Ersätta 680, med vadå?

Permalänk
Medlem

Ersätta 680, med vadå?

Jag skulle vilja ersätta mina GTX 680's då dom inte riktigt hänger med längre. Speciellt minnet är en bottleneck tycker jag.

Jag kommer att köpa begagnat värt att notera. Och jag vill ha två kort.... för att det är fräckt.

Vad bör jag uppgradera till? Vad orkar min gamla i7 920 4.0Ghz med egentligen? (dator i sign.)
Jag funderar lite på dubbla 980, men räcker 4GB VRAM? Då funderar jag på 390(x) istället. Det känns mer framtidssäkert med 8GB Vram. 980ti är en skön mellanting med 6GB som jag tror räcker ett tag, och den skyfflar rejält med prestanda fortfarande.

jag har 4x6pin på nätagget. Skulle såklart bygga om två av dessa till 8pin, så har jag mer möjlighet att sätta i vad jag vill.

Spontant lutar det åt att jag specifikt jagar EVGA 980 SC. Bra kylare, vettig pris/prestanda och 2x6pin ström.

Vad är era åsikter? Är det vettigt att bygga om till 8pin? AMD eller nVidia?
Jag spelar på 2560x1080 i dagsläget, men blickar åt 3440x1440 i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ett 1070 med referens PCB och en bra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag skulle vilja ersätta mina GTX 680's då dom inte riktigt hänger med längre. Speciellt minnet är en bottleneck tycker jag.

Jag kommer att köpa begagnat värt att notera. Och jag vill ha två kort.... för att det är fräckt.

Vad bör jag uppgradera till? Vad orkar min gamla i7 920 4.0Ghz med egentligen? (dator i sign.)
Jag funderar lite på dubbla 980, men räcker 4GB VRAM? Då funderar jag på 390(x) istället. Det känns mer framtidssäkert med 8GB Vram. 980ti är en skön mellanting med 6GB som jag tror räcker ett tag, och den skyfflar rejält med prestanda fortfarande.

jag har 4x6pin på nätagget. Skulle såklart bygga om två av dessa till 8pin, så har jag mer möjlighet att sätta i vad jag vill.

Spontant lutar det åt att jag specifikt jagar EVGA 980 SC. Bra kylare, vettig pris/prestanda och 2x6pin ström.

Vad är era åsikter? Är det vettigt att bygga om till 8pin? AMD eller nVidia?
Jag spelar på 2560x1080 i dagsläget, men blickar åt 3440x1440 i framtiden.

GTX 1070 eller GTX 1080 båda prestaverar bra vid upplösningar du har tänkt använda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Begagnat kort idag som 1060 om du tänker så, stödjer inte SLI.

Varför inte ta ett GTX 1070, det är ju ändå ett stort prestanda steg uppåt och köpa dig ett till om du vill få ut mer prestanda lite senare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag skulle vilja ersätta mina GTX 680's då dom inte riktigt hänger med längre. Speciellt minnet är en bottleneck tycker jag.

Jag kommer att köpa begagnat värt att notera. Och jag vill ha två kort.... för att det är fräckt.

Vad bör jag uppgradera till? Vad orkar min gamla i7 920 4.0Ghz med egentligen? (dator i sign.)
Jag funderar lite på dubbla 980, men räcker 4GB VRAM? Då funderar jag på 390(x) istället. Det känns mer framtidssäkert med 8GB Vram. 980ti är en skön mellanting med 6GB som jag tror räcker ett tag, och den skyfflar rejält med prestanda fortfarande.

jag har 4x6pin på nätagget. Skulle såklart bygga om två av dessa till 8pin, så har jag mer möjlighet att sätta i vad jag vill.

Spontant lutar det åt att jag specifikt jagar EVGA 980 SC. Bra kylare, vettig pris/prestanda och 2x6pin ström.

Vad är era åsikter? Är det vettigt att bygga om till 8pin? AMD eller nVidia?
Jag spelar på 2560x1080 i dagsläget, men blickar åt 3440x1440 i framtiden.

Din processor funkar utmärkt med billiga GTX 970 kör på det. Jag kör med i7 920s Rival 1090 t i samma klockfrekvens 4ghz och det funkar utmärkt med GTX 780Ti vilket har identiskt prestanda som GTX 970. Flaskar bara några frames gemfört med i7 4790k stock men kommer fixas med DX 12 som använder fler cores

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Sitter med en i7 920 och med ett EVGA GTX SC 980 men ingen bottleneck som jag märke

Den är idag på 4.0 ghz och spelar spelen på max .. battlefield 4 ,doom och wow etc .
har 16 gb minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett 1070 med referens PCB och en bra kylare.

Skrivet av Anders9110:

GTX 1070 eller GTX 1080 båda prestaverar bra vid upplösningar du har tänkt använda.

Skrivet av Vangen:

Begagnat kort idag som 1060 om du tänker så, stödjer inte SLI.

Varför inte ta ett GTX 1070, det är ju ändå ett stort prestanda steg uppåt och köpa dig ett till om du vill få ut mer prestanda lite senare.

Mjo, jag har tänkt tanken. Men det kostar ändå 4.800 för ett 1070, då köper jag hellre 980 SLI för samma peng och slipper bygga nya kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Din processor funkar utmärkt med billiga GTX 970 kör på det. Jag kör med i7 920s Rival 1090 t i samma klockfrekvens 4ghz och det funkar utmärkt med GTX 780Ti vilket har identiskt prestanda som GTX 970. Flaskar bara några frames gemfört med i7 4790k stock men kommer fixas med DX 12 som använder fler cores

Jag har funderat på 970 också, men jag vet inte. Känns lika bra att ta det lite större hoppet från 680 upp till 980.

