Nya komponenter, startar ändå inte.

Permalänk

Nya komponenter, startar ändå inte.

Hej, försöker få liv i min flickväns lillebrors dator men behöver eran hjälp.. Det är alltså så att han har en dator, som fram till för en vecka sen fungerade utan problem. Sen skaffade han ett nytt chassi (cooler master) och ett msk gtx1070 för att uppgradera lite, installerade det och de funkade klockrent i en dag ungefär. Sen en dag ville inte datorn starta, började med att koppla ur gpu (tänkte de tog för mycket ström, klent nätagg.) men det gjorde ingen skillnad. Tänkte då att de kunde va moderkort, så for iväg till stan och köpte ett nytt msi z97. Det fungerade inte heller, så till stan igen för att köpa ny psu (corsair cx550m) men det funkar fortfarande inte. Har både trippel och dubbelkollat alla kablar och kopplingar så det sitter som det ska, vilket det gör.
Har en liten led på moderkortet som enligt manualen ska vara 'msi led' med 2 lägen, av eller på, lyser den ska man debugga, lyser den inte är allt frid och fröjd, men på mitt moderkort så blinkar den hela tiden i ganska snabb takt (3-4 gånger per sek.)

Behöver verkligen hjälp, tips och råd om det här.. Har sprungit runt med datorn i hela huset och provat olika eluttag, även olika kablar.

Skriver Spec samt vad som är nytt här nedan:
Moderkort: msi z97 gaming5(nytt)
Cpu: Intel i5 2.88ghz(gammal)
Ram: 8gb ddr3 1600mhz(gammal)
Gpu: msi gtx1070 (nytt)
Psu: corsair cx550m (nytt)
Hdd: Kingston 128gb ssd (gammal) Toshiba mekanisk 1tb(gammal)
Chassi: cooler master, vet inte modellnamn(nytt)

Tacksam för svar, och ber om ursäkt om inlägget är rörigt, hoppas ni förstår ändå.

Förtydligande: med att datorn inte startar menar jag att den inte ger ifrån sig några som helst livstecken, dvs inga fläktar som går igång, inga ljud, bara den lilla blinkande dioden på moderkortet...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emiltraff:

Hej, försöker få liv i min flickväns lillebrors dator men behöver eran hjälp.. Det är alltså så att han har en dator, som fram till för en vecka sen fungerade utan problem. Sen skaffade han ett nytt chassi (cooler master) och ett msk gtx1070 för att uppgradera lite, installerade det och de funkade klockrent i en dag ungefär. Sen en dag ville inte datorn starta, började med att koppla ur gpu (tänkte de tog för mycket ström, klent nätagg.) men det gjorde ingen skillnad. Tänkte då att de kunde va moderkort, så for iväg till stan och köpte ett nytt msi z97. Det fungerade inte heller, så till stan igen för att köpa ny psu (corsair cx550m) men det funkar fortfarande inte. Har både trippel och dubbelkollat alla kablar och kopplingar så det sitter som det ska, vilket det gör.
Har en liten led på moderkortet som enligt manualen ska vara 'msi led' med 2 lägen, av eller på, lyser den ska man debugga, lyser den inte är allt frid och fröjd, men på mitt moderkort så blinkar den hela tiden i ganska snabb takt (3-4 gånger per sek.)

Behöver verkligen hjälp, tips och råd om det här.. Har sprungit runt med datorn i hela huset och provat olika eluttag, även olika kablar.

Skriver Spec samt vad som är nytt här nedan:
Moderkort: msi z97 gaming5(nytt)
Cpu: Intel i5 2.88ghz(gammal)
Ram: 8gb ddr3 1600mhz(gammal)
Gpu: msi gtx1070 (nytt)
Psu: corsair cx550m (nytt)
Hdd: Kingston 128gb ssd (gammal) Toshiba mekanisk 1tb(gammal)
Chassi: cooler master, vet inte modellnamn(nytt)

Tacksam för svar, och ber om ursäkt om inlägget är rörigt, hoppas ni förstår ändå.

Förtydligande: med att datorn inte startar menar jag att den inte ger ifrån sig några som helst livstecken, dvs inga fläktar som går igång, inga ljud, bara den lilla blinkande dioden på moderkortet...

Mvh

Prova återställa cmos genom att koppla bort 24-pin kontakten samt batteriet i ca 30 sek.
Som jag förstår det visas ingen debug kod?

Kan även prova koppla bort grafikkortet och kör via intern grafik, även bios kan behöva uppdateras för att få stöd för det nya grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Prova återställa cmos genom att koppla bort 24-pin kontakten samt batteriet i ca 30 sek.
Som jag förstår det visas ingen debug kod?

Kan även prova koppla bort grafikkortet och kör via intern grafik, även bios kan behöva uppdateras för att få stöd för det nya grafikkortet.

Hur uppdaterar man BIOS ifall det inte startar?

Permalänk
Medlem

Dubbelkollat så powersw sladden sitter där den skall ? Dum fråga kanske

Permalänk
Medlem

I ditt läge skulle jag kopplat ut allt, Sedan i med cpu + ram i moderkortet och ge det ström, koppla in en skärm direkt till mb och se om du kan komma in i BIOS. Fungerar det får du lägga till komponent efter komponent tills det slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Hur uppdaterar man BIOS ifall det inte startar?

