Behöver router med inbyggt modem för att ersätta Thomson TG789vn

Permalänk
Medlem

Behöver router med inbyggt modem för att ersätta Thomson TG789vn

Nu är fan måttet rågat, jag vill byta ut min sketna Thomson TG789vn mot en router med inbyggt modem då vi inte längre har fasta telefoner i huset. Det borde väl bara vara att plugga i en ny router med modem så funkar det?

Har en skruttig lina på 24/max 12 (som aldrig går över 1,5) och människorna jag bor med är generösa med att ladda upp hela sin vardag på sociala medier så drömmen vore att kunna begränsa bandbredden för wlan så att inte mitt internet dör hela jävla tiden. Detta går ej att åstadkomma på routern vi fått av telia för x antal år sedan. Kikat på inet lite grann men om nu detta fungerar som jag tror så kanske någon kan rekommendera en bra router.

Tacksam för svar och rekommendationer.

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk
Medlem

Det du egentligen eftersöker kallas Gateway, men ja det går att ersätta. En bättre lösning hade dock varit att brygga din nuvarande TG789vn dvs den agerar enbart som modem och koppla på en annan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det du egentligen eftersöker kallas Gateway, men ja det går att ersätta. En bättre lösning hade dock varit att brygga din nuvarande TG789vn dvs den agerar enbart som modem och koppla på en annan router.

Okej, visst måste jag ringa telia och be dom fixa min Thomson till en brygga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Okej, visst måste jag ringa telia och be dom fixa min Thomson till en brygga då?

Bara att ringa, så är det fixat inom några minuter... Se till att ha köpt in en router då bara..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

vad har du för lina?

24/3Mbit (3/0.3Mbyte) ADSL eller 30/12Mbit (3.75/1.5Mbyte) VDSL?

tror inte tela har något 24/12Mbit VDSL så låter som att du blandar ihop lite hej vilt.

även upphastigheten på 1.5Mbyte låter korrekt om du blandat ihop bit och byte på upphastigheten på ett VDSL eller har ett 24/3 ADSL och halvdassig telelina.

för det är sällan router/modem som sätter gränserna med VDSL/ADSL utan 99% av problemen med låga hastigheter beror på långt avstånd till telestationen eller dåliga teleledningar som inte byte av hårdvara i din ände kommer hjälpa ett dugg att få bort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@geson95: Jag hade stora problem med Telia 24 ADSL i början av året, den gav 16 Mbit/s ner och 2 Mbit/s upp med Bredbandskollen men det fungerade mycket dåligt när jag surfade, många sidor ville inte ladda färdigt tex CNN och BBC men Sweclockers sidor fungerade bra.

Så jag bestämde mig under våren att testa Telia 30 VDSL istället och nu fungerar alla sidor mycket bra med Telias gratis modem/router Technicolor TG799vac, jag får alltid minst 30 Mbit/s ner och 11,60 Mbit/s upp med Bredbandskollen.

Jag misstänker att Telia har gjort någon förändring i nätet för ADSL 24 så att folk skall byta till Telia 30 eller Telia 60.

Test: Trådlös router 2016 http://www.bäst-i-test.se/Router

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@geson95: Jag hade stora problem med Telia 24 ADSL i början av året, den gav 16 Mbit/s ner och 2 Mbit/s upp med Bredbandskollen men det fungerade mycket dåligt när jag surfade, många sidor ville inte ladda färdigt tex CNN och BBC men Sweclockers sidor fungerade bra.

Så jag bestämde mig under våren att testa Telia 30 VDSL istället och nu fungerar alla sidor mycket bra med Telias gratis modem/router Technicolor TG799vac, jag får alltid minst 30 Mbit/s ner och 11.60 Mbit/s upp med Bredbandskollen.
http://i.imgur.com/Z1unKbv.png

Jag misstänker att Telia har gjort någon förändring i nätet för ADSL 24 så att folk skall byta till Telia 30 eller Telia 60 VDSL

Test: Trådlös router 2016 http://www.bäst-i-test.se/Router

Sitter själv med Telia 24 ADSL och var tvungen att kolla Bredbandskollen.. Fick 15,4/1,6Mb/s och det kan väl vara rimligt, då jag bor långt från telestationen. Men jag har inga som helst problem att surfa in på några hemsidor eller så, dock kan det vara lite jobbigt att streama högupplöst film..

Hade problem med nätet tidigare, men jag lät brygga och köpte en egen router (Netgear R7000) och efter det har det varit hur lugnt som helst. På köpet fick jag bättre täckning på WiFi:t, så jag kan använda det ute i trädgården också..

Nu väntar jag mest på att det ska bli nyår och lite till, för att få fiber någon gång i början av nästa år..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sitter själv med Telia 24 ADSL och var tvungen att kolla Bredbandskollen.. Fick 15,4/1,6Mb/s och det kan väl vara rimligt, då jag bor långt från telestationen. Men jag har inga som helst problem att surfa in på några hemsidor eller så, dock kan det vara lite jobbigt att streama högupplöst film..

Hade problem med nätet tidigare, men jag lät brygga och köpte en egen router (Netgear R7000) och efter det har det varit hur lugnt som helst. På köpet fick jag bättre täckning på WiFi:t, så jag kan använda det ute i trädgården också..

Nu väntar jag mest på att det ska bli nyår och lite till, för att få fiber någon gång i början av nästa år..

Jag har bara cirka 600 meter telekabel längd till telestationen så det hade nog fungerat bra även med Telia 60 för mig.

Och jag använde en 10 år gammal Zyxel modem/router till Teila 24 så det kan även vara den som inte fungerade bra när Telia anpassade telestationerna för VDSL.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, hörrni! Har klickat hem en router som ska funka med dd-wrt så jag håller tummarna för det!