980 är det grafikkortet med mest prestanda jag kan sätta i min maskin utan bygga nya PCIe kablar, då jag ju bara har 6pin.

Frågan är om i7 920 pallar 980 SLI.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Du övertänker detta, kör på 2 st 980, du kommer uppleva en väldigt stor skillnad, och jag tror faktiskt inte att det kommer flaska i den upplösningen du använder.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har funderat på 970 också, men jag vet inte. Känns lika bra att ta det lite större hoppet från 680 upp till 980.

980 är det grafikkortet med mest prestanda jag kan sätta i min maskin utan bygga nya PCIe kablar, då jag ju bara har 6pin.

Frågan är om i7 920 pallar 980 SLI.

Du kan nog inte få mer frames än GTX 970 eftersom din cpu kommer flaska så GTX 980 kommer nog bara ge dig 4-5 fps mer om du har tur

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Sträva helst inte till att skaffa 2 kort från början! SLi är inte trevligt egentligen, så köp ett 1070 eller 1080 istället, så sitter du säkert nått år, och kan därefter skyffla in ett till om du vill, till ett billigare pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag skulle vilja ersätta mina GTX 680's då dom inte riktigt hänger med längre. Speciellt minnet är en bottleneck tycker jag.

Jag kommer att köpa begagnat värt att notera. Och jag vill ha två kort.... för att det är fräckt.

Vad bör jag uppgradera till? Vad orkar min gamla i7 920 4.0Ghz med egentligen? (dator i sign.)
Jag funderar lite på dubbla 980, men räcker 4GB VRAM? Då funderar jag på 390(x) istället. Det känns mer framtidssäkert med 8GB Vram. 980ti är en skön mellanting med 6GB som jag tror räcker ett tag, och den skyfflar rejält med prestanda fortfarande.

jag har 4x6pin på nätagget. Skulle såklart bygga om två av dessa till 8pin, så har jag mer möjlighet att sätta i vad jag vill.

Spontant lutar det åt att jag specifikt jagar EVGA 980 SC. Bra kylare, vettig pris/prestanda och 2x6pin ström.

Vad är era åsikter? Är det vettigt att bygga om till 8pin? AMD eller nVidia?
Jag spelar på 2560x1080 i dagsläget, men blickar åt 3440x1440 i framtiden.

byt ut din 1366 plattform till något modernare, skaffa SSD, byt ut nätagget.. det är väl närmare 8 år gammalt nu?

när du bytt de delarna kan du börja fundera på grafikkort i7 920 är otroligt seg i singeltrådad prestanda idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du kan nog inte få mer frames än GTX 970 eftersom din cpu kommer flaska så GTX 980 kommer nog bara ge dig 4-5 fps mer om du har tur

Det var lite det jag tänkte. Det är en ganska stor prisskillnad ändå.

Skrivet av TheFlyingFin:

Sträva helst inte till att skaffa 2 kort från början! SLi är inte trevligt egentligen, så köp ett 1070 eller 1080 istället, så sitter du säkert nått år, och kan därefter skyffla in ett till om du vill, till ett billigare pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen dum tanke. Typ köpa ett 1080, och om ett år byta plattform och sätta i ett till grafikkort när det är så.

Skrivet av Oliver91:

byt ut din 1366 plattform till något modernare, skaffa SSD, byt ut nätagget.. det är väl närmare 8 år gammalt nu?

när du bytt de delarna kan du börja fundera på grafikkort i7 920 är otroligt seg i singeltrådad prestanda idag.

Började plugga igår. CSN och trebarnsfar kommer bli tungt. Gamla 920 får klara ett år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det var lite det jag tänkte. Det är en ganska stor prisskillnad ändå.

Ingen dum tanke. Typ köpa ett 1080, och om ett år byta plattform och sätta i ett till grafikkort när det är så.

Började plugga igår. CSN och trebarnsfar kommer bli tungt. Gamla 920 får klara ett år till!

Snacka om att få gnaga på käppen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag röstar för 980 Ti, 1070, 1080 eller 390X. 4GB känns inte som en kul grej för multikort. Sedan sägs det att CrossfireX är aningen roligare/mindre jobbigt, men det vet jag inget om.
Det lär ju finnas en och annan megaentusisat som säljer av sin(a) 1080 för att de gått över till Titan XP.

Uppgradera sedan resten i framtiden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det blev ett EVGA 980 SC till slut. Fick ett bra pris på det.
Så kör jag singelkort tills vidare, kanske ett extra i julklapp till mig själv.

Och så helt ny dator när studierna är klara!

Permalänk
Medlem

Vad studerar du till? Hur länge kommer du studera?
Far till två men just tanken på lite pengar gör det svårt att motivera studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Vad studerar du till? Hur länge kommer du studera?
Far till två men just tanken på lite pengar gör det svårt att motivera studier.

Lokförare. Det är bara 1 års utbildning och hyffsat säkert med jobb. (De 3 senaste klasserna hade alla elever jobb innan examen)
För mig passar det extra bra då jag har 10min cykel till skolan och det är ett jobb jag verkligen kan tänka mig.

Jag hade tanken att söka för tre pr sedan, men väntade ett år för att bygga kapital tänkte jag. Skadade mig året därpå och var ett år sjukskriven, blev sedan frisk precis när kursen startade och fick vänta ett år till. Skitkul.

Nä! Med facit i hand ska man fan inte vänta, det är bara att rulla tärningarna. Vågar man inget vinner man inget!
Visst blir det tungt med 10k i CSN och tjejen fick inte tjänsten hon hoppades på, så det blir att minimera utgifter och söka försöjningsstöd. Power through!