Tidiga AMD Zen testas i Ashes of the Singularity

Permalänk
Medlem

Ja.. någon konkurrens kommer det nog tyvärr inte bli tal om.. Intel håller bara igen i avsaknad av konkurrens.. så fort Zen presenteras så kommer Intel att krascha partyt.. det är jag övertygad om..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om det stämmer är det ungefär vad jag hoppas på - prestanda liknande Haswell, men med 8 kärnor istället för 4. Hoppas bara de lyckas skruva upp frekvensen till strax över 4 GHz inför release. Då kan jag uppgradera till 8 kärnor/16 trådar utan att förlora prestanda i enkeltrådade applikationer och spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare

Är verkligen dessa modeller vare sig tidiga ES-modeller och är de framförallt klockade lågt givet att det handlar om 8-kärniga modeller?

ES-varianterna av i5-6600K och i7-6700K verkar enligt Google funnits i händer på kunder mars/april förra året, den skarpa lanseringen låg i augusti. I detta fall hade ES-versionerna av 6600/6700 samma frekvens som de som senare släpptes. Är rätt säker att det fanns fungerande ES-varianter av Skylake över ett år innan skarp lansering, de versionerna var garanterat lägre klockade.

Vi är mindre än ett halvår från skarp release, i detta läge lär Zen vara helt färdigdesignad och det enda man jobbar på nu är att trimma in tillverkningen. Fast man vet i.o.f. inte när de ES som användes här släpptes, men de ES som AMD idag ger ut lär köra på eller väldigt nära slutgiltig frekvens.

Enligt andra Zen-läckor är siktar AMD på 95 W TDP för de åttakärniga versionerna. Skulle säga att 2,8/3,2 GHz är i det läget rätt bra jobbat givet att Intels åttakärniga 6900K har 140 W TDP med 3,2/4,0 GHz. Så även detta talar för att 2,8/3,2 GHz inte ligger speciellt långt från lanseringsspecifikation. Om något kan man nog öka "turbo-frekvensen" något utan att spränga TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Man får helt enkelt se hur den presterar.

Detta test i spel känns inte som det avslöjar särskilt mycket om prestandan. Men det kanske är meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppas detta håller i sig nu.... Det är snart dags att uppdatera och byta ut hela maskinparken här hemma.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Är verkligen dessa modeller vare sig tidiga ES-modeller och är de framförallt klockade lågt givet att det handlar om 8-kärniga modeller?

ES-varianterna av i5-6600K och i7-6700K verkar enligt Google funnits i händer på kunder mars/april förra året, den skarpa lanseringen låg i augusti. I detta fall hade ES-versionerna av 6600/6700 samma frekvens som de som senare släpptes. Är rätt säker att det fanns fungerande ES-varianter av Skylake över ett år innan skarp lansering, de versionerna var garanterat lägre klockade.

Vi är mindre än ett halvår från skarp release, i detta läge lär Zen vara helt färdigdesignad och det enda man jobbar på nu är att trimma in tillverkningen. Fast man vet i.o.f. inte när de ES som användes här släpptes, men de ES som AMD idag ger ut lär köra på eller väldigt nära slutgiltig frekvens.

Enligt andra Zen-läckor är siktar AMD på 95 W TDP för de åttakärniga versionerna. Skulle säga att 2,8/3,2 GHz är i det läget rätt bra jobbat givet att Intels åttakärniga 6900K har 140 W TDP med 3,2/4,0 GHz. Så även detta talar för att 2,8/3,2 GHz inte ligger speciellt långt från lanseringsspecifikation. Om något kan man nog öka "turbo-frekvensen" något utan att spränga TDP.

Jo precis min tanke.
Frågan är hur bra läckage det är på kretsarna då de ska ner på 16nm. Risken är att de högre spänningar för att motverka meta-states kommer påverka drifteffekten något.
Kommer Zen även skala bra över frekvensspannet är ytterligare en fråga. Ska man ta något från deras Jaguar-kärnor så verkar de kunna det där med arkitekturer med bra frekvensskalning. (Även om Mullins och sub 8W verkar ha floppat då vi inte såg några AMD drivna surfplattor).

