Aktiva studiomonitorer till förstärkare

Permalänk
Medlem

Aktiva studiomonitorer till förstärkare

Hej. Har ett par aktiva mackie cr4 högtalare.
Även en Yamaha sub YST-SW012BL

Tänkte köpa en förstärkare och koppla in båda de.

Räcker de då med att förstärkaren har en RCA utgång? eller ska jag köpa en hög till lågnivå omvandlare?

Vill ju få både högtalarna och basen att spela samtidigt fastän högtalarna är via RCA.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska ha en förstegsutgång (pre out) på förstärkaren, rca är en kontakt och säger inget om vilken signal det handlar om
Ska du bara driva aktiva högtalare så kan ett försteg vara lämpligare att använda än en integrerad förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska ha en förstegsutgång (pre out) på förstärkaren, rca är en kontakt och säger inget om vilken signal det handlar om
Ska du bara driva aktiva högtalare så kan ett försteg vara lämpligare att använda än en integrerad förstärkare.

Så det finns ingen förstärkare jag kan köpa och bara koppla högtalarna , basen och ex PS4 till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Skrivet av Bjermo:

Så det finns ingen förstärkare jag kan köpa och bara koppla högtalarna , basen och ex PS4 till?

Jodå. Det @mrqaffe menade (gissar jag) var att det kan vara bortkastade pengar att betala för effektförstärkningsfunktionen i en integrerad förstärkare, eftersom du ändå inte kommer att använda dem. Det är i stället de inbyggda effektförstärkarna i högtalarna och subwoofern som kommer att användas.

Däremot kan det nog vara bra att hitta en förstärkare med pre-out-utgångar för stereo och LFE/subwoofer. T ex en hembioreceiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jodå. Det @mrqaffe menade (gissar jag) var att det kan vara bortkastade pengar att betala för effektförstärkningsfunktionen i en integrerad förstärkare, eftersom du ändå inte kommer att använda dem. Det är i stället de inbyggda effektförstärkarna i högtalarna och subwoofern som kommer att användas.

Däremot kan det nog vara bra att hitta en förstärkare med pre-out-utgångar för stereo och LFE/subwoofer. T ex en hembioreceiver.

Så som jag trodde att de skulle funka var att köra från ps4 in i förstärkaren via optisk. Sen basen in i pre Out och sen högtalarna in i en RCA ingång och sen typ RCA Out till datorn eller hdmi Out till datorn. Sjukt dålig koll inom detta...

Lust att skriva ner de portar som förstärkaren behöver? Så jag vet vad jag ska leta efter och hur jag ska koppla.... Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bjermo:

Så det finns ingen förstärkare jag kan köpa och bara koppla högtalarna , basen och ex PS4 till?

Skickades från m.sweclockers.com

Som redan skrivits, jodå det finns det, du behöver som sagt en pre out och det kan se ut så här

Men eftersom du inte behöver slutstegen så kan du också titta efter försteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bjermo:

Så som jag trodde att de skulle funka var att köra från ps4 in i förstärkaren via optisk. Sen basen in i pre Out och sen högtalarna in i en RCA ingång och sen typ RCA Out till datorn eller hdmi Out till datorn. Sjukt dålig koll inom detta...

Lust att skriva ner de portar som förstärkaren behöver? Så jag vet vad jag ska leta efter och hur jag ska koppla.... Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blandar du in annat också, de funktionerna kräver en dac och de flesta förstärkare är inte hopbyggda med en dac och inga har hdmianslutningar däremot löser en hembioreceiver det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bjermo:

Lust att skriva ner de portar som förstärkaren behöver? Så jag vet vad jag ska leta efter och hur jag ska koppla.... Tack

Visst! Så här kan det se ut:

Bilden hämtad från den här recensionen på AreaDVD.de
Koppla från utgångarna märkta "Front" (Vit är Vänster och Röd är ...ööh, Right) till monitorerna och från valfri utgång märkt "Subwoofer" till (you guessed it) subwoofern.

De allra billigaste surroundförstärkarna har sällan pre out, men det går att göra en sökning på Prisjakt som filtrerar ut apparater med pre out och optisk ingång.
Gissningsvis går det att hitta betydligt billigare saker på begagnatmarknaden som uppfyller dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Visst! Så här kan det se ut:

http://www.areadvd.de/images/2011/Yamaha%20RX-A1010/Yamaha_RX-A1010_AnschluesseRueckseite6.jpg
Bilden hämtad från den här recensionen på AreaDVD.de
Koppla från utgångarna märkta "Front" (Vit är Vänster och Röd är ...ööh, Right) till monitorerna och från valfri utgång märkt "Subwoofer" till (you guessed it) subwoofern.

De allra billigaste surroundförstärkarna har sällan pre out, men det går att göra en sökning på Prisjakt som filtrerar ut apparater med pre out och optisk ingång.
Gissningsvis går det att hitta betydligt billigare saker på begagnatmarknaden som uppfyller dina krav.

