AMD planerar lanseringsevent för Vega

Permalänk
Avstängd

Om trenden håller i sig så känns det som Vega kommer att prestera som ett överklockat gtx980ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Diggar Webhallens post på deras Facebook-sida

"OK, spänn på foliehattarna!

Under tidigt 2000-tal jobbade undertecknad som redaktör på en svensk techsida. Jag var bjuden till ett event med Valve och AMD. Där utannonserades att deras kommande grafikkort skulle bundlas med Half Life 2.
Detta skedde i en gammal fabrikslokal.

Idag la Chris Hook, marketing Manager på AMD, upp denna bild på Facebook. Han bekräftar att det är lokalen där de ska lansera deras kommande grafikarkitektur Vega.

Så frågan jag måste ställa mig själv:
HL3 Confirmed?"

Skaaapligt osannolikt, men vilken jawdrop om Gabe traskade ut på scenen

var inte jättehypad innan men din post drog igång det, rejält!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fisken1986:

Om trenden håller i sig så känns det som Vega kommer att prestera som ett överklockat gtx980ti

Skickades från m.sweclockers.com

Så väldigt nära ett standardklockat GTX 1080 med andra ord?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Så väldigt nära ett standardklockat GTX 1080 med andra ord?

Exakt..kanske t.om under ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

Diggar Webhallens post på deras Facebook-sida

"OK, spänn på foliehattarna!

Under tidigt 2000-tal jobbade undertecknad som redaktör på en svensk techsida. Jag var bjuden till ett event med Valve och AMD. Där utannonserades att deras kommande grafikkort skulle bundlas med Half Life 2.
Detta skedde i en gammal fabrikslokal.

Idag la Chris Hook, marketing Manager på AMD, upp denna bild på Facebook. Han bekräftar att det är lokalen där de ska lansera deras kommande grafikarkitektur Vega.

Så frågan jag måste ställa mig själv:
HL3 Confirmed?"

Skaaapligt osannolikt, men vilken jawdrop om Gabe traskade ut på scenen

Inte för att jag bryr mig så mycket om Valves spel idag men ditt inlägg fick helt klart hjärnan att klura i intressanta banor.

Skrivet av Fisken1986:

Exakt..kanske t.om under ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Vega kommer bli en väldigt kraftfull krets så du ska nog se att den blir snabbare än så.

Permalänk
Medlem

Gärna en något bantad Vega-krets med GDDR5X. Ser inte ut att behövas något HBM2 till 1440p i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

verkar som pascal inte får hbm minne, därför har dom lanserat titan x pascal redan och kanse pascal familjen lämnar så. Nvidia kommer kontra vega med volta, finsjustera nya krympningen samt hbm minne. Amd kommer ha det svårt på entusiast nivån, mina speculationer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att tro att vega kommer gå om titan xp i prestanda (blir isf ett gigantiskt glapp mellan det och 480), och om vega går om 1080 så är nog kontringen ett kort med gp102 (1080Ti).

Finns det verkligen någon större poäng med att göra kort med hbm2 i dagsläget? Korta kort kan göras med gddr och gddr5x verkar inte flaskar ett titan xp ens. Sen är såklart hbm2 "bättre" men så länge det är dyrare och har lägre tillgänglighet så kan man väl lika gärna köra med gddr (om det nu är fallet, vilket är rätt troligt med tanke på tillgänglighet av kort med hbm2).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fisken1986:

Exakt..kanske t.om under ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det för betydelse om priset är rätt? Det är ju det allting handlar om? Jag tar tillbaka det där, för, för vissa personer är prestandan allt och priset är ointressant men det gäller ju en minoritet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Har svårt att tro att vega kommer gå om titan xp i prestanda (blir isf ett gigantiskt glapp mellan det och 480), och om vega går om 1080 så är nog kontringen ett kort med gp102 (1080Ti).

