Permalänk
Medlem

Få tag på adapter DIN till PS/2

Som rubriken lyder så söker jag en adapter för att få igång ett gammalt tangentbord som jag hittade på loppis för 20kr.

https://www.inet.se/produkt/8601100/adapter-din-till-ps-2-ho-...
Det är väl en sådan jag behöver. Men var finns den att köpa!? Endast EBay? Svensk butik vore att föredra.
Plus en sådan här så borde det väl funka till USB?
https://www.elfa.se/sv/usb-till-ps-omvandlarkabel-valueline-v...

Vore kul om man fick det att fungera! Här kommer lite bilder

Vita alps om jag inte missminner mig! Inte provat dessa förut. Även bild på kontakten.

Etiketten på baksidan.

Allt ser helt ut

Något smutsigt möjligtvis...

Permalänk

Osäker om DIN-> ps/2-> usb kommer fungera vill minnas att det inte gör detta.

Utan isf får du jaga efter en adapter från usb till din som innehåller de aktiva komponenter som kan översätta mellan dem

Men de flesta moderkort har väl fortfarande ps/2 kontakterna kvar och ingen fördel att hålla på med adaptrar till usb då ps/2 har tillräcklig bandbredd för Både mus och tangentbord utan problem och kan även de överklockas till upp till 1000hz om de nu inte går i det default jag mins inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Ashzala:
Hittade denna AT Keyboard to PS/2 Adapter - 5 pin Din Female to 6 pin Male på Amazon.
Skulle tippa att du har svårt att hitta ngn Svensk butik som säljer sådan adapter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Osäker om DIN-> ps/2-> usb kommer fungera vill minnas att det inte gör detta.

Utan isf får du jaga efter en adapter från usb till din som innehåller de aktiva komponenter som kan översätta mellan dem

Men de flesta moderkort har väl fortfarande ps/2 kontakterna kvar och ingen fördel att hålla på med adaptrar till usb då ps/2 har tillräcklig bandbredd för Både mus och tangentbord utan problem och kan även de överklockas till upp till 1000hz om de nu inte går i det default jag mins inte.

Jag har tyvärr inga PS/2 portar. De ryker rätt kvickt på m-itx brädor :).

Skrivet av Belzader:

@Ashzala:
Hittade denna AT Keyboard to PS/2 Adapter - 5 pin Din Female to 6 pin Male på Amazon.
Skulle tippa att du har svårt att hitta ngn Svensk butik som säljer sådan adapter.

Mjo. Kanske får bli att beställa från Amazon. Ser ut som du hittade en exakt sådan jag behöver, så tack för det!

Tack! Enligt den tråden så bör det alltså fungera med DIN->PS/2->USB !

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Mjo. Kanske får bli att beställa från Amazon. Ser ut som du hittade en exakt sådan jag behöver, så tack för det!

Tack! Enligt den tråden så bör det alltså fungera med DIN->PS/2->USB !

VA?

läste du verkligen vad som stod i HELA tråden?

(eller om jag läste det någon annan stans när jag letade fakta.)

för att den passiva adaptern ska fungera måste du ha ett tangentbord som klarar både ps/2 och USB protokollet vilket med 99% säkerhet inte ett gammalt Tangentbord från före USBns tid gör...

du behöver en Aktiv form av usb till ps/2 / AT(din5) adapter som kan översätta ps/2 / AT protokollet till usb.

t.ex denna
http://www.cyberguys.com/product-details/?productid=4850

hittade en tråd där det säger att de fått igång sina gammla AT tangentbord med denna adaptern
https://www.amazon.com/Sabrent-USB-Dual-Cable-SBT-PS2U/dp/B00...

så gissar att det sitter aktiva översättare i kontakten då den är ganska biffig samt att den ju ger både en mus och tangentbords ps/2 på samma usb så något måste ju tala om var signalerna ska gå i den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det fungerar med DIN -> aktiv ps/2 -> usb kör med det själv just nu eftersom inte DIN->ps/2 fungerade för mig av någon orsak

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av .KP:

Det fungerar med DIN -> aktiv ps/2 -> usb kör med det själv just nu eftersom inte DIN->ps/2 fungerade för mig av någon orsak

din till ps/2 är inte problemet... det är sedan omvandlingen till usb signal.

nyare tangentbord har i elektroniken i tangentbordet ofta stöd för både gamla ps/2 protokollet och usb protokollet vilket gör att de ändrar automagiskt till vad den ska skicka för protokoll beroende på hur det ansluts.

