Forumdelen sponsras av

Gsync & Freesync (Köp av välvd skärm)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Gsync & Freesync (Köp av välvd skärm)

Hallå där,

Har blivit lite sugen på att köpa en välvd(curved) skärm den senaste tiden. Märker att det finns många skärmar i 6-8000 kronors klassen.

Dessa billigare välvda skärmar stöder dock enbart FreeSync. Med tanke på att jag har ett Nvidia-kort hade det varit optimalt om jag köpte en skärm med G-Sync. Dock går ju dessa upp några tusenlappar och där blir jag lite obekväm med priset.
Är inte sådär jättesugen på att ha V-Sync i varje spel så FPS droppar markant.

Har exempelvis kollat på Denna skärm och andra väldigt liknande.

Nöjer mig med lite lägre upplösning med tanke på att skärmen ska köras med specs i signatur. Skulle dock kunna tänka mig högre men eftersom priset stiger så ofantligt då är jag tveksam.

Därför lyder min fråga som följande till er mer kunniga sweclockare: Hur stor roll spelar G-Sync och FreeSync gentemot alla andra faktorer?

Som exempel:
Vill ha en 144 hz, har dock hört att det ska vara viss skillnad på vanlig uppdateringsfrekvens och pixeluppdateringsfrekvens(?) - som ska vara viktigare?

Är det kanske faktiskt nödvändigt att skaffa ett AMD-kort så jag kan ha FreeSync? För att spara lite pengar.

Vill veta vad NI tycker, gärna från egen erfarenhet, inte bara från källor på internet.
Tack på förhand för er input!

BitFenix Phenom White Micro | GTX 980 Ti | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | EVGA Supernova GS 650W 80+ Gold | Intel i5 4690K 3,5 Ghz, OC: 4 Ghz - Noctua NH-U14S | 2x 500 GB Crucial BX100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

För ganska exakt två år sedan köpte jag min Asus ROG Swift PG278Q. Typ den första 27", 1440p, 144Hz skärm som gick att köpa. Sweclockers test här.

Det är den i särklass bästa hårdvara jag köpt till min dator någonsin. G-Sync är en gamechanger. Bytte från en Samsung 27", 1080, 120Hz och det var som natt och dag. G-Sync gör allt spelande otroligt mycket bättre. Ingen tearing eller stutter allt bara flyter på som det ska. Som bonus känns spelen även följsamma ända ner till typ 40fps vilket gör att man kan kräma på med grafikinställningarna extra mycket utan att behöva tänka så mycket på frameraten.

Så jag kan definitivt rekommendera G-Sync. Det är möjligt att Freesync ger dig samma fördelar, var bara noga med att kolla mellan vilket spann Freesync funkar på skärmen du är intresserad av och så måste du skaffa ett AMD grafikkort. G-Sync funkar i princip från 0-max Hz på alla skärmar (dubblerar bilduppdateringen/frekvensen i lägre fps, typ 25fps blir 50Hz på skärmen).

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO