Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem

Dricks utgör inte huvuddelen av en svensk service-arbetares inkomst, men det är en del av deras inkomst. Det gör donationer och intäkter via streaming-tjänster. Oavsett deras huvudsakliga inkomst så kommer intäkterna från streaming inte via arbetsgivare. Att någon frivilligt ger dig pengar ska inte spela någon roll på mindre summor, men när det handlar om hundratals människor som bidrar till ditt uppehälle och personliga likvider, i utbyte mot den tjänst du förser, så börjar gränsdragningen bli suddigare. Skillnaden blir snarare att man inte blandar in moms i transaktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja, så gott som alla har det, nu även streamers, vilket nyheten handlar om. Ska du också sälla dig till de i tråden som gapar om avundsjuka och pekar finger som småbarn? Kom hellre med något nytt istället som kanske är relevant. Det är fortfarande inte rimligt att vissa inkomsttyper skulle göras skattefria om andra inte är det, det går inte att bygga ett balanserat och rättvist samhälle på det sättet. Alla streamers tjänar inte jättemycket pengar, men de som gör det ska naturligtvis betala skatt för det.

Dricks är ju del av någons inkomst, så därför ska denne skatta för den, det är ju så vårt system fungerar. Att pengarna är skattade av någon förut har inte med saken att göra. Eller ska företagaren som driver butik inte heller skatta på sina försäljningar för att pengarna som kommer in redan är skattade? Du fattar att det inte riktigt går ihop.

Gåvoskatten avskaffades 1 Januari 2005.

Donation till en "streamer" är att anse som just "gåva".

Vi kan ju se på "streamen" utan att betala. Donationerna är helt frivilliga.

Egentligen så är det väl en fråga om definitioner istället.

Som det ser ut idag så vore det helt fel att beskatta donationerna. Men vi får helt enkelt vänta och se vad det slutliga beslutet blir.

Permalänk
Medlem

helt idiotiskt, skatta på pengar som redan är skattade.
Då om du donerar till en streamer och dom skattar, så ska du kunna få tillbaka det du har skattat på dom pengarna du donerade, eftersom personen som får dom skattar på dem pengarna.
Så idiotiskt med skatter på skatter på skatter på pengar, man ska skatta 1 gång på en summa pengar inte skatta 4-5 gånger på samma summa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har sen början av tråden argumenterat för att donationer för streaming inte är utan motprestation. Läs från trådstart igen.

Och hur ställer du dig då till att t.ex gatumusikanter inte har skattekrav vilket är något som ligger väldigt nära enligt min mening (underhållare som inte kan förvänta sig garanterad inkomst från sin verksamhet, dvs det krävs ingen avgift att ta del av deras framförande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Gåvoskatten avskaffades 1 Januari 2005.

Donation till en "streamer" är att anse som just "gåva".

Vi kan ju se på "streamen" utan att betala. Donationerna är helt frivilliga.

Egentligen så är det väl en fråga om definitioner istället.

Som det ser ut idag så vore det helt fel att beskatta donationerna. Men vi får helt enkelt vänta och se vad det slutliga beslutet blir.

...Läs från trådstart så kanske du hänger med. Donationer på twitch anses inte som gåva pga definitionerna och motiveringarna nedan. Att beslutet skulle komma att ändras från skatterättsnämnden håll ser jag som väldigt osannolikt, det är en korrekt bedömning. Att en del folk inte förstår motiveringen påverkar inte sakfrågan.

Skrivet av Marticus:

"Ersättningen saknar karaktär av gåva då tittaren får en motprestation i form av en streamad video.", är en av motiveringarna till beslutet.

"Problem att dra gränsen mellan gåva och skattepliktig ersättning uppkommer vid en s.k. remuneratorisk gåva, dvs. gåva som grundas på att gåvotagaren gjort en insats för givaren, som denne vill belöna"

"En gåva kännetecknas av att en förmögenhetsöverföring sker frivilligt och att givaren med gåvoavsikt överför förmögenhet till gåvotagaren. Då betalningar som sker via donationsknappen ostridigt är en direkt följd av de visningar som X AB tillhandahåller på Y, brister enligt Skatterättsnämndens uppfattning kravet på gåvoavsikt."

Skrivet av Tricitum:

helt idiotiskt, skatta på pengar som redan är skattade.
Då om du donerar till en streamer och dom skattar, så ska du kunna få tillbaka det du har skattat på dom pengarna du donerade, eftersom personen som får dom skattar på dem pengarna.
Så idiotiskt med skatter på skatter på skatter på pengar, man ska skatta 1 gång på en summa pengar inte skatta 4-5 gånger på samma summa pengar

Okej, med samma logik ska man få tillbaka skatt på allt du handlar i butiker och hos företag också, eftersom de också måste skatta på sina intäkter i form av dina redan skattade pengar. Skärp er nu, det är riktig sandlådenivå på dessa resonemang.

Skrivet av KalBumling:

Och hur ställer du dig då till att t.ex gatumusikanter inte har skattekrav vilket är något som ligger väldigt nära enligt min mening (underhållare som inte kan förvänta sig garanterad inkomst från sin verksamhet, dvs det krävs ingen avgift att ta del av deras framförande)

Jag anser att gatumusikanter naturligtvis också borde betala skatt på det dom får in i form av donationer och gåvor på gatan när det börjar bli större summor på månadsbasis. Det här beslutet kring streamare ser jag som ett steg närmare en ändring för reglerna för gatumusikanter också, det är svårt att motivera varför det skulle vara någon skillnad mellan donationer till streamare och gatumusikanter. Sen att det är praktiskt taget omöjligt att kontrollera en gatumusikant som får kontanter i en låda och stoppar dom i fickan är en annan femma, men det gäller ju i stort sett alla som har kontant försäljning - att fejka kvitton är inte direkt svårt för en vanlig företagare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

...Läs från trådstart så kanske du hänger med. Donationer på twitch anses inte som gåva pga definitionerna och motiveringarna nedan. Att beslutet skulle komma att ändras från skatterättsnämnden håll ser jag som väldigt osannolikt, det är en korrekt bedömning. Att en del folk inte förstår motiveringen påverkar inte sakfrågan.

