Lättanvända, användarvänliga plattor/appar för videosamtal/konferens

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Lättanvända, användarvänliga plattor/appar för videosamtal/konferens

Hej,

(Ursäkta mig om detta är fel forumdel, det handlar ju inte om ren programmering, men inte om hårdvara enbart heller)

Jag har lite funderingar kring ett framtida ideellt projekt för kommunikation mellan äldre personer, och vänder mig till er här på swec med några tidiga frågor. Jag hoppas nån orkar ställa upp att hjälpa och vägleda mig lite, då jag inte är särskilt kunnig alls om vilka ev. befintliga appar det finns, eller om något måste särskilt ställas in el. programmeras, om/hur det då går att genomföra. Ni får gärna ursäkta min okunnighet inom ämnet, om jag tex frågar om nått uppenbart eller nått som redan finns så blir jag hemskt glad av att få tips om det

Det jag skulle behöva få till är läsplattor som skall vara så simpla och användarvänliga som möjligt. Det är tänkbart att jag vill kunna ha ett flertal funktioner i framtiden, men det främsta syftet (som prioriteras) är videosamtal/konferens. Dvs, jag vill att användare A skall på ett enkelt sätt, med så få "klick" som möjligt kunna ringa upp användare B i ett videosamtal (ala skype eller messenger video). Helst vill jag även att användare A även skall kunna ringa upp användare B,C och D (tex), eller att användare A eller B i det första samtalet skall kunna lägga till fler användare och därmed omvandla samtalet till en konferens.

Inga konstigheter egentligen alltså, om jag tex skulle vilja göra detta själv med min platta. Men vikten ligger i att det inte får finnas distraheringar eller krångel att starta appar mm. Helst skulle jag vilja att plattan enbart har en enda vy, med ett fåtal inställbara (och låsbara) val. Ett val kunde vara "möte". Då vill jag komma vidare till en vy med 10 inställbara/låsbara val, med personnamn och bild, som fungerar som uppringning. Till exempel.. sån enkelhet dvs, och låsbarhet så man inte kan komma ifrån dessa vyer/detta system.

Finns ett dylikt OS eller variant på nått sätt att köra på vanliga plattor, eller vet nån om det finns särskilda plattor med sån här funktionalitet (ungefär som DORO-telefoner)? Annars får ni hemskt gärna ge era synpunkter av vad som kan krävas för att uppnå detta. Det är som sagt ett ideellt projekt som jag har börjat fundera och planera för, och i dagsläget försöker jag mest reda ut vad som kommer krävas i de olika stegen av projektet (i detta fall, det tekniska). Då jag inte kan räkna med wifiuppkoppling, så måste plattorna vara mobilnätsanslutna.

På rak arm kan jag tänka mig ett par möjliga utgångspunkter, tex:

• Donerade/några år gamla android/apple-plattor. Går de att "göra iordning" för denna typ av begränsad och enkel funktionalitet? Finns det exempelvis sådana här custom-varianter av operativsystem för plattor?

• Särskilt utformade plattor för denna användning, finns de, isf tipsa gärna!

Man kan även tänka sig mer funktionalitet än bara videosamtal/konferens i detta, men jag vill först reda ut om enbart detta fungerar på ett bra, extremt användarvänligt sätt. Detta är en helt och hållet volontärbaserad grej från min sida, så för att det skulle kunna gå att genomföra till så bra och stor utsträckning som möjligt så letar jag efter lösningar som dessutom har en sån bra prisbild som möjligt - MEN funktionaliteten måste vara bra, och samtalskvaliteten måste vara hög. Det kommer finnas andra saker att lösa också rent tekniskt, men nånstans måste man börja. Tex vill jag få till ett enkelt sätt att ladda plattorna, det är nått man inte tänker på i vår ålder direkt, men för äldre personer kan det vara bra krångligt med sladdar, och små pillriga mikrousb-kontakter. Induktionsladdning vore perfekt, tex, men jag tror inte det finns fungerande för plattor än?

Hela idén är ju knappast färdig. Men lite av anledningen till att jag lägger upp den här tråden redan nu är att jag kommer börja prata om detta med lokala volontärgrupper och min kommun, och gärna vill börja lära mig och få mer kött på benen om den teknik som kommer krävas.

Väldigt tacksam för all hjälp. Då jag själv jobbar heltid och inte har all tid i världen så kommer detta vara mitt fritidsprojekt framöver. Vilket betyder att jag ibland kan lägga mer tid, ibland mindre på det. Men all info/idéer om hur det rent tekniska i detta kan lösas är väldigt uppskattat.