Bor på landet - kan jag skaffa ADSL?

Permalänk
Medlem

Bor på landet - kan jag skaffa ADSL?

Tjena!
Jag bor ju då ute på landet. Finns lite hus runt mig här o där. Men frågan är.
Hur kan man skaffa ADSL? Kan man det?
Hur går det till?
)

Tack

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Ring Telia ?

Enbart de kan svara på din fråga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Förutsatt att det finns en telefonkabel framdragen >
Ta kontakt med den operatör du vill ha och beställ det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@C0zmoz
Bor själv i skogen, närmsta granne 1km bort och telestationen är riktigt gammal tydligen samt alla ledningar.
Har 18 ner och 2 upp , Telia, så det vore väldigt märkligt om du inte kunde få det.
Som sagt, ring Telia!

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]

Permalänk
Medlem

Du går in på ex telia.se och skriver in din adress så ser du vad de kan leverera till dig.
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr... tryck på den stora gröna "gå vidare" knappen.

@carbonprogrammer att man bor på liknande sett garanterar inget. Jag bor ex mitt i stan och kör telias 12-30Mbit adsl för 479kr och har fått ut 13-15 ner och 2 upp sedan jag skaffade det för lite över ett år sedan. Gäller att ha tur med kvalitet på ledningar och att det inte är överbelastat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ADSL finns kvar i stora delar av landet men byts sakta men säkert ut mot trådlösa varianter (samt fiber). Jag bor också på landet (på riktigt så att säga). Där finns en telestation med EN operatör på och det är inte Telia. Det är en lokal operatör som valt att bygga ut ADSL. Telia (piraterna) ska dock stänga ner denna station för mig och vägrar sälja den till den lokala operatören så jag kommer att stå utan internet (3g/4g fungerar riktigt dåligt...). Lite off-topic...

Även om det finns både station och kabel så betyder det inte att ADSL finns även fast att det är 2016. Nu vet jag inte vad din definition är att bo på landet (min definition är att man inte behöver ha lösenord på wifi ) men jag skulle ha kollat med grannarna vem som levererar så behöver du inte ringa till samtliga. Sannolikheten är att det är Telia som kan leverera ADSL. Beroende på avstånd samt kabelkvalitet kommer dom att erbjuda allt från 0.5mbit och uppåt. Bor du på landet så har du säkert klassisk telefonkontakt i huset.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbonprogrammer:

@C0zmoz
Bor själv i skogen, närmsta granne 1km bort och telestationen är riktigt gammal tydligen samt alla ledningar.
Har 18 ner och 2 upp , Telia, så det vore väldigt märkligt om du inte kunde få det.
Som sagt, ring Telia!

Mina svärföräldrar hade 1,5 i sitt hus som de köpte "på landet" inte så långt ifrån bebyggelse på västkusten.

Efter lite redande i kablar fick vi upp det till drygt 2 och efter att de fått ny burk från Telia kommer de upp i 3 !

så.. vissa har det bättre, vissa sämre . . . inte bara var man bor utan hur långt ifrån stationen man bor och hur kablarna till huset mår spelar roll.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det tragiska är ju att de river ner telefonledningar i parti och minut nu och lurar in folk på trådlöst bredband istället. Kämpa för era ADSL abonnemang så länge ni kan, borde vara tvingande att ersätta dem med fiber om de ska rivas.

Visa signatur

NO MAAM