Jo jag hänger med, men håller inte med om att frivilliga donationer ska beskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo jag hänger med, men håller inte med om att frivilliga donationer ska beskattas.

Det är ju bara ren semantik, man skulle ju kunna komma överens med sin chef på jobbet att kalla sin lön för frivillig donation och slippa skatt i så fall. Jag har sagt det fruktansvärt många gånger innan, så en gång till spelar ingen roll - donationer på twitch och youtube ges inte utan motprestation och är således skattepliktiga.

Permalänk
Medlem

Funderade lite på det här http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/in...

Hur många är det som följer detta när de hjälper t.ex. en granne?

Många ser det väl som en självklarhet att hjälpa sina grannar. Ibland utan att förvänta sig något i utbyte. Ibland kanske med en "fika" som betalning, men även kanske en summa pengar. Eller så hjälper man varandra med olika tjänster.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men kan dom beskatta en utan anställning/verksamhet eller räknas detta då som det? Isf tror jag det slår tillbax på dom hårdare än det ger då de kan plocka ut enheldel momsfritt el hyror komponentet det lilla dom tjänar på skatter och moms på tjänsten/motprestationen är juh inget i jämnförelse med att få en dator för 50-60 pap momsfri? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av hersses:

Jag är vässad - om du läser på skatteverket så står det att även hobbyverksamhet är skattepliktigt, men i praktiken bryr de sig inte om småsummor. Du vet även om du skulle ha aktier som hobby så måste du skatta där med... Och du kanske inte har sagt att du byter tjänst mot pengar men det gör du ju. Du underhåller och folk ger dig pengar för att du underhåller eller varför skulle de annars ge dig pengar? Du är inte en hemlös människa i behov av bistånd som mat o tak över huvudet så nej, jag köper jag inte ditt argument om donationer. Dessutom så fort det går bra för din kanal så du skriver kontrakt för YT och får pengar från dem så är det automatiskt en företagsverksamhet. Asså du har en åsikt och jag har en annan(som bygger på skatteverkets regler) så vi behöver inte tjaffsa - det är bättre du läser deras material

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte tjaffsa, men köper inte att jag ska behöva skatta men hemlösa ska få slippa. Ska det gälla ska det gälla för alla ( över en viss summa såklart )
Sen att säga att jag ska lämna landet för att slippa betala skatt är lite långdraget, då jag redan betalar skatt på min inkomst.
Jag streamar för det är kul, inte för att få donations. Får jag sen en fet donation som jag aldrig bett om, då ska jag Inte behöva skatta den.
Lika för alla annars får det vara, tycker iallafall jag!
Sen att skatteverket behöver få in skatt någonstans ifrån är en annan sak.. Kommer beskattas mer som är idiotiskt, för att hålla ett sjunkande skepp ovanför ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

...Läs från trådstart så kanske du hänger med. Donationer på twitch anses inte som gåva pga definitionerna och motiveringarna nedan. Att beslutet skulle komma att ändras från skatterättsnämnden håll ser jag som väldigt osannolikt, det är en korrekt bedömning. Att en del folk inte förstår motiveringen påverkar inte sakfrågan.

Okej, med samma logik ska man få tillbaka skatt på allt du handlar i butiker och hos företag också, eftersom de också måste skatta på sina intäkter i form av dina redan skattade pengar. Skärp er nu, det är riktig sandlådenivå på dessa resonemang.

Jag anser att gatumusikanter naturligtvis också borde betala skatt på det dom får in i form av donationer och gåvor på gatan när det börjar bli större summor på månadsbasis. Det här beslutet kring streamare ser jag som ett steg närmare en ändring för reglerna för gatumusikanter också, det är svårt att motivera varför det skulle vara någon skillnad mellan donationer till streamare och gatumusikanter. Sen att det är praktiskt taget omöjligt att kontrollera en gatumusikant som får kontanter i en låda och stoppar dom i fickan är en annan femma, men det gäller ju i stort sett alla som har kontant försäljning - att fejka kvitton är inte direkt svårt för en vanlig företagare heller.

Men om man ska börja beskatta streamers, kanske man ska börja beskatta kyrkorna också och kanske dags att börja beskatta alla tiggare på gatorna som får "gåvor" och inte skatta något.
Bättre att jaga dom som drar in miljoner varje år och inte skatta något, så som kyrkorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Men om man ska börja beskatta streamers, kanske man ska börja beskatta kyrkorna också och kanske dags att börja beskatta alla tiggare på gatorna som får "gåvor" och inte skatta något.
Bättre att jaga dom som drar in miljoner varje år och inte skatta något, så som kyrkorna.

Kyrkor borde också beskattas, det finns inga rationella argument för varför de inte skulle det. Det är ju endast av historiska skäl då kyrkan haft mycket makt och inflytande som vi ser att kyrkor runt om i Sverige och i världen är skattefria och i princip har total immunitet mot ekonomiska brott då myndigheter inte har insyn i deras verksamhet . Jag tycker personligen att det är rent av vidrigt i dagens moderna samhälle.

