Amiga-spel i webbläsaren är ett minne blott

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Amiga-spel i webbläsaren är ett minne blott

Få saker varar för evigt, men vissa kortare än andra. I den sistnämnda kategorin hamnar Internet Archives 2 000 Amiga-spel för webbläsaren, vilka nu plockats ned.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Märkte bara att Xenon II (min barndoms bästa spel) inte gick att köra, men jag fick iallafall en nostalgikick av musiken
Kommer det komma upp på riktigt framöver senare då tro?

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus ROG Strix GTX 1080 // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Upphovsrättsläget för gamla spel är väl långt ifrån solklart, så undrar om det inte finns sådana aspekter med här. Måste säga att jag blev ganska förvånad när de dök upp från första början.

Trust me, I'm an engineer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Wiggin:

Märkte bara att Xenon II (min barndoms bästa spel) inte gick att köra, men jag fick iallafall en nostalgikick av musiken
Kommer det komma upp på riktigt framöver senare då tro?

Jag fick igång Xenon 2! Minns inte hur jag startade det, men kan ha varit F1, 1 eller vänster shift.

... dock var det bara ett demo: bara första halvan av första banan, sen vapen affären, och sen fick man spela om första halvan en gång till och därefter var det slut.

---

Håller även med Jaqob: tror det är ett svårt rättsligt läge för många av de här spelen...

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:/
Registrerad
Jul 2012

Varför frågar de aldrig i förväg om de får använda utvecklarnas resurser/texturer/spel? Kärlek till skaparna/spelen eller ej, man borde ju faktiskt fråga innan man tar någons verk och laddar upp det.

Dock ändå tråkigt att det skulle behöva tas ner, men jag kan förstå varför.

Bärbar: MBP TB 13.3" | Late 2016 | 512 GB.
Stationär: i5-4670K @ 3.4 GHz Quad | Asus GTX 980 | 8 GB 1333 MHz RAM | 500 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Roger W:

Jag fick igång Xenon 2! Minns inte hur jag startade det, men kan ha varit F1, 1 eller vänster shift.

... dock var det bara ett demo: bara första halvan av första banan, sen vapen affären, och sen fick man spela om första halvan en gång till och därefter var det slut.

---

Håller även med Jaqob: tror det är ett svårt rättsligt läge för många av de här spelen...

Nej, alla spelen som fanns där har redan gets ut gratis och lagligt på Back 2 Roots. Däremot kan det vara problem med kickstart roms:en som dom fortfarande inte har rättigheterna till.

Desktop: Core i5 2500K @ 4.7 Ghz | Noctua NH-D14 | ASRock P67 Extreme 6 | 24 GB G.Skill 1600 Mhz | ASUS GTX 1080Ti Strix Gaming OC | Samsung 850 EVO 500 GB | Fractal Design Define R3 Titanium Grey | Corsair HX850W | Acer Predator X34A + Samsung SyncMaster 2443BW | Asus Xonar U7 | ATH-M50x | Roccat Nyth | Corsair Strafe RGB MX Silent | Windows 10 Pro / Manjaro KDE
Server: Core 2 Duo E4400 @ 2.8 Ghz | ASUS P5B Deluxe | Corsair SSD Force 3 120GB | 6 GB RAM | ca 15 TB HDDs | Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Dock sjunger ju Uggla om något helt annat med "Underbart är däremot kort"

but what do I know, perhaps this is better than sex.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Blev tvungen att sätta igång Ugglas låt nu bara för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Tråkigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Antar att en kapitalisering är på g...

Rampage V Extreme | i7 5930K @ 4.6GHz vCore 1.30 V | GTX 1080 ti |
2x Dell u3014 | Samsung 950 PRO 512GB | 32GB DDR4 3000MHz | Synology DS1513+ @ raid6 with 5x WD SE 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av acana79:

Antar att en kapitalisering är på g...

Så du menar att det kanske inte ska tillhandahållas gratis på någon annans bekostnad.
Ja, jo... Det verkar väl rimligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Ulayo:

Nej, alla spelen som fanns där har redan gets ut gratis och lagligt på Back 2 Roots. Däremot kan det vara problem med kickstart roms:en som dom fortfarande inte har rättigheterna till.

Håller med. I alla tidigare emulatorer så är det kickstarter rom som sätter käppar i hjulen så ser inte varför det skulle vara ok nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Försökte starta 2 eller 3 spel, men fick bara errors, inget av dom startade alls. Så detta var nog bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

Åh så skönt att det kostar pengar. Jag har fortfarande mardrömmar av Worms där man fick alla sina "maskar" på en bro och kompisen skriker "AIRSTRIKE". Tänk om sådan förödmjukelse skulle vara gratis... Horribelt.

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2002

@Ulayo:
De använde Aros Kickstart Replacement rom (amiga-m68k-boot) : http://aros.sourceforge.net/nightly1.php
Här är en gammal lista från 2012 på vilka spel som då fungerade med AKR http://www.natami-news.de/html/compatibility.html

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2008

Moonstone fanns ju inte (*darr på underläppen*) och de spel som fanns (och var av vikt) tycks ju inte funka ändå

Men att kalla det för en "beta" om det i själva verket handlade om upphovsrätt verkar ju märkligt. Genom att lägga upp det på nätet är ju skadan redan skedd.
Och som tidigare nämnts; varför frågar man inte först INNAN man sätter igång med ett stort projekt? Ungefär som att bygga färdigt ett hus och i efterhand fråga om man får bygga på tomten...

MB: ASUS Z97-A | CPU: Intel Core i7 4790k, 4GHz | GPU: ASUS Geforce GTX 1070, 8GB | RAM: 16GB (8x2) Kingston HyperX Savage 2400MHz, DDR3 | HD: 2x SSD (1x 250gb + 1x 500gb) + 1 TB HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av MrPlow:

Moonstone fanns ju inte (*darr på underläppen*) och de spel som fanns (och var av vikt) tycks ju inte funka ändå

Men att kalla det för en "beta" om det i själva verket handlade om upphovsrätt verkar ju märkligt. Genom att lägga upp det på nätet är ju skadan redan skedd.
Och som tidigare nämnts; varför frågar man inte först INNAN man sätter igång med ett stort projekt? Ungefär som att bygga färdigt ett hus och i efterhand fråga om man får bygga på tomten...

första jag sökte på hehe
men stängde sidan
nord och syd var ju kul med

Silverstone Fortress 2 2600k @ 4.5 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Monitor Audio Silver RX1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

@maxkill: Jag var oslagbar på Nord och Syd på Amiga back in the day.
Det finns på Steam, har inte testat själv dock. http://store.steampowered.com/app/347030/

Better to have and not need, than to need and not have.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av floppa:

Så du menar att det kanske inte ska tillhandahållas gratis på någon annans bekostnad.
Ja, jo... Det verkar väl rimligt.

Hence the dots.

Rampage V Extreme | i7 5930K @ 4.6GHz vCore 1.30 V | GTX 1080 ti |
2x Dell u3014 | Samsung 950 PRO 512GB | 32GB DDR4 3000MHz | Synology DS1513+ @ raid6 with 5x WD SE 3TB