Permalänk
Medlem

@Ph4st: Jag skrev faktiskt ut summorna också först men valde sedan att ta bort dem.
Men men, Konto 1: 60K, Konto 2: 70-100K, konto 3: >100K.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mistahh:

Jag har dumpat alla mina fonder hos Avanza och investerar bara hos Lysa numera.
Jag har 4st konton med olika fördelning mellan aktie och räntedel.

Konto 1: 30/70 fördelning mellan aktier/räntor.
En lågrisk portfölj. Syftet är här att bara att behålla pengavärdet utan att det urholkas av inflationen, avgifter mm.

Konto 2: 60/40 fördelning mellan aktier/räntor.
En mellanrisk portfölj.

Konto 3: 90/10 fördelning mellan aktier/räntor.
En högrisk portfölj.

När jag når en viss summa i ett konto så börjar jag investera i nästa och jag gör en koll en gång per år i december och flyttar runt på pengar mellan dessa konton så att jag har de beloppen som jag vill ha på respektive konto.

Konto 4: 100/0 fördelning mellan aktier/räntor.
Detta är mitt egna pensionssparande och jag stoppar in en tusing varje månad. Jag kör 100% aktier fram tills att jag fyller 50. Sedan börjar jag vikta om från aktier mot räntor varje år.

Mer om fördelningarna kan ni läsa om hos Vanguard: https://personal.vanguard.com/us/insights/saving-investing/mo...

Skrivet av mistahh:

@Ph4st: Jag skrev faktiskt ut summorna också först men valde sedan att ta bort dem.
Men men, Konto 1: 60K, Konto 2: 70-100K, konto 3: >100K.

Vad är anledningen till att du har tre konton som du ändå balanserar mellan? Bara organisationellt? Detta motsvarar ju bara ett större konto med motsvarande viktning mot vad dina tre individuella har.

Riskmässigt är det exakt samma grej, men innebär lite mer arbete även om Lysa gör arbetet åt dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jag vill bara säkra en del av pengarna och inte ha allt i en högrisk investering ifall marknaden kraschar och jag skulle behöva använda pengarna någon gång.
Jag har såklart en del pengar på ett vanligt konto också.

Det är i princip 4 hinkar strategin: https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

@DavidtheDoom: Jag vill bara säkra en del av pengarna och inte ha allt i en högrisk investering ifall marknaden kraschar och jag skulle behöva använda pengarna någon gång.
Jag har såklart en del pengar på ett vanligt konto också.

Det är i princip 4 hinkar strategin: https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Det jag tror förra skribenten syftar på är att du just nu ha, i grova drag, 60 % av pengarna i de tre nämnda ”hinkarna” fördelat på aktier. Och eftersom Lysa har typ aktier och fonder (eller?) för alla konton så hade du fått samma resultat om du bara haft en hink hos Lysa som var fördelad 60/40 mellan aktier/fonder.

Men Lysa kanske investerar pengarna i olika aktier och fonder beroende på vilken risk man tar? Jag kan däremot förstå om man vill dela upp det för att ha det lite mer överskådligt men i praktiken borde det inte göra någon skillnad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mistahh:

@DavidtheDoom: Jag vill bara säkra en del av pengarna och inte ha allt i en högrisk investering ifall marknaden kraschar och jag skulle behöva använda pengarna någon gång.
Jag har såklart en del pengar på ett vanligt konto också.

Det är i princip 4 hinkar strategin: https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Okej, så helt enkelt en grej för dig att lättare observera pengarna. Är ju som jag sa ingen skillnad mot att ha allt i samma förutom att det blir något stökigare att hantera själv mot att lysa gör det. Även Rikatillsammans-bloggen säger samma sak:

Citat:

Skiljer sig inte nämnvärt från en systematisk strategi. En kritik som framförs på nätet mot 3-hinkar-strategin är att den i grunden inte skiljer sig från en systematisk strategi där man har allt i en portfölj (”hink”)[...]. Det vill säga att hinkarna är mest en mental grej.

