Permalänk
Medlem

corsair-gaming-k95

https://www.komplett.se/product/877051/datorutrustning/mustan...

Hejsan.

Då jag gör en "comeback" till spelscenen ber jag om lite hjälp.

Hittade ett keyboard som verkar intressant för ett överkomligt pris.

Vad jag behöver veta är vad alla g1-g18 tangenter är och om det är kompatibelt med windows 10 som jag kommer använda. Står inte win10 längre ner men i min värld förstår jag inte varför ett tangentbord ska behöva anpassa sig till ett windows.

Tar också gärna emot råd och tankar om detta tb.

Permalänk
Medlem

G knapparna är till för att programmera in makron t.ex. "starta Spotify".
Hade själv ett K95 tidigare men tyckte det var helt meningslöst med makro knappar, de tog bara upp plats.
Bytte ut det mot ett K70 istället vilket jag är mer nöjd med.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Rekommendera tar nya switcharna "mx speed"

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassay:

Rekommendera tar nya switcharna "mx speed"

Vilka brytare man har skulle jag säga är högst personligt. Jag själv ogillar linjära brytare både när jag ska skriva och när jag ska spela. Jag tycker att blåa (eller bruna, har inte testat de så mycket) ger en mycket bättre precision på när knappen aktiveras. Men många andra föredrar röda för spel.

Dock spelar jag mycket LoL och då är det desto viktigare när knappen aktiveras än när jag spelar t.ex CS. Hände ett par gånger när jag under ett par veckor satt med rubberdome att fingrarna tryckte ner knappen halvvägs och väntade på motstånd. Det kom inte. Trist när man lägger smite ett par sekunder för tidigt

Men som sagt är det väldigt personligt. Många skulle tycka att det relativt högljudda klickandet från blåa brytare är irriterande (kom ihåg att även andra man bor med kan störas av det ). Försök hitta nåt testexemplar och känn lite på det.

Jag har ett K95 RGB med blåa brytare, G-knapparna går att använda till en hel del. I CS använder jag för tillfället 15 av 18 för olika makron i shoppen, +2 extra för mute + deafen i discord. Utanför spel har jag bland annat så jag med ett knapptryck kan skriva min mail, eller öppna calc. Det här är saker som går att göra utan dessa extra 18 knappar. Men de extra knapparna gör att man inte blir av med något annat.

För övrigt gör G-knapparna i default ingenting. Men om man vill sätta en av dem till t.ex mute i discord (enda voicechat jag har använt på väldigt länge) så går det att göra så att en av G-knapparna blir F13-24.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar