Amiga-spel i webbläsaren är ett minne blott

Permalänk
Melding Plague

Amiga-spel i webbläsaren är ett minne blott

Få saker varar för evigt, men vissa kortare än andra. I den sistnämnda kategorin hamnar Internet Archives 2 000 Amiga-spel för webbläsaren, vilka nu plockats ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märkte bara att Xenon II (min barndoms bästa spel) inte gick att köra, men jag fick iallafall en nostalgikick av musiken
Kommer det komma upp på riktigt framöver senare då tro?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Upphovsrättsläget för gamla spel är väl långt ifrån solklart, så undrar om det inte finns sådana aspekter med här. Måste säga att jag blev ganska förvånad när de dök upp från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Märkte bara att Xenon II (min barndoms bästa spel) inte gick att köra, men jag fick iallafall en nostalgikick av musiken
Kommer det komma upp på riktigt framöver senare då tro?

Jag fick igång Xenon 2! Minns inte hur jag startade det, men kan ha varit F1, 1 eller vänster shift.

... dock var det bara ett demo: bara första halvan av första banan, sen vapen affären, och sen fick man spela om första halvan en gång till och därefter var det slut.

---

Håller även med Jaqob: tror det är ett svårt rättsligt läge för många av de här spelen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Varför frågar de aldrig i förväg om de får använda utvecklarnas resurser/texturer/spel? Kärlek till skaparna/spelen eller ej, man borde ju faktiskt fråga innan man tar någons verk och laddar upp det.

Dock ändå tråkigt att det skulle behöva tas ner, men jag kan förstå varför.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag fick igång Xenon 2! Minns inte hur jag startade det, men kan ha varit F1, 1 eller vänster shift.

... dock var det bara ett demo: bara första halvan av första banan, sen vapen affären, och sen fick man spela om första halvan en gång till och därefter var det slut.

---

Håller även med Jaqob: tror det är ett svårt rättsligt läge för många av de här spelen...

Nej, alla spelen som fanns där har redan gets ut gratis och lagligt på Back 2 Roots. Däremot kan det vara problem med kickstart roms:en som dom fortfarande inte har rättigheterna till.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Dock sjunger ju Uggla om något helt annat med "Underbart är däremot kort"

but what do I know, perhaps this is better than sex.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev tvungen att sätta igång Ugglas låt nu bara för det.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Antar att en kapitalisering är på g...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Antar att en kapitalisering är på g...

Så du menar att det kanske inte ska tillhandahållas gratis på någon annans bekostnad.
Ja, jo... Det verkar väl rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Nej, alla spelen som fanns där har redan gets ut gratis och lagligt på Back 2 Roots. Däremot kan det vara problem med kickstart roms:en som dom fortfarande inte har rättigheterna till.

Håller med. I alla tidigare emulatorer så är det kickstarter rom som sätter käppar i hjulen så ser inte varför det skulle vara ok nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Försökte starta 2 eller 3 spel, men fick bara errors, inget av dom startade alls. Så detta var nog bra.

Permalänk
Medlem

Åh så skönt att det kostar pengar. Jag har fortfarande mardrömmar av Worms där man fick alla sina "maskar" på en bro och kompisen skriker "AIRSTRIKE". Tänk om sådan förödmjukelse skulle vara gratis... Horribelt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Ulayo:
De använde Aros Kickstart Replacement rom (amiga-m68k-boot) : http://aros.sourceforge.net/nightly1.php
Här är en gammal lista från 2012 på vilka spel som då fungerade med AKR http://www.natami-news.de/html/compatibility.html

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Moonstone fanns ju inte (*darr på underläppen*) och de spel som fanns (och var av vikt) tycks ju inte funka ändå

Men att kalla det för en "beta" om det i själva verket handlade om upphovsrätt verkar ju märkligt. Genom att lägga upp det på nätet är ju skadan redan skedd.
Och som tidigare nämnts; varför frågar man inte först INNAN man sätter igång med ett stort projekt? Ungefär som att bygga färdigt ett hus och i efterhand fråga om man får bygga på tomten...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPlow:

Moonstone fanns ju inte (*darr på underläppen*) och de spel som fanns (och var av vikt) tycks ju inte funka ändå

Men att kalla det för en "beta" om det i själva verket handlade om upphovsrätt verkar ju märkligt. Genom att lägga upp det på nätet är ju skadan redan skedd.
Och som tidigare nämnts; varför frågar man inte först INNAN man sätter igång med ett stort projekt? Ungefär som att bygga färdigt ett hus och i efterhand fråga om man får bygga på tomten...

första jag sökte på hehe
men stängde sidan
nord och syd var ju kul med

Permalänk
Medlem

@anon99565: Jag var oslagbar på Nord och Syd på Amiga back in the day.
Det finns på Steam, har inte testat själv dock. http://store.steampowered.com/app/347030/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av floppa:

Så du menar att det kanske inte ska tillhandahållas gratis på någon annans bekostnad.
Ja, jo... Det verkar väl rimligt.

Hence the dots.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014