Jag misstänker likt dig att Sub 100W TDP och 8kärnor kommer leda till en slutlig produkt som är relativt modest klockad. Hoppas verkligen på att de släpper någon som håller sig någolunda sval vid kraftig överklockning.

Ser framemot fler rykten och framförallt läckt information fram till lansering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Verkar inte lovande enligt mig. Man får alltså ungefär samma prestanda med 8 kärnor som Intel redan har med 4 kärnor utan hyperthreading.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är resultatet verkligen så bra? En riktig 8-kärnig processor som är 12% långsammare än en 3 år gammal 4-kärnig i5. Betyder det att den är hälften så effektiv eller att spelet är dåligt optimerat för 8 kärnor?

Den här gången kan man ju liksom inte skylla på dom ineffektiva modulerna längre. Min 8350 börjar flaskhalsa i musikstudion och jag kan inte fylla hela projektet med tunga pluggar som typ Nebula.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Är resultatet verkligen så bra? En riktig 8-kärnig processor som är 12% långsammare än en 3 år gammal 4-kärnig i5. Betyder det att den är hälften så effektiv eller att spelet är dåligt optimerat för 8 kärnor?

Den här gången kan man ju liksom inte skylla på dom ineffektiva modulerna längre. Min 8350 börjar flaskhalsa i musikstudion och jag kan inte fylla hela projektet med tunga pluggar som typ Nebula.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Siffrorna bör dock som vanligt tas med en stor skopa salt. Tidiga ingenjörsexemplar ligger ofta lågt i klockfrekvens, samtidigt som interna funktioner kan vara aktiverade eller inaktiverade jämfört med kommande konsumentmodeller.

Jag förstår det som att dom kommer prestera bättre när det verkligen når ut till oss konsumenter.
Varför inaktivera något när det når ut i butiken som gör att processorerna presterar sämre?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Är resultatet verkligen så bra? En riktig 8-kärnig processor som är 12% långsammare än en 3 år gammal 4-kärnig i5. Betyder det att den är hälften så effektiv eller att spelet är dåligt optimerat för 8 kärnor?

Var får du "12% långsammare" ifrån?
Tror också på att det är "dåligt optimerat" för 8 kärnor, då Zen här ändå är mycket bättre än FX-8350 som brukar slå Intels i5 när många kärnor används.

Tror att AMD kommer att fortsätta sälja "fler (svagare) kärnor för mindre pengar" även i framtiden, bara att den inte kommer att vara fullt lika handikappad i singleltrådat som med Bulldozer. Dvs för bäst prestanda köp Intel, men att AMD kompenserar med pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför inaktivera något när det når ut i butiken som gör att processorerna presterar sämre?

Inaktivera den strömtörstigaste kärnan så att CPUn i helhet kan prestera bättre per watt. Eller kanske debugging-funktioner som är med och slåss om 95W-TDPn. Eller en buggig del i CPUn som sänker prestanda när den används, och är bättre att inaktiveras.
Ingen har väl sagt att något inaktiveras för att prestera sämre. Man inaktiverar om det på nåt sätt kan höja prestandan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yomster:

Jag vill ju helst se snabbare processorer, inte bara billigare och/eller energisnålare.
Ungefär lika bra som ett år gamla 6700K ser jag inte som superbra resultat men vi vet ju inte om "1D" är den snabbaste och vi vet heller inte priset så det finns ingen anledning att oroa sig än.

Så du menar att man ska trolla med knäna? Man måste ju börja någonstans och lyckas man få Zen i närheten av 6700K så har man en vinnare.. så länge som priset är lägre än Intels motsvarighet. Lyckas man med detta har man en grund att bygga vidare på. Framförallt när Intel verkar slagit i en prestandavägg.

Skrivet av fark:

YES, satt själv i dagdrömmar om 5GHz här..

Ifall dessa kan klocka högt, speciellt ifall rent generellt snäppet högre än Intels modeller med bra energieffektivitet så kan detta bli mycket bra, för nu ska jag dock försöka hålla mig på jorden med rimliga förväntningar men vem vet?

Frågan är ju om det ens är möjligt med Kisel. Intel verkar ha enorma problem med det och den senaste processor som gick att klocka upp i de nivåerna var Sandy bridge och sedan dess har klockfrekvenserna och överklockningspotentialen gått ned ganska kraftigt per generation.