Överlag låter din metod väldigt krånglig i mina öron men så länge du har koll på vad du gör och var så låter syftet bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@mistahh:

Är det helt courtagefritt att köpa och sälja på Lysa? Vore lite tråkigt om du får betala courtage för att byta mellan dina hinkar, och det skulle visa sig att de två hinkarna du byter mellan innehåller relativt stort överlapp av innehåll.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@mistahh:

Är det helt courtagefritt att köpa och sälja på Lysa? Vore lite tråkigt om du får betala courtage för att byta mellan dina hinkar, och det skulle visa sig att de två hinkarna du byter mellan innehåller relativt stort överlapp av innehåll.

Så länge det ligger på individuella ISK så antar jag att det utlöser extra skatt i och med att det blir en insättning på en ISK då man flyttar pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Så länge det ligger på individuella ISK så antar jag att det utlöser extra skatt i och med att det blir en insättning på en ISK då man flyttar pengar.

Flytt mellan egna ISK ska inte utlösa någon beskattning. Det är i alla fall vad det står hos Avanza.

https://www.avanza.se/kundservice.html/347/hur-beskattas-en-i...

Skrivet av e1m1:

@mistahh:

Är det helt courtagefritt att köpa och sälja på Lysa? Vore lite tråkigt om du får betala courtage för att byta mellan dina hinkar, och det skulle visa sig att de två hinkarna du byter mellan innehåller relativt stort överlapp av innehåll.

Det är i praktiken vanliga fonder du har pengarna i, så inget courtage.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Flytt mellan egna ISK ska inte utlösa någon beskattning. Det är i alla fall vad det står hos Avanza.

https://www.avanza.se/kundservice.html/347/hur-beskattas-en-i...

Det låter rimligt.

Permalänk
Medlem

Thq mentice evolation gaming kindred. xvivio tyvär gick jag ut för tidigt i stillfront

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Lysa lysa lysa, låga avgifter, för talar man "robot" så är det lite som Lecakulornas.. ja, det finns bara Lysa.

Jag provar Nora (four) och (Opti 6/10 i risk) (mycket amerikanska aktier alltså) mot varann och mot mig.

I övrigt lite spekulativt i amerikanska REITs..glaskanoner får man intrycket av.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, så helt enkelt en grej för dig att lättare observera pengarna. Är ju som jag sa ingen skillnad mot att ha allt i samma förutom att det blir något stökigare att hantera själv mot att lysa gör det. Även Rikatillsammans-bloggen säger samma sak:
Överlag låter din metod väldigt krånglig i mina öron men så länge du har koll på vad du gör och var så låter syftet bra.

Jag gillar mina olika konton.
På Swedbank har jag ett konto för fasta utgifter och mat, nöjes/slösa pengar i ett annat konto osv

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

För min dotters framtid

Okej, sitter här och undrar om någon hjälpsam själ kan ge mig råd. Min dotter är fyra jag har sparat ca 10000 på sparkonto och 10000 på Swedbank spp grön ränteplacering, som bara gått ner. Hur bör jag spara åt min dotter? Jag tänker att blanda riskerna med lika stor pott i varje. Använder Swedbank och Avanza.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Okej, sitter här och undrar om någon hjälpsam själ kan ge mig råd. Min dotter är fyra jag har sparat ca 10000 på sparkonto och 10000 på Swedbank spp grön ränteplacering, som bara gått ner. Hur bör jag spara åt min dotter? Jag tänker att blanda riskerna med lika stor pott i varje. Använder Swedbank och Avanza.

Jag tänker att om din dotter är fyra så är antagligen tanken att spara tills hon är 18, eller kanske ännu längre (bostad etc.).
Följer man då Avanzas tips om sparhorisont så betyder det att det bara är rena aktiefonder som gäller för dig.

En underskattad sida för sparande tycker jag är Småspararguiden som har en underbar fondguide för att se i vilken indexfond man placerar pengarna billigast.
Jag tycker inte att man behöver komplicera det i onödan så alla pengar in i indexfonden bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manne Saint:

Okej, sitter här och undrar om någon hjälpsam själ kan ge mig råd. Min dotter är fyra jag har sparat ca 10000 på sparkonto och 10000 på Swedbank spp grön ränteplacering, som bara gått ner. Hur bör jag spara åt min dotter? Jag tänker att blanda riskerna med lika stor pott i varje. Använder Swedbank och Avanza.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du bör läsa det här: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/globala-barnportfolje...