Du får gärna beskriva vilken motprestation en tiggare ger till den som skänker pengar åt denne... Det är inte samma sak som en gatumusikant eller en streamer som uppenbarligen erbjuder något i utbyte.

Håller med om att kyrkan borde ha en hög prioritet att få in i skattefållan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Vill inte tjaffsa, men köper inte att jag ska behöva skatta men hemlösa ska få slippa. Ska det gälla ska det gälla för alla ( över en viss summa såklart )
Sen att säga att jag ska lämna landet för att slippa betala skatt är lite långdraget, då jag redan betalar skatt på min inkomst.
Jag streamar för det är kul, inte för att få donations. Får jag sen en fet donation som jag aldrig bett om, då ska jag Inte behöva skatta den.
Lika för alla annars får det vara, tycker iallafall jag!
Sen att skatteverket behöver få in skatt någonstans ifrån är en annan sak.. Kommer beskattas mer som är idiotiskt, för att hålla ett sjunkande skepp ovanför ytan.

Nu börjar det bli lite löjligt. Det var någon, tyyyp du, som sa att vi skulle vässa argumenten. Anledningen till att hemlösa slipper skatta är för att dem sällan tjänar över gränsen: 18 824 kronor under 2015. Jag trodde att det framgick i mitt exempel med den hemlöse att denne tjänar under den gränsen, men visst har du rätt, rika hemlösa ska naturligtvis skatta Jag är faktiskt med dig på att det ska vara lika för alla. Du har inte tänkt på hur folk skulle systematiskt utnyttja systemet om det skulle bli skattefritt? Visst, du streamar säkert för att det är kul och skulle inte sluta med det om donationerna upphörde men se på dem som faktiskt har gett upp jobb o bara lever på stream och YT, de som får tillräckligt med donationer för att livnära sig, ska dessa människor inte behöva betala skatt? Hur lika är det där då?
Och ja, vi behöver skatter, utan dem skulle vårt samhälle inte fungera. Skulle någon skada sig så skulle det antingen inte finnas någon ambulans eller så finns det en privatiserad och det första de skulle fråga dig i telefonen vore dina kreditkortsuppgifter ^^ Så på tal om sjunkande skepp så skulle ett skattebefriat land sjunka sjukt fort!
Sen har jag inte föreslagit att du ska flytta utomlands men antar att du blandar ihop min kommentar med en annan.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Kyrkor borde också beskattas, det finns inga rationella argument för varför de inte skulle det. Det är ju endast av historiska skäl då kyrkan haft mycket makt och inflytande som vi ser att kyrkor runt om i Sverige och i världen är skattefria och i princip har total immunitet mot ekonomiska brott då myndigheter inte har insyn i deras verksamhet . Jag tycker personligen att det är rent av vidrigt i dagens moderna samhälle.

Du får gärna beskriva vilken motprestation en tiggare ger till den som skänker pengar åt denne... Det är inte samma sak som en gatumusikant eller en streamer som uppenbarligen erbjuder något i utbyte.

Håller med om att kyrkan borde ha en hög prioritet att få in i skattefållan.

Många som streamar gör ju det för att det är kul?
En tiggare tar emot gåvor i pengar, så som en streamer tar emot gåvor i pengar eller saker.
Ingen skillnad alls, varför ska tiggare särbehandlas emot streamers?
Båda tar emot gåvor i form av pengar, ska det ena beskattas så ska det andra också.
En streamer erbjuder ju inget i utbyte, du väljer själv om du vill kolla på streamen eller video som han laddar upp på youtube.
Det är inte så att du köper något, utan du skänker för att du vill bidrar till att denna person gör något bra eller ska kunna leva.
Vissa streamar nog för att kunna överleva, precis som en tiggare, tigger för att kunna överleva.
Ser ingen som helst skillnad i att gåvor i pengar ska vara olika beronde på vem du är i detta moderna samhället vi lever i.
Där alla ska behandlas lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Många som streamar gör ju det för att det är kul?
En tiggare tar emot gåvor i pengar, så som en streamer tar emot gåvor i pengar eller saker.
Ingen skillnad alls, varför ska tiggare särbehandlas emot streamers?
Båda tar emot gåvor i form av pengar, ska det ena beskattas så ska det andra också.
En streamer erbjuder ju inget i utbyte, du väljer själv om du vill kolla på streamen eller video som han laddar upp på youtube.
Det är inte så att du köper något, utan du skänker för att du vill bidrar till att denna person gör något bra eller ska kunna leva.
Vissa streamar nog för att kunna överleva, precis som en tiggare, tigger för att kunna överleva.
Ser ingen som helst skillnad i att gåvor i pengar ska vara olika beronde på vem du är i detta moderna samhället vi lever i.
Där alla ska behandlas lika

Vad har kul med saken att göra? En del jobbar på sina respektive arbetsplatser för att det är kul?

En tiggare ger ingenting tillbaka till den som skänker, en streamer erbjuder en video i motprestation, det är skillnad, och det hade du kanske förstått också om du läst tråden eftersom det här har diskuterats flera gånger om nu. Den som ger en streamer pengar gör det på grund av streamen, en tiggare erbjuder ingenting över huvud taget och kan därför knappast beskattas som remuneratorisk gåva eftersom det då inte ges någon motprestation och är således en ren gåva vilket det inte är med en streamare.

Du m.fl. fokuserar hela tiden på den som skänker, när det hela egentligen handlar om den som tar emot pengarna. Ur streamerns perspektiv får denne pengar som följd av att han/hon gjort streamen tillgänglig. En tiggare får pengar som gåva av människor som förbarmar sig över denne.

