Jag kommer nog avvakta köp ytterligare då mitt 7970 faktiskt tycks hänga med okej fortfarande samtidigt som jag inte hinner spela alltför mycket. Jag blev dock intresserad av en sak gällande dessa nya grafikkort och det är skillnaden i värmeutvecklingen. Då menar jag inte värmeutvecklingen på chippet utan den värme som kommer ut i rummet. Jag sitter nämligen i en garderob på kanske runt fyra kvadratmeter som kan bli väldigt varm under sommaren.
Ponera att vi kör hyfsade modeller (ej referens) av 480 och 1060 med måttlig överklock. Skulle det ge en märkbar skillnad i värme i rummet om jag körde ett 1060 mot för ett 480 i några timmar?
Jag kopierar in vad @Yoshman skrev (som jag antar stämmer) i en annan tråd för att få med lite tekniska specifikationer.
Effekt: referensmodellen av 1060 drar runt 120 W, 480 drar runt 165 W (både enligt TomsHardwares mätningar). Det är 38 % mer för 480, vet inte om jag då skulle säga att 1060 drar "något mindre effekt".
För korten med eftermarknadskylare är det större spridning, 480 kortet ligger här runt 200 W medan TechPowerUp (MSI Gaming) och AnandTech (Asus Strix) uppmätte 10-15 W högre effekt på dessa kort jämfört med FE, så runt 135 W. Tittar man på eftermarknadskorten drar 480 alltså nästan 50 % mer.