Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Om det blir ett börsras, lågkonjuktur och än än mer fallande krona tjänar man då på att betala av befintliga lån om inte annat så är det iaf garanterad avkastning att amortera ner lån. Men i allmänhet om man tror att allt är på väg utför med börsen och inte vill ligga likvid i större summor som är avsatt för ett målsparande dvs pengar man kan komma att behöva inom kort. (som en kontantinsats för husköp exempelvis) som är i svenska kronan hur placerar man då dessa pengar som lekman i andra valutor som ett vanligt sparkonto som enkelt sedan kan användas vid behov?

Så länge man inte ska köpa bostad i utlandet så spelar ju svenska kronans värde inte så stor roll, men förstår din poäng.

På t.ex avanza kan man ha AF-konto med manuell valutaväxling, eller vad det heter. Man kan växla till olika valutor med låg spread. Dock 0% ränta på det kontot.

Ett annat alternativ är en räntefond i utländsk valuta eller t.ex placera i guld/andra råvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

”Right now only 12 % of patients on dialysis revive care at home, my executive order will change that.”

Ca 11 min in i detta filmklipp.

https://youtu.be/Yx7FyyyxSu8

Skulle kunna gynna svenska Redsense Medical då det redan nu är ett krav på att använda sig av deras system vid natthemdialys i USA.

https://www.redsensemedical.com/index.php/news/65-groent-ljus...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/nu-rasar-konjunkturen-...

Känns mer och mer som att det är väldigt dumt att låna miljoner och köpa bostad nu... Drar man i nödbromsen och bor kvar i bostadsrätten en stund till?

Permalänk
Medlem

Har svårt att bestämma mig. Har fått runt 20k tillbaka på skatten och skulle vilja lägga undan dessa i 5 - 10 år(till att börja med). Handlade en del med aktier för ett par år sedan. Men skulle nu helst vilja ha något relativt självgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Har svårt att bestämma mig. Har fått runt 20k tillbaka på skatten och skulle vilja lägga undan dessa i 5 - 10 år(till att börja med). Handlade en del med aktier för ett par år sedan. Men skulle nu helst vilja ha något relativt självgående.

Indexfonder kräver inte så mycket tid av dig och är billiga. Alternativt Splitan invest, har själv haft mycket i den och många andra här i tråden prisar den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Om det blir ett börsras, lågkonjuktur och än än mer fallande krona tjänar man då på att betala av befintliga lån om inte annat så är det iaf garanterad avkastning att amortera ner lån. Men i allmänhet om man tror att allt är på väg utför med börsen och inte vill ligga likvid i större summor som är avsatt för ett målsparande dvs pengar man kan komma att behöva inom kort. (som en kontantinsats för husköp exempelvis) som är i svenska kronan hur placerar man då dessa pengar som lekman i andra valutor som ett vanligt sparkonto som enkelt sedan kan användas vid behov?

Är du rädd för börsras finns det lite saker man kan kika på som inte korrelerar så mycket med börsen i övrigt: livsmedel/råvaror/hedgefonder/amortering/healthcare. Men är det pengar du behöver inom kort så är det konto eller amortering absolut i första hand. Större banker har valutakonton som du kan öppna direkt men bara att ha de på ett konto i annan valuta innebär hyfsat hög risk även om de inte placeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/nu-rasar-konjunkturen-...

Känns mer och mer som att det är väldigt dumt att låna miljoner och köpa bostad nu... Drar man i nödbromsen och bor kvar i bostadsrätten en stund till?

