Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

''Not Optimum Mode'' Samsung skärm

Tjena, Vill ha högre hz på min skärm. Men jag vet att det är en 60hz skärm men det står att den stöttar 120hz.
Men när jag väl flyttar upp hz blir skärmen svart och en vit text kommer upp ''Not Optimum Mode Recommended Mode 1920x1080 60hz''

Några lösningar på detta?

Sladd: VGA

Skärm : Samsung S24D340

Grafikkort : Radeon HD7750 1GB

UPDATE: Det gick att ha skärmen på 75 hertz men inte 120.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Adamskii13:

Tjena, Vill ha högre hz på min skärm. Men jag vet att det är en 60hz skärm men det står att den stöttar 120hz.
Men när jag väl flyttar upp hz blir skärmen svart och en vit text kommer upp ''Not Optimum Mode Recommended Mode 1920x1080 60hz''

Kan inte tänka mig att det är en 120Hz panel det där.
Inte ens med önsketänkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Adamskii13:

Hittar inte heller nånting som säger att skärmen skulle klara >60Hz
Och utöver det så lär du knappast kunna köra 120Hz via VGA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Svensktiger:

VGA lär väl knappast vara begränsande i uppdateringsfrekvens? Det är enbart en analog standard och lider således inte av samma bandbreddsproblematik som exempelvis DVI-D.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

@olga32: Skulle inte funka med en 1.3 hdmi heller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

@Svensktiger: Gick med 75hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2011

Börja med att byta till dvi dual link el hdmi.
Skärmen kan stödja 120 hz men över lägre upplösning med vga. Det är bara att prova

ƼȣՁθĸ Գȣθтι αcεɾ хвՁלθнυ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Adamskii13:

@olga32: Skulle inte funka med en 1.3 hdmi heller?

Får du den att rulla i 75Hz är troligen det maximum oavsett anslutningsdon.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Svensktiger:

1080p @ 120Hz för LCD kräver bara en pixelklock på 285MHz. Ramdacen i Radeon HD7750 klarar av en pixelklock upp till 400MHz. I trådskaparens fall med VGA så är 164Hz det högsta bandbredden klarar av i 1080p.

Samsung S24D340H är en LCD-skärm på 60Hz. Det blir där med svårt att ta den över 85Hz.

Min Sony GDM-FW900 som använder VGA har klarat av 160Hz i över 12 år.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2011

Ok, då var det skärmens panel som är problemet, inte bandbredden över vga.
Det betyder väl också att vga ger mer bandbredd än hdmi 1.3 Du måste upp till 2.0 för att komma förbi

ƼȣՁθĸ Գȣθтι αcεɾ хвՁלθнυ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av olga32:

VGA lär väl knappast vara begränsande i uppdateringsfrekvens? Det är enbart en analog standard och lider således inte av samma bandbreddsproblematik som exempelvis DVI-D.

VGA är ju analogt och påverkas därmed i högsta grad av kvalitén på kretsar och kablage.
När det begav sig och analogt var standard så var max vad man kunde köra normalt sett 2048x1536@60Hz.
Det var helt enkelt bandbredden som satte stopp för mer, och även om du kunde köra högre frekvenser så blev bilden ofta suddigare.
Och som av en ren "slump" så närmar sig 1920*1080@75Hz bandbredden som krävs för 2048*1536@60Hz.

De bästa analoga grejerna du kunde få för 15 år sen var ju bättre än så, och man skippade ofta den vanliga D-SUB kontakten och körde BNC istället.
Men numera så tvivlar jag starkt på att det sker någon utveckling av VGA tekniken, så sitter det en analog utgång på grafikkortet kan jag garantera att den är billigast snarare än bäst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

@fxfighter: Hm men det borde gå för mig att köra 1920x109075 hertz då?

La till bild
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Adamskii13:

@fxfighter: Hm men det borde gå för mig att köra 1920x109075 hertz då?

Beror på panelen och dess kretskort. Bandbredden från VGA är ingen begränsning för din skärm. 1280x1024 @ 75hz och 1024x768@ 85hz lär fungera. Då upplösningarna kanske redan finns i skärmens EDID.

Skrivet av olga32:

Det som sätter begränsningen för VGA i dag är RAMDACen. Den bästa RAMDACen jag har stött på klarar av en pixelclock på 600MHz. Den teoretiska begränsningen är betydligt högre än så.

Barco Cine 9 / Reality 909 klarade av 1920x1080@180Hz och 3200x2560 @ 100Hz. Om utvecklingen fortsatte så skulle vi ha bättre grejor.

Skrivet av Svensktiger:

...När det begav sig och analogt var standard så var max vad man kunde köra normalt sett 2048x1536@60Hz....

2048x1536@80Hz brukades skrivas som max. Det krävde en pixelclock på 362.71MHz. Bandbredden klarade av 2048x1536@85Hz, men de flesta skärmarna hade för låg Horizontal Scan Rate för att kör det. Annars var det väldigt bra skrivet

400MHz pixelclock var begränsningen med Radeon HD7750 eller Titan X. Från fabrik så kördes min Sony GDM-FW900 i 2304x1440 @ 80Hz som krävde en pixelclock på 382.70MHz.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.