Permalänk
Medlem

Nischar mig mot teknik, oklart om strategin är hållbar på lång sikt men tänker mig stora spelare som tillhandahåller lösningar för bolag. T.ex Microsoft, Nvidia & AMD

Har gått bra hittills men någongång kommer väl den en rejäl dykning. Nvidia & AMD är jag fundersam kring hur mycket kursen är boostad av alla kryptominers, samtidigt har ju work from home & gaming växt något oändligt och verkar ju finnas hela kontinenter där man kan applicera detta på.

Permalänk
Medlem

Jag satsade lite på globalfoundries, missade noteringen men investerade inte för sent

AMD och Nvidia lät jag tyvärr bli.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Krypto har sjunkit en del.
Nån som tror det är läge att investera snart?

Man behöver ju inte trada valuta firekt finns CFD och certifikat bla på avanza.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Otrevlig börsdag idag pga virusoron i Sydafrika, särskilt på Stockholmsbörsen...

Roade mig därmed med att blicka tillbaka på blodbadet i mars 2020 och blev glatt överraskad av hur rätt jag hade i mina klyschiga men visa uttalanden

Levde du som du lärde då?

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Otrevlig börsdag idag pga virusoron i Sydafrika, särskilt på Stockholmsbörsen...

Roade mig därmed med att blicka tillbaka på blodbadet i mars 2020 och blev glatt överraskad av hur rätt jag hade i mina klyschiga men visa uttalanden

Vad vill du ha sagt? Att förutsåg en krasch? Var har du din tidsmaskin?

Permalänk
Inaktiv

Ingen kunde förutspå vad som skulle ske i Mars 2020, det enda man kunde konstatera såhär i efterhand var att nedgången var sjukt snabb, jag tog själv tillvara på tillfället och mins att jag handlade på mig det sista då index visa 1337, lite kul sådär i efterhand.

En viktig sak har jag lärt mig genom åren och det är att psykologi spelar en enorm roll på börsen och folks agerande, och att det överdrivs i både upp och nedgångar och att vollan blir högre och högre med tiden, och det gäller att försöka utnyttja den så gott det går.

Permalänk
Medlem

Jodå. Kraftig divergens för RSI och pris syntes.
I dagsläget har vi närmat oss divergens iallafall för weekly.
Hur dippen skulle sammanstråla med covid 19 och OPECs manipulation av oljepriset är väl en annan femma och på så vis var det väl svårt att förutspå dippens storlek

Jag var en hårsmån från att sälja av mitt enda innehav som inte påverkades nämnvärt av fredagens rörelser men resonerade att det är en bra bit till närmaste motstånd om det blir mer turbulens. (Småbolag, inte indextungt..) Normalt hade jag nog tyckt det var en bra idé att köpa tungt på en sån här rörelse, men jag avvaktar ett litet tag. Inga pengar förlorade på så vis.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Entusiast
Skrivet av improwise:

Levde du som du lärde då?

Skrivet av Dinkefing:

Vad vill du ha sagt? Att förutsåg en krasch? Var har du din tidsmaskin?

Förutsåg?! Snarare motsatsen, jag hängde ju med rakt ner i avgrunden

Det var bara en reflektion och tillbakablick till en tid då börsen var i mycket större fritt fall än igår, och hur jag kände då. Tråden heter "Hur investerar ni?" och att hänga med i upp- och nedgångar är väl sensmoralen i inlägget jag citerade. För det gjorde jag faktiskt!

Dock inte hela vägen hit p.g.a att jag gick likvid inför ett bostadsköp men jag åtnjöt ändå en del avkastning från mitten av mars då jag växlade över en del av mina säkrare tillgångar till aktier.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Även om många får panik och säljer vid en sån här händelse så innebär det inte att plötsligt är alla företag sämre. Det som blir är att folk tar ut sina pengar, många även med förlust för att på något vis rädda det som räddas kan. Sedan allteftersom inser man att det ändå är bäst värde att ha pengarna i värdepapper, och så upprepas det hela med köp i uppgång och paniksälj i nedgång. När väl de flesta kommit tillbaka och det börjar kännas normalt igen så är det läge för något nytt som ska skapa oro så att äntligen kursena kan falla fritt igen. Nästan som man tror det är iscensatt, lite som de översvämningar och jordbävningar som lägligt slår till mot minnesfabriker när det börjar bli lite väl billigt.