Aktiefonder är det enda vettiga att spara i när det handlar om långa tidsperioder som 10 år eller mer. Det kan svänga kraftigt enskilda år, men för varje år man hängt med har sannolikheten för ett positivt resultat ökat. Du kan blanda med valfri % räntefonder om du vill ha en lugnare utveckling eller tänkt spara under en kortare period, men basen bör vara en billig aktiefond med bra riskspridning, börja med en global indexfond som t ex Länsförsäkringar global indexnära eller Avanza global.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Malve:

Jag tänker att om din dotter är fyra så är antagligen tanken att spara tills hon är 18, eller kanske ännu längre (bostad etc.).
Följer man då Avanzas tips om sparhorisont så betyder det att det bara är rena aktiefonder som gäller för dig.

En underskattad sida för sparande tycker jag är Småspararguiden som har en underbar fondguide för att se i vilken indexfond man placerar pengarna billigast.
Jag tycker inte att man behöver komplicera det i onödan så alla pengar in i indexfonden bara.

Tack för förslaget.. Jag har börjat spara på Avanza.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Tycker du bör läsa det här: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/globala-barnportfolje...

Aktiefonder är det enda vettiga att spara i när det handlar om långa tidsperioder som 10 år eller mer. Det kan svänga kraftigt enskilda år, men för varje år man hängt med har sannolikheten för ett positivt resultat ökat. Du kan blanda med valfri % räntefonder om du vill ha en lugnare utveckling eller tänkt spara under en kortare period, men basen bör vara en billig aktiefond med bra riskspridning, börja med en global indexfond som t ex Länsförsäkringar global indexnära eller Avanza global.

Tack så hjärtligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som handlar med amerikanska värdepapper via Avanza?
eller finns det någon amerikan här som kan översätta 4st paragrafer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Okej, sitter här och undrar om någon hjälpsam själ kan ge mig råd. Min dotter är fyra jag har sparat ca 10000 på sparkonto och 10000 på Swedbank spp grön ränteplacering, som bara gått ner. Hur bör jag spara åt min dotter? Jag tänker att blanda riskerna med lika stor pott i varje. Använder Swedbank och Avanza.

Skickades från m.sweclockers.com

personligen skulle jag köra 75% Avanza globalfond och 25% Avanza emerging markets.
Men bilda dig en egen uppfattning av vad det är du spar i, innan investering

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ingen som handlar med amerikanska värdepapper via Avanza?
eller finns det någon amerikan här som kan översätta 4st paragrafer

Står det inte hur du ska fylla i? Har för mig det gjorde det för mig. Tror det var nej på alla utom sista eller något.

Hitta:
https://www.avanza.se/aza/depa/blanketter/Instruktioner_W8-BE...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Står det inte hur du ska fylla i? Har för mig det gjorde det för mig. Tror det var nej på alla utom sista eller något.

Hitta:
https://www.avanza.se/aza/depa/blanketter/Instruktioner_W8-BE...

Skickades från m.sweclockers.com

De verkar ha ändrat och bara gjort kryssrutor istället. nu ser det ut såhär:

En punkt avslutas bara med "och" vilket är väldigt märkligt.
Kanadas avtal var betydligt lättare att godkänna...
punkt 3, 5 & 6 är de jag inte förstår.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Mattecoach

@griid: Kryssa i alla

Permalänk
Medlem

@griid: Som ovan bara kryssa alla.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@griid: Kryssa i alla

Skrivet av Dahle86:

@griid: Som ovan bara kryssa alla.