Finns det verkligen någon större poäng med att göra kort med hbm2 i dagsläget? Korta kort kan göras med gddr och gddr5x verkar inte flaskar ett titan xp ens. Sen är såklart hbm2 "bättre" men så länge det är dyrare och har lägre tillgänglighet så kan man väl lika gärna köra med gddr (om det nu är fallet, vilket är rätt troligt med tanke på tillgänglighet av kort med hbm2).

Svårt att sia, men spå-kulan gissar att det släpps 2kort på Vega 10 med gddr5x varav ena lägger sig strax över 1070 och andra över 1080.
Vega 11 med hbm2 kommer i sitt klippta jag lägga sig runt eller strax under pascal titan X, och sitt fulla jag en klass över.

Men eftersom spå-kulan är det ända hjälpmedel jag/någon har så rekommenderar jag ett hav med salt alt. en lokal spå-dam för att konfirmera mina uppgifter.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Har svårt att tro att vega kommer gå om titan xp i prestanda (blir isf ett gigantiskt glapp mellan det och 480), och om vega går om 1080 så är nog kontringen ett kort med gp102 (1080Ti).

Finns det verkligen någon större poäng med att göra kort med hbm2 i dagsläget? Korta kort kan göras med gddr och gddr5x verkar inte flaskar ett titan xp ens. Sen är såklart hbm2 "bättre" men så länge det är dyrare och har lägre tillgänglighet så kan man väl lika gärna köra med gddr (om det nu är fallet, vilket är rätt troligt med tanke på tillgänglighet av kort med hbm2).

VR kräver väl en hel del bandbredd? HL3 kanske har VR funktion?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Lederhosen och öl hade varit en bra indikator för oktober(fest).

Skickades från m.sweclockers.com

Ett nedlagt stålverk för kanske tankarna till Sovjet vilket AMD flörtade med tidigare i sin nya reklamfilm. Just kommunisterna sköt ju upp en rymdsond med namnet Vega 1. Ett genomgående tema när det gäller kommunismen är just färgen röd. Vidare så kretsar boken/filmen "Jakten på Röd Oktober" runt en Sovjetisk ubåt så det måste naturligtvis vara en Oktoberlansering av Vega AMD förmedlar med denna bild. Alternativt den 15e December vilket var uppskjutningsdatumet för sonden

EDIT: Låt oss ej heller glömma detta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktoberrevolutionen

Permalänk
Avstängd

Ska bli spännande. Pascal var ju i stort sett en krympning av Maxwell och det var ju ingen nagelbitare direkt. Ska bli kul att se vad AMD har att komma med och HBM2 blir intressant.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Ett nedlagt stålverk för kanske tankarna till Sovjet vilket AMD flörtade med tidigare i sin nya reklamfilm. Just kommunisterna sköt ju upp en rymdsond med namnet Vega 1. Ett genomgående tema när det gäller kommunismen är just färgen röd. Vidare så kretsar boken/filmen "Jakten på Röd Oktober" på en Sovjetisk ubåt så det måste naturligtvis vara en Oktoberlansering av Vega AMD förmedlar med denna bild. Alternativt den 15e December vilket var uppskjutningsdatumet för sonden

Svårt att låta bli gilla-knappen där, bra kopplat.

15 december är ett intressant datum, var samma datum, 6 år tidigare, som HD 6950 och HD 6970 lanserades: https://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_6000_Series#Radeon_HD...

Extremt svag koppling men månaden mellan oktober och december, november, och dag 16 är också lite smått intressant. 16 november 2004 lanserades Half-Life 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_2
Om någon gör matten så kanske vi får fram ett "Half Life 3 confimed" också!

Permalänk
Inaktiv

Det som annars kan tala för en Vega-release i år är ju att AMD har planerat in en annan ännu större premiär Q4. Det är väl inte oväntat att de skulle få med något efterlängtat spel till eventet men att det skulle vara just HL3 tvivlar jag på. Det har felaktigt förutspåtts nog många gånger vid det här laget för att man ska ha några förhoppningar.