Viktigt att komma ihåg att ingenting får vara för bra. Allt ska hållas i schack.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Även om många får panik och säljer vid en sån här händelse så innebär det inte att plötsligt är alla företag sämre. Det som blir är att folk tar ut sina pengar, många även med förlust för att på något vis rädda det som räddas kan. Sedan allteftersom inser man att det ändå är bäst värde att ha pengarna i värdepapper, och så upprepas det hela med köp i uppgång och paniksälj i nedgång. När väl de flesta kommit tillbaka och det börjar kännas normalt igen så är det läge för något nytt som ska skapa oro så att äntligen kursena kan falla fritt igen. Nästan som man tror det är iscensatt, lite som de översvämningar och jordbävningar som lägligt slår till mot minnesfabriker när det börjar bli lite väl billigt.

Viktigt att komma ihåg att ingenting får vara för bra. Allt ska hållas i schack.

Inte all företag, men ändå viktigt att komma ihåg att en ny rejäl coronavåg kan köra en del företag i botten. Samtidigt finns det förstås vinnarföretag också.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Viktigt att komma ihåg att ingenting får vara för bra. Allt ska hållas i schack.

Är ju flertalet analysföretag som har hylla och skrämma om vart annat som affärsidé för att generera affärer(=courtage). Bara kolla på di.se så ser det ut som aftonbladet, fast med en annan typ av nyheter.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara intressant att få höra hur folk tänker nu och hur ni gjorde i Mars 2020, jag vill inet på något sätt håna el så, det är intressant bara att höra hur folk tänker och agerar, själv tog jag hem en del vinster i tradingportföljen förra veckan, främst i Uranbolagen då många tenderar att ligga på 5årshögsta.

Den vinsten åker in i den långa eftersom.

Får vi en repris av Mars 2020? jag har ingen aning men ska se till att ha tort krut ifall att så sker. Världen går inte under, det är det enda jag med säkerhet vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Skulle vara intressant att få höra hur folk tänker nu och hur ni gjorde i Mars 2020, jag vill inet på något sätt håna el så, det är intressant bara att höra hur folk tänker och agerar, själv tog jag hem en del vinster i tradingportföljen förra veckan, främst i Uranbolagen då många tenderar att ligga på 5årshögsta.

Den vinsten åker in i den långa eftersom.

Får vi en repris av Mars 2020? jag har ingen aning men ska se till att ha tort krut ifall att så sker. Världen går inte under, det är det enda jag med säkerhet vet

Jag låter det rulla på, precis som jag gjorde mars 2020. Har funkat bra hittills. Om det blir specifika aktier som droppar till bra priser så försöker jag kanske köpa för de små cashreserver jag kan skaka fram, men jag är i princip redan fullt investerad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag låter det rulla på, precis som jag gjorde mars 2020. Har funkat bra hittills. Om det blir specifika aktier som droppar till bra priser så försöker jag kanske köpa för de små cashreserver jag kan skaka fram, men jag är i princip redan fullt investerad.

Helt rätt. Oftast förlorar man på att försöka tajma marknaden. Dels ska man hitta rätt säljtillfälle och sedan rätt köptillfälle när man ska köpa in sig igen. Detta är väldigt svårt för att inte säga omöjligt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Skulle vara intressant att få höra hur folk tänker nu och hur ni gjorde i Mars 2020, jag vill inet på något sätt håna el så, det är intressant bara att höra hur folk tänker och agerar, själv tog jag hem en del vinster i tradingportföljen förra veckan, främst i Uranbolagen då många tenderar att ligga på 5årshögsta.

Den vinsten åker in i den långa eftersom.