Det är skillnad på de två fallen, om du inte förstår det så kommer vi inte längre i diskussionen.
Skattenrättsämnden har gjort den bedömningen, jag anser att den är helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Varför skulle det vara okej att helt livnära sig på en verksamhet men inte behöva betala skatt som alla andra, bara för att det på knappen står "donation" istället för "tip"?

Det är lite kul att du tar upp detta med vad det brukar stå på knappar på Twitch för i USA verkar det ju nu vara fastslaget att det i deras lagstiftning inte kan vara fråga om donationer utan något som är att likställa med dricks och som därmed beskattas.
En del större streamers från USA som har en seriös inställning till det de håller på med på dagarna är numera väldigt tydliga med att det inte är donationer, på sikt kan man tänka sig att detta kan komma att förändra normen för vad det står på knapparna.

Skrivet av Clint Eastwood:

Mm, och har har vi kärnan till det som driver de flesta som tycker det är ok. Handlar om jantelag och avundsjuka, inget annat.

Nu är var väl dock poängen rimligen snarast att vad det står på knappen inte kan diktera hur detta tolkas i skattelagstiftningen?

Hur det nu än ligger till så upplever ju jag att fallet i artikeln inte passar på vad som anses vara en "gåva" i skattelagen, just iom att det är en betalning som visserligen är frivillig men som är direkt kopplad till utfört arbete.

Se t.ex. http://www.lawline.se/answers/beskattning-och-deklaration-av-... för en helt separat tolkning av lagarna där de för samma resonemang utan att jag kan se någon anledning till varför det skulle vara jantelag eller avundsjuka som ligger bakom.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av hersses:

Nu börjar det bli lite löjligt. Det var någon, tyyyp du, som sa att vi skulle vässa argumenten. Anledningen till att hemlösa slipper skatta är för att dem sällan tjänar över gränsen: 18 824 kronor under 2015. Jag trodde att det framgick i mitt exempel med den hemlöse att denne tjänar under den gränsen, men visst har du rätt, rika hemlösa ska naturligtvis skatta Jag är faktiskt med dig på att det ska vara lika för alla. Du har inte tänkt på hur folk skulle systematiskt utnyttja systemet om det skulle bli skattefritt? Visst, du streamar säkert för att det är kul och skulle inte sluta med det om donationerna upphörde men se på dem som faktiskt har gett upp jobb o bara lever på stream och YT, de som får tillräckligt med donationer för att livnära sig, ska dessa människor inte behöva betala skatt? Hur lika är det där då?
Och ja, vi behöver skatter, utan dem skulle vårt samhälle inte fungera. Skulle någon skada sig så skulle det antingen inte finnas någon ambulans eller så finns det en privatiserad och det första de skulle fråga dig i telefonen vore dina kreditkortsuppgifter ^^ Så på tal om sjunkande skepp så skulle ett skattebefriat land sjunka sjukt fort!
Sen har jag inte föreslagit att du ska flytta utomlands men antar att du blandar ihop min kommentar med en annan.

Ursäktar mig, blandade ihop dig med någon annan
Men nu har jag aldrig nämnt de som sitter hela dagarna och streamar, för att ha det som heltidsjobb. Eller hur? Streamar jag 3-4 timmar om efm/kvällarna för jag gillar det sociala medans jag spelar. Ska det då räknas som heltidsjobb om jag skulle få en donation på en högre summa?
En gåva är trots allt en gåva. Ska jag behöva säga åt mina tittare hur mycket som får doneras varje månad så jag ska slippa skatta? Nej.. det går inte att straffa så tycker iallafall jag. Sen köper jag inte hela den där " utan skatt har vi inge ambulans", för vi har redan ambulans sjukvård osv. Som sagt, att skatteverket vill driva in mer skatt för att rädda ett fiasko tycker jag Inte är rätt anledning att beskatta gåvor på twitch.

Permalänk
Medlem

Att det ens blir en diskussion. Folk verkar ha ganska dålig koll, i regel kan man inte ge gåvor till företag – det är därför insamlingar sker via ideella föreningar och stiftelser – och ja sponsring skattas, företag betalar t.o.m. en särskild reklamskatt. Allt som sker i vinstintresse eller genererar vinst ska skattas, det är inget nytt alls detta. Det är samma regler som man har varit tvungen att följa hela tiden. Det finns nog inget annat sätt än att hantera donationer som dessa som sponsring rent bokföringsmässigt – vilket betyder att moms ska betalas. Omsätter du under 1 miljon kronor per år så redovisar du moms en gång per år om du väljer det (du kan välja hur ofta du ska redovisa), 3 månadersregeln gäller upp till 40 miljoner i omsättning, enbart varje månad för de som omsätter över det. Någon som tar emot mer än 30 tusen om året bör (ska) vara momsregistrerad. Även om det går att vara momsregistrerad utan f-skatt så bör nog alla som drar in pengar över nätet ha f-skatt. Då kommer det helt enkelt räknas som näringsverksamhet.

Ska du ge pengar till någon som inte har f-skatt så ska du även betala arbetsgivaravgifter. För att ansöka om f-skatt behöver du inget kapital och som enskild näringsidkare behöver du ingen revisor, men du behöver bokföra och deklarera, betala in pengar till skattekontot (för moms, egenavgifter och inkomstskatt, och eventuell annan skatt) svårare är det inte. Att dra in pengar utan att bokföra och deklarera blir bokföringsbrott och skattebrott om de väljer att gå vidare med det hela och inte bara sköntaxera. Tycker man det är för mycket jobb kanske man inte ska ta emot några pengar.