På AMD's roadmap så ligger Vega faktiskt aningen till vänster om texten 2017 vilket skulle stämma väl överrens med 15'e December. Sådär, nu får någon annan ta över

Permalänk
Medlem

Papperslansering i år är väl ändå inte helt otroligt. Tillgång till grejerna blir säkert inte fören nästa år. Om prestanda kan vi inte säga så mycket här, förutom att det lär bli en ordentligt stor krets, med förmodligen mer resurser att tillgå än tidiga rykten pekat på.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas då att Vega kommer inneha tekniken för tile-based-rasterization, om det nu är det som gör att Maxwell och Pascal arkitekturerna drar iväg en del (per CU basis)

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

HF3 confirmed!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Det som annars kan tala för en Vega-release i år är ju att AMD har planerat in en annan ännu större premiär Q4. Det är väl inte oväntat att de skulle få med något efterlängtat spel till eventet men att det skulle vara just HL3 tvivlar jag på. Det har felaktigt förutspåtts nog många gånger vid det här laget för att man ska ha några förhoppningar.

På AMD's roadmap så ligger Vega faktiskt aningen till vänster om texten 2017 vilket skulle stämma väl överrens med 15'e December. Sådär, nu får någon annan ta över

http://i.imgur.com/mKClfMG.jpg

Zen och Vega lär kunna lanseras ungefär samtidigt, kan tänka mig att det är god chans att AMD vill satsa på att marknadsföra en plattform eller liknande. Typ AMD Dragon: http://www.cnet.com/news/amd-introduces-dragon-pc-gaming-plat...

HL3 känns verkligen tveksamt av flera orsaker men hade verkligen varit en stor grej om AMD och Valve skulle presentera det då. Ännu mer om du faktiskt prickade rätt med lanseringsdatumet på Vega, hoppas redaktionen nämner dig i en framtida artikel isåfall.

Papperslansering 2015 vore inte helt otänkbart, exempelvis HD7970 lanserades 23 december 2011 men var tillgänglig i handeln först alldeles i början av 2012. Om man hade turen att få tag i ett kort. De var riktigt svåra i början minns jag. Och dyra. 15 december är nog verkligen inget dumt datum på många vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vega kommer bli en väldigt kraftfull krets så du ska nog se att den blir snabbare än så.

källa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Det är ganska uppenbart att det handlar om kraftfulla kretsar. Vega 10 och 11 där 11 är den snabbare. Rykten om Vega 10: http://videocardz.com/58665/amds-greenlandvega-10-gpu-to-feat...

Vega 11 har jag för mig ha sett rykten om ca 6000 SP's men samtidigt vet vi rätt lite fortfarande.

Borde inte behövas någon källa för att förstå att kommande grafikkort i toppklassen kommer bli kraftfulla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alldeles för få verkar bry sig om vart screenshoten kommer ifrån. Den miljön och så grym grafik pekar ju åt ett intressant håll om man säger så. Kan bara komma på ett spel som kan tänkas passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Bild på nerlagd fabrik? AMD konkurs confirmed

Vissa ser vad det vill se. Du kommer bli besviken dock för det blir ingen konkurrs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

HBM är ju mysigt med möjligheten till små kompakta kort. Men det är väl ändå inte det som är flaskhalsen idag med gddr5x.

GDDR5 flaskhalsade inte heller utan det var nog bara så att man kände att minnestypen har gått så länge att de behöver något nytt.

Skrivet av Fisken1986:

Ska 490 vara baserad på Vega? Eller kommer det ett Polaris 490 och 490x Vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter som varken 480 eller 470 verkar få en "X-version" så tvivlar jag att det skulle ske även i detta fallet. Dessutom så har aldrig AMD lagt två olika arkitekturer under en och samma serie och samtidigt är även den "stora" polaris R9 480 och den "mindre" 470.

Skrivet av Spawnbadboy:

Om rykterna stämmer att nvidia kommer med volta maj 2017 så ser det inte bra ut för AMD

Skulle vara underligt om man byter ut Pascal så snabbt. Dessutom har AMD fortfarande Navi att lansera.

