Trasig Iphone, försäkringsfråga

Permalänk

Trasig Iphone, försäkringsfråga

Hej,

Tappade min Iphone i golvet häromdagen och glaset sprack såklart som vanligt.

Ringde till försäkringsbolaget och det är inget tjafs dom hjälper såklart till att betala. Men efter samtalet så började jag fundera och jag vill inte laga telefonen (genom telenor). Utan tar hellre försäkringspengarna och har detta till den nya Iphonen som kanske släpps nu snart.

Frågan då, går försäkringsbolag med på detta? Eller vill dom att man ska laga telefonen?

/K

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Misstänker att de inte går med på detta. Lättast är att ringa och fråga för det är enbart dom och inga andra som kan svara på denna fråga.

Permalänk
Rekordmedlem

De kommer troligen att säga blankt nej eftersom det sker så mycket bedrägeriförsök, det blir av nån anledning en kraftig uppgång av olyckor när det är nya modeller på gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

När jag jobbade på trygghansa och Iphone 5 kom så snackar vi om anmälda skador på iPhone 4 på runt 300% mot hela föregående kvartal...

Generellt sett, får du något alls för en mobiltelefon så var glad, kommer mer och mer klausuler som reglerar bort mobiltelefoner ur ersättningsbar egendom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DavidtheDoom:

När jag jobbade på trygghansa och Iphone 5 kom så snackar vi om anmälda skador på iPhone 4 på runt 300% mot hela föregående kvartal...

Generellt sett, får du något alls för en mobiltelefon så var glad, kommer mer och mer klausuler som reglerar bort mobiltelefoner ur ersättningsbar egendom.

Skickades från m.sweclockers.com

Länsförsäkringar var snälla mot mig , anmälde skickade bild o rep kostnader (elgiganten ville ha mer än telefonen är värd ca 4k). Fick pengar - självrisken. Inget tjafs

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Ringde till min handläggare på IF och det går "typ" att ordna. Det jag kunde göra då enligt honom är att få kostnadsförslaget frånTelenor gällande lagningen. Skicka in det samt kvitto på mitt nya köp av telefon. Så står dom för "lagningen" som inte skedde.

Känns lite krångligt dock tycker jag. Får se hur jag gör

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Ringde till min handläggare på IF och det går "typ" att ordna. Det jag kunde göra då enligt honom är att få kostnadsförslaget frånTelenor gällande lagningen. Skicka in det samt kvitto på mitt nya köp av telefon. Så står dom för "lagningen" som inte skedde.

Känns lite krångligt dock tycker jag. Får se hur jag gör

Du kan ju alltid låta den repareras och sedan sälja den själv. Iphone brukar man få rätt okej för begagnat, om den är i ok skick.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju alltid låta den repareras och sedan sälja den själv. Iphone brukar man få rätt okej för begagnat, om den är i ok skick.

Tänkte det också kanske. Eller Telenor change. Osäker dock på om det fungerar med en utbytesenhet, samt vad man får betala för att få den nya. Ska prata med dom senare också

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Telefoner borde betraktas som förbrukningsmateriel i dagens Sverige och exkluderas helt ut ur försäkringarnas omfattning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Detta har folk gjort sedan iPhone 4 hahaha. Problemet är att för många i 15-25år som började tappa iPhone 4 och hela telefonen gick ju sönder på den tiden. Var ju folk en ens klass som var inne på 3-4 iPhones/år pga olyckor.

Permalänk

Förstår inte vad folk gör med deras telefoner nuförtiden. Jag har haft iphone 5s mycket länge och har tappat telefonen säkert 500gånger, har aldrig spruckit. Har nu 6s, och samma här. Tappat flera gånger men inte en minsta spricka (kanske jag som har tur?).

iphone 4 är ju en annan sak då den nästan bara är glas men 5-6an tål ganska mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fantgrenen:

Förstår inte vad folk gör med deras telefoner nuförtiden. Jag har haft iphone 5s mycket länge och har tappat telefonen säkert 500gånger, har aldrig spruckit. Har nu 6s, och samma här. Tappat flera gånger men inte en minsta spricka (kanske jag som har tur?).

iphone 4 är ju en annan sak då den nästan bara är glas men 5-6an tål ganska mycket.

Det är ju tyvärr så att folk i allmänhet tycker att det är "premium" om man använder glas och metall i telefonen i stället för plast, men plast och kompositer är tekniskt sett mycket bättre och starkare material för ändamålet, det är ju som om F1 bilar och flygplan skulle byggas i stål, prestandan skulle inte direkt bli bättre av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tappade min Samsung S5:a när jag stod uppe på min båt och båten låg på land. Det var ett fall på närmare 2,5 m ner till asfalten. Jag såg hur telefonen splitrades i flera delar och jag var övertygad att det var kört med den telefonen. När jag klättrat ner såg jag att det bara var batteriet och bakstycket som hade ramlat isär och att skärmen var hel. Efter att jag pillat ihop delarna igen så såg jag förundrat hur telefonen startade utan problem, och den har nu fungerat felfritt i ett och ett halvt år.

Så dom som klagar på Samsungs val av plastkonstruktion...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag tappade min Samsung S5:a när jag stod uppe på min båt och båten låg på land. Det var ett fall på närmare 2,5 m ner till asfalten. Jag såg hur telefonen splitrades i flera delar och jag var övertygad att det var kört med den telefonen. När jag klättrat ner såg jag att det bara var batteriet och bakstycket som hade ramlat isär och att skärmen var hel. Efter att jag pillat ihop delarna igen så såg jag förundrat hur telefonen startade utan problem, och den har nu fungerat felfritt i ett och ett halvt år.

Så dom som klagar på Samsungs val av plastkonstruktion...

Pluspoäng till Samsung!