Skrivet av talonmas:

Vad släpper Intel för godsaker nästa år då? För det är ju tyvärr det Zen bör jämföras med.

*edit:
Så Kaby Lake är det som är uppe o snurrar medan sneak peaks på 10nm Canonlake är den senaste hypen när Zen lanseras. Blir tufft för AMD.

Hoppas innerligen att det räcker till men helt ärligt så har AMDs marknadsföring svikit för många gånger på raken för att jag ska tro på något de säger.

Vet inte om du har en spåkula men Intel har ju knappt visat NÅGOT ALLS av värde från Kaby Lake..

Skrivet av fantomsmurfen:

Verkar inte lovande enligt mig. Man får alltså ungefär samma prestanda med 8 kärnor som Intel redan har med 4 kärnor utan hyperthreading.

För antal kärnor betyder verkligen mer prestanda per automatik.. Snälla. Intels LGA2011 presterar inte direkt överdrivet mycket bättre än deras LGA1151 trots fler kärnor. Kan vara så att AOTS inte utnyttjar fler än fyra kärnor fullt ut?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Är resultatet verkligen så bra? En riktig 8-kärnig processor som är 12% långsammare än en 3 år gammal 4-kärnig i5. Betyder det att den är hälften så effektiv eller att spelet är dåligt optimerat för 8 kärnor?

Den här gången kan man ju liksom inte skylla på dom ineffektiva modulerna längre. Min 8350 börjar flaskhalsa i musikstudion och jag kan inte fylla hela projektet med tunga pluggar som typ Nebula.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför denna Doom and Gloom?

Står ju tydligt att den är 10% snabbare än i5:an som är en Haswell. Detta betyder att den är i nivå med Sky Lake troligen då eftersom det inte är så mycket förbättring i Sky Lake.

Sen återstår det att se hur multithread benchmarks ser ut, vet inget om hur det är i AoS.

Helt klart en trevlig bump i IPC för AMD som de senaste åren knappt kunnat matcha en i5 utan att skapa en ett monster som drar enorma mängder ström.

Haswell vs Sky Lake i5:
http://www.anandtech.com/bench/product/1261?vs=1544

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen koll på hur just ashes använder cpu resurser men en fråga till alla som redan börja gnälla och grina om antal kärna jämnförd med intel och så vidare igen.
Det är väl fortfarande så att spel även idag knapt tar nytta av 4 eller flera kärnor samt hyperthreading. Så vad gnälla ni över?
Men kan naturligen var ut och cyckla helt med min åsikt. Tycker bara det är sorligt hur fort folk hela tiden måste döddömma saker så fort dem kommer inte från ett grönt eller blåt företag

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu har jag ingen koll på hur just ashes använder cpu resurser men en fråga till alla som redan börja gnälla och grina om antal kärna jämnförd med intel och så vidare igen.
Det är väl fortfarande så att spel även idag knapt tar nytta av 4 eller flera kärnor samt hyperthreading. Så vad gnälla ni över?
Men kan naturligen var ut och cyckla helt med min åsikt. Tycker bara det är sorligt hur fort folk hela tiden måste döddömma saker så fort dem kommer inte från ett grönt eller blåt företag

Är väl snarare så att folk tycker synd om företaget när det inte är blått eller grönt? Skämt åsido, ser ingen anledning att man ska bli eld och lågor bara för att det kommer ifrån AMD. Är inte folk imponerande har dom rätt att säga det.

Dessutom brukar inte folk vara så happy pappy i Intel-trådar heller utan där påpekas det ofta att utvecklingen går väldigt segt och snarare vill att AMD ska lyckas med Zen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vi hörs Zen!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag hoppas den kan klocka högre. Som nämnts i tråden är det rätt så nära inpå skarp lansering, så man vet aldrig. Och det att någon iteration går under 8350 känns inte heller så bra.

Skrivet av Yomster:

Jag vill ju helst se snabbare processorer, inte bara billigare och/eller energisnålare.
Ungefär lika bra som ett år gamla 6700K ser jag inte som superbra resultat men vi vet ju inte om "1D" är den snabbaste och vi vet heller inte priset så det finns ingen anledning att oroa sig än.