Får vi en repris av Mars 2020? jag har ingen aning men ska se till att ha tort krut ifall att så sker. Världen går inte under, det är det enda jag med säkerhet vet

Hmm, ja, jag åkte med ner mars 2020 men fortsatte att peta in pengar och kom ut "på andra sidan" med en trevlig ökning totalt sett. Hade jag tajmat marknaden och plockat ur mer innan så hade det gått bättre. Ser man enbart till det nya kapitalet jag tillförde efter mars 2020 så är ju det resultatet riktigt bra. Jag har fortsatt investera löpande på Lysa / Sigmastocks och i nån enstaka ren aktie.

Pga bostadsaffär och lite annat sitter jag med ca 1 miljon kr i "torrt krut" kvar nu efter att ändå ha skickat in en del i Lysa i 100% aktier och känner mig ganska villrådig vad jag ska göra med det kvarvarande. Oroar mig för en ny skjuts nedåt och skulle helst slippa vara med i den. Eventuellt skickar jag in det i nya lägenheten och njuter av dumheten att inte ha lån att tala om.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Även om många får panik och säljer vid en sån här händelse så innebär det inte att plötsligt är alla företag sämre. Det som blir är att folk tar ut sina pengar, många även med förlust för att på något vis rädda det som räddas kan. Sedan allteftersom inser man att det ändå är bäst värde att ha pengarna i värdepapper, och så upprepas det hela med köp i uppgång och paniksälj i nedgång. När väl de flesta kommit tillbaka och det börjar kännas normalt igen så är det läge för något nytt som ska skapa oro så att äntligen kursena kan falla fritt igen. Nästan som man tror det är iscensatt, lite som de översvämningar och jordbävningar som lägligt slår till mot minnesfabriker när det börjar bli lite väl billigt.

Viktigt att komma ihåg att ingenting får vara för bra. Allt ska hållas i schack.

Jag tycker det är lite oroväckande att det har petats in så mycket pengar i börsen i år. Det har petats in mer pengar i år än de senaste 20 åren ihop. (Länk)

Och nej översvämningar och jordbävningar är inte iscensatta. Det finns inget minneskomplott

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Även om många får panik och säljer vid en sån här händelse så innebär det inte att plötsligt är alla företag sämre. Det som blir är att folk tar ut sina pengar, många även med förlust för att på något vis rädda det som räddas kan. Sedan allteftersom inser man att det ändå är bäst värde att ha pengarna i värdepapper, och så upprepas det hela med köp i uppgång och paniksälj i nedgång. När väl de flesta kommit tillbaka och det börjar kännas normalt igen så är det läge för något nytt som ska skapa oro så att äntligen kursena kan falla fritt igen. Nästan som man tror det är iscensatt, lite som de översvämningar och jordbävningar som lägligt slår till mot minnesfabriker när det börjar bli lite väl billigt.

Viktigt att komma ihåg att ingenting får vara för bra. Allt ska hållas i schack.

Jag gillar att tänka på det som att det finns ett par mer exakta värden på vad företag faktiskt är värda, som alla är mer stabila än börskurserna och som ingen vet men alla försöker gissa. Dels då ett faktiskt värde som man endast kan veta om man är allvetande, men också ett faktiskt börsvärde sett all information som är lite trubbigare och bara tar in information som är tillgänglig.

Samtidigt som dessa värden sakta rör sig, där det senare antagligen kan tänkas vara konstant under dagar/veckor utan ny information, så pendlar börsen i regel kring det enbart pga. hur folk känner och tycker, vilket egentligen inte har något med företaget eller dess värde att göra. Väsentligen är det ett något instabilt system som aldrig kommer stabilisera sig på ett visst värde, och de faktiska rörelser som sker ofta ger utfall som är större eller mindre än vad de borde vara och ofta mer eller mindre drunknar i bruset.