Okej tack! Denna Sony Str-DH550

Då står de bara pre Out på suben. Gäller det även de RCA brevid?
https://m.prisjakt.nu/product/2495114
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Okej tack! Denna Sony Str-DH550

Då står de bara pre Out på suben. Gäller det även de RCA brevid?
https://m.prisjakt.nu/product/2495114
Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer inte att funka; "Pre out (fullregister) Nej"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bjermo:

Okej tack! Denna Sony Str-DH550

Då står de bara pre Out på suben. Gäller det även de RCA brevid?
https://m.prisjakt.nu/product/2495114
Skickades från m.sweclockers.com

Det står inte pre out på Sonyn, det står subwoofer out.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är nog enklast att koppla allt via teven.

In med hdmi i teven
Ut med ljud genom 3,5 mm kontakt eller rca om det finns
Y-split till 2x2 RCA kontakter
2 kablar dras till vardera monitor
2 kablar dras till subben (där kanske bara en kan kopplas in, isf välj en på måfå)
Välj brytfrekvens på subben

Det tråkiga är att allt ljud måste gå via teven och att den sannolikt inte är en kanonbra processor. Men alla andra lösningar kommer kosta flis om du inte har tur när du letar begagnat och har stenkoll på exakt vad du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bjermo: Ska du koppla som följer?

A: PS4 med optisk och få ut...
B: ...Basljudet till YST-SW012BL (som tar både högnivå och lågnivå)
C: ...Lågnivå till dina aktiva monitorer?
D: ...samt något sätt att reglera volymen centralt, snarare än att springa till separata rattar på sub och monitor.

Då finns det en del lösningar via separata fristående DAC:ar och olika typer av stereoförstärkare. Du behöver vad som brukar kallas "DAC with Preamp" alternativt "Preamp with DAC". Men det fungerar också med stereoförstärkare där du kan använda högnivåutgången till din Yamaha-subwoofer. Det går också att lösa med separat DAC och separat Preamp/förförstärkare/integrerad.

Så du behöver en pryl som har

- En optisk ingång...
...samt någon av följande kombinationer

1. Två lågnivåutgångar stereo, en till Mackie-monitorerna, en till Subben (två lågnivåutgångar är dock ovanligt)
2. En lågnivåutgång och en högnivåutgång, alltså högtalarterminaler
3. Kanske denna väg också: Nu kan jag inte Mackie-prylarna men din modell verkar ha en högnivåutgång ("for passive speaker" enligt bilder) som eventuellt borde gå att koppla till subwooferns högnivåingångar. Då räcker det med en lågnivåutgång från DAC/preamp. Men det gäller också att kolla in vad Mackie-monitorernas högnivåutgång är kapabel till och tänkt för.

Permalänk
Medlem

Ha i åtanke att TS prylar är budget-budget så alla förslag ovanför säg 1kkr borde vägas mot att byta ut/uppgradera både en och flera andra delar. Tex att skaffa en bioreceiver och passiva högtalare skulle kunna vara en väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

2 kablar dras till subben (där kanske bara en kan kopplas in, isf välj en på måfå)
Välj brytfrekvens på subben

Såvitt jag kan se har subben ingen inställning för brytfrekvens
Bara volym...

Se tex:
http://www.accessories4less.com/mas_assets/cache/image/2/6/d/...

Man kan ju hoppas den har en fast brytfrekvens inbyggd åtminstone, men en y-split innebär ju att satelliterna får hela registret också. Nu har de förhoppningsvis relativt lite bas i lägre registren så de inte överlappar varandra för mycket.

Skrivet av Laxpudding:

1. Två lågnivåutgångar stereo, en till Mackie-monitorerna, en till Subben (två lågnivåutgångar är dock ovanligt)
2. En lågnivåutgång och en högnivåutgång, alltså högtalarterminaler
3. Kanske denna väg också: Nu kan jag inte Mackie-prylarna men din modell verkar ha en högnivåutgång ("for passive speaker" enligt bilder) som eventuellt borde gå att koppla till subwooferns högnivåingångar. Då räcker det med en lågnivåutgång från DAC/preamp. Men det gäller också att kolla in vad Mackie-monitorernas högnivåutgång är kapabel till och tänkt för.

Subben verkar baserat på bilden ovan inte ha någon högnivåingång.
Finns en anledning att den är så billig som den är antar jag

---

Det kanske faktiskt vore en idé att leta upp en gammal (begagnad alltså) snorbillig surroundreceiver nånstans..
För detta användningsområde så kan man väl gräva fram en som inte ens har HDMI portar in? Borde inte kosta många spänn.
Då kan man ju ställa brytfrekvens och sånt på receivern på ett vettigt sätt, vilket även fixar brytfrekvensen på "frontarna".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Subben verkar baserat på bilden ovan inte ha någon högnivåingång.
Finns en anledning att den är så billig som den är antar jag

[...]
För detta användningsområde så kan man väl gräva fram en som inte ens har HDMI portar in? Borde inte kosta många spänn.
Då kan man ju ställa brytfrekvens och sånt på receivern på ett vettigt sätt, vilket även fixar brytfrekvensen på "frontarna".