Förvänta dig inte Skylake-prestanda, det kommer AMD inte nå. Jag tycker det är riktigt bra om de når Haswell. Annars är ju nischen Sandy/Ivy med 8 kärnor.

Skrivet av fredrik831:

Resultatet är enligt mig okej, men jag hade hoppats på bättre. IPC verkar ha fått sig en ordentlig uppsving, men tyvärr är klockfrekvenserna oroväckande låga.

Min gissning är att GF:s tillverkningsteknik 14LPP helt enkelt inte lämpar sig särskilt väl för högre klockfrekvenser (vilket även RX480 indikerar om man jämför mot GTX 10x0). AMD skulle förmodligen kunna tillverka Zen hos TSMC om de bedömer att det är nödvändigt, då deras 16nm-process verkar bättre för höga frekvenser.

Målet med Zen är förmodligen servermarknaden samt mainstream, och där räcker det nog med dessa klockfrekvenser.

Lyckas Zen nå 4Ghz så blir jag glad. AMD har faktiskt överraskat positivt förr också. Att Bristol Ridge skulle lyckas nå ~4Ghz trodde jag inte skulle vara möjligt, men det gick ju.

Tänk också på att Nvidias Pascal är designad specifikt för att klockas väldigt högt jämfört med tidigare generation.

Var såg du att Bristol gick upp til 4GHz? Det kände jag inte till, mycket positiv överraskning om det stämmer.

Skrivet av fantomsmurfen:

Verkar inte lovande enligt mig. Man får alltså ungefär samma prestanda med 8 kärnor som Intel redan har med 4 kärnor utan hyperthreading.

Skrivet av hwasser:

Är resultatet verkligen så bra? En riktig 8-kärnig processor som är 12% långsammare än en 3 år gammal 4-kärnig i5. Betyder det att den är hälften så effektiv eller att spelet är dåligt optimerat för 8 kärnor?

Den här gången kan man ju liksom inte skylla på dom ineffektiva modulerna längre. Min 8350 börjar flaskhalsa i musikstudion och jag kan inte fylla hela projektet med tunga pluggar som typ Nebula.

Skickades från m.sweclockers.com

För spel är IPC fortfarande kung och kommer så förbli även långt framöver tror jag. Och för IPC kommer nog Intel förbli den som levererar bäst. Zen är ingen gamingprocessor. Redan det att grundkonfigurationen är 8 (kompletta "riktiga") kärnor talar för att det är server och HPC som gäller.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Förvänta dig inte Skylake-prestanda, det kommer AMD inte nå. Jag tycker det är riktigt bra om de når Haswell. Annars är ju nischen Sandy/Ivy med 8 kärnor.

Jag förväntar mig ingenting.
Jag hoppas bara att AMD kommer ut med något som är bättre än Skylake nu så här ett år efter den släppts.
Ska jag köpa en AMD måste den över Skylake annars blir det Kaby Lake eller Cannonlake.
Jag köper inte som någon välgörenhet men jag skulle gärna välja AMD om de hade någon, för mig, attraktiv produkt.

Permalänk
Medlem

@Yomster
Bättre än Skylake kan du glömma. Zen kommer inte bli en gamingprocessor. Ska du ha högsta möjliga IPC får du stanna på Intel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt hyffsad prestanda för att vara ES, vi vet ju inte vad den klara kretsen kommer ligga på, endast spekulationer just nu.

Men detta är ju ZEN på 8c/16t kan ju inte riktigt jämföras med i7 6700k rakt av med 4c/8t, dubbla antalet kärnor i jämförelse, klart den då kommer ligga på en lägre klock.

Som sagt så verkar det jämföras mot Haswell och där skulle väll bästa jämförelsen vara en Haswell-E i7 5960x, då den också har 8c/16t, tror inte ZEN kommer prestera bättre men om den ligger riktigt nära till ett mycket bättre pris, så kan den vara ett bra val för dom som håller på med videoredigering, kör VMs, m.m, samtidigt som man kan köra spel på den till skaplig prestanda.

Sen kommer nog AMD släppa ZEN processorer med 4c/8t och 6c/12t senare, då kommer man kunna dra upp dom till kanske närmare 4 GHz, som är just bättre på singel tråds prestanda, där kan man jämföra med intels i samma klass.

