Bättre No Man's Sky på Playstation 4 "Neo"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Bättre No Man's Sky på Playstation 4 "Neo"

Det efterlängtade rymdspelet No Man's Sky kan utnyttja en kraftigare version av Playstation 4 bättre än andra titlar, tack vare hur spelet är konstruerat.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4. Kommer man med denna hårdvara hamna i samma liga som Neo? Eller om man plussar ihop den hårdvaran med Neo får man en ÄNNU snabbare konsol?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Lite "no shit sherlock" över det hela.
"Med bättre hårdvara kan vi göra spelet snyggare".

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Blir det samma förbättringar på PC då? Tätare vegetation osv...justeras det av systemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

Undrar hur pöbeln motiverar att man måste köpa en helt ny Playstation 4.5 för att klara av sina 30fps

Trädvy Permalänk
Semester 🌴
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Octo:

Blir det samma förbättringar på PC då? Tätare vegetation osv...justeras det av systemet?

Man kan ju tycka det! Med foliehatten redo kan en fundera över om det beror på hur hårt Sony håller i kopplet..

Semester till och med 5/8. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - MSI X370 - GTX 1070 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

woow! och ännu bättre på en kraftfull PC! seeee och häpna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Orkar den med lite högre FOV också vore det ju bra.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Octo:

Blir det samma förbättringar på PC då? Tätare vegetation osv...justeras det av systemet?

Nej, men det kanske justeras när den nya versionen släpps... Console Parity.

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Kanske krävs en sprillans ny Neo för mer avancerade funktioner som att äntligen kunna se andra spelare i spelet. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Burken : W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Spelen skulle väl inte skilja sig, för att "gamla" kunder inte skulle känna sig lurade, eller?

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Skulle det här innebära att PS VR inte uppgraderar vanliga PS4 utan att det behövs en Neo för att kunna köra allt så faller ju ett av de största argumenten för konsollen (utöver priset), att ha en hårdvara som är framtidssäkrad tills nästa generation släpps. Till PCn räknar jag med att byta ut komponenter då och då, ska Sony börja med samma skit för PS4 eller kommer äldre konsoller kunna "uppgraderas"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

I princip hade vi ju redan kunnat fått detta "fundamentalt annorlunda" spel redan imorgon (bokstavligen, PC-versionen släpps imorgon kväll). Sean Murray beskriver det ungefär som detta är helt omöjligt i dagsläget och det krävs PS4 Neo för att göra detta underverk möjligt. Hade hoppats på en del valmöjligheter i PC-versionen för att förbättra kvaliteten med tätare växtlighet, högre visningsavstånd o.s.v. men så lär det inte bli. Det skulle ju få PS4 att verka dåligt. Synd att de sålt ut så fullständigt till Sony.

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Med tanke på hur vegitationen ser up på E3 trailern kontra PS4 så blir man ju bara besviken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av sealjo:

Skulle det här innebära att PS VR inte uppgraderar vanliga PS4 utan att det behövs en Neo för att kunna köra allt så faller ju ett av de största argumenten för konsollen (utöver priset), att ha en hårdvara som är framtidssäkrad tills nästa generation släpps. Till PCn räknar jag med att byta ut komponenter då och då, ska Sony börja med samma skit för PS4 eller kommer äldre konsoller kunna "uppgraderas"?

Vanliga PS4 kommer kunna köra PSVR fast PS4 Neo kommer så klart göra det bättre.
Så det argumentet för spelkonsolen (som jag själv aldrig hört eller tänkt på) att den är "framtidssäkrad" tills nästa generation släpps kvarstår.
I det stora hela tycker jag det är bra att de släpper snabbare spelkonsoler mid-gen så minskas risken att PC-spelen hålls tillbaka av föråldrad hårdvara.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av headphone.ninja:

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4. Kommer man med denna hårdvara hamna i samma liga som Neo? Eller om man plussar ihop den hårdvaran med Neo får man en ÄNNU snabbare konsol?

Skrivet av sealjo:

Skulle det här innebära att PS VR inte uppgraderar vanliga PS4 utan att det behövs en Neo för att kunna köra allt så faller ju ett av de största argumenten för konsollen (utöver priset), att ha en hårdvara som är framtidssäkrad tills nästa generation släpps. Till PCn räknar jag med att byta ut komponenter då och då, ska Sony börja med samma skit för PS4 eller kommer äldre konsoller kunna "uppgraderas"?