Informationen om YST-SW012BL var så begränsad att jag tittade på googles bildsök. Där fanns det bilder på högnivåingångar/klämlister. Men det kan ju vara fel.

Surroundförstärkare med Pre-out för L och R är en enkel lösning. Kruxet är bara att många modeller med Pre-out tenderar att ligga högt i prissegmentet. Gjorde en översikt för ett par år sedan och då var det runt 8.000 kr och uppåt i nypris på hembiomodeller. Så begagnat för någon tusenlapp? Tja, kanske.

Annars är detta en närmast klassiskt fråga med aktiva monitor-högtalarre. Och det är samma svårlösta sits varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Annars är detta en närmast klassiskt fråga med aktiva monitor-högtalarre. Och det är samma svårlösta sits varje gång.

Jepp!
Det finns hyfsat många subbar med line out där subben har möjlighet att klippa bort lågnivåsignalen innan den skickar vidare signalen till frontarna, men de subbarna är inte alltid i den där prisklassen folk är beredda att lägga för datorbruk.

Det finns även monitorer med möjlighet att klippa av låga frekvenser. Då borde man kunna köra y-splitter mellan dem och en sub, så länge subben har nån slags egen funktion för brytfrekvens.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej! Hittat nått gammalt skit, en förstärkare med pre out fullregister!
https://m.prisjakt.nu/product/16559
Kopplat in mina aktiva högtalare på "front" och min sub på ehm..ja subwoofer ovanför, får ljud i högtalarna, men inte i suben och kan inte reglera ljudet på förstärkaren. Har jag köpt nått som inte går att använda eller är den bara trasig? Haha. Tacksam för svar

Kan tillägga att jag inte har någon fjärrkontroll till...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Hej! Hittat nått gammalt skit, en förstärkare med pre out fullregister!
https://m.prisjakt.nu/product/16559
Kopplat in mina aktiva högtalare på "front" och min sub på ehm..ja subwoofer ovanför, får ljud i högtalarna, men inte i suben och kan inte reglera ljudet på förstärkaren. Har jag köpt nått som inte går att använda eller är den bara trasig? Haha. Tacksam för svar

Ser den ut såhär i bak?
https://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_image...

Försöker du koppla in in allt där till vänster ovanför rubriken "DVD/DVD 6ch audio"? (typ under där det står "loop ant gnd")
De tror jag är ingångar för tex en DVD-spelare.

Kolla manualen sid 4, sektionen DVD-player.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Tycker allt pekar på att det är line in för DVD-spelare, dvs förstärkaren har ingen komplett pre out om jag får gissa...

Kanske det går att använda Tape out eller DVRVCR1 out tillsammans med vanliga subwoofer out för att få det ljud du vill ha?
Annars gissar jag du är rökt... Men jag kan ha fel!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Precis provade på de första du nämnde... ska prova de andra annars så slänger jag den. Kostade inte mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Får ingen ordning på det tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Det där säger inte mig nånting, väldigt okunnig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på prisjakt. Ser ut som flera produkter är felmärkta i prisjakt, dvs listade som att de har full pre-out men de har inte det.
Du kommer upp till hemmabioförstärkare i 4000-5000kr innan du hittar några med full pre-out.

Kolla blocket är mitt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Kollade lite snabbt på prisjakt. Ser ut som flera produkter är felmärkta i prisjakt, dvs listade som att de har full pre-out men de har inte det.
Du kommer upp till hemmabioförstärkare i 4000-5000kr innan du hittar några med full pre-out.

Kolla blocket är mitt tips

Okej synd då... tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Det där säger inte mig nånting, väldigt okunnig

Skickades från m.sweclockers.com

Nu länkade jag bara första bästa jag hittade vid en snabb sökning, men det den gör är:

De lösa sladdarna kopplar du på högtalarutgången på förstärkaren du har och sedan kopplar du RCA kontakterna till ingången på dina monitorer.

Dvs, den gör om en högtalarutgång till en RCA utgång.
Sen hur mycket effekt den tål osv får du kolla vidare på om den nu skulle funka i ditt fall, det finns som du ser en uppsjö med olika varianter.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Nu länkade jag bara första bästa jag hittade vid en snabb sökning, men det den gör är:

De lösa sladdarna kopplar du på högtalarutgången på förstärkaren du har och sedan kopplar du RCA kontakterna till ingången på dina monitorer.

Dvs, den gör om en högtalarutgång till en RCA utgång.
Sen hur mycket effekt den tål osv får du kolla vidare på om den nu skulle funka i ditt fall, det finns som du ser en uppsjö med olika varianter.

Jaha!! De kanske funkar då, sen in med suben i den ensamma sub out uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Jaha!! De kanske funkar då, sen in med suben i den ensamma sub out uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.

EDIT: Hade du testat att koppla högtalarna till DVRVCR1 out? Vad hände då?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

EDIT: Hade du testat att koppla högtalarna till DVRVCR1 out? Vad hände då?

Jag gissar att den utgången inte kan nivåregleras med förstärkarens volymkontroll. Det kommer nog att komma ljud, men det blir lite bökigt att behöva ändra volym på två ställen.