Permalänk
Datavetare

Ashes of the Singularity verkar kunna få en boost från väldigt många CPU-kärnor, det är absolut ingen linjär skalning efter fyra kärnor men det skalar fortfarande (notera att de numeriska resultaten här överhuvudtaget inte kan jämföras med de i artikeln, är den relativa skillnaden jag vill visa)

Att det inte skalar linjärt är ganska väntat, är extremt få saker som gör det på skrivbordet. Att det inte skalar linjärt kan också förklara varför FX8350 ligger så pass långt efter i5-4670K trots att spelet faktiskt verkar kunna dra någon nytta av upp till tio kärnor: när saker inte skalar linjärt så tyder det på att det finns seriella delar där de olika kärnorna måste kommunicera med varandra. När man gör sådant är det kritiskt att ha en väldigt bra cache-implementation, den är inte bra på Bulldozer-familjen men AMD har sagt att låg cache latens (vilket är kritiskt för fall där kärnor måste kommunicera) har varit en av de högsta prioriteterna när man designat Zen.

AnandTech har i något läge pratat om att ett av de program man använder i deras CPU-tester, Three Dimensional Particle Movement, presterade väldigt dålig på Bullozer-serien relativt andra multitrådade tester och man har nu upptäckt att det orsakades av ett problem som kallas "false sharing", ett problem som får cache-lines att hoppa mellan CPU-kärnor (något som kallas "cache-line bouncing").

I fallet Three Dimensional Particle Movement var det som sagt ett misstag som orsakade detta, men när CPU-kärnor måste kommunicera så går det inte att undvika ett visst mått av "cache-line bouncing" då man helt enkelt måste överföra data mellan kärnorna vilket medför att avsändaren måste invalidera cache-lines för det minne man skriver ner informationen som ska skickas till en annan kärna, när mottagaren sedan försöker läsa data kommer det inte finnas i lokal cache på den kärnan, hur snabbt informationen kommer dit är då helt beroende på cachens latens.

TL;DR kärnorna måste kommunicera sinsemellan i en applikation likt AoS, Bulldozer-serien suger på detta, så man ska inte dra slutsatsen att AoS inte kan använda många CPU-kärnor bara för att FX8350 ligger en bit efter i5-4670K. Bulldozer-serien presterar endast bra på saker som är trivialt parallelliserbar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ashes of the Singularity verkar kunna få en boost från väldigt många CPU-kärnor, det är absolut ingen linjär skalning efter fyra kärnor men det skalar fortfarande (notera att de numeriska resultaten här överhuvudtaget inte kan jämföras med de i artikeln, är den relativa skillnaden jag vill visa)
https://cms-images.idgesg.net/images/article/2016/05/broadwell_e_core_i7_6950x_ashes_of_the_singularity_beta_cpu_benchmark-100663335-orig.png

Att det inte skalar linjärt är ganska väntat, är extremt få saker som gör det på skrivbordet. Att det inte skalar linjärt kan också förklara varför FX8350 ligger så pass långt efter i5-4670K trots att spelet faktiskt verkar kunna dra någon nytta av upp till tio kärnor: när saker inte skalar linjärt så tyder det på att det finns seriella delar där de olika kärnorna måste kommunicera med varandra. När man gör sådant är det kritiskt att ha en väldigt bra cache-implementation, den är inte bra på Bulldozer-familjen men AMD har sagt att låg cache latens (vilket är kritiskt för fall där kärnor måste kommunicera) har varit en av de högsta prioriteterna när man designat Zen.

AnandTech har i något läge pratat om att ett av de program man använder i deras CPU-tester, Three Dimensional Particle Movement, presterade väldigt dålig på Bullozer-serien relativt andra multitrådade tester och man har nu upptäckt att det orsakades av ett problem som kallas "false sharing", ett problem som får cache-lines att hoppa mellan CPU-kärnor (något som kallas "cache-line bouncing").

I fallet Three Dimensional Particle Movement var det som sagt ett misstag som orsakade detta, men när CPU-kärnor måste kommunicera så går det inte att undvika ett visst mått av "cache-line bouncing" då man helt enkelt måste överföra data mellan kärnorna vilket medför att avsändaren måste invalidera cache-lines för det minne man skriver ner informationen som ska skickas till en annan kärna, när mottagaren sedan försöker läsa data kommer det inte finnas i lokal cache på den kärnan, hur snabbt informationen kommer dit är då helt beroende på cachens latens.