Ser nog minst två sådana profetior per år, sparar man i räntefonder och aktiefonder hela tiden, så blir man ganska motståndskraftig mot konjunkturer. Själv har jag 50/50 i aktiefonder och räntefonder/sparkonto, varav 60-70 procent av aktiefonderna är i index fonder som kommer återhämta sig så småningom.
Men länken du länkade kanske har rätt jag vet inte, skulle vilja se hur många gånger de har haft fel dock.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Just cornucopia har väl sagt "repent, the end is near!" i flera år nu likt en domedagsprofet. Någon gång får han ju naturligtvis rätt, och då kan han ju säga "vad var det jag sa!" men han var lika tvärsäker för flera år sedan. Med det sagt är han dock naturligtvis mycket mer insatt i makroekonomi än vad jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Ser nog minst två sådana profetior per år, sparar man i räntefonder och aktiefonder hela tiden, så blir man ganska motståndskraftig mot konjunkturer. Själv har jag 50/50 i aktiefonder och räntefonder/sparkonto, varav 60-70 procent av aktiefonderna är i index fonder som kommer återhämta sig så småningom.
Men länken du länkade kanske har rätt jag vet inte, skulle vilja se hur många gånger de har haft fel dock.

En trasig klocka går rätt två gånger per dygn heter det väl

Jag skrev in datum helt på måfå och första inlägget som kom upp var slående likt:
https://cornucopia.cornubot.se/2017/03/konjunkturbarometern-f...

Citat:

Redan förra månaden fick vi säljsignalen och nu återstår det bara att börsen följer med konjunkturen ned med viss fördröjning. Som bekant kommer det alltid lågkonjunktur efter högkonjunktur, oavsett hur positiv rapporteringen är så här runt toppen.

Inget nytt under solen alltså. Även den här högkonjunkturen är på väg att mattas av. Det kan förstås vara tillfälligt, då överhettat läge ofta (t ex 2007 och 2010-2011) kan hålla på i många månader. Poängen kvarstår oavsett, nämligen att man ska gå ur börsen om man inte redan gjort det.

Han rekommenderade att man skulle gå ur börsen då och sedan dess har en sverigefond gått upp ca 15% och en globalfond +30% (pga svenska kronans försvagning).

edit: följer Lars och har läst hans inlägg ibland om bostadsmarknaden/börsen m.m. Tycker han är vettig men att förutspå börsen är att ta sig vatten över huvudet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Som tidigare sagts, sätt in pengarna du vill spara varje månad direkt när lönen kommer och köp aktier/fonder så "låser" du pengarna från onödiga köp.

En annan sak som hjälper mig att hålla koll på onödiga konsumtionsköp är att jag har ett eget sparande för sådana köp. Där för jag precis som med fondsparandet över pengar varje månad och de är dessa pengar och inga andra som får användas vid större lyxkonsumtion.
Detta tycker jag ger två stora fördelar:
1. Man blir mer avvaktande med sina impulsköp. Dels för att man måste vänta tills tillräckligt mycket pengar finns på kontot men också för att man vet att köper man något dyrt ena månaden så får man troligen avstå att köpa något nästa månad.
2. Man kan ha gott samvete för det man köpt. Eftersom pengarna är till för konsumtion behöver man inte känna att man tar dem från något annat i budgeten.

Pengar som finns kvar i slutet av månaden kan sen fördelas mellan konsumtion och investeringskontot för att ytterligare öka motivationen att hålla sig inom budget.

Tack för svar!

Jag är egentligen inte vårdslös och impulsiv, utan jag "har råd" med min konsumtion och har sparat ca 15-20% av mina inkomster sedan jag fick första fasta jobbet även fast det skett ostrukturerat. Jag lägger inte mycket pengar på klassisk shopping som kläder, klockor eller snygga bilar, mest träning/ träningsutrustning och fågelfoto med därtill relaterade resor (och gitarrer). Jag lever även ganska snålt i övrigt med matlådor på jobbet t ex. Men jag tycker som sagt att jag borde spara ännu mer istället för att köpa saker jag sedan upptäcker haft en väldigt marginell nytta för mitt liv i övrigt, mer att kunna nöja mig mer med det jag redan har istället för att vilja ha kolfiberfälgar till hojen eller en ny 600-glugg när jag redan har en tillräckligt bra.