Om problemet är bios stöd för det nya grafikkortet så bör den starta om man tar bort grafikkortet och kör på den interna

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur van du är med att bygga men har du använt moderkortsdistanser?
Har du provat nätaggregatet så det ger ut rätt spänning om du byglar det ?

Skrivet av MacAllan:

Om problemet är bios stöd för det nya grafikkortet så bör den starta om man tar bort grafikkortet och kör på den interna

Trodde sånt bara var med gamla grejer typ 1156 eller 1155 men kan man alltså råka ut för det även om man har ett 1150 och z97 ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad är det för processor?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om problemet är bios stöd för det nya grafikkortet så bör den starta om man tar bort grafikkortet och kör på den interna

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Prova återställa cmos genom att koppla bort 24-pin kontakten samt batteriet i ca 30 sek.
Som jag förstår det visas ingen debug kod?

Kan även prova koppla bort grafikkortet och kör via intern grafik, även bios kan behöva uppdateras för att få stöd för det nya grafikkortet.

Har provat allt det där förutom att återställa cmos, kopplat ut och i allt gång på gång känns det som.. Får Prova det där med cmos när jag kommer åt datorn, och nej det visas ingen debug kod :/ tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av toben:

Dubbelkollat så powersw sladden sitter där den skall ? Dum fråga kanske

Haha ibland kan dumma frågor ge enkla lösningar, men tyvärr har jag kollat de tusen gånger, provat i Alla olika eluttag i huset tillochmed.. Tack för svar iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

I ditt läge skulle jag kopplat ut allt, Sedan i med cpu + ram i moderkortet och ge det ström, koppla in en skärm direkt till mb och se om du kan komma in i BIOS. Fungerar det får du lägga till komponent efter komponent tills det slutar fungera.

Redan provat, Inga livstecken alls oavsett vad som är i/urkopplat... Provat olika chassi/startknappar tillochmed.. Ska Prova några gånger till antar jag, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu vet jag inte hur van du är med att bygga men har du använt moderkortsdistanser?
Har du provat nätaggregatet så det ger ut rätt spänning om du byglar det ?
Trodde sånt bara var med gamla grejer typ 1156 eller 1155 men kan man alltså råka ut för det även om man har ett 1150 och z97 ?

De där känns som mer troliga lösningar då de inte var jag som bytte moderkortet, utan min svärfar som inte gjort de förr, och z97 är ganska mycket större än hans gamla moderkort så jag kan tänka mig att det felar bland distanserna. Ang nätagget har jag inte testat att bygla, tycker ju att ett corsair 5 minuter gammalt ur kartong borde funka, samt 550w räcka till enbart moderkort, cpu, 1 ram samt os disken.. Men om du guidar mig igenom ett sånt prov har jag ju ändå fler grejer att testa.. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emiltraff:

Redan provat, Inga livstecken alls oavsett vad som är i/urkopplat... Provat olika chassi/startknappar tillochmed.. Ska Prova några gånger till antar jag, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju väldigt underligt. Kan ju vara ramminnet som är sönder är ju inte helt ovanligt (får man igång ett mb utan ram?), annars låter det ju helt klart som att ditt mb är åt skogen, men som jag förstod det så hade du precis köpt ett nytt? är alla distanser osv på plats, är dom inte det är det lätt att ha sönder saker å ting när man trycker in grafikkort å kontakter.

Permalänk
Medlem

Här stor det hur man gör nätaggs testet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Just nu behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Ingen ide att blanda in bild, Windows mm så länge dator är död (fläktar inte snurrar normalt).

Viktig att du verkligen tar bort alla andra kablar och delar eftersom även struntsaker som skadad USB kabel, USB prylar, kabel till diskar, mus, tangentbord, chassi fläktar, fläkt kontroller mm som inte ens behövs just nu och porten de kopplats till är kända för att orsaka död dator, ingen bild, frysningar, olika startfel mm tills de kopplas ur.

Egentligen kan man ta ut allt ur chassit och lägga moderkortet på tex kartongen som den kom i. Starta datorn kan man göra med en skruvmejsel som man metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas om Power Sw kabeln/knappen var trasig eller satt på fel plats.

Om du senare testar med grafikkort så ska du vara uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortets nivå så har den sidan vid kanten av kartongen så att den ha fri utrymme nedåt.

Minnen testar man 1 i taget i alla platser för att testa om felet är minnet eller platsen den sitter på.

Nollställa bios (CMOS).
Antingen som det står i manualen eller ta ut batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln och vara lugn så den hinner bli nollställd. Ibland måste något tas bort innan nollställningen fixar konstiga fel men vad varierar från fall till fall. Om allt fortfarande var kopplad när man nollställde så är det enklast att ta bort allt onödigt och testa nollställa igen.

Permalänk
Medlem

@Emiltraff: Hur har det gått?

Permalänk
Medlem

gissar på moderkortsdistanser som någon sagt tidigare. Speciellt om du själv inte bytt det och inte vet om Titta och hoppas på att det inte gått mer sönder!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4