TL;DR kärnorna måste kommunicera sinsemellan i en applikation likt AoS, Bulldozer-serien suger på detta, så man ska inte dra slutsatsen att AoS inte kan använda många CPU-kärnor bara för att FX8350 ligger en bit efter i5-4670K. Bulldozer-serien presterar endast bra på saker som är trivialt parallelliserbar.

Polaren har spelet, och vi lekte med att avaktivera kärnor i hans x99 system.
Från 8 kärnor ner till 4 kärnor. vi såg ingen skillnad att tala om. Iof så gjorde vi inte det 3 gånger/ konfig för att dra ett snitt men resultaten var inte så extrema som det diagrammet som du visar. tror vi fick max tre fps bättre med 8 kärnor jämfört med 4, graffet va ett 1080

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@PalmiNio: Fast varför måste AMD sänka intels priser? Är zen likvärdig med en i5 så kan du ju köpa zen om den är några kronor billigare eller måste du ha intel?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ashes of the Singularity verkar kunna få en boost från väldigt många CPU-kärnor, det är absolut ingen linjär skalning efter fyra kärnor men det skalar fortfarande (notera att de numeriska resultaten här överhuvudtaget inte kan jämföras med de i artikeln, är den relativa skillnaden jag vill visa)
https://cms-images.idgesg.net/images/article/2016/05/broadwell_e_core_i7_6950x_ashes_of_the_singularity_beta_cpu_benchmark-100663335-orig.png

Att det inte skalar linjärt är ganska väntat, är extremt få saker som gör det på skrivbordet. Att det inte skalar linjärt kan också förklara varför FX8350 ligger så pass långt efter i5-4670K trots att spelet faktiskt verkar kunna dra någon nytta av upp till tio kärnor: när saker inte skalar linjärt så tyder det på att det finns seriella delar där de olika kärnorna måste kommunicera med varandra. När man gör sådant är det kritiskt att ha en väldigt bra cache-implementation, den är inte bra på Bulldozer-familjen men AMD har sagt att låg cache latens (vilket är kritiskt för fall där kärnor måste kommunicera) har varit en av de högsta prioriteterna när man designat Zen.

AnandTech har i något läge pratat om att ett av de program man använder i deras CPU-tester, Three Dimensional Particle Movement, presterade väldigt dålig på Bullozer-serien relativt andra multitrådade tester och man har nu upptäckt att det orsakades av ett problem som kallas "false sharing", ett problem som får cache-lines att hoppa mellan CPU-kärnor (något som kallas "cache-line bouncing").

I fallet Three Dimensional Particle Movement var det som sagt ett misstag som orsakade detta, men när CPU-kärnor måste kommunicera så går det inte att undvika ett visst mått av "cache-line bouncing" då man helt enkelt måste överföra data mellan kärnorna vilket medför att avsändaren måste invalidera cache-lines för det minne man skriver ner informationen som ska skickas till en annan kärna, när mottagaren sedan försöker läsa data kommer det inte finnas i lokal cache på den kärnan, hur snabbt informationen kommer dit är då helt beroende på cachens latens.

TL;DR kärnorna måste kommunicera sinsemellan i en applikation likt AoS, Bulldozer-serien suger på detta, så man ska inte dra slutsatsen att AoS inte kan använda många CPU-kärnor bara för att FX8350 ligger en bit efter i5-4670K. Bulldozer-serien presterar endast bra på saker som är trivialt parallelliserbar.

Intressant då kanske fler kärnor ger lite mer prestanda ändå, i Low Level APIer som Vulkan och DX12, kommer nog inte ge mycket extra då det inte skalar linjärt som du säger, men lite är alltid något
Kanske ZEN 8c/16t kan bli riktigt bra i dessa APIer om detta implementeras av spelutvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Skulle dessa komma ens i närheten av min gamla FX8350 (5.3GHz) så kommer den bara skrika PRESTANDA!
Men jag håller mig på samma nivå som dig, försöker att hålla hypen nere så gott jag kan.