Permalänk
Medlem

@hersses

Hemlösa skattar om de arbetar, får a-kassa eller någon form av ersättning från försäkringskassan som till exempel sjukersättning, men socialbidrag från kommun är skattefritt och de som enbart uppbär det kan alltså nolltaxera oavsett om de har tak över huvudet eller inte. De som säljer faktum skattar inte, de får helt enkelt köpa tidningarna de säljer och tar mellanskillnaden i fickan. Men där hjälper inte heller tidningen till för att folk ska göra rätt för sig och föredrar att arbeta i gråzonen. Det ligger på tidningsförlaget. De hade kunnat betala lön/ackordslön/försäljningsprovision istället.

På tal om dricks så är de helt frivilliga, men ska beskattas och tas upp i inkomstdeklarationen av mottagaren. Frivillig dricks är o andra sidan momsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraft90:

Om detta ska skattas och börja räknas som riktigt jobb, borde det inte då finnas någon form av stämplingsalternativ när det börjar gå illa för en? Detta är ju en branch som kan gå väldigt bra en månad och jävligt dåligt en annan och om det ska börjas skattas på detta borde det finnas försäkringar på något vis...

Det finns a-kassor som specialiserar sig på att försäkra egenföretagare, vanliga a-kassor går också ofta bra att använda om verksamheten är vilande. I vissa fall måste du upphöra med och avveckla verksamheten innan du kan få ersättning. Det finns extra inkomstförsäkring hos vissa a-kassor för att ersättningen inte ska bli för låg. Det är ingen skillnad på detta och om du extraknäcker på sommaren med att sälja korv med bröd från en korvvagn. Eller om du frilansar som skribent på någon tidskrift på din "lediga tid" exempelvis. Du har lika bra/dåligt försäkringsskydd vilket som.

Permalänk
Medlem

Nu alla små streamers startar eget och söker uppstartsbidrag^^ då blir de nog glada:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

du arbetar för dricks, du ger god ''personlig'' service för dricks, att få en liten notis på skärmen eller en leaderboard är ingen motprestation, om folk faktiskt fick något för det hade det varit rimligt att skatta för då hade inte klassats som en tjänst.

streams är oberoende av donationer i princip, om vissa individer försöker sälja det som något annat än gåvor ska de skattas punkt slut.
det finns redan en prenumereras funktion som skattas och fyller funktionen som skatteverket vill komma åt, det här luktar ren inkompetens.
det här kommer bli svårt att genomdriva.
Sen återstår ju tipping funktionen som kommer göra donationer obsolet.

Jag följer endast definitionen, och enligt skatteverket kan detta bara genomdrivas om streamern skulle ha det som regel att dansa varje gång en donation görs då det tekniskt är en motprestation. Om däremot inget händer som stoppar den nuvarande aktiviteten är det ingen motprestation som ges eller hur?
det som kommer hända är att svenska streamers får ändra beskrivningar och beteende som kan anses vara en motprestation för att slippa vara skattepliktiga.

jag tycker inte om ''vem kom före ägget eller hönan'' argumentet som folk vänder till här i kommentarerna.
Streamen kom före donationen så därefter inte en motprestation.
Är en planerad stream en motprestation? kan du förutspå donationer?
vad räknar skatteverket som en motprestation?

jag tror folk har börjat kränga åsikter lite för snabbt innan vi faktiskt vet vad det innebär.

Fast nu är det ju inte vad du gör efter att du fått din "donation" som är det väsentliga, det är vad du gör för att få den från första början. Du säger att en streamer ska upphöra med sin aktivitet och påbörja en annan när denne fått en "donation" för att särskilja prestationerna. Då är ju min fråga, gör en servitris/servitör någon speciell motprestation när du efter maten betalar notan och då väljer att ge lite dricks? Om serveringspersonalen då börjar dansa för dig är det inte en vanlig restaurang vi talar om.

Skrivet av maverickgoose:

Schysst ökade intäkter för staten.

Skattade pengar som doneras skattas igen. Win win.

Fast så är det ju alltid! Alla pengar du tjänar genom vanligt förvärvsarbete skattar du på, sen när du handlar, betalar hyran, räntor, amorteringar så betalar du med skattade pengar. Företagen får in dina skattade pengar och betalar skatt på vinster de gör. Du kan inte använda detta som ett motargument mot beskattning av streamers.

Skrivet av lillen300:

Kommer dessa regler bara gälla inom sverige? att man måste beskatta

känns lite jävla dumt om det är bara i sverige detta kommer att pågå

Sverige har inte någon rätt att utkräva skatt av människor som inte är tjänar sitt uppehälle i Sverige. De har inte heller möjlighet att ändra skattelagstiftning i andra länder.

Skrivet av codeinjection:

Du lyssnar inte.

Jag säger hela tiden att skattning är ok så länge inkomsten passerar ett tak, dvs ge tusan i att skatta från första donationen om donationerna är en rörlig summa som inte garanterar personen en ekonomisk hållbarhet.

Är du och andra oroade över att youtubers och streamers springer iväg med 'era hårt förtjänade pengar' då kan la ni ta och pusha för att införa förmögenhetsskatt igen (också ett dumt system) så kan de och alla andra som sitter på stora kosan ger tillbaks pengar ni anser att de inte förtjänar att sitta på.

Så det du säger är att man endast ska skatta för den fasta delen av en inkomst? Så om jag jobbar på provision, jag har en låg fast ersättning, men jag får bra provision om jag säljer bra, så ska jag endast behöva beskattas för den låga, fasta ersättningen? När ni argumenterar måste ni ju tänka i ett bredare perspektiv än just en stream, en lagstiftning brukar i de flesta fall vara väldigt generell och kan appliceras på alla. Självklart kan man göra undantagsfall, men det är ju något man i största möjliga mån ska undvika.