Jag tycker din idé med ett spenderkonto låter klockren. Jag har märkt att jag ofta funkar så att om jag vill ha någonting men väntar några veckor så går habegäret oftast över. Jag kommer därför även att testa med betänketid på två veckor för sällanköpsvaror.
Jag tänker också sätta en gräns för hur mycket jag behöver på lönekontot.
Min lön är sällan särskilt förutsägbar.
Jag har en grundlön jag klarar mig bra på, men får ganska ofta jobba över några timmar eller hoppa in och jobba något skift om någon kollega är sjuk eller så, vilket gör att nettolönen ofta blir nettogrundlönen +20-50+%. Där har jag då ofta konsumerat en stor del av överskottet. Jag har tills nyligen haft hus vilket gjort att jag känt ett behov av att ha mycket pengar tillgängliga på lönekontot, bor dock i hyresrätt nu så utgifterna är mer förutsägbara.

Nu testar jag så här:
1. Lön in på lönekontot ger totalsumma x när räkningar dragits
2. Bestämd summa z in på "konsumtionskontot" som stående överföring
3. Lönekontot får ha max saldo y efter att räkningar dragits och konsumtionsöverföringen gjorts. Överskottet (x - z - y) för jag i sin helhet över till mitt konto på Avanza.
4. Sätter upp bestämda och diversifierade autoköp på Avanza med en uppskattad minimidel av summan och fördelar resten själv. Eftersom jag kör ISK vill jag inte ha mer än högst några tusen i likvida medel på Avanza.

Med detta upplägg är det kompenserat för om det kommer större räkningar någon månad, då blir sparandet mindre i motsvarande grad. Det ska bli kul att se hur det funkar!

Tack för tipsen!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Med detta upplägg är det kompenserat för om det kommer större räkningar någon månad, då blir sparandet mindre i motsvarande grad. Det ska bli kul att se hur det funkar!

Precis så gör jag och det funkar perfekt. Om man har en sund ekonomi från början så finns det ju färre hinder för att konsumera upp lönen, men då får man jobba på att sätta upp mentala hinder istället. Jag ser alltid till att ha 30k kvar på sparkontot när räkningar + banklån är betalda och min mentala gräns är att aldrig gå under 20k innan nästa lön kommer. Då tvingar man sig själv att planera inköp, skjuta på dem om de inte ryms i månadens budget eller tänka på alternativ som att köpa begagnat, billigare, låna en pryl etc.

Det är värt att sätta upp mål för sitt sparande också, jag har som mål att mina investeringar ska kunna betala för mina utgifter så att jag om några år kan t ex gå ner i arbetstid, byta till ett roligare men mindre välbetalt jobb, semestra mer etc. Ekonomisk frihet helt enkelt. Då är det ännu enklare att skära ner på konsumtion.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett annat lyxproblem. Jag har nyligen sålt ett litet hus och flyttat till hyreslägenhet. Det blev ingen vinst när jag räknar av det underhåll jag gjort, men jag får ändå tillbaka en summa jag haft bunden i huset. Efter att ganska klokt bytt från stor dieselbil som gärna stod på verkstad till mellanstor, snål och tråkig hybrid (> 10k besparing/ år) har jag ca 150k över att placera. Jag vill in med dom på fonder, men i mindre portioner om 5-10k per månad för att sprida köptillfällena. Jag kan då heller inte låsa upp pengarna i något högräntesparande.
Är det bästa kanske helt enkelt att lägga in dom på ett aktiekonto hos Avanza, köpa korta räntefonder för att minimera inflationens påverkan och sedan sälja av delar och flytta över till mitt ISK vartefter jag vill in med dom i min vanliga portfölj?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag sitter med ett annat lyxproblem. Jag har nyligen sålt ett litet hus och flyttat till hyreslägenhet. Det blev ingen vinst när jag räknar av det underhåll jag gjort, men jag får ändå tillbaka en summa jag haft bunden i huset. Efter att ganska klokt bytt från stor dieselbil som gärna stod på verkstad till mellanstor, snål och tråkig hybrid (> 10k besparing/ år) har jag ca 150k över att placera. Jag vill in med dom på fonder, men i mindre portioner om 5-10k per månad för att sprida köptillfällena. Jag kan då heller inte låsa upp pengarna i något högräntesparande.
Är det bästa kanske helt enkelt att lägga in dom på ett aktiekonto hos Avanza, köpa korta räntefonder för att minimera inflationens påverkan och sedan sälja av delar och flytta över till mitt ISK vartefter jag vill in med dom i min vanliga portfölj?

