Permalänk
Medlem

Ritbord/datorpenna?

Hej alla Sweclockare där ute!!-skulle vilja be er om hjälp om det finns nån här som har erfarenheter utav ritbord/ritskärm/penna till datorn, gärna också vilket program ni använder er utav och vilket ni tycker håller en bra standard,,,tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en Wacom Intous Pro Large (stor som A3), har ritat i SAI och andra program och redigerat foton i Photoshop CS och lite andra småprogram. Jag är extremt nöjd med både penna, platta och program.

(men) Jag hade, om jag hade valt om idag... tagit samma saker men en "medium" (lite mindre platta) för mina behov. Man behöver verkligen inte hela den stora ytan, men som flickan sa... hellre lite för stor. Jag hade inte inte ens tittat på något annat än Wacom.

Om du ritar och gillar effekten av att rita och se resultatet under pennan direkt så ska du veta att Wacom har tjockt glas på sina ritskärmar men typ noll eftersläp, medans ett mycket billigare alternativ är iPad-pro med deras penna... som har svintunnt glas och omärkligt eftersläp (förvånandsvärt bra produkt). Jag har även testat olika surface-varianter men har upplevt dom som helt värdelösa jämförelsevis.

Det hela beror på vad du vill göra och vad du vill uppnå samt vad du har för budget

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har en Wacom Intous Pro Large (stor som A3), har ritat i SAI och andra program och redigerat foton i Photoshop CS och lite andra småprogram. Jag är extremt nöjd med både penna, platta och program.

(men) Jag hade, om jag hade valt om idag... tagit samma saker men en "medium" (lite mindre platta) för mina behov. Man behöver verkligen inte hela den stora ytan, men som flickan sa... hellre lite för stor. Jag hade inte inte ens tittat på något annat än Wacom.

Om du ritar och gillar effekten av att rita och se resultatet under pennan direkt så ska du veta att Wacom har tjockt glas på sina ritskärmar men typ noll eftersläp, medans ett mycket billigare alternativ är iPad-pro med deras penna... som har svintunnt glas och omärkligt eftersläp (förvånandsvärt bra produkt). Jag har även testat olika surface-varianter men har upplevt dom som helt värdelösa jämförelsevis.

Det hela beror på vad du vill göra och vad du vill uppnå samt vad du har för budget

Storkt tack för dina reflektioner i frågan, skall kolla runt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wacom är det som gälller, jag hade en ritplatta man kunde koppla till datorn eller använda fristående, tror den heter cintiq companion hybrid eller nå sånt. den var helt underbar att använda.
http://pellle87.deviantart.com/ det jag har lagt upp där har jag ritat med den, oftast med sketchbook appen till android.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har en Wacom Intous Pro Medium och är väldigt nöjd med den. Den används mest för Photoshop men funkar bra i Illustrator också. Pennan är bekväm men som med allt så försök att testa i butik. Plattan är responsiv och har bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Är du osäker och inte vill lägga mycket pengar på det är en vanlig Intous ett säkert kort. Den har nästan exakt samma funktionalitet som Intous Pro.

Skillnad i upplösning och tryckkänslighet spelar absolut ingen roll. Det är meningslösa siffror.

Känslan i Intous Pro är lite bättre men det är inget som får dig att rita bättre. Tilt-funktionen på pennan är nästan helt värdelös och de extra knapparna är i mitt tycke mest i vägen (vet vissa som använder dem, så därav vill jag inte kalla dem värdelösa rakt av).

En fördel är dock att man kan köpa till en Wacom Art Pen. Den har begränsad användbarhet och det är inte alla som gillar den, men det finns tillfällen då jag använder rotationsfunktionen (den kan bland annat ge snygg variation på linjer och penseldrag).

Om du är beredd att lägga mer pengar för att kunna rita direkt på skärmen är iPad Pro och Apple Pencil helt lysande. Jag föredrar den helt klart framför Cintiq. Särskilt om vi snackar 13 tum, där iPad Pro har en mycket bra storlek och aspect ratio medan Cintiq känns liten (UI;t i appar som Procreate är mycket bättre anpassade för storleken).