Det handlar inte om att de "springer i väg med våra hårt förtjänade pengar", eftersom jag aldrig donerat till en streamer påverkar det ju inte min personliga ekonomi. Dock ska en person som tjänar väsentliga summor varje månad på sin verksamhet beskattas för det. Det finns massa hobbys man kan göra vid sidan av sitt arbete som dels är kul och som dels kan generera extra inkomster, men dessa beskattas.

Jag ser inte alls vad förmögenhetsskatt har med denna diskussion alls att göra.

Skrivet av sanarion91:

Men väta lite nu.. va??
Jag streamar, har donation-button.. de små donationerna jag får använder jag till giveaways. Har ingenstans något som kan tolkas som att jag ber om donations. Jag gör detta för det är kul. Om jag då t ex får 50 tusen kronor i donation. Ska det då helt plötsligt räknas som att jag bedriver verksamhet, men det gjorde det inte 3 minuter tidigare?
Så för att jag får en hög donation så har en annan person ändrat min tanke med streamingen genom att donera så jah räknas som verksamhet?
Nej det håller inte... försöker jag inte be om donations utan får dem ändå, så ska jag inte betala ett jävla piss skatt! Detta är bata statens sätt att försöka få in mer skatt till deras skit.

Fyi har inte sagt att jag byter en tjänst moy pengar.. för då hade jag inte streamat, vässa till dig nu..

Så bara för att du inte uttryckligen ber om det så ska det inte beskattas? Serveringspersonal brukar aldrig be mig om dricks, ändå måste de skatta om de nu får dricks. Du har väl möjlighet att stänga av funktionen mot donationer om du inte alls är intresserad av det? När din hobby/verksamhet generar stora belopp så är den skattepliktig, om du vid ett tillfälle får en stor donation så ska den donation redovisas till skatteverket och du får skatta för den. Hur kan det vara något konstigt? Får du inga fler donationer så skattar du ju heller inte något mer, skatt är ju inte som ett abonnemang som tickar på varje månad bara för att du en gång fått en stor donation. Det finns gränsvärden för allt, när du väl passerar det gränsvärdet så blir det du gör skattepliktigt.

Skrivet av Tricitum:

helt idiotiskt, skatta på pengar som redan är skattade.
Då om du donerar till en streamer och dom skattar, så ska du kunna få tillbaka det du har skattat på dom pengarna du donerade, eftersom personen som får dom skattar på dem pengarna.
Så idiotiskt med skatter på skatter på skatter på pengar, man ska skatta 1 gång på en summa pengar inte skatta 4-5 gånger på samma summa pengar

Återigen så är det ju så systemet fungerar för allt. Alla pengar du arbetat in skattar du ju för, sen använder du dina pengar för att köpa mjölk, tanka bilen, betala hyran och betala av lånet. Allt detta gör du med skattade pengar. Sen är det moms på de varor och tjänster du inhandlar, sen får även företaget betala skatt på sina vinster, arbetsgivaravgifter för sina anställda etc, tills det sedan än en gång utbetalas i lön till personalen. Om man bara behövde betala skatt för pengarna en gång så skulle det inte betalas några skatter alls idag, eftersom pengarna bara snurrar runt och runt och redan har beskattats för länge sedan.

Skrivet av QnoX:

Rätta mig om jag har fel men kan dom beskatta en utan anställning/verksamhet eller räknas detta då som det? Isf tror jag det slår tillbax på dom hårdare än det ger då de kan plocka ut enheldel momsfritt el hyror komponentet det lilla dom tjänar på skatter och moms på tjänsten/motprestationen är juh inget i jämnförelse med att få en dator för 50-60 pap momsfri? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Det är väl klart man kan beskatta någon som inte har en anställning, så länge det finns en tillräckligt stor inkomst så ska den beskattas. Det kan vara utdelning på aktier, räntor, tjänster, ja vad som helst egentligen.

Det här med att dra av moms har vi redan talat om i den här tråden, först och främst måste du ha ett företag. Men sen kan du inte börja dra av moms till höger och vänster bara för att du har ett företag. För att kunna dra av moms på saker du införskaffar måste även företaget ha försäljning som generar moms. Enkelt förklarat kan du alltså skjuta vidare momsen från företaget till en konsument. Men om du inte säljer något, så kan du inte göra avdrag på dina utgifter.

Permalänk
Medlem

@QnoX

Det finns inga generella bidrag till företagare som startar sin verksamhet, starta-eget-bidraget från Arbetsförmedlingen är aktivitetsstöd (eller utvecklingsersättning för de under 25) som högst är samma nivå som a-kassan du uppbär som arbetslös upp till 910 kronor per dag före skatt, men kan vara så låg som 223 kr per dag. Men det kräver en godkänd affärsplan, att du är arbetslös och står långt från arbetsmarknaden annars blir du inte påtänkt för det stödet. Så länge du inte har massor företag uppradad beredda att lägga tiotusentals kronor på dig för reklamplatser varje månad tror jag det är svårt att få något stöd. Skattelagstiftningen har heller inget att göra med Arbetsförmedlingen och hur den fördelar sina medel för den delen.