Känns inte riktigt ok att bara bocka i det jag inte förstår riktigt.
Ska se om jag kan få tag på någon amerikan/engelsman som kan översätta till lekmanstermer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Känns inte riktigt ok att bara bocka i det jag inte förstår riktigt.
Ska se om jag kan få tag på någon amerikan/engelsman som kan översätta till lekmanstermer

Det där är ju förenklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Känns inte riktigt ok att bara bocka i det jag inte förstår riktigt.
Ska se om jag kan få tag på någon amerikan/engelsman som kan översätta till lekmanstermer

Varför inte bara ringa Avanza?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Manne Saint:

Okej, sitter här och undrar om någon hjälpsam själ kan ge mig råd. Min dotter är fyra jag har sparat ca 10000 på sparkonto och 10000 på Swedbank spp grön ränteplacering, som bara gått ner. Hur bör jag spara åt min dotter? Jag tänker att blanda riskerna med lika stor pott i varje. Använder Swedbank och Avanza.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har bra förslag från många här. Ju längre sparhorisont. Desto viktigare är det att ha låga avgifter. Eftersom du har Avanza så blir det enkelt. Avanza Zero, Avanza Global och Avanza emerging markets. Jag hade kört 15 på zero, 25 på energin och 60 på Global.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Känns inte riktigt ok att bara bocka i det jag inte förstår riktigt.
Ska se om jag kan få tag på någon amerikan/engelsman som kan översätta till lekmanstermer

Jag förstår inte heller innebörden av exakt allt men essensen tror jag mig förstå. Det är något i stil med:
1. Du är den personen som äger inkomsten (pengarna) som kommer användas i vad det nu var för något du skulle göra.
2. Du är inte en amerikansk medborgare.
3. Inkomsten som du kommer använda till den här tjänsten är inte a) relaterat till handel eller företagsamhet med usa. B) nånting med skatt, vet inte riktigt vad som menas. C)
4.Att du bor i något av de länder som nämns på ”rad” nio i formuläret.
5.Att du är en ”exempt foreign person” enligt definitionen som står i instruktionen. Så jag antar att du har någon sorts instruktion/bilaga till formuläret?
6.Du tillåter att de som har hand om din inkomst/pengar får ta del av formuläret samt att om någonting ändras från det du fullt i formuläret så måste du meddela det inom 30 dagar.

Det gäller alltså köp av amerikanska aktier/fonder och du är en svensk bosatt i Sverige? Då hade i alla fall jag kryssat i alltihopa med gott samvete även fast jag inte förstår exakt allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag förstår inte heller innebörden av exakt allt men essensen tror jag mig förstå. Det är något i stil med:
1. Du är den personen som äger inkomsten (pengarna) som kommer användas i vad det nu var för något du skulle göra.
2. Du är inte en amerikansk medborgare.
3. Inkomsten som du kommer använda till den här tjänsten är inte a) relaterat till handel eller företagsamhet med usa. B) nånting med skatt, vet inte riktigt vad som menas. C)
4.Att du bor i något av de länder som nämns på ”rad” nio i formuläret.
5.Att du är en ”exempt foreign person” enligt definitionen som står i instruktionen. Så jag antar att du har någon sorts instruktion/bilaga till formuläret?
6.Du tillåter att de som har hand om din inkomst/pengar får ta del av formuläret samt att om någonting ändras från det du fullt i formuläret så måste du meddela det inom 30 dagar.

Det gäller alltså köp av amerikanska aktier/fonder och du är en svensk bosatt i Sverige? Då hade i alla fall jag kryssat i alltihopa med gott samvete även fast jag inte förstår exakt allting.

Tack.
Ja, det är extremt luddigt och jag hittar inte dokumenten som de referar till alls. Jag har skickat 2st mail till Avanza utan svar, gissar att de inte ens kan översätta detta korrekt.
Jag har precis lyckats läsa mig till att Sverige är med i ett handelsavtal som gör att man bara behöver skatta 30% istället för deras 45%

Nu är det bara 5 & 6:an som jag känner mig lite osäker på att klicka för. Det gäller att vara försiktig när det gäller usa

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Du har bra förslag från många här. Ju längre sparhorisont. Desto viktigare är det att ha låga avgifter. Eftersom du har Avanza så blir det enkelt. Avanza Zero, Avanza Global och Avanza emerging markets. Jag hade kört 15 på zero, 25 på energin och 60 på Global.

Tack för hjälpen...

Skickades från m.sweclockers.com