Nvidia anlitar Samsung för tillverkning på 14 nanometer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia anlitar Samsung för tillverkning på 14 nanometer

Samsung fortsätter att bryta TSMC:s hegemoni inom kretstillverkning. Efter AMD kan Nvidia vara nästa bolag att börja tillverka grafikkretsar hos den sydkoreanska elektronikjätten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Misstänker att det handlar om att få upp volymen, det är många som vill tillverka hos TSMC.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2007

Nu är jag osäker. Men läste jag inte någonstans att TSMC inte bara har problem med kvantitet utan även chockhöjt priserna på produktionen? Samsung kanske har mycket bättre pris.

Detta kanske i så fall kommer göra Nvidias kretsar billigare. Och bra för oss konsumenter.

Jonsbo UMX4 | Asus Z270G | Intel i7-7700k Delid @ 4.8| Nvidia 1080 TI | 16GB Corsair Dominator | Samsung 960 Evo 500GB | Corsair AX760 | Acer X34 | Custom EK vattenkylt | Gallerier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Pascal för laptops? Eller helt enkelt bara sprida sina risker?

Men skulle vara sjukt intressant att ha identiskt grafikkort, men en gjord på 16 och en på 14nm teknik. Både prestanda- och energieffektivitetsmässigt.

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Ratatosk:

Misstänker att det handlar om att få upp volymen, det är många som vill tillverka hos TSMC.

Tror som dig att det handlar om att sprida ut tillverkningen och få upp volymen. Nvidia är långt ifrån TSMC ända storkund.

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Helt rätt beslut. TSMC är tydligen rätt så kassa nu för tiden. Problem med låg yield och så vidare.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

1080Ti gogo

| R7 1700 @ 3.7GHz @ 1.260V | EVGA GTX 1070 SC @ 2.1 GHz | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | SanDisk SDSSDXP1 120GB SSD | Crucial MX100 256GB SSD | WD BLUE 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Be-Quiet Silent Base 800 | Audio Technica ATH-M50 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Rizzt:

Nu är jag osäker. Men läste jag inte någonstans att TSMC inte bara har problem med kvantitet utan även chockhöjt priserna på produktionen? Samsung kanske har mycket bättre pris.

Detta kanske i så fall kommer göra Nvidias kretsar billigare. Och bra för oss konsumenter.

Vi lär inte märka av detta. Finns ingen anledning för nVidia att sänka sina priser när de har sånt övertag på marknaden.

PC - P8P67 | 3770K 4.65GHz | 16GB | GTX980 | SSD 1TB | 2x27"
SRV1 - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2 - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Använder inte Nvidia Samsung för deras ARM-prylar redan? Inte helt otänkbart att de lyftar över annan tillverkning dit. TSMC är allt annat än problemfri så ett bra beslut i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Detta har säkert men priser på wafer att göra men man kan ju undra om det är rätt beslut då GloFo/Samsung tillverkade grafikchip RX4xx ej verkar gå att klocka så högt.
Visst det kan ha att göra med chiputformningen men kan också vara så att det blir förstora "läckströmar" vid ökad frekvens dvs processen ej är intrimmad ännu.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ozzed:

Helt rätt beslut. TSMC är tydligen rätt så kassa nu för tiden. Problem med låg yield och så vidare.

Hur är tillgången på RX 460/470/480 tycker du?
Jag tycker TSMC/Samsung är lika kassa

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Serzarian:

Hur är tillgången på RX 460/470/480 tycker du?
Jag tycker TSMC/Samsung är lika kassa

AMD tillverkar hos Global Foundries men med Samsungs 14nm teknik. Jag förmodar att Samsung har rätt bra kapacitet. Om inte annat är det ju säkert behövlig avlastning.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Vad är Samsung inte med i på marknaden? Jag är inte ens sarkastisk.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är Samsung inte med i på marknaden? Jag är inte ens sarkastisk.

