Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Programmering 2 uppgift

Hej, skulle behöva lite hjälp att komma igång med en uppgift.

Skapa en klass som heter fordon och som har följande fält:

hästkrafter
färg
Denna klass ska ha en lämplig konstruktor och en metod som beräknar maxhastigheten för fordonet.

Vidare kan du lägga till en valfri metod som exempelvis att fordonet "tutar".

Maxhastigheten baseras på hästkrafter med en lämplig formel.

Skapa ytterigare en klass som heter lastbil och som ärver av fordon. I denna klass finns ytterligare ett fält som heter last.

Maxhastigheten för lastbil beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av eneko01:

Hej, skulle behöva lite hjälp att komma igång med en uppgift.

Skapa en klass som heter fordon och som har följande fält:

hästkrafter
färg
Denna klass ska ha en lämplig konstruktor och en metod som beräknar maxhastigheten för fordonet.

Vidare kan du lägga till en valfri metod som exempelvis att fordonet "tutar".

Maxhastigheten baseras på hästkrafter med en lämplig formel.

Skapa ytterigare en klass som heter lastbil och som ärver av fordon. I denna klass finns ytterligare ett fält som heter last.

Maxhastigheten för lastbil beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.

Om någon ska hjälpa dig (snarare än att göra uppgiften åt dig) så vore det nog bra att du visade din egen ansats så det finns något att diskutera utifrån.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

@evil penguin: behöver hjälp för jag har problem med att komma igång

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av eneko01:

Vilket språk löser du uppgiften i? Har du verkligen inte gjort någonting alls, inga klasser eller någonting? Detta är väl inte den allra första uppgiften, antar jag?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av eneko01:

Här har du något att utgå från.

class fordon { }

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Vilket språk jobbar du med? Läs på om objekt och klasser, det finns garanterat i din kursbok.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*tråd låst*

Då det inte finns någon grund att diskutera låser vi tråden.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

Trådskaparen kan kontakta oss när/om man vill fylla på information så det blir ett vettigt diskussionsunderlag