Playstation VR är väl bara till för just VR-spel? Var har ni fått för er att PS VR ska boosta prestandan i vanliga spel? PS4 vanilj blir inte obsolet, alla framtida PS4-spel kommer fortfarande fungera på den. Så den är fortfarande lika framtidssäker som om inte Neo hade kommit.

Skrivet av Pepsin:

I princip hade vi ju redan kunnat fått detta "fundamentalt annorlunda" spel redan imorgon (bokstavligen, PC-versionen släpps imorgon kväll). Sean Murray beskriver det ungefär som detta är helt omöjligt i dagsläget och det krävs PS4 Neo för att göra detta underverk möjligt. Hade hoppats på en del valmöjligheter i PC-versionen för att förbättra kvaliteten med tätare växtlighet, högre visningsavstånd o.s.v. men så lär det inte bli. Det skulle ju få PS4 att verka dåligt. Synd att de sålt ut så fullständigt till Sony.

Å andra sidan kanske spelet inte hade blivit av utan Sonys inblandning.

Skrivet av Yomster:

Vanliga PS4 kommer kunna köra PSVR fast PS4 Neo kommer så klart göra det bättre.
Så det argumentet för spelkonsolen (som jag själv aldrig hört eller tänkt på) att den är "framtidssäkrad" tills nästa generation släpps kvarstår.
I det stora hela tycker jag det är bra att de släpper snabbare spelkonsoler mid-gen så minskas risken att PC-spelen hålls tillbaka av föråldrad hårdvara.

Det är främst PC som håller tillbaka PC-spel.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av stn1337:

Undrar hur pöbeln motiverar att man måste köpa en helt ny Playstation 4.5 för att klara av sina 30fps

Sony har haft lite eller noll att säga till om i spelets utveckling. De är 15 personer som jobbar på No mans sky.

Spelet håller ju stabilt 30fps på ps4, förstår inte vad ni dillar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Citat:

"For our game, it´s procedurally generated. So more powerful hardware doesn´t just mean upgraded textures or higher framerate. It means we can fundamentally change the experience. [..] With more powerful hardware, we can have more trees, more leafs on those trees. The density or immersion of worlds, or new types of worlds could exist."

Eh. vilket exempel. Hur många spel mångdubblerar inte träd och lövverk om man drar upp reglarna i grafikinställningarna?

Får mig att undra.. baserat på det uttalandet genererar konsolen/datorn världen du besöker? Om jag besöker någon annans värld som deras Neokonsol skapat, kommer den lagga på min slow-konsol?

i9-7920X 4.5 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm
i7-4790K 4.6GHz | 32GB DDR3 1866 MHz | ASUS Maximus VII Gene Z97 | Geforce GTX 980 | 3x 500GB SATA SSDs | 2x HP Z27n (1440p IPS) skärmar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Jag ser två problem här, det ena är att man är farligt nära att börja ge olika upplevelser på PS4 och Neo. En sak om spelet är likadant men ger högre FPS/bättre flyt på Neo. Men börjar man ändra på saker i spelet så kan det tas emot illa.

Det andra är att de är farligt nära att lova nya saker. Med tanke på kontroverserna kring tillbakadragandet av multiplayer så borde de nog ligga rätt lågt.

Blir spännande att se hur PC-utgåvan presterar och fungerar, vi vet trots allt väldigt lite om den trots att det bara är ganska precis ett dygn kvar till lanseringen.

Skrivet av gurkburk92:

Sony har haft lite eller noll att säga till om i spelets utveckling. De är 15 personer som jobbar på No mans sky.

Spelet håller ju stabilt 30fps på ps4, förstår inte vad ni dillar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Hello Games är täta med Sony och No Mans Sky var länge en helt PS4-exklusiv titel. Så Sony har haft en hel del att säga till om troligen.

Digital Foundry håller inte med om stabil FPS på 30 dock:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-no-mans...

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Med frame drops ner till 13 FPS så känns det inte särskilt optimerat. Grafiken tycks ha fått sig en mindre nedgradering dessutom, så mest troligt har deras fokus legat på PC och Neo.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Härligt! Sådant här vill jag se mer av. Så mycket segmentering som möjligt så att folk köper Neo istället för att klamra sig fast vid gamla PS4.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Framedrops under ett visst tillfälle, vilket är det ända (har ännu inte själv haft anledning att göra/orsaka det) klassar jag inte som ett problem.