Permalänk
Skäggig legend

Har jag missat något eller gäller det ALL donation? om man inte överstiger säg 1500:- i månaden är det inte levnadspengar och därav en ren donation? Men säg om man drar in 20-30k då jäklar skall det beskattas.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

@Blomman90:

"Så bara för att du inte uttryckligen ber om det så ska det inte beskattas? Serveringspersonal brukar aldrig be mig om dricks, ändå måste de skatta om de nu får dricks. Du har väl möjlighet att stänga av funktionen mot donationer om du inte alls är intresserad av det? När din hobby/verksamhet generar stora belopp så är den skattepliktig, om du vid ett tillfälle får en stor donation så ska den donation redovisas till skatteverket och du får skatta för den. Hur kan det vara något konstigt? Får du inga fler donationer så skattar du ju heller inte något mer, skatt är ju inte som ett abonnemang som tickar på varje månad bara för att du en gång fått en stor donation. Det finns gränsvärden för allt, när du väl passerar det gränsvärdet så blir det du gör skattepliktigt."

Jag ser skillnad på att kontinuerligt få tillräckligt stora belopp, och att någon enstaka gång få en sjyst slant.
Då mina donations går tillbaka till tittarna, betyder det att jag ska skatta för gåvorna och sedan ska de som vinner också skatta?
Nej det håller inte.. Dra skillnad på gåvor/donationer till streamers/youtubers men anse att tiggare ska få behålla det dom får.
Visst, jag hade varit med dig ifall det nu handlade om streamers/youtubers som öppet tigger och ber om pengar för att kunna hålla igång deras verksamhet, det ska skattas självklart! Men att beskatta t ex mig, som streamar för det sociala och kunna ha kul giveaways osv, det tycker jag är fel. Då jag aldrig ber om donations.
Som svar på din fråga. Ja, jag ber inte om pengarna och tycker då inte att det ska beskattas! OM jag nu inte har det som heltidssyssla och uppenbarligen tjänar tillräckligt för att ha en stadig inkomstkälla. Att jag får t ex 20lök en gång i livet av en Shejk så fattar jag inte varför det ska skattas, det är bara idiotiskt. Och det tycker nog Shejken också då han inte vill bidra till vår välfärd.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Har dom tagit bort den uppstarthjälp du får som nyföretagare från staten på upp till 300k? Var rätt längesen jag hörde talas om den nu iof^^

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Har jag missat något eller gäller det ALL donation? om man inte överstiger säg 1500:- i månaden är det inte levnadspengar och därav en ren donation? Men säg om man drar in 20-30k då jäklar skall det beskattas.

I hobbyverksamhet så skall all vinst beskattas. Det finns ingen riktig gräns för när hobbyverksamhet blir näringsverksamhet, men vid omsättning över 30 000 kronor (per år, f r o m 1 januari 2017) så skall man vara momsregistrerad och att ge pengar till en privatperson som inte har f-skatt bör betyda att den som ger dig pengar även ska betala arbetsgivaravgifter om ersättningen överstiger 1000 kr per år, och tar någon med a-skatt emot pengar så ska det deklareras/tas med i inkomstdeklarationen och du blir skatteskyldig den vägen vilket som. Vad som är bäst att göra för dig (om du vill ta emot pengar) kan du fråga Skatteverket om bland annat. Eftersom du utför en tjänst eller driver näringsverksamhet (sänder en video) så räknas det inte som en gåva. Det är därför alla som samlar in pengar är ideella föreningar eller stiftelser, en gåva är bara en gåva när det inte förväntas någon motprestation eller kan tolkas som ersättning för utfört arbete/tjänst. Ger du t.ex. pengar till ett produktionsbolag i förhoppningen att de ska göra "din" TV-serie bättre så räknas det som sponsring och det betalas då moms på ersättningen. Samma sak om du ger till någon som sysslar med idrott. Det är inte belopp eller frivilligheten som styr vad det räknas som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Petterk:

Har dom tagit bort den uppstarthjälp du får som nyföretagare från staten på upp till 300k? Var rätt längesen jag hörde talas om den nu iof^^

Du kan låna pengar av Almi, det är lån eller riskkapital du kan få från dem. Du kan även ansöka om bidrag för specifika projekt hos Vinnova. Det finns även projektmedel och regionalt företagsstöd från Tillväxtverket. Något generellt stöd för att starta verksamhet finns inte. Från Almi kan du låna upp till 200 tusen kronor och till 100% av kapitalet om de godkänner din affärsplan och allt annat som behövs. Den typen av lån ska vara återbetald på 72 månader. Det är inget som bara ges ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Jag ser skillnad på att kontinuerligt få tillräckligt stora belopp, och att någon enstaka gång få en sjyst slant.
Då mina donations går tillbaka till tittarna, betyder det att jag ska skatta för gåvorna och sedan ska de som vinner också skatta?
Nej det håller inte.. Dra skillnad på gåvor/donationer till streamers/youtubers men anse att tiggare ska få behålla det dom får.
Visst, jag hade varit med dig ifall det nu handlade om streamers/youtubers som öppet tigger och ber om pengar för att kunna hålla igång deras verksamhet, det ska skattas självklart! Men att beskatta t ex mig, som streamar för det sociala och kunna ha kul giveaways osv, det tycker jag är fel. Då jag aldrig ber om donations.
Som svar på din fråga. Ja, jag ber inte om pengarna och tycker då inte att det ska beskattas! OM jag nu inte har det som heltidssyssla och uppenbarligen tjänar tillräckligt för att ha en stadig inkomstkälla. Att jag får t ex 20lök en gång i livet av en Shejk så fattar jag inte varför det ska skattas, det är bara idiotiskt. Och det tycker nog Shejken också då han inte vill bidra till vår välfärd.

Om du ger tillbaka allt till dina tittare utan att behålla några pengar själv (även om en shejk ger dig 20K) borde du rimligtvis inte skatta och det finns massvis med lösningar på det du vill göra, men det innefattar att det inte är du som person som tar emot "donationerna", alternativt är summorna så pass låga att det inte blir skattepliktigt. Jag vet inte hur skatteverket ser på det som hobbyverksamhet (borde rimligtvis vara möjligt, men det får du fråga skatteverket om).