äldre AT tangentbord förstår inte att det ansluts till USB då det protokollet inte existerade när de flesta AT tangentbord tillverkadesutan kommer försöka skicka sitt gammla AT protokoll till usbporten vilket inte kommer fungera.

är därför en översättare måste sitta i adaptern istället för dessa tangentbord.

PS/2 där emot är kompatibel med både gammla AT protokollet och det nyare PS/2 protokollet.

EDIT: läste för dåligt.

klart det kommer fungera om du har en aktiv ps/2 till usb adapter...

dock att det inte gick i din ps/2 kan bero på att du inte startade om datorn efter att du pluggat in tangentbordet.

PS/2 är inte som usb att man kan plugga un och dra ur den som man vill utan kräver omstart för att registrera en förändring i hårdvaran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag var tvungen att prova med lite prylar jag har liggande.
Tangentbordet är det mekaniska 2kg monstret av modell '102 Keyboard' från Victor Technologies. Det sitter normalt på min i386+i387-dator. Kontakten är en DIN-5 och sitter på onödigt grov sprialsladd. Tangentbordet+dator är från sent 80-tal och bör alltså rimligen inte ha något med USB att göra.
Utöver detta har jag:
En nästan lika gammal passiv DIN-5->PS/2-adapter.
En inte fullt så gammal Y-adapter som går från 2x PS/2 honor (märkta K resp. M) till en USB hane.

Jag skriver detta på victortangentbordet (till förtret för de som försöker sova i rummet brevid) så denna konfiguration funkar iallfall.

Ha de och lycka till med recyclandet av gamla prylar.

Permalänk

s

Skrivet av bad_spanker:

Jag var tvungen att prova med lite prylar jag har liggande.
Tangentbordet är det mekaniska 2kg monstret av modell '102 Keyboard' från Victor Technologies. Det sitter normalt på min i386+i387-dator. Kontakten är en DIN-5 och sitter på onödigt grov sprialsladd. Tangentbordet+dator är från sent 80-tal och bör alltså rimligen inte ha något med USB att göra.
Utöver detta har jag:
En nästan lika gammal passiv DIN-5->PS/2-adapter.
En inte fullt så gammal Y-adapter som går från 2x PS/2 honor (märkta K resp. M) till en USB hane.

Jag skriver detta på victortangentbordet (till förtret för de som försöker sova i rummet brevid) så denna konfiguration funkar iallfall.

Ha de och lycka till med recyclandet av gamla prylar.

jo troligen kan din "y-adapter" ha aktiv elektronik i sig som översätter ps/2 och AT signalerna till usb

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

VA?

läste du verkligen vad som stod i HELA tråden?

(eller om jag läste det någon annan stans när jag letade fakta.)

för att den passiva adaptern ska fungera måste du ha ett tangentbord som klarar både ps/2 och USB protokollet vilket med 99% säkerhet inte ett gammalt Tangentbord från före USBns tid gör...

du behöver en Aktiv form av usb till ps/2 / AT(din5) adapter som kan översätta ps/2 / AT protokollet till usb.

t.ex denna
http://www.cyberguys.com/product-details/?productid=4850

hittade en tråd där det säger att de fått igång sina gammla AT tangentbord med denna adaptern
https://www.amazon.com/Sabrent-USB-Dual-Cable-SBT-PS2U/dp/B00...

så gissar att det sitter aktiva översättare i kontakten då den är ganska biffig samt att den ju ger både en mus och tangentbords ps/2 på samma usb så något måste ju tala om var signalerna ska gå i den.

Jo, var kanske inte helt tydlig. Men i min första post så länkar jag denna:
https://www.elfa.se/sv/usb-till-ps-omvandlarkabel-valueline-v...

Vilket så vitt jag förstår är en aktiv adapter.

Funderar även på om man kan byta kontakten på tangentbordet. Vore lite synd att modifiera tangentbordet dock...
Skulle det funka att sätta på något sådant här?
https://www.elfa.se/sv/cable-connector-mini-din-pin-poltal-de...

Permalänk

@Ashzala: Ja förutsatt att det är en aktiv adapter! Dessa är dyrare och svårare att få tag på.