Under vanlig spelgång så sker aldrig fps drops.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

PC-versionen av NMS blir nog bra mycket bättre än PS4:an. Har följt spelet sen 2013 och det är mycket missuppfattningar här i tråden ser jag. NMS har aldrig varit PS-exklusivt, det är bara att de dröjde lite med att bekräfta PC-versionen, demos som har körts genom åren har körts på PC men med PS4-kontroll och spelet är i grunden utvecklat med PC som plattform. HG har en bra relation med Sony, vad de i princip har gjort är att ge Sony en tidsbegränsad "console exclusive" (= dröjer innan det ev. kommer till Xbox) i utbyte mot att Sony gav dom marknadsföring.

| Chassi: Lian-Li PC-B25FB | PSU: Corsair HX 750W | Moderkort: ASUS P7P55D-E PRO | CPU: Core i7 870@3,5GHz | CPU-kylare: Scythe Mugen 2 | Minne: Corsair 8GB XMS3@1600 | Grafikkort: Gigabyte GTX770 | Hårddiskar: Intel520 480GB, WD Caviar Black 1TB, Samsung F3 2TB x 2 | Monitor Asus PB278Q (PLS)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015

"Ni kommer inte TRO vad som händer när man spelar spelet på en PC, prestanda chock!"

Känner att säga att bättre specs = bättre prestanda är väldigt uppenbart och jag ser inte grejen med det. Dock så tror jag inte prestanda eller bättre visuella effekter kommer hjälpa ett mediokert spel som inte är värt sitt höga pris.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Känner mig riktigt tveksam att köpa för tillfället. Recensionerna verkar väldigt blandade med negativa omdömen.. Kanske får ge det några månader innan det ens är värt besväret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av headphone.ninja:

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4.

Du får nog läsa på lite om vad Processor Unit gör till PS VR...

Förutsatt att Neo inte har en PU inbyggd, vilket inte är så troligt, så är PU precis lika nödvändig för Neo som den är för Bas-PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

@headphone.ninja

Skrivet av ipac:

Du får nog läsa på lite om vad Processor Unit gör till PS VR...

Info : http://www.polygon.com/2016/3/16/11247288/playstation-vr-proc...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av headphone.ninja:

En grej jag undrar, Playstation VR skulle komma med extra hårdvara för att utöka prestandan för standard PS4. Kommer man med denna hårdvara hamna i samma liga som Neo? Eller om man plussar ihop den hårdvaran med Neo får man en ÄNNU snabbare konsol?

Nej det var bara ett väldigt dåligt grundat rykte baserat på önsketänkande. Sony sa att det skulle komma med en extern låda till PS VR vilket vissa gissade innebar mer prestanda vilket inte riktigt är möjligt då PS4 saknar externa bussar för att koppla in en extern processor av något slag. Den externa lådan är i praktiken bara kabelhantering och HDMI-spliter. Den gör så att du kan visa bild både i PS VR-headsetet och på en TV samtidigt genom att lådan tar bilden för ena ögat, rätar ut den igen och skickar den till en HDMI-port där du kan koppla in TVn.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Scepticer:

PC-versionen av NMS blir nog bra mycket bättre än PS4:an. Har följt spelet sen 2013 och det är mycket missuppfattningar här i tråden ser jag. NMS har aldrig varit PS-exklusivt, det är bara att de dröjde lite med att bekräfta PC-versionen, demos som har körts genom åren har körts på PC men med PS4-kontroll och spelet är i grunden utvecklat med PC som plattform. HG har en bra relation med Sony, vad de i princip har gjort är att ge Sony en tidsbegränsad "console exclusive" (= dröjer innan det ev. kommer till Xbox) i utbyte mot att Sony gav dom marknadsföring.

Spelet började visserligen som ett PC-spel, men frågan är hur mycket PC-spel som återstår nu när fokus varit på PS4 under flera år. Av Seans AMA på Reddit får man uppfattningen att de i princip började jobba på PC-versionen igen den här veckan och kämpar för att ens få den klar till idag. Så frågan är hur mycket tid de har för extra funktioner o.s.v. annat än att bara se till att spelet fungerar med alla vanliga grafikkort utan att krascha...

Men vi får vänta och se. Partnerskapet med Sony verkar helt klart begränsa vad de får säga om PC-versionen. Annars skulle ju Sean ha skrutit mer om hur PC-versionen tillåter högre FOV, bättre kvalitet o.s.v. Men även om han inte får prata om det är det såklart möjligt att PC-versionen är mycket bättre.

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)