Mvh

Hade personligen valt ett gammalt hederligt sparkonto över korta räntefonder i dagens läge, det är inte mycket att hänga i julgranen men du vet vad du får. Finns banker med någorlunda sparränta strax under 1% (t. Ex Nordax) Avanza erbjuder 0,75% via collector ifall det är ett måste att ha pengarna där.

Du slipper sälja och köpa fonder och kan enkelt föra över pengar från ditt sparkonto till ISK hos Avanza när du vill handla. Du kan även sätta upp ett månadssparande via autogiro som köper fonderna åt dig ifall du planerar att köpa för samma summa varje månad.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Hade personligen valt ett gammalt hederligt sparkonto över korta räntefonder i dagens läge, det är inte mycket att hänga i julgranen men du vet vad du får. Finns banker med någorlunda sparränta strax under 1% (t. Ex Nordax) Avanza erbjuder 0,75% via collector ifall det är ett måste att ha pengarna där.

Du slipper sälja och köpa fonder och kan enkelt föra över pengar från ditt sparkonto till ISK hos Avanza när du vill handla. Du kan även sätta upp ett månadssparande via autogiro som köper fonderna åt dig ifall du planerar att köpa för samma summa varje månad.

De flesta banker jag kollat på verkar dessvärre ha räntor betydligt under inflationsnivån 2%, och tar en procentuell avgift för uttag om det ens tillåts under löptiden. Jag kommer att göra 12 uttag/ år och får man då betala t ex 1% i uttagsavgift och får 1% i årsränta blir ju nettot nära noll avkastning.

Tanken med att inte ha kvar dom på lönekontot är risken att jag köper något jag inte riktigt behöver samt att de minskar i värde på ett nollräntekonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

De flesta banker jag kollat på verkar dessvärre ha räntor betydligt under inflationsnivån 2%, och tar en procentuell avgift för uttag om det ens tillåts under löptiden. Jag kommer att göra 12 uttag/ år och får man då betala t ex 1% i uttagsavgift och får 1% i årsränta blir ju nettot nära noll avkastning.

Tanken med att inte ha kvar dom på lönekontot är risken att jag köper något jag inte riktigt behöver samt att de minskar i värde på ett nollräntekonto.

Absolut dock får man ha i åtanke att du inte riskerar dina pengar på samma sätt i ett sparkonto som när du exponerar pengarna mot börsen. Då sparandet är relativt kortsiktigt 1 år så tycker jag det är en dålig idé att placera pengarna på börsen, speciellt i korträntefonder som knappt överpresterar sparkonton

Har inte stött på ett sparkonto som har avgift för uttag, då måste det vara konton med bunden ränta. På både Avanza och Nordax kan jag ta ut pengar fritt från mina sparkonton.

Precis att ha kvar de på lönekonto är det sämsta alternativet därav tycker jag sparkonto är ett smidigt alternativ.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Det finns inga bevisade fördelar med att sprida sina köp, annat än lite mer sinnesro. Det finns ju tre scenarion, upp, ner eller oförändrat sett över hela den period man sprider köpen över. Går börsen stadigt upp så förlorar du på att köpa utspritt (du köper dyrare och dyrare för varje gång), går börsen ner så får du visserligen fler andelar men sannolikheten är stor att du går back ändå (och handen på hjärtat, kommer du verkligen köpa mer och mer och mer när alla pilar visar rött dag efter dag?). Är börsen oförändrad så kan du haft tur eller otur och tajmat dina köp bra/dåligt men bör ligga på ungefär plus/minus noll ändå.

Jan Bolmesson har en noggrann genomgång av ämnet på sin hemsida där han jämför olika strategier och tidsperioder.
https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sp...