Skrivet av anon910:

Skulle vara intressant att få höra hur folk tänker nu och hur ni gjorde i Mars 2020, jag vill inet på något sätt håna el så, det är intressant bara att höra hur folk tänker och agerar, själv tog jag hem en del vinster i tradingportföljen förra veckan, främst i Uranbolagen då många tenderar att ligga på 5årshögsta.

Den vinsten åker in i den långa eftersom.

Får vi en repris av Mars 2020? jag har ingen aning men ska se till att ha tort krut ifall att så sker. Världen går inte under, det är det enda jag med säkerhet vet

2020 var jag väldigt nära att sälja av större delen av mina innehav veckorna innan den lilla istiden började, men bestämde mig för att inte göra något då jag kände att jag inte kände mig säker på vad som skulle hända, inte visste hur mycket den redan var påverkad, samt inte litade på att kunna köpa igen vid rätt tillfälle.

I efterhand hade jag nog timat det rätt väl med tanke på att det verkligen var veckorna innan det började gå ned, och de nya investeringar jag gjorde under dippen timades rätt bra mot botten (jag brukar klumpa ~4månaders lön eller så innan jag bestämer vad jag ska investera det i).

Tror inte det kommer bli lika stora fall igen p.g.a. covid. Ser inte riktigt varför börsen kortsiktigt skulle påverkas av ett virus genom annat än psykologiska effekter, viket dippen i 2020 med sin snabba rekyl också verkade vara. Idag är vi bättre rustade både på virus och börsfronten (då fler antagligen tänker i banor som jag, eller åtminstone inte är lika rädda för långvariga effekter).

Skrivet av pine-orange:

Jag tycker det är lite oroväckande att det har petats in så mycket pengar i börsen i år. Det har petats in mer pengar i år än de senaste 20 åren ihop. (Länk)

Och nej översvämningar och jordbävningar är inte iscensatta. Det finns inget minneskomplott

Fast att mer pengar petats in i aktiefonder är väl inte samma sak som att mer pengar petats in på börsen. Varje krona (eller dollar) som någon använt för att köpa något på börsen ha ju kommit ut för någon annan, så det är ett nollsummespel. Är väl snarare att en större andel är via aktiefonder (än t.ex. direkt aktieägande).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Fast att mer pengar petats in i aktiefonder är väl inte samma sak som att mer pengar petats in på börsen. Varje krona (eller dollar) som någon använt för att köpa något på börsen ha ju kommit ut för någon annan, så det är ett nollsummespel. Är väl snarare att en större andel är via aktiefonder (än t.ex. direkt aktieägande).

Börsen är inte ett nollsummespel sålänge centralbankerna ökar penningmängden. Möjligtvis att en daytrader kan se det som ett nollsummespel där man tar pengar från någon annan för all vinst man gör.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Börsen är inte ett nollsummespel sålänge centralbankerna ökar penningmängden. Möjligtvis att en daytrader kan se det som ett nollsummespel där man tar pengar från någon annan för all vinst man gör.

Eh? På vilket sätt menar du att penningmängden, dvs. värden som står utanför börsen, förändrar hurvida vanlig handel på börsen är ett nollsummespel eller ej? Vad gör det för skillnad om man är daytrader eller ej?

Köper du en aktie för 1 krona matar du in en krona på börsen, och den som säljer tar ut en krona. Säljer du den sedan för två kronor plockar du ut 2 kronor och någon annan matar in 2 kronor. Hur mycket pengar som petats in/tagits ut totalt är 0 kronor i både fallen. Värdet på börsen har möjligen ändrats där emellan, men summan av pengar som gått in och ut är inte påverkad av varken kursdubbleringen eller transaktionerna.

Det ändras dock när företag går in eller ut på börsen, eller t.ex. vid emissioner.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Börsen är inte ett nollsummespel sålänge centralbankerna ökar penningmängden. Möjligtvis att en daytrader kan se det som ett nollsummespel där man tar pengar från någon annan för all vinst man gör.

Om peningmängden ökas av centralbanken blir värdet på varje peng mindre. Så även om det blir "mer pengar" så blir det inte mer värde.