Jo här med, vill inte bli besviken en ändå gång till, bättre om det blir positiva överraskningar men men inom snar framtid så vet vi säkerligen och även om den lägger sig där en del redan spekulerat och räknat på (ang generell IPC osv) så kan ju priset bli stor faktor, och såklart överklock potential för oss få som...

Skrivet av Tumnus:

Frågan är ju om det ens är möjligt med Kisel. Intel verkar ha enorma problem med det och den senaste processor som gick att klocka upp i de nivåerna var Sandy bridge och sedan dess har klockfrekvenserna och överklockningspotentialen gått ned ganska kraftigt per generation.

Jo Sandy verkar ha varit höjdpunkten vad gäller frekvens fast drömma lite måste man ändå, inte alls insatt i tillverkning och kisel tech för fem öre men skulle inte Zen bygga på 14nm LPP? Kanske ingen höjdarsida men snubblade på nåt om 10nm LPP för kommande Exynos 8895 på bussen idag och snappade upp något om eventuellt högre frekvenser framöver?

Som sagt inte insatt nog för att uttala mig samt förstår att det finns så många antra parametrar att ta hänsyn till men ganske intressant ändå, som andra nämnt kanske man får vänta sig moderat klock för 95w TDP spec men det säger ju inget om överklock potentialen i sig förutsatt att kalaset kan kylas och max energieffektivitet ut genom dörren?

Permalänk
Medlem

Alla som inte gillar monopol och överpriser som detta medför borde hoppas på att AMD får till hyfsad prestanda. Jag kommer fortsätta följa detta och tycker resultaten ser helt ok ut.

Intel kommer inte släppa 6-8 kärnor processorer till konsumentmarkanden utan konkurrens, så hoppas på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Är resultatet verkligen så bra? En riktig 8-kärnig processor som är 12% långsammare än en 3 år gammal 4-kärnig i5. Betyder det att den är hälften så effektiv eller att spelet är dåligt optimerat för 8 kärnor?

Den här gången kan man ju liksom inte skylla på dom ineffektiva modulerna längre. Min 8350 börjar flaskhalsa i musikstudion och jag kan inte fylla hela projektet med tunga pluggar som typ Nebula.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Yomster:

Jag förväntar mig ingenting.
Jag hoppas bara att AMD kommer ut med något som är bättre än Skylake nu så här ett år efter den släppts.
Ska jag köpa en AMD måste den över Skylake annars blir det Kaby Lake eller Cannonlake.
Jag köper inte som någon välgörenhet men jag skulle gärna välja AMD om de hade någon, för mig, attraktiv produkt.

Med tanke på att AMD är en schäfer och Intel är en elefant om man ska gå på storlek så här jag svårt att se AMD spotta ut en processor som är lika bra eller bättre än processor från Intel. AMD har inte så mycket pengar att leka med. Jag har varit inställd på att som bäst kommer Zen vara lika bra som Ivy Bridge, allt över det är ett plus. Jag kommer köpa zen oavsett.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Om inte den entrådade prestandan är helt åt fanders och överklockad lite bättre än min nuvarande 2500K i 4,8 GHz så kommer jag gå på en 8-kärnig zen i mitt nästa bygge! Priset får såklart inte bli käpprätt åt helsike heller.

Rendera film i 16 trådar ja tack!

Sen kommer Intel och säger, nä du AMD! Hoppas på priskrig på många kärnor!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Med tanke på att AMD är en schäfer och Intel är en elefant om man ska gå på storlek så här jag svårt att se AMD spotta ut en processor som är lika bra eller bättre än processor från Intel. AMD har inte så mycket pengar att leka med. Jag har varit inställd på att som bäst kommer Zen vara lika bra som Ivy Bridge, allt över det är ett plus. Jag kommer köpa zen oavsett.

Är det för att du inte behöver så bra processor eller vad motiverar ditt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Med tanke på att AMD är en schäfer och Intel är en elefant om man ska gå på storlek så här jag svårt att se AMD spotta ut en processor som är lika bra eller bättre än processor från Intel. AMD har inte så mycket pengar att leka med. Jag har varit inställd på att som bäst kommer Zen vara lika bra som Ivy Bridge, allt över det är ett plus. Jag kommer köpa zen oavsett.

De har gjort det en gång tidigare som du kanske minns, Athlon 500 (eller var det Athlon 550?) serien och därefter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|