Permalänk
Medlem

Switch för 100/100 fiberuppkoppling

Har fått installerat fiber och har Telia 100/100. Ska få kabel i huset om ett tag och undrar nu vilken switch jag ska välja.

Har läst lite här på forumet och en del rekommenderar HPE:s switchar. Kan dessa vara något och i så fall vilken modell är den bästa?
Bryr mig inte ifall det kostar lite bara det fungerar som det ska.

Kommit fram till att jag antagligen bara behöver en vanlig (dum)switch som fördelar trafiken. Har inte någon större kunskap och tror aldrig jag kommer använda mig av funktionerna i en smart Switch. Övertyga mig gärna om vad jag skulle ha för nytta av en sådan:)

Rubrik förtydligad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Kör denna, inga problem. Bara att koppla in o köra!

https://www.dustinhome.se/product/5010056192/dgs-1005d?gclid=...

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Behöver du inte en smart switch tycker jag inte man behöver gå på hpe. De har iofs högre kvalitet än den där dlinken, men det är så sällan strul med ointelligenta switchar att man kan ta någon billigare dlink, netgear eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna för att dela upp nätet vid tvn. HTPC och PS4 via kabel alltså.
Den funkar bra. Robust och mer kvalitets känsla jämnfört med tex D-Links plastiga historia!

https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105/#sp...

Den finns såklart med fler portar om de behövs.

https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108/#sp...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Rekordmedlem

En Netgear Prosafe dumsvwitch är i det närmaste oförstörbar och idiotsäker så behöver du inte mer avancerade funktioner typ vlanstöd är de ett bra val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dustin har dessutom kampanjpris på Netgear Prosafe 8-portars switch. Samma pris som 5-portars på inet:
https://www.dustinhome.se/product/5010047588/prosafe-gs108

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Låter fint! Får bli en Netgear till kampanjpris
Sen får vi se i framtiden ifall det blir en smart-switch istället. Kan inte riktigt se vad jag ska ha för nytta av den i dagsläget?

Stort tack för hjälpen alla!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rogeroos:

Kan inte riktigt se vad jag ska ha för nytta av den i dagsläget?

Smartswitchar stödjer vlan, det används tex ofta för tv och telefoni, de kan också ha roliga funktioner om du använder en server/mer avancerad nas tex link aggregation som kan öka bandbredden. Har ingen aning om du har nytta av det men en smartswitch kan ha såna funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte helt påläst om hur en smartswitch fungerar. Men hur har man nytta av den till tex TV som jag också kommer ha genom Telia? Telefoni har jag valt bort.
Det som kommer vara uppkopplat via sladd är TV, en jobbdator, Sonos, larm och en NAS som används till backup av foto/film.
Resten kommer gå på wifi; ett par plattor och telefoner, två kameror, en laptop.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeroos:

Inte helt påläst om hur en smartswitch fungerar. Men hur har man nytta av den till tex TV som jag också kommer ha genom Telia? Telefoni har jag valt bort.
Det som kommer vara uppkopplat via sladd är TV, en jobbdator, Sonos, larm och en NAS som används till backup av foto/film.
Resten kommer gå på wifi; ett par plattor och telefoner, två kameror, en laptop.

Med "smartswitch" tror jag dom menar en switch som har lite mer logic och funktioner än en vanlig "dumswitch" som i stort sett är som en hubb men med lite bättre switching.
Prosafe kan du konfa lite.. Har en själv, och satte upp portarna för multicast p.g.a. kabel-TV. Funkar bra om du också ska köra IP-telefoni some t.ex. Telia etc erbjuder. Du kan också sätta upp lite prioritering (DSCP) och bandbreddsbegränsa (throttling), om jag inte minns fel. Det är alltså inte en managerad switch, så du kan inte konfa Vlan, trunk portar, spanning tree, NAC etc.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rogeroos:

Inte helt påläst om hur en smartswitch fungerar. Men hur har man nytta av den till tex TV som jag också kommer ha genom Telia? Telefoni har jag valt bort.
Det som kommer vara uppkopplat via sladd är TV, en jobbdator, Sonos, larm och en NAS som används till backup av foto/film.
Resten kommer gå på wifi; ett par plattor och telefoner, två kameror, en laptop.

Vlan gör att man kan spara in kabeldragning för det går att använda flera nät i samma kabel och den tekniken används ibland för att överföra tv och telefon via samma kabel som datatrafiken.
Det går även att separera datatrafik för att öka säkerheten, tex gästnät/ barnnät, vlan kräver att du sätter dig in lite i tekniken och konfigurerar det, skaffar du en smartswitch och låter bli att konfigurera så uppträder de oftast som en dumswitch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag! Tror jag börjar med en Netgear, ingen större kostnad, så får jag se sen ifall det blir aktuellt med en "smartare" senare.

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Dustin har dessutom kampanjpris på Netgear Prosafe 8-portars switch. Samma pris som 5-portars på inet:
https://www.dustinhome.se/product/5010047588/prosafe-gs108

Just en sådan från Dustin ligger hos postombudet och väntar på mig.

Valde en "dum" switch eftersom den ska stå på kattvinden där det blir både svinkallt och apvarmt. Mindre elektronik borde innebära mindre möjligheter till fel. (Står redan en switch där men den är för långsam med 100mbit.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."