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå att byta ut tangentborsdskontrollern på ungefär samma sätt som de som bygger egna tangentbord så borde man kunna använda en ny kontroller för att slipp alal externa omvandlare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

@Ashzala: Ja förutsatt att det är en aktiv adapter! Dessa är dyrare och svårare att få tag på.

Hoppas på det! Tror jag har en som ligger i en låda någonstans.

Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att byta ut tangentborsdskontrollern på ungefär samma sätt som de som bygger egna tangentbord så borde man kunna använda en ny kontroller för att slipp alal externa omvandlare

Det vore naturligtvis smidigt. Vore även inte helt fel om man kunde byta ut kontakten/kabeln mot en PS/2 kontakt. Då är man i alla fall halvvägs!

Brist på tid och sömn gör att mina google-kunskaper saknas för att hitta relevanta guider. Kanske du kan peka mig i rätt riktning?

Har du koll på om det skulle gå att klippa bort nuvaranda kontakt och sätta dit en sådan här:
https://www.elfa.se/sv/cable-connector-mini-din-pin-poltal-de...

Ev. öppna upp och byta ut hela kabeln mot en sådan här:
https://www.elfa.se/sv/kabel-00-maxxtro-pb-344-10-st/p/125541...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ashzala:

Hoppas på det! Tror jag har en som ligger i en låda någonstans.

Det vore naturligtvis smidigt. Vore även inte helt fel om man kunde byta ut kontakten/kabeln mot en PS/2 kontakt. Då är man i alla fall halvvägs!

Brist på tid och sömn gör att mina google-kunskaper saknas för att hitta relevanta guider. Kanske du kan peka mig i rätt riktning?

Har du koll på om det skulle gå att klippa bort nuvaranda kontakt och sätta dit en sådan här:
https://www.elfa.se/sv/cable-connector-mini-din-pin-poltal-de...

Ev. öppna upp och byta ut hela kabeln mot en sådan här:
https://www.elfa.se/sv/kabel-00-maxxtro-pb-344-10-st/p/125541...

De som bygger tangentbord kör ofta med nån typ av enkretsdator, man kopplar knapparna i rader och kolumner och enkretsaren översätter det till en specifik tangent och skickar ut värdena via usb, jag har inte satt mig in i det mer än så man jag antar att det finns färdiga funktioner till de populärare enkretsarna typ Arduino. Du får söka och läsa på om hur tangentbordsbyggarna löser det, för det gör de uppenbarligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Ashzala: Det är inte riktigt så enkelt som @mrqaffe gör gällande då kontrollern med största sannolikhet sitter lödd på samma kretskort som brytarna och det därmed är svårt att ersätta den. Vad man kan göra är att ersätta PCBn med vanlig kopplingstråd och dioder och göra en så kallad hand wire och bygga sin egen matris som man kan stryra med en kontroller baserad på exempelvis en Teensy (poppis alternativ bland tangentbordsnördar).

Om det låter väldigt komplicerat (det är det) kan man istället ta Teensyn och bygga en protokollkonverterare av den istället. En Teensy-baserad Soarer's converter är betydligt mycket mer kompetent än något som hittas på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Ashzala: Det är inte riktigt så enkelt som @mrqaffe gör gällande då kontrollern med största sannolikhet sitter lödd på samma kretskort som brytarna och det därmed är svårt att ersätta den. Vad man kan göra är att ersätta PCBn med vanlig kopplingstråd och dioder och göra en så kallad hand wire och bygga sin egen matris som man kan stryra med en kontroller baserad på exempelvis en Teensy (poppis alternativ bland tangentbordsnördar).

Om det låter väldigt komplicerat (det är det) kan man istället ta Teensyn och bygga en protokollkonverterare av den istället. En Teensy-baserad Soarer's converter är betydligt mycket mer kompetent än något som hittas på marknaden.

Tack för input! Låter som ett roligt projekt men inget jag tänker ge mig på med detta tangentbordet. Får hitta ett annat till det. Vet du hur svårt det är att byta ut kabeln/kontakten till minidin/ ps/2? Och om det jag länkade tidigare från elfa kommer fungera i sådana fall? Känns dock som att det lutar åt adapter till just det här tangentbordet.

Lite bökigt att svara från telefon. Hoppas jag inte missat något väsentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

...att byta ut kabeln/kontakten till minidin/ ps/2?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att klippa kabeln och löda dit en PS/2 kontakt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |