Permalänk
Medlem

Nex3r's Industrial Minimalism

Hej Sweclockers!

Industrial Minimalism byggdes för ett år sedan och har sedan dess tjänat som min main rigg. Bygget kretsade kring ett chassi sin jag fick upp ögonen för tidigt, ett Jonsbo UMX1 plus. När Cooltek började rebranda chassit lyckades jag beställa ett från Tyskland men på grund tidsbrist dröjde det innan jag började med bygget.

Jonsbo har gjort ett mycket bra jobb med chassit. Otroligt effektiv design som är både snygg funktionell och liten. Med en inre volym, exkl fotens höjd, på endast 14.5 liter är det otroligt vilka högpresterande komponenter man kan använda. Hade från början mycket större visioner om vad jag skulle bygga. Vattenkylning var planen. Svårt, ja! Men i min mening inte omöjligt. Med en tunn 240 radiator med slim fläktar i botten, pump och ress i bakkant hade detta kunnat bli verklighet. Hade även tänkt tillverka och sleeva egna kablar då utrymmet verkligen är begränsat. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att fullfölja detta så det fick bli som det är. Kanske är det någon annan som är sugen på detta då datorn kommer säljas inom kort.

Spec:

Chassi: Jonsbo UMX1 Plus
Mobo: Asus Impact VII
CPU: Intel i5 4670K @ 4.3 GHz
GPU: EVGA GTX 970 FTW +
PSU: Silverstone SX500-LG
RAM: Corsair LP 1600MHz 8GB
SSD: Intel 530 120 GB
CPU-kylare: Cryorig C1
Fläktar: Noctua Redux

Hoppas ni tycker om galleriet!

Hälsningar,
Nex3r

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

stilrent o fint! hade varit trevligt med lite sleevade kablar! därför 4/5

Bra jobbat!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Bra bilder! Vad har du fotat med?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@Adnerhill Tackar! Jo var tanken, samt att korta ner dem. Kunde gömma bort en massa kablar bakom PSUn vilket blev helt ok ändå. Är betydligt mer kablar än man kan tro.

@Ludzee Tack! Sony A6000 med fast 35mm f1.8

Permalänk

Snygg config och riktigt bra bilder, blir lite sugen på ett likadant chassi! Hur funkar det med värmen? Det ser lite tätt ut mellan delarna

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt chassi, och komponenterna passade väldigt bra. Bygget utstrålar "less is more" och jag älskar det! 5/5.

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt jäkla snyggt. Helt i min stil!
Fattas bara att startknappen hade varit dold

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Dödsläckert med borstat alu och gråa Noctua-fläktar.

Permalänk

Ser superb ut! Och kul att se ett annat UMX1 här i Sverige, kolla gärna in mitt bygge! 5/5P

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Permalänk
Medlem

Mysigt galleri och trevliga bilder - bra jobbat där!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Tack för alla positiva kommentarer, roligt att höra!

Skrivet av willaxelsson:

Snygg config och riktigt bra bilder, blir lite sugen på ett likadant chassi! Hur funkar det med värmen? Det ser lite tätt ut mellan delarna

Inga problems alls. Har dock själv skurit ut fläkthålet i botten, passar perfekt med en fläkt där. Går att få in en till bakom men då får du offra 3.5" hårddiskplatsen. Kör botten fläkten med en något högre kurva än den övre så jag får ett positivt trygg i chassit, med det magnetiska Silverstone dammfiltret gör detta att jag slipper det värsta dammet.

Skulle nog rekommendera fläktar med högre statiskt tryck om man vill få bättre prestanda och köra dem på högre varv. Speciellt om man har två i botten. Är inte så mycket utrymme för luften att röra sig runt grafikkortet så det behövs pressas på.

Skrivet av timpelay:

Riktigt jäkla snyggt. Helt i min stil!
Fattas bara att startknappen hade varit dold

Originalknappen var nedsänkt och mycket mer diskret. Tog bort frampanelen för att skapa mer utrymme och få bort onödiga sladdar. Hade dock varit snyggt med en helsolid framsida!