Få se nu, dom sysslar inte med försäkringar, dom gör inte vitvaror, säkerhet är inte deras område, kläder gör dom inte heller, matbranschen är dom inte i, dom är inte inblandade i politiken, nyhetsmedia är inte deras grej, inte heller bygger dom fartyg eftersom dom inte är världens näst största fartygstillverkare, fraktskepp, lyftkranar, styrsystem, containrar, konstruktionsbranschen, investeringar, bankärenden, modeindustrin, resor och semester, nöjesparkägare, marknadsföring..............

Meeeen dom har DEFINITIVT INTE SIN EGNA STAD I ALLA FALL!

Eller vänta nu..... Jag kanske blandade ihop det med saker dom har.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av talonmas:

Men skulle vara sjukt intressant att ha identiskt grafikkort, men en gjord på 16 och en på 14nm teknik. Både prestanda- och energieffektivitetsmässigt.

Bara att gå på iPhone 6 och kolla. Där finns samma chip från Samsung 14nm och TSMC 16nm.

TSMC 16nm läcker mindre och drar därmed mindre ström.

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Jackbob:

Få se nu, dom sysslar inte med försäkringar, dom gör inte vitvaror, säkerhet är inte deras område, kläder gör dom inte heller, matbranschen är dom inte i, dom är inte inblandade i politiken, nyhetsmedia är inte deras grej, inte heller bygger dom fartyg eftersom dom inte är världens näst största fartygstillverkare, fraktskepp, lyftkranar, styrsystem, containrar, konstruktionsbranschen, investeringar, bankärenden, modeindustrin, resor och semester, nöjesparkägare, marknadsföring..............

Godståg kanske?`

Intel 2600K@4.7GHz | LG 55EG920V | Silverstone Raven RV02 | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb 3-way SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer H5360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av dealerovski:

Godståg kanske?`

Ja, när jag började göra den där listan så insåg jag rätt fort att jag kommer aldrig sluta skriva saker om jag inte avrundar det hela på en någorlunda rimlig nivå...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Jackbob:

Om kylskåp och frys räknas som vitvaror så är de med där.

EDIT: Förstod inte att du var ironisk först

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av PalmiNio:

Bara att gå på iPhone 6 och kolla. Där finns samma chip från Samsung 14nm och TSMC 16nm.

Undrar vad som hade hänt om amd började sin tillverkning hos TSMC på 16nm...

Hm..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Jag gissar på Samsung tillverkar Nvidias Tegra medans korten tillverkas på TSMC.

Hybrid: Asus Book T100HA-FU029T
Mediaspelare: Apple TV 4K 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av PalmiNio:

Njaa, behöver inte vara så simpelt. Apple kan ha designat chippet i många år runt TSMC tillverkning och sedan försökt applicera samma tillverkning på Samsungs 14nm med endast mindre ändringar. Sen så verkade det ju även som att Samsungs version av Apples SoC presterade några % bättre. Poängen är att det verkligen inte går att jämföra 14nm vs 16nm så enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av talonmas:

Mycket möjligt men jag trodde att laptop kretsarna skulle presenteras den 19:de augusti så det känns lite väl tight.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Snubb1:

Mycket möjligt men jag trodde att laptop kretsarna skulle presenteras den 19:de augusti så det känns lite väl tight.

Laptop kretsarna har redan presenterats för Pascal: http://videocardz.com/63152/nvidia-launches-geforce-gtx-10-se...

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av FishTank:

Laptop kretsarna har redan presenterats för Pascal: http://videocardz.com/63152/nvidia-launches-geforce-gtx-10-se...

Det är en förhandsläcka, kretsarna är under embargo till den 19:de.
Det kanske är bättre att vi fortsätter denna diskussion om de kretsarna på fredag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

TSMC är inte hotat på nått sätt. Nvidia's totala produktion är promillar av deras kretsar i dagsläget. Intressant utveckling dock.

Undrar om TI i malaysia med deras nya 14nm kommer kunna få några kunder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Snubb1:

Det är en förhandsläcka, kretsarna är under embargo till den 19:de.
Det kanske är bättre att vi fortsätter denna diskussion om de kretsarna på fredag

Det gick fortare än jag förväntat mig och tidigare läckor för nu är dem ute på marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Selfish:

Jag gissar på Samsung tillverkar Nvidias Tegra medans korten tillverkas på TSMC.

Nintendo NX kanske?