Hej. Fråga om nätverk (vet inte vad jag riktigt ska söka efter).

Permalänk

Hej. Fråga om nätverk (vet inte vad jag riktigt ska söka efter).

Jag har ett problem, och jag brukar vanligtvis fixa det mesta utan att fråga. Men här går jag bet för jag vet inte ens hur jag ska formulera frågan på problemet. Jag tänkte att jag frågar er så får nån gärna förklara om de har en aning om vad problemet kan vara, alternativt bara förklara vad det är som felar så kan jag försöka fixa det själv. All hjälp emottages tacksamt!

Så, min uppkoppling är på 15mbit via telia. Fungerar hyfsat, däremot verkar det var oerhört segt ibland, och jag är osäker på om det är från telias sida eller jag som på något vis är boven i dramat.

(Uppsättning: Jag har modemet på övervåningen, och därefter en lång 20 meters kabel som går ner i källaren, där jag har min datorlya. Denna kabel går därefter in en router som går till tre datorer, däribland min huvuddator. Jag har testat att dra linan direkt till min dator utifall denna splitt på något sätt skulle vara problemet, men resultaten är likvärdiga.)

Nu till problemet: jag försöker streama/spela/etc och det går oerhört segt. Faktum är att när jag kollar på processorhanteraren så visar den följande:

Dvs ca 40 kbit/s fast jag streamar från dota2 klienten. När jag testar bandbredskollen så går den upp till 15 som ni kan se på spiken, och när jag går in på hemsidor etc så stiger allt igen.

I och med att nätverket bara går på ca 40 kbit/s när jag streamer så blir det ju totalt omöjligt att se/höra något. Varför är nedladdningen (bandbred?) så låg när den visar att den är kapabel till mer?

Denna problematik verkar uppkomma ofta, att det är som att nätverket bara ger mig minimalt med bandbredd, fast jag stänger av allt annat. Blir tokig!

Skriv gärna om jag behöver omformulera mig för att bli tydligare, blir själv snurrig på vad som är problemet.

mvh Streben

Permalänk
Avstängd

Är inte så insat i det men kan det ha något med din uppload att göra bara 1,5Mbit/s när du streamar så skall den ladda upp allting till klienten. Och om du inte då har så snabb uppladning så kanske det blir något strul när den inte hiner ladda upp i tid.
Står inte för stav fel skriver på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem

ADSL anslutning?

Permalänk
Medlem

Som nån skrev ovan.. Streamen har ju med upload o göra, Inte download..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

@Nevil: Hm jag kanske uttryckte mig tvetydligt. Jag menar när jag kollar på video streams från dota2 klienten, dvs som att jag kollar på netflix. Det borde väl inte vara kopplat till upload?

Ta som exempel,såhär ser det ut när jag kollar på twitch/netflix:

http://i.imgur.com/ePpN77U.png

Dvs jag tar emot på allt från 40 kbit/s till 15 Mbit/s.

Det fungerar dvs.

MEN när jag kollar på videos via dota2 klienten, eller när jag spelar spel över huvudtaget så ligger "Ta emot" på under 40 kbit/s allt som oftast.

Jag förstår inte vad det är som får det att ske, eller hur jag ska formulera problemet.

Hoppas det blev lite tydligare nu!

Permalänk

@vildsvin:

Yes! Jag gjorde ett till inlägg med lite mer info som är postat ovan om jag formulerade mig luddigt tidigare.

Permalänk

Hur ser loggen ut om du bara streamar från dota klienten ut?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p