Permalänk
Medlem

Kul att folk på detta forumet äntligen fått nån smak och inte bara kör nån jävla predator neon-ljus-chassi som ser ut som nåt en 5åring kanske tyckt va fräckt utan gör något vuxet, modern och stilrent!

Hoppas denna utveckling kommer fortsätta inom chassin! Gärna skrivbordschassin som man attachar på undersidan av skrivbord, såg något komplett paket om sådär 25000 kr eller nåt här men det är ju dyrt plus var också typ inspirerat ur starcraft 2, ett kul spel men mindre kul design.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

riktigt tjusigt bygge Blev själv sjukt sugen på att införskaffa chassit. Vet du om ifall man får plats med en 3.5" hårddisk vid sidan av 120mm fläkten i botten av chassit?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Mycket stiligt Själv har jag lite planer på Raijin Styx för mitt nästa bygge, inte lika litet och inte riktigt lika snyggt men där kan man få in två grafikkort

BTW får man passa fingrarna för fläkten i toppen eller har du något skydd där när den är i drift?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inget annat än att älska sånna här byggen! Vackert med välvda plåtar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej! Thor heter jag :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

riktigt tjusigt bygge Blev själv sjukt sugen på att införskaffa chassit. Vet du om ifall man får plats med en 3.5" hårddisk vid sidan av 120mm fläkten i botten av chassit?

Tajt men säkerligen möjligt. Har 14 cm från baksida till fläkten. Men det går att placera fläkten lite närmre fronten och då borde en 3.5" hårddisk gå in. Observera att man inte kan sätta en fläkt i botten original utan jag har skurit upp ett hål i efterhand.

Skrivet av milky81:

Mycket stiligt Själv har jag lite planer på Raijin Styx för mitt nästa bygge, inte lika litet och inte riktigt lika snyggt men där kan man få in två grafikkort

http://s3.pji.nu/product/standard/800/3280322.jpg

BTW får man passa fingrarna för fläkten i toppen eller har du något skydd där när den är i drift?

Man får nog se till att inte in och pilla där när fläkten är i gång. Inga problem för mig. Den är sällan igång då den endast startas under belastning. Kör botten och cpu fläkt på lågt varv (ca 350 RPM) vid normal belastning. Så datorn är i princip knäpptyst. Grafikkortet är också semi-passivt.

Vad roligt att det är så många som gillar bygget, tack!

Permalänk
Medlem

Hur tyst går det att få ett sånt här bygge? Känns som att det borde låta lite?

Permalänk

stilrent!

Permalänk
Medlem

Im in love <3

Visa signatur

Ryzen 1700x @ 3.9ghz 1,4v, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB, 32GB Corsair vengence 3000MHZ, ASUS ROG STRIX X370-I, Asetek 545LC + Noctua NF-A9x14 92mm, Corsair SF600, Samsung 860 evo 500gb m.2 SSD, Dan case A4 V2, Cablemod Black Sleeved cable kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur tyst går det att få ett sånt här bygge? Känns som att det borde låta lite?

Väldigt tyst! I idle är den så gått som knäpptyst. Ett väldigt tyst surr hörs om du lyssnar noga samt beroende på hur bra hörsel du har. Jag är ung med väldigt god hörsel, samt har den 1m från mig på skrivbordet och jag tycker den är väldigt tyst. Vid load låter den inte speciellt mycket heller. Grafikkortet är väldigt tyst och resterande fläktar går inte över 1000 rpm.

Mycket nöjd med ljudnivån då det är något jag prioriterar högt när jag bygger något. Det värsta jag vet är en dator som låter mycket.

Skrivet av Hallberg2:

stilrent!

Skrivet av Zebbzz:

Im in love <3

Tack hörni, värmer!