Köpråd: Tangentbord Cherry Compact Keyboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Köpråd: Tangentbord Cherry Compact Keyboard

Tja

Hur bra är Cherry Compact Keyboard, nu sitter jag med ett Logitech UltraX Premium.

Någon utav av er som har tangentbordet?
Isf, hur är det att skriva på, egenskaper så som ljud och feedback av tangenterna?

Tacksam för svar / Zezo

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014

@Zezo: Jag fixade ett sånt till ett lab på jobbet då det var typ det enda jag kunde få tag på från vår IT-leverantör som fick plats på den begränsade yta som erbjöds. Då jag inte använder det varje dag är layouten svår att komma överens med, men i övrigt är det helt ok. Cherry ML är väl inte favoriten av brytare, men de duger och är ganska tysta för att vara mekaniska.

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Zezo:

Tja

Hur bra är Cherry Compact Keyboard, nu sitter jag med ett Logitech UltraX Premium.

Någon utav av er som har tangentbordet?
Isf, hur är det att skriva på, egenskaper så som ljud och feedback av tangenterna?

Tacksam för svar / Zezo

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din specifika fråga men såg en annan sak som jag ville uppmärksamma.

Vad jag kan se på bilderna på hemsidan är tangentbordet ANSI, dvs amerikansk layout. Men det står i texten till höger om bilden att det ska vara Svensk / Finsk layout. Det är inte ovanligt att hemsidor just har bilder på ANSI tangentbord som vinsningsbild, tänkte mest att det kunde spela lite mer roll i detta fallet då där blir lite special-storlekar på vissa tangenter. Kanske värt att googla lite extra för att få fram en bild som visar exakt hur det ser ut?

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750
Skärm Eizo EV2736W @ 2560x1440 - Benq XL2411Z @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014

@imo: Jag tror inte G84orna finns med en så kallad standard-ISO-layout utan alla kommer med en ANSI-liknande, men frustrerande, layout istället.

Se exvis:

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Khers:

@imo: Jag tror inte G84orna finns med en så kallad standard-ISO-layout utan alla kommer med en ANSI-liknande, men frustrerande, layout istället.

Se exvis:
http://img.tradera.net/images/923/231909923_55dd205e-d978-4b8a-b6ad-b4f899b307f2.jpg

Hah! Där ser man, försökt trycka in ISO på en ANSI bärda. Värren än jag trodde då :/

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750
Skärm Eizo EV2736W @ 2560x1440 - Benq XL2411Z @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Tack för påpekandet, såg inte detta.

Får bli att titta på annat tangentbord.

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Khers:

Se exvis:
http://img.tradera.net/images/923/231909923_55dd205e-d978-4b8a-b6ad-b4f899b307f2.jpg

Hmm. Inet är nere så jag kan inte se vilket tangentbord det handlar om.
Jag har ett tangentbord i G84-serien med riktig ISO-layout: liten vänsterskift och vertikal Retur-tangent. Men det är inte lika kompakt som det i din bild. Det har en tangent till vänster om 1 på den numeriska raden så det är något bredare. Jag har en modell med inbyggd trackball. Det ska finnas en modell med numerisk tangentbordsdel som i övrigt har layout som min.

Jag skulle inte rekommendera G84-serien ändå. Jag är ingen fan av Cherry ML-brytarna: De känns "grusiga", binder på tryck som inte är precis i mitten och de har ingen dämpning när man bottnar eller släpper så de är högljudda som vissa andra mekaniska brytare.
Tangenterna i G84-serien är också en millimeter mindre breda än vad som är standard, ungefär som på ett komprimerat netbook-tangentbord.

Jag föredrar saxbrytare, och då helst Logitech's "PerfectStroke"-brytare med lite mer höjd i nedslaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Findecanor:

Hmm. Inet är nere så jag kan inte se vilket tangentbord det handlar om.
Jag har ett tangentbord i G84-serien med riktig ISO-layout: liten vänsterskift och vertikal Retur-tangent. Men det är inte lika kompakt som det i din bild. Det har en tangent till vänster om 1 på den numeriska raden så det är något bredare. Jag har en modell med inbyggd trackball. Det ska finnas en modell med numerisk tangentbordsdel som i övrigt har layout som min.

Jag skulle inte rekommendera G84-serien ändå. Jag är ingen fan av Cherry ML-brytarna: De känns "grusiga", binder på tryck som inte är precis i mitten och de har ingen dämpning när man bottnar eller släpper så de är högljudda som vissa andra mekaniska brytare.
Tangenterna i G84-serien är också en millimeter mindre breda än vad som är standard, ungefär som på ett komprimerat netbook-tangentbord.

Jag föredrar saxbrytare, och då helst Logitech's "PerfectStroke"-brytare med lite mer höjd i nedslaget.

Tack för dina tackar, saxbrytare är det enda som jag har kört med men skulle gärna vilja prova Cherry.
Kanske någon butik ni rekomenderar som har dem flesta Cherry brytarna framför disk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2002

Cherry Stream 3.0

Cherrytangentbord med scissor switches, bästa av båda världarna for you?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Haddoq:

Cherry Stream 3.0

Cherrytangentbord med scissor switches, bästa av båda världarna for you?

Tack för tipset, vill undvika nummerdelen så jag avstår från köp.
Annars trevligt tangentbord.