Samla kulturarv i en region - vad och hur är bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Samla kulturarv i en region - vad och hur är bäst?

Har fått i uppdrag att komma på hur man ska samla "alla" kulturarv (museer, fornlämningar, hembygdsföreningar mm) under ett paraply. Detta i ett län. Uppgiften känns svår så jag känner att jag måstes begränsa mig till större kulturinstitutioner till att börja med. Helt ärligt har jag bara tankar och kan själv inget om programering och skapande.
Första tanken var att göra en hemsida och "rapa upp" allt där. Kändes på något sätt förelegat.
Andra tanken var att göra en app för Android och IOS antingen i kombination med en hemsida eller bara en app. Kändes bättre, men inte bra. Varför skulle besökarna just ladda ner vår app av alla andras.

Behöver input på andra ideer!? Kan man göra något mer direkt för användaren? Något med Google? Interagera med andra appar som Pokemon Go, Facebook, Instagram, Geocache? Göra en egen app med någon hemmasnickrad variant med socialt flöde kombinerat med folkbildning och familjeaktiviteter? Min uppgift är att få med den folkbildande aspekten och barn och unga.
Vad jag än gör ska sida också locka flera besökare till vår region...

Hoppas på förslag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2011

Min första tanke är "kul projekt" och att det eventuellt finns saker där redan?

Sen skulle jag nog börja med att stjäla SMHIs modell. Lägga upp ett vettigt databassystem och designa ett bra API för det. Då kan man skapa en enkel webbsida (som om den designas rätt kan användas via mobil) och släppa åtkomsten av API:et fritt så att de du nämner (och andra) kan koppla upp sig mot systemet och hämta vad de kan tänkas vara intresserade av. Så slipper man lägga en massa resurser på sådant som bara kanske är intressant.

.<