Kom ihåg att det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet vad som händer framöver.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det finns inga bevisade fördelar med att sprida sina köp, annat än lite mer sinnesro. Det finns ju tre scenarion, upp, ner eller oförändrat sett över hela den period man sprider köpen över. Går börsen stadigt upp så förlorar du på att köpa utspritt (du köper dyrare och dyrare för varje gång), går börsen ner så får du visserligen fler andelar men sannolikheten är stor att du går back ändå (och handen på hjärtat, kommer du verkligen köpa mer och mer och mer när alla pilar visar rött dag efter dag?). Är börsen oförändrad så kan du haft tur eller otur och tajmat dina köp bra/dåligt men bör ligga på ungefär plus/minus noll ändå.

Jan Bolmesson har en noggrann genomgång av ämnet på sin hemsida där han jämför olika strategier och tidsperioder.
https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sp...

Kom ihåg att det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet vad som händer framöver.

måste bara förtydliga lite..
har man en större summa som man har sparat ihop eller ärvt eller whatever, så köp för allt direkt.
men när det väl är gjort så är månadssparande det bästa.. inte att spara ihop så man köper för en större summa en gång per år.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

I tider med stundande kvartalsrapporter kan det vara spännande att se om det är någon där ute som sitter på någon intressant spaning.

Själv tror jag på Ericsson samt lite på volvo. Jag är dock en nybörjare på aktiemarknaden så man ska inte tro för mycket på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

måste bara förtydliga lite..
har man en större summa som man har sparat ihop eller ärvt eller whatever, så köp för allt direkt.
men när det väl är gjort så är månadssparande det bästa.. inte att spara ihop så man köper för en större summa en gång per år.

Intressant! Jag tänker tvärtom, jag är lite försiktig med att köpa allt på en gång, ifall man skulle ha oturen att aktien dippar precis efter ett stort inköp. Kul med en börstråd som jag helt missat här på sweC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

I tider med stundande kvartalsrapporter kan det vara spännande att se om det är någon där ute som sitter på någon intressant spaning.

Själv tror jag på Ericsson samt lite på volvo. Jag är dock en nybörjare på aktiemarknaden så man ska inte tro för mycket på mig

Jag har haft ögonen på serneke ett tag nu, dom har haft en stabil orderingång hittils i Q2. Sen att räntan inte verkar vara på väg uppåt är bara bra för dom! Den är lågt värderad idag tycker jag, troligtvis många som tycker att bolaget beror väldigt mycket på utvecklingen av karlatornet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Intressant! Jag tänker tvärtom, jag är lite försiktig med att köpa allt på en gång, ifall man skulle ha oturen att aktien dippar precis efter ett stort inköp. Kul med en börstråd som jag helt missat här på sweC

https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Värt att notera att Bolmeson pratar om fondportföljer och inte enstaka aktier som Pahwn hintade om, stor skillnad i risk där emellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Värt att notera att Bolmeson pratar om fondportföljer och inte enstaka aktier som Pahwn hintade om, stor skillnad i risk där emellan

Bra poäng, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Nils-Göte:

Just cornucopia har väl sagt "repent, the end is near!" i flera år nu likt en domedagsprofet. Någon gång får han ju naturligtvis rätt, och då kan han ju säga "vad var det jag sa!" men han var lika tvärsäker för flera år sedan. Med det sagt är han dock naturligtvis mycket mer insatt i makroekonomi än vad jag är.

Känns som det enda jag läst från den bloggen är hur sverige kommer rasa samman som ett korthus i morgonbitti i typ tio år nu.

Permalänk
Avstängd

Har sålt aktier som jag någon dag senare ångrade mig så ja köpte in mig igen.
Hur räknas det och måste jag skatta för dem även om jag inte tar ut några pengar från avanza?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har sålt aktier som jag någon dag senare ångrade mig så ja köpte in mig igen.
Hur räknas det och måste jag skatta för dem även om jag inte tar ut några pengar från avanza?

Om du har ett vanligt depåkonto så måste du skatta.

Permalänk
Medlem

Finns det några fonder (ej ETF) som investerar i marijuana?

