Permalänk

Ersätta Dropbox?

Hej,

Jag sitter med ett knivigt dilemma;

Vi använder idag Dropbox Portable AHK - några datorer som är uppkopplade på ett enda dropboxkonto vilket har fungerat mycket bra. Ändrar jag i något dokument på min dator och sparar den, syns det direkt hos de övriga och vice versa.

Anledningen till att vi använder Dropbox Portable AHK är att Dropbox inte går att installera på ett vettigt sätt om man använder restriktiva användarkonton i Windows.

Dropbox verkar inte gilla att man använder tredjepartsprogram plus att de numera gör allt för att förbjuda multipla uppkopplingar som sker samtidigt. Tredjepartsprogrammet har nu slutat att fungera och killen som skapat detta program vet inte hur han ska lösa problemet.

I nuläget får vi snällt logga in via webbläsaren för att ladda upp/ner filer och det är så bökigt.

Ställer därför frågan här : Vilka vettiga alternativa lösningar finns?
Har försökt studera hur Google Drive, Onedrive fungerar men jag är osäker på om dessa fungerar efter samma principer som Dropbox, dvs sker integreringen (och synk) sömlös mot Explorer och kan man sitta flera på ett konto?

Är inte intresserad av att köra en egen molnlösning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Dropbox till OneDrive mest pga priset. Jag kan säga att OneDrive funkar väldigt bra och synkar direkt på utforskaren. Jag vet ej om OneDrive har stöd för tredjepartsprogram.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag bytte från Dropbox till OneDrive mest pga priset. Jag kan säga att OneDrive funkar väldigt bra och synkar direkt på utforskaren. Jag vet ej om OneDrive har stöd för tredjepartsprogram.

Tack för input.

Några tredjepartsprogram behövs inte så länge alla kan använda ett och samma konto samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för input.

Några tredjepartsprogram behövs inte så länge alla kan använda ett och samma konto samtidigt.

Fler kan använda OneDrive samtidigt. Här har du info om priser.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Fler kan använda OneDrive samtidigt. Här har du info om priser.

Tack för informationen!
Jag testar just nu Onedrive på två klienter och synkningen verkar fungera på samma sätt som Dropbox.
Prismässigt är det mycket tilltalande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för informationen!
Jag testar just nu Onedrive på två klienter och synkningen verkar fungera på samma sätt som Dropbox.
Prismässigt är det mycket tilltalande också.

Dessutom får man också Office!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag förstått dig helt rätt, men younity verkar vara ett passande alternativ. Jag har själv inte använt det, men du kan koppla ihop flera datorer och ha alla filer uppdaterade mellan dem utan att behöva synka själv. Det är ingen molnlösning - filerna ligger endast på dina datorer. Vad jag har läst verkar det smidigt, och framför allt - gratis! (För datorer. Premium kommer komma snart, men det begränsar bara användningen för mobiler.)

Permalänk
Skrivet av Hidoo:

Jag vet inte om jag förstått dig helt rätt, men younity verkar vara ett passande alternativ. Jag har själv inte använt det, men du kan koppla ihop flera datorer och ha alla filer uppdaterade mellan dem utan att behöva synka själv. Det är ingen molnlösning - filerna ligger endast på dina datorer. Vad jag har läst verkar det smidigt, och framför allt - gratis! (För datorer. Premium kommer komma snart, men det begränsar bara användningen för mobiler.)

Tack för tipset. Som det ser ut nu efter en kort testperiod, verkar Onedrive fungera ungefär likadant som Dropbox. Filerna ligger kvar lokalt och även i molnet. Ändrar jag i en fil på dator A så ser jag ändringen i dator B.

Om getyounity's lösning inte lagrar något i molnet sker synkningen direkt dator mot dator?

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Dessutom får man också Office!

Abbonemangsformen för Office låter nästan för bra för att vara sant. Det är ju väldigt billigt jämfört med att köpa fristående licenser. Men då kan jag tänka mig att man inte kan nyttja office delen om man bara använder ett enda konto för flera datorer?

Permalänk
Medlem

Föredrar själv numera NAS hemma. Använt OneDrive tidigare och det är riktigt bra men NAS går inte att jämföra med om man redan har diskar för det hemma, alltså blir det bara en ökad elräkning men den är ju i princip icke-existerande ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Åh, förlåt, missade det. Givetvis fanns det en underavdelning som hette Moln-internettjänster.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Föredrar själv numera NAS hemma. Använt OneDrive tidigare och det är riktigt bra men NAS går inte att jämföra med om man redan har diskar för det hemma, alltså blir det bara en ökad elräkning men den är ju i princip icke-existerande ändå.

Litar inte riktigt på hemmalösningar även om lösningen i sig är cool.
Tänk om det börjar brinna osv, så ligger allt i NASen.

Permalänk
Medlem

Jag släppte Dropbox en stund efter ja skaffat Office365 prenumeration, enbart för att slippa 3:e partsprogram, och att allting sker sömlöst mellan mina datorer/telefoner..
Att ja sen fick 10Tb för 89:-/mån + att 4 användare utöver det gjorde inte alls ont..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Jag släppte Dropbox en stund efter ja skaffat Office365 prenumeration, enbart för att slippa 3:e partsprogram, och att allting sker sömlöst mellan mina datorer/telefoner..
Att ja sen fick 10Tb för 89:-/mån + att 4 användare utöver det gjorde inte alls ont..