Men det finns väl andra anledningar att det inte är nollsummespel. Om ett bolag gör utdelning till aktieägarna så kommer det pengar från någon som inte handlar på börsen. Visst aktierna sjunker kanske i värde i motsvarande belopp men pengar kan ändå komma till aktieägarna via andra vägar än börsen. Man kanske köper en aktie och behåller i evighet för att få aktieutdelningar så att man så småningom fått mer pengar i utdelning än man en gång betalade för sina aktier. Man blir delägare i företaget och får en andel av företagets vinst via aktieutdelningen.

Det är heller inte så att man tar pengar av någon. Det är andra människor som frivilligt ger bort pengar i utbyte mot aktier någon annan inte längre vill ha. Lite som ebay men för aktier. Vissa vill ha pengar, andra vill ha aktier. Både köparen och säljaren kan ha gjort en bra affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det ändras dock när företag går in eller ut på börsen, eller t.ex. vid emissioner.

Precis, finns olika anledningar till att börsen över tid inte är ett "nullsummespel".

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Precis, finns olika anledningar till att börsen över tid inte är ett "nullsummespel".

Men inte vid vanliga köp av aktiefonder (eller bakomliggande handel med aktier), vilket var vad jag skrev i inlägget du svarade på. Rea på halmgubbar idag?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ombalansering fondportföljen

Hej på er!

Då var det dags att se över mina fonder som man bör göra mins en gång per år? Jag hör ofta uttrycket "ombalansering" när det kommer till fonder och jag har förstått att det handlar om att man kanske säljer av och köper annat/mer av dem fonderna som gått bra/dåligt. Men hur gör man egentligen mer exakt, är det någon som kan förklara?

MVH S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej på er!

Då var det dags att se över mina fonder som man bör göra mins en gång per år? Jag hör ofta uttrycket "ombalansering" när det kommer till fonder och jag har förstått att det handlar om att man kanske säljer av och köper annat/mer av dem fonderna som gått bra/dåligt. Men hur gör man egentligen mer exakt, är det någon som kan förklara?

MVH S

Tanken är att du ombalanserar för att behålla idealfördelningen du hade tänkt från början. Om du har två fonder med idealfördelningen 50:50 som nu har fördelningen 70:30 så säljer du 20 och köper 20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Men inte vid vanliga köp av aktiefonder (eller bakomliggande handel med aktier), vilket var vad jag skrev i inlägget du svarade på. Rea på halmgubbar idag?

Mycket möjligt att det är rea på halmgubbar och att jag är helt ute och cyklar. Du får gärna förklara var jag har fel.
Jag ser inte riktigt varför t.ex emissioner och utdelningar inte skulle påverka nollsumman när det gäller aktiefonder/direktköpta aktier.

Bosse köper 1st Appleaktie för 100kr och håller dom i 10 år.
Under dessa 10 åren så går har Apple delat ut 100kr i utdelningar(som dom fått in via försäljning av sina produkter, inte via börsen)
Bosse säljer efter 10 år sin appleaktie för 200kr

Hur kommer du fram till att detta är en nollsumma?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej på er!

Då var det dags att se över mina fonder som man bör göra mins en gång per år? Jag hör ofta uttrycket "ombalansering" när det kommer till fonder och jag har förstått att det handlar om att man kanske säljer av och köper annat/mer av dem fonderna som gått bra/dåligt. Men hur gör man egentligen mer exakt, är det någon som kan förklara?

MVH S

Utöver det praktiska som @pine-orange skrev är väl det svåra med ombalansering att faktiskt bestämma vilken fördelning det är man siktar på, och vid ombalansering övertyga sig om att man fortfarande vill ha samma

Personligen gör jag bara ombalansering för att inte få för stor vikt av enstaka fonder eller aktier, och har bara ombalanserat en av varje hitintills (dvs. praktiskt sett sålt av så aktien/fonden är mindre än 10% av det totala värdet och köpt annat för pengarna). Det är lite mindre strikt och tillåter mig att gå in i nytt eller ut ur det jag har utan att behöva arbeta om hela min "plan".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej på er!

