Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Problem med Ducky Shine 2

Jag har ett Ducky Shine 2 inköpt hösten 2012 där mellanslagstangenten börjat bråka! Allt oftare så blir det två blanksteg eller inget alls. Vansinnigt frustrerande. Antingen är brytaren knas eller så är det glapp i USB-kontakten på kabeln i tangentbordet. Det sistnämnda är ju tämligen enkelt åtgärdat.

Mest nyfiken på om någon mer har råkat ut för liknande problem?

Better to have and not need, than to need and not have.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011

Personligen känns inte kabeln som problemet. En USB-kabel har inte så många trådar i sig så att varje tangent kan ha en tråda var. Så med andra ord borde andra tangter också ge problem om det skulle vara kabeln.

Det känns mest troligen som att det är brytaren, men sen finns där väll ett kontroller kort i de brädorna som också kan kladda skulle jag gissa? Något är där iaf som styr belysning osv.

Har du testat att lyfta bort mellanslag och trycka direkt på brytaren med fingret? Se om du kan se ett mönster när det händer, kanske du rent av kan känna något fysiskt som händer i den. Jämför det sen tex mot din alt brytare och se om du märke någon skillnad. Tänkt bara på att lossa stabilatorerna när du sliter av tangenten!

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750
Skärm Eizo EV2736W @ 2560x1440 - Benq XL2411Z @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Låter som brytaren IMO (absolut inte USB-kabeln/kontakten).
(innan du testar fullösningarna nedan: kolla att det inte ligger bös under tangenten)

Ful-lösning:

• Lossa Mellanslagstangenten (Lossa stabilisator-flärparna försiktigt från tangenten om det är Costar)

• Tryck ner brytarstammen (det färgade korset) och spruta kontaktspräj (än fulare)

• Motionera brytaren ett gäng gånger

• Upprepa vid behov

Mindre ful Lösning:

• Ta-i-sär tangentbordet

• Löd loss brytaren (och lysdiod)

• Ersätt med ny (eller ta isär brytaren och rengör/smörj efter konstens alla regler)

• Passa på att smörja brytaren när den är loss

Vilken sorts brytare (färg): finns säkert någon snäll själ här som kan skicka dig en ersättningsbrytare om du väljer den lösningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Bra poäng där med kabeln/kontakten, fler tangenter borde varit drabbade och det har jag inte märkt.

Jag har tagit av mellanslagstangenten och tryckt direkt med fingret, ingen skillnad och inget märkbart fel på brytaren.

Jag har svarta brytare medans mellanslag är grå. Antingen skaffar jag en ny grå eller så tar jag en från någon av "snabb-tangenterna" ovanför numeriska delen.

Skulle kunna testa kontaktsprej först dock.

Eller så köper jag ett nytt. Fast hade gärna sluppit det.

Better to have and not need, than to need and not have.