Skrivet av kettu92:

verkar som pascal inte får hbm minne, därför har dom lanserat titan x pascal redan och kanse pascal familjen lämnar så. Nvidia kommer kontra vega med volta, finsjustera nya krympningen samt hbm minne. Amd kommer ha det svårt på entusiast nivån, mina speculationer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt. Pascal får HBM minnen däremot bara i Tesla och Quadrokorten.

Skrivet av Dinoman:

"Att lanseringen ligger närmare i tiden än vad som först aviserats får extra substans när marknadsföringschefen Chris Hook lägger upp en Facebook-bild på vad som ser ut att vara ett gammalt stålverk..."

Läste du artikeln?

Eller menade du Volta och skrev fel eftersom du hänvisar till Volta i länken? Du får tänka på att WCCFTECH är en rätt spekulativ sida så vad som skrivs där bör tas med en nypa salt.

Står dessutom i flera delar av artikeln och i själva rubriken att den ryktas att komma vid denna tidpunkt. Alltså menar de själva att de spekulerar. Att ta det som någon form av belägg går helt enkelt inte. WCCFTECH är dessutom kända för att vara riktigt hit or miss varav miss är betydligt vanligare än hit.

Skrivet av anon999:

"
Enligt AMD:s officiella produktplaner ska Vega dröja till början av 2017, någonting tidigare uppgifter gör gällande ändrats till oktober i år då bolaget vill kontra Nvidia i entusiastsegmentet. Vid tillfället talades det om att AMD ville gå upp mot Geforce GTX 1070 och GTX 1080, vilka nu också fått sällskap av flaggskeppet Titan X.

Att lanseringen ligger närmare i tiden än vad som först aviserats får extra substans när marknadsföringschefen Chris Hook lägger upp en Facebook-bild på vad som ser ut att vara ett gammalt stålverk. Som svar på ett inlägg skriver han senare att det är platsen där Vega ska lanseras.
"

Man har blivit luttrad av AMD's hype av nya produkter gång på gång som i slutändan visar sig inte ens nå upp till Nvidias befintliga produkter. Planerar dom att släppa korten i Oktober lär väl korten finnas i Sverige först nån gång i början på nästa år om vi har tur.

Det är ju intressant att folk hypar saker själva och sedan skyller på AMD. Senast de försökte överhypa något var med Bulldozer och det gick åt pipsvängen. Sedan dess har de hållit sig ifrån att överhypa produkter. Att den bild som denna skulle räknas som hype är inte ens möjligt att tro.. eller?

Skrivet av Fisken1986:

Om trenden håller i sig så känns det som Vega kommer att prestera som ett överklockat gtx980ti

Skickades från m.sweclockers.com

Om trenden håller i sig så kommer folk att komma med domedags.... Ohh wait du lyckades infria den profetian.

Skrivet av Kunzite:

Ett nedlagt stålverk för kanske tankarna till Sovjet vilket AMD flörtade med tidigare i sin nya reklamfilm. Just kommunisterna sköt ju upp en rymdsond med namnet Vega 1. Ett genomgående tema när det gäller kommunismen är just färgen röd. Vidare så kretsar boken/filmen "Jakten på Röd Oktober" runt en Sovjetisk ubåt så det måste naturligtvis vara en Oktoberlansering av Vega AMD förmedlar med denna bild. Alternativt den 15e December vilket var uppskjutningsdatumet för sonden

EDIT: Låt oss ej heller glömma detta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktoberrevolutionen

http://blogs-images.forbes.com/jasonevangelho/files/2016/06/AMD-Uprising-6.jpg

Tyvärr. Vega är en stjärna.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vega_(stj%C3%A4rna)

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Jag tror alla är medvetna om att Vega & Polaris (men även kändisar som Antares, Betelgeuse, Rigel, Sirius) etc. är namn på stjärnor. Men nu var det inte det jag syftade på utan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vega_1

Sedan så ska det kanske nämnas att jag inte är 100% allvarlig i min "djupgående analys" utan det var mest kul att långsökt knyta samman lite historiska händelser, därav smileysen.