Då var det dags att se över mina fonder som man bör göra mins en gång per år? Jag hör ofta uttrycket "ombalansering" när det kommer till fonder och jag har förstått att det handlar om att man kanske säljer av och köper annat/mer av dem fonderna som gått bra/dåligt. Men hur gör man egentligen mer exakt, är det någon som kan förklara?

MVH S

Om det ena innehavet ökar i värde och det andra minskar i värde under året så har den ursprungliga fördelningen du önskade förändrats mellan dem. Då säljer man den ena och köper den andra för att återställa sin ursprungligt önskade fördelning. Orsaken att det blivit snedfördelat är oftast att något gått upp ovanligt mycket och då kan det ju vara ett bra tillfälle att flytta pengar därifrån till något annan som ännu inte gått upp så mycket. Man tar hem vinst från något övervärderat och investerar i något undervärderat. Det här skulle jag kalla för återbalansering snarare än omfördelning. Man återställer sin önskade fördelning.

Eller så har omvärden förändrats på ett sätt att man nu vill ha en helt annan fördelning. Då ändrar man fördelningen och detta skulle jag kalla för omfördelning. Kan förstås också vara vettigt att göra med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar, då tror jag att jag är med på hur jag ska gå till väga!

Är det någon som vill dela med sig av sina portföljer så är det välkommet som lite inspiration!

mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Mycket möjligt att det är rea på halmgubbar och att jag är helt ute och cyklar. Du får gärna förklara var jag har fel.
Jag ser inte riktigt varför t.ex emissioner och utdelningar inte skulle påverka nollsumman när det gäller aktiefonder/direktköpta aktier.

Bosse köper 1st Appleaktie för 100kr och håller dom i 10 år.
Under dessa 10 åren så går har Apple delat ut 100kr i utdelningar(som dom fått in via försäljning av sina produkter, inte via börsen)
Bosse säljer efter 10 år sin appleaktie för 200kr

Hur kommer du fram till att detta är en nollsumma?

Jag skrev ett svar på ett inlägg som menade att mycket pengar petas in på börsen och hade en länk till en artikel om att många köper aktierfonder. Sälj och köp transaktierna i sig är nollsummespel för börsen, så att folk köper aktierfonder påverkar inte hur mycket pengar som matats in eller ut, vilket den jag svarade på verkade mena.

Ditt exempel är inte fel, för det är ingen nollsumma, men det är irrelvant för det är inte bara köp och sälj av aktier/aktiefonder (därav halmgubbe). Det även ofullständigt för det tar inte med att Siv plockade ut 100kr när Bosse köpte en aktie av henne, eller att Bernt pungade ut 200kr för att köpa aktien av Bosse senare, vilket gjorde både dessa transaktionerna till nollsummor på börsens sida (även om pengar givetvis flyttades mellan personerna via börsen, så gick lika mycket in som ut).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag skrev ett svar på ett inlägg som menade att mycket pengar petas in på börsen och hade en länk till en artikel om att många köper aktierfonder. Sälj och köp transaktierna i sig är nollsummespel för börsen, så att folk köper aktierfonder påverkar inte hur mycket pengar som matats in eller ut, vilket den jag svarade på verkade mena.

Ok, så om Företag 1 gör en riktad nyemission på 1 miljon aktier för 100kr styck så har vi fortfarande en nullsumma?

Skrivet av e1m1:

Ditt exempel är inte fel, för det är ingen nollsumma, men det är irrelvant för det är inte bara köp och sälj av aktier/aktiefonder (därav halmgubbe). Det även ofullständigt för det tar inte med att Siv plockade ut 100kr när Bosse köpte en aktie av henne, eller att Bernt pungade ut 200kr för att köpa aktien av Bosse senare, vilket gjorde både dessa transaktionerna till nollsummor på börsens sida (även om pengar givetvis flyttades mellan personerna via börsen, så gick lika mycket in som ut).

Ja då förblir jag en halmgubbe även efter denna diskussionen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED