute på begagnatmarknaden och i speldatorer worldwide.

GPU 2080Ti Moderkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION CPU 4930K 4.6Ghz
Minne Dominator 16GB 2133 CL9 Nätagg Corsair AX 1200i Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm XL2720T120Hz Hårddisk 2st Samsung SSD PRO 256GB Kylning 1800x500KC3 husradiator, EK Blocks
Överklockningstråden
. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...