Alltså... Microsoft vill inte ha mina pengar :

"Vi kan inte godkänna den valda betalningsmetoden. Kontrollera att informationen är korrekt eller välj en annan betalningsmetod. Kontakta din bank om meddelandet visas igen."

Har testat med både Visa och Master.

Permalänk
Medlem

Men en vanlig NAS då som man har i kontoret som man ansluter sig till via FTP eller LAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Jag släppte Dropbox en stund efter ja skaffat Office365 prenumeration, enbart för att slippa 3:e partsprogram, och att allting sker sömlöst mellan mina datorer/telefoner..
Att ja sen fick 10Tb för 89:-/mån + att 4 användare utöver det gjorde inte alls ont..

Var det något erbjudande eller med 10TB? För som jag ser det på hemsidan är det 1TB som ingår. Annars väldigt förmånligt att dela med familjen

Ser också att man kan köra det på surfplatta/telefon. Tar det upp en av användarna eller är det utöver de 5 datorer man kan ansluta?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Alltså... Microsoft vill inte ha mina pengar :

"Vi kan inte godkänna den valda betalningsmetoden. Kontrollera att informationen är korrekt eller välj en annan betalningsmetod. Kontakta din bank om meddelandet visas igen."

Har testat med både Visa och Master.

Har du Nordea som bank så kanske du måste låsa upp kortet för kortköp tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Var det något erbjudande eller med 10TB? För som jag ser det på hemsidan är det 1TB som ingår. Annars väldigt förmånligt att dela med familjen

Ser också att man kan köra det på surfplatta/telefon. Tar det upp en av användarna eller är det utöver de 5 datorer man kan ansluta?

Dom hade ett erbjudande om oändligt utrymme som ja hakade på.. Detta har dom tagit bort nu, Men man får behålla dom 10Tb man fick då..

Det går att köra på platta/Telefon etc också, Sålänge du loggar in med ditt eget MS konto, så tar det upp användare.. Däremot kan du ju skapa flera konton för att få utbudet på flera enheter..

Skrivet av Trhuster:

Har du Nordea som bank så kanske du måste låsa upp kortet för kortköp tillfälligt.

Jag har Nordea som bank, och har aldrig haft nåt problem?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Det låter mest som att du använder tjänsten för att synka?

I sådana fall kan jag rekommendera SyncThing. https://syncthing.net/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Abbonemangsformen för Office låter nästan för bra för att vara sant. Det är ju väldigt billigt jämfört med att köpa fristående licenser. Men då kan jag tänka mig att man inte kan nyttja office delen om man bara använder ett enda konto för flera datorer?

En hemma licens varar ett år, är en prenumerationstjänst, och låter dig använda Office på 5 enheter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Jag har Nordea som bank, och har aldrig haft nåt problem?

Gå in på fliken "kort" och sen "öppna stänga kort". Välj sedan ditt kort och lås upp det för internetköp i 1 timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Gå in på fliken "kort" och sen "öppna stänga kort". Välj sedan ditt kort och lås upp det för internetköp i 1 timme.

Har aldrig behövt göra så, O mitt funkar utan problem..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har aldrig behövt göra så, O mitt funkar utan problem..

Det behövs inte göras på alla sidor men en del sidor så behövs det öppnas upp.

Permalänk
Medlem

Testa även BitTorrent Sync.

Ersatte Dropbox för år sedan. BT Sync funkar perfekt för mig. Ingen bloat, inga moln, full kontroll kan bestämma om det enbart skall synka inom ditt LAN eller över LAN + Internet, finns för Win, Linux, Android, Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Det behövs inte göras på alla sidor men en del sidor så behövs det öppnas upp.

Har ja aldrig behövt, o då har ja beställt saker på otaligt många sidor..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har ja aldrig behövt, o då har ja beställt saker på otaligt många sidor..

Som sagt inte alla sidor som det behövs göras på. Men om trådstartaren gör det så är jag ganska övertygad om att det kommer funka att betala med kort på Microsoftsidan.

Permalänk
Skrivet av Trhuster:

Har du Nordea som bank så kanske du måste låsa upp kortet för kortköp tillfälligt.

Ska kolla upp så att den inte är låst gentemot utländska transaktioner. Men är det skillnad på internetköp där mottagaren är utomlands och att vara på plats utomlands och köpa en tjänst/produkt?
Mitt/mina kort använder jag utomlands utan problem.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det låter mest som att du använder tjänsten för att synka?

I sådana fall kan jag rekommendera SyncThing. https://syncthing.net/

Ja, synk och lagring... t ex en skapar ett dokument på dator A, och en annan person kanske lägger till något på samma dokument på dator B. Dator A, B, C, D måste då kunna se alla ändringar lokalt.

Vet inte hur SyncThing fungerar riktigt..framgår inte så mycket på deras sajt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja, synk och lagring... t ex en skapar ett dokument på dator A, och en annan person kanske lägger till något på samma dokument på dator B. Dator A, B, C, D måste då kunna se alla ändringar lokalt.

Vet inte hur SyncThing fungerar riktigt..framgår inte så mycket på deras sajt?

SyncThing använder bittorrent protokollet för att torrenta dina egna filer till de enheter som är tillagda. Du har synk utan någon lagring emellan., dvs ingen obehörig som kan läsa din data.

Du kan korsa och mixa hur många olika datorer och mappar som ska synkas fram och tillbaka som du helst önskar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841