Det är klart att det är skillnad på att kontinuerligt få stora belopp och att endast få det vid något tillfälle, men skillnad kommer det ju att vara när det är dags att deklarera. Den som kontinuerligt fått stora belopp kommer att betala mer i skatt. Du säger att om en shejk ger dig 50 tusen så är det inte kontinuerligt stora belopp, utan bara en gång. Men om samma shejk ger mig 500 tusen, 5 miljoner eller 50 miljoner, hur ska du göra då? Är ett stort belopp bättre än många små med samma totalsumma? I Sverige räknar vi inkomster på årsbasis, så att så länge du ligger under vad skatteverket anser vara fri hobbyverksamhet på ett år är det lugnt, men går du över bör du beskattas för det, simple as that.

Det du efterfrågar är en beskattning som grundar sig på huruvida den som streamar efterfrågar donationer eller inte, att skatteverket på något sätt ska utreda varenda person som streamar för att säkerställa att denne person inte "ber" om donationer utan bara "får dem". Hur hade du tänkt att det skulle vara praktiskt genomförbart? Det är svårt nog att upptäcka de personer som självmant inte tar upp alla sina inkomster i deklarationen. Då hänger det på att banken eller liknande instanser uppmärksammar skatteverket på det.

Sen återigen så ber inte en servitris/servitör om att få dricks (inte i Sverige i alla fall), men denne ska beskattas för det ändå? Jag tycker att användningen av funktionen för donationer innebär att du visar dina tittare att de gärna får donera en slant om de gillar det du gör. Det spelar ingen roll huruvida shejken vill bidra till vår välfärd eller inte. Så är det alltid när du handlar varor eller tjänster av ett företag som betalar skatt i Sverige. De som köper kullager av SKF kanske inte vill sponsra den svenska välfärden, men det är priset de får betala, varför skulle en stream vara annorlunda?

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Om du ger tillbaka allt till dina tittare utan att behålla några pengar själv (även om en shejk ger dig 20K) borde du rimligtvis inte skatta och det finns massvis med lösningar på det du vill göra, men det innefattar att det inte är du som person som tar emot "donationerna", alternativt är summorna så pass låga att det inte blir skattepliktigt. Jag vet inte hur skatteverket ser på det som hobbyverksamhet (borde rimligtvis vara möjligt, men det får du fråga skatteverket om).

Det är klart att det är skillnad på att kontinuerligt få stora belopp och att endast få det vid något tillfälle, men skillnad kommer det ju att vara när det är dags att deklarera. Den som kontinuerligt fått stora belopp kommer att betala mer i skatt. Du säger att om en shejk ger dig 50 tusen så är det inte kontinuerligt stora belopp, utan bara en gång. Men om samma shejk ger mig 500 tusen, 5 miljoner eller 50 miljoner, hur ska du göra då? Är ett stort belopp bättre än många små med samma totalsumma? I Sverige räknar vi inkomster på årsbasis, så att så länge du ligger under vad skatteverket anser vara fri hobbyverksamhet på ett år är det lugnt, men går du över bör du beskattas för det, simple as that.

Det du efterfrågar är en beskattning som grundar sig på huruvida den som streamar efterfrågar donationer eller inte, att skatteverket på något sätt ska utreda varenda person som streamar för att säkerställa att denne person inte "ber" om donationer utan bara "får dem". Hur hade du tänkt att det skulle vara praktiskt genomförbart? Det är svårt nog att upptäcka de personer som självmant inte tar upp alla sina inkomster i deklarationen. Då hänger det på att banken eller liknande instanser uppmärksammar skatteverket på det.

Sen återigen så ber inte en servitris/servitör om att få dricks (inte i Sverige i alla fall), men denne ska beskattas för det ändå? Jag tycker att användningen av funktionen för donationer innebär att du visar dina tittare att de gärna får donera en slant om de gillar det du gör. Det spelar ingen roll huruvida shejken vill bidra till vår välfärd eller inte. Så är det alltid när du handlar varor eller tjänster av ett företag som betalar skatt i Sverige. De som köper kullager av SKF kanske inte vill sponsra den svenska välfärden, men det är priset de får betala, varför skulle en stream vara annorlunda?

Keep in mind, att jag förstår vad du menar och håller med dig till en viss del. Min poäng från början var att donation -> gåva -> inget tvång. Och nämner också att jag inte tycker en servitör ska skatta på sin dricks, då det är något som hon/han inte ber om utan får oftast pg a riktigt bra service.
har jag en stream som tilltalar dig, och du pyntar in en slant till mig. Då är jag tacksam! Inte för pengarna utan för att du uppskattar mig och vad jag gör. Pengarna är för mig personligen oväsentligt då jag ger tillbaka det i streamen. Sen har jag också köpt en webcam av donations, det kan jag va ärlig och säga ;p haha!
Hela min poäng var just något sånt här.. Jag får donations så jag ligger under nivån för att skatta. I slutet av året får jag en superdonation, helt orimlig! Då måste jag beskatta detta, något som jag inte själv har efterfrågat. Det är väl skillnaden jämfört med ett företag som etablerar sin verksamhet i Sverige, eller? De är ju med på att de kommer behöva skatta. Samma sak med de streamsen som startat Aktiebolag tillhörande streamen.. Det är väl självklart dom ska betala skatt! Men jag som inte har en verksamhet med detta utan bara gör det för skojs skull, ska jag beskattas utefter vad en tittare ger mig utan att ha efterfrågat detta, speciellt när alla pengar går tillbaka till tittarna? Förstår du hur jag menar? .p