Permalänk
Medlem

Half-Life 3 confirmed!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Alldeles för få verkar bry sig om vart screenshoten kommer ifrån. Den miljön och så grym grafik pekar ju åt ett intressant håll om man säger så. Kan bara komma på ett spel som kan tänkas passa.

Steel Mill Simulator 2017?

Hehe, slutade inte HL2: Episode 2 i en fabriksbyggnad till och med? Hm.. Måste försöka komma pt Youtube för att bekräfta...

Edit: Youtube kollat och oj... speciellt med vinkeln på kameran. Nu är jag iofs av uppfattningen av att Twitter bilden är ett foto och inte renderad men finns ju faktiskt en koppling där med. Nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Steel Mill Simulator 2017?

Hehe, slutade inte HL2: Episode 2 i en fabriksbyggnad till och med? Hm.. Måste försöka komma pt Youtube för att bekräfta...

Edit: Youtube kollat och oj... speciellt med vinkeln på kameran. Nu är jag iofs av uppfattningen av att Twitter bilden är ett foto och inte renderad men finns ju faktiskt en koppling där med. Nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig tänkt på att bilden kan vara något annat än ett foto men nu när jag läste din post kollade jag och jag blev osäker på om det faktiskt är ett riktigt foto eller inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Aldrig tänkt på att bilden kan vara något annat än ett foto men nu när jag läste din post kollade jag och jag blev osäker på om det faktiskt är ett riktigt foto eller inte.

Första gången jag såg bilden så antog jag att det var ett foto. Men efter spekulationerna runt HL3 dök upp så är jag inte så säker längre. Bilden är inte särskilt högupplöst. När AMD säger att Vega lanseringen äger rum på denna spelplats (eller arena beroende på hur man översätter venue), så är det inte längre så långsökt att Vega lanseras tillsammans med "spelet" på bilden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Aldrig tänkt på att bilden kan vara något annat än ett foto men nu när jag läste din post kollade jag och jag blev osäker på om det faktiskt är ett riktigt foto eller inte.

Skrivet av Kunzite:

Första gången jag såg bilden så antog jag att det var ett foto. Men efter spekulationerna runt HL3 dök upp så är jag inte så säker längre. Bilden är inte särskilt högupplöst. När AMD säger att Vega lanseringen äger rum på denna spelplats (eller arena beroende på hur man översätter venue), så är det inte längre så långsökt att Vega lanseras tillsammans med "spelet" på bilden.

Vissa saker i bilden som jag tycker ser lite skumma ut, om det är ett foto. Kan iofs vara bildkvaliten ihop med kamera och liknande som gör det, jag är i bästa fall en amatörfotograf så inte riktigt mitt område. Men vid en första anblick ser det då ut som ett foto.

Visst, två olika fabriks/verkstadsbyggnader. En hel del skillnader förstås men inte helt lätt att utesluta att fotot faktiskt är en rendering från ett modernt spel. Och scenen är inte helt olik, i slutet av Episode 2 så far kameran kors och tvärs men för mig ser scenerna rätt lika ut, fast speglade där fotot är betydligt mer detaljerat.

Rören och ledningarna i taket men även avflagnad färg på balkarna gör mig lite osäker på om det verkligen är eett foto. Sedan är fotot rätt grötigt i övrigt. Att man skulle kunna bygga upp en sådan scen finner jag vara möjligt. Men om det verkligen skulle vara del av en eventuell HL3 (eller vad den nu skulle kunna kallas) är något jag seriöst inte kan tro på. Men... går ju inte helt utesluta så klart att man börjar fundera.

Vad gör Black Mesa-folket idag? Med tanke på hur bra de ändå lyckades vore det ju inte orimligt att de fått mer jobb av Valve. Det är ju också så Valve tidigare lanserat spel, köpt upp studior som utvecklar något de gillar och lanserar under eget namn.