(Jag bor utomlands och har en svensk depå, det blir betydligt jobbigare med deklarationen om jag handlar med aktier eller ETF).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen ovan!

Jag gjorde så att jag lade en del hos Lysa (lysa.se) med 80/20 fördelning aktiefonder/ räntefonder och en del i Spiltan Räntefond Sverige på mitt Aktie- och fondkonto på Avanza. Tanken var att pengarna på Lysa får ligga där, och att korträntefonderna successivt ska fördelas över på mitt vanliga fondsparande. Men jag funderar på att sälja av räntefonderna och lägga in merparten av dessa pengar på Lysa även de.

Några åsikter om Lysa?

Jag ser ett par fördelar:
- Det är enkelt att snabbt vikta om fördelningen aktiefonder/ räntefonder när som helst
- De har en del fonder som är svåra att investera i annars
- Låga avgifter. Avanza Zero har 0 % avgift, men är inte vad jag skulle kalla vettig riskspridning

Klara nackdelar:
- Du köper in dig i en (1) aktiefondportfölj och/ eller en (1) räntefondportfölj. That's it, och därför avgifterna är låga.
- Den "globala" aktiefondportföljen har en mycket stor övervikt på USA och sjukt oproportionerligt stor övervikt på Sverige. 17,9% av aktieinnehavet är på svenska börsen och 38% på den amerikanska. Det tycker jag är låg riskspridning. Av räntefonderna är 68,9% på svenska marknaden.

Jag tror mig inte kunna slå index på sikt, och då känns Lysa smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tack så mycket för hjälpen ovan!

Jag gjorde så att jag lade en del hos Lysa (lysa.se) med 80/20 fördelning aktiefonder/ räntefonder och en del i Spiltan Räntefond Sverige på mitt Aktie- och fondkonto på Avanza. Tanken var att pengarna på Lysa får ligga där, och att korträntefonderna successivt ska fördelas över på mitt vanliga fondsparande. Men jag funderar på att sälja av räntefonderna och lägga in merparten av dessa pengar på Lysa även de.

Några åsikter om Lysa?

Jag ser ett par fördelar:
- Det är enkelt att snabbt vikta om fördelningen aktiefonder/ räntefonder när som helst
- De har en del fonder som är svåra att investera i annars
- Låga avgifter. Avanza Zero har 0 % avgift, men är inte vad jag skulle kalla vettig riskspridning

Klara nackdelar:
- Du köper in dig i en (1) aktiefondportfölj och/ eller en (1) räntefondportfölj. That's it, och därför avgifterna är låga.
- Den "globala" aktiefondportföljen har en mycket stor övervikt på USA och sjukt oproportionerligt stor övervikt på Sverige. 17,9% av aktieinnehavet är på svenska börsen och 38% på den amerikanska. Det tycker jag är låg riskspridning. Av räntefonderna är 68,9% på svenska marknaden.

Jag tror mig inte kunna slå index på sikt, och då känns Lysa smidigt.

Globalfonder har normalt runt 60% i USA (just nu), men typ inget i Sverige som referens. Sen tror jag att du skulle komma undan billigare med typ Avanza global + AMF räntefond mix. Skulle troligen prestera ungefär det samma. Alternativ kan du lägga till en real räntefond + Avanza emerging markets för att få lite spridning.

Det jag undrar dock är om det finns någon som har ett tips på en billig guldfond på Avanza? Har allt mitt sparande där och pallar inte öppna på typ Nordnet.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stenharl:

Globalfonder har normalt runt 60% i USA (just nu), men typ inget i Sverige som referens. Sen tror jag att du skulle komma undan billigare med typ Avanza global + AMF räntefond mix. Skulle troligen prestera ungefär det samma. Alternativ kan du lägga till en real räntefond + Avanza emerging markets för att få lite spridning.

Det jag undrar dock är om det finns någon som har ett tips på en billig guldfond på Avanza? Har allt mitt sparande där och pallar inte öppna på typ Nordnet.

Inte direkt fond men den här finns https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion