Konfigurerad dator, tips och tankar?

Permalänk
Medlem

Konfigurerad dator, tips och tankar?

På senare tid har jag tänkt mer och mer på att byta ut min dator, lite tråkigt då den inte är så speciellt gammal och jag är väldigt nöjd med prestandan. Behov osv har dock ändrats en del numera så jag siktar mig in på att skaffa en bärbar speldator. Då jag har ganska så specifika krav/önskemål har det varit väldigt svårt att hitta rätt dator, så jag kikade in på pc-konsulten, eller rättare sagt, pc-konsultens "IVY Gaming laptop 141". Ett av mina krav är då att dator skall vara max 15.6" storlek på skärmen, men allra helst så liten skärm som möjligt, IVY datorn är alltså 14" och är den minsta spellaptop jag lyckats hitta som även passar in på mina andra önskemål.

Vill gärna ha feedback från er som har erfarenhet utav pc-konsulten! Vore perfekt om ni även hade erfarenhet utav just denna datorn. Tänkte mig standard konfigurationen på cpu, grafikkort går inte att ändra men känner att 970M borde vara tillräckligt med prestanda för mig. 8GB minne givetvis och en 250GB SSD+mekanisk disk. Vad jag funderar mest över är nog temperaturer, men även lite batteritid.

Enligt pc-konsulten själva så ska datorn vid "normal användning" ha 3h20min batteritid, skulle detta vara vid enkel surf och t.ex Netflix är jag helt OK med det, men menar dom 3 timmars batteri av att den bara står och inte gör någonting är det inte alls intressant för mig.

Vad som främst håller mig tillbaka är nog att det möjligen kommer nya grafikkort till den bärbara världen inom kort. Är det någon som har info om detta? T.ex om 1050m eller 1060m. Hittar själv inte mycket färsk info om detta.

Ni får gärna komma med era egna förslag på andra modeller och tillverkare! Maximala budgeten ligger ungefär runt 12-13k.

Permalänk
Medlem

För 13.000 kr så är det ungefär det där du kommer att få i prestanda idag. Om du inte har väldigt bråttom med att köpa en bärbar med ett 970m så är det bara att vänta på 1060 kortet (eller bättre då).

Lite Benchmarks från spel längre ned på sidan.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leafo:

För 13.000 kr så är det ungefär det där du kommer att få i prestanda idag. Om du inte har väldigt bråttom med att köpa en bärbar med ett 970m så är det bara att vänta på 1060 kortet (eller bättre då).

Lite Benchmarks från spel längre ned på sidan.

Jag har inte bråttom, vore dock skönt att ha en bärbar så snart som möjligt. Kollat lite på 960m och 965m men dom verkar vara väldigt låg prestanda. Kanske till och med 1050 har tillräckligt med prestanda. Tog en titt på en annan modell på pc-konsulten eftersom tydligen är 14" modellen inte så bra vad gäller kylning. Problemet var här dock att man inte kunde ha bättre än ett 965m 2GB tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ens rekommendera 970m alls idag, det är knappt att 980m klarar spelen idag om man är lite kräsen ( 60fps> 1080p i High -AA ), tänk då om 1-2 år senare när det kommer tyngre spel.

Detta är ungefärlig prestanda som vi vet idag.

GTX 980 (Stationär Version) > GTX 980
980m > GTX 970
970m > GTX 960
960m > GTX 950

osv.

Det vi kanske vet/spekulerar.

(går efter antalet pipelines)

1080 (Stationär Version) > GTX 1080 <-> GTX 1070
1070 (Stationär Version) > 15-30% snabbare än GTX 980
1060 (Stationär Version) > 18% snabbare än 980m
1050 ("mobil") >

(får se om Nvidia håller sig sitt ord med att det blir stationära GPU:er i bärbara)

Är man iskall och väntar så kommer den fantastiska överraskningen.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leafo:

Jag skulle inte ens rekommendera 970m alls idag, det är knappt att 980m klarar spelen idag om man är lite kräsen ( 60fps> 1080p i High -AA ), tänk då om 1-2 år senare när det kommer tyngre spel.

Detta är ungefärlig prestanda som vi vet idag.

GTX 980 (Stationär Version) > GTX 980
980m > GTX 970
970m > GTX 960
960m > GTX 950

osv.

Det vi kanske vet/spekulerar.

(går efter antalet pipelines)

1080 (Stationär Version) > GTX 1080 <-> GTX 1070
1070 (Stationär Version) > 15-30% snabbare än GTX 980
1060 (Stationär Version) > 18% snabbare än 980m
1050 ("mobil") >

(får se om Nvidia håller sig sitt ord med att det blir stationära GPU:er i bärbara)

Är man iskall och väntar så kommer den fantastiska överraskningen.

Har inga höga krav, hade det ett tag vilket gjorde att jag byggde datorn med i7 4790K för närmare 2 år sedan. Vill bara kunna spela 1080p@60fps, gör ingenting för min del om det är medium inställningar, bara man inte behöver dra ner allting till lägsta eftersom det ofta blir alldeles för dålig bild så man inte riktigt ser vad som försigår. Beror helt på spelen givetvis. Köper inte heller mycket nya spel utan sitter på en knapp handfull. Det mest krävande jag spelar är GTA V.

Vore dock riktigt nice om man kunde få ungefärliga prestandan av ett RX470 för vad en dator med 970m kostar idag, då skulle jag inte nedgradera mig alldeles för mycket

Permalänk
Medlem

Om jag säger så här, om du vill byta ut din Stationära till en Bärbar i "likvärdig" prestanda, då ligger 980m närmast dig just nu. Annars ligger 970m eller 1060(m) i den prestanda nivån som du söker och kommer fungera bra för GTA 5.

När det gäller kylning. Chassit är byggd för gaming (som du ser på 141 config bild 2) så kylningen kommer inte vara nått problem, speciellt med ett 970m. De mer, ja, seriösa chassin blåser värmen bakom datorn, bakom skärmen så att säga. Ena ventilationen är för CPU och den andre är för GPU.

Vill du ha en bärbar Just nu? Ta 141 Config.
Vill du vänta (gissar stort nu) 1-3 veckor till? Vänta på 1050/1060.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leafo:

Om jag säger så här, om du vill byta ut din Stationära till en Bärbar i "likvärdig" prestanda, då ligger 980m närmast dig just nu. Annars ligger 970m eller 1060(m) i den prestanda nivån som du söker och kommer fungera bra för GTA 5.

När det gäller kylning. Chassit är byggd för gaming (som du ser på 141 config bild 2) så kylningen kommer inte vara nått problem, speciellt med ett 970m. De mer, ja, seriösa chassin blåser värmen bakom datorn, bakom skärmen så att säga. Ena ventilationen är för CPU och den andre är för GPU.

Vill du ha en bärbar Just nu? Ta 141 Config.
Vill du vänta (gissar stort nu) 1-3 veckor till? Vänta på 1050/1060.

Jag kan inte köpa idag, utan det blir när man för sin lön då. Läste förut att det enligt rykten skall komma Pascal till bärbart inom dom närmsta dagarna så det låter ju perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag kan inte köpa idag, utan det blir när man för sin lön då. Läste förut att det enligt rykten skall komma Pascal till bärbart inom dom närmsta dagarna så det låter ju perfekt!

Japp, Pascal kommer snart, vi vet mera (tror jag) på Tisdag Kl 17:00 (pc-konsultens nedräkning) och sedan har vi Gamescom 17-21 Aug.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik