Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Det är ju alltid en farlig strategi med att belåna sin portfölj då fördelarna kommer med risker.

Vad jag förstått utav Nordnets villkor för portföljbelåning är att så länge
min insats inte går ned till 0 (från 160.000) och de belånade pengarna börjar urholkas vilket
skulle betyda att portföljen i stort skulle behöva gå ned cirka 25% vilket
resulterar i att jag blir överbelånad och Nordnets säkerhet försvinner.

Att en portfölj med endast 25% aktier skulle backa så pass mycket är i mitt tycke orimligt, men såklart
inte omöjligt och ska såklart ligga med i räkningen.
Evighetsportföljen är ju inte den mest optimala såklart för maximal avkastning
men i längden så skall det förlora minimalt vilket känns som en ganska bra motivation

Yes det lutar en del åt belånings hållet från min del och det
ska jag inte sticka under stolen med, men vill ändå höra lite med de
mer erfarna.

då hävstången går åt båda hållen under belåning.

I snitt så skall den generera cirka 3-5% på årsbasis vilket känns som att risken ändå är motiverad.

Sen det där med sömnen är väl ett frågetecken fortfarande från min del då jag inte än
varit med om någon större nedgång än, men tycker att jag byggt upp en mogen bild utav
marknaden och att efter nedgång kommer uppgång och dem som säljer när det blir nedgång
på börsen är dem som förlorar pengar.

Jag har ofta i bakhuvudet att som ung så ska man statistiskt sett ta mer risker än någon
som har byggt upp ett liv med mer än bara än själv att tänka på, och för min egen del
känns det spännande med belåning.

Gillar förövrigt din fördelning i portföljen och är nog eventuellt något jag kommer pröva mig på
längre framåt

Minns jag inte fel så har jag mina fikapengar i form av pension i AP7 också.

Klart det finns risk i det mesta. I slutet av 80-talet gick den svenska börsen ned ~40% på ett spann av några veckor (som sedan återhämtade sig). Klart en liten risk, men den finns alltid där.
Är syftet bara att försöka "tjäna pengar" skulle jag personligen aldrig ta lån för att öka hävstången i en portfölj.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för mina kaxiga formuleringar. Jag lovar att försöka skärpa mig.

Permalänk
Medlem

Hur är er inställning till mindre kända genomics företag?
DVS företag som aktivt kartlägger den mänskliga genen och DNA för att finna sätt att manipulera generna och på det viset förebygga vissa genetiska sjukdomar mm?

Det är ju förbjudet att patentera mänskliga gener. Kan dessa firmor bli nästa Google?....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

Vad tycker ni andra om SAVR?
Nu är jag en rätt trogen Avanzian men rabatten på fonder via SAVR är lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad tycker ni andra om SAVR?
Nu är jag en rätt trogen Avanzian men rabatten på fonder via SAVR är lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör månads fondsparande på savr. Lite krångligare sida tycker jag men billigare avgifter.
Kör mina Aktier på Avanza och Nordnet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Vad tycker ni andra om SAVR?
Nu är jag en rätt trogen Avanzian men rabatten på fonder via SAVR är lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör, Core Ny Teknik, LF fastighetsfond, SEB små bolag c/r och Plus Små bolag index via Savr. Spara en hel del i avgifter. Må adsspar. Modern plattform och sånt ska man ju stödja .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Jag kör månads fondsparande på savr. Lite krångligare sida tycker jag men billigare avgifter.
Kör mina Aktier på Avanza och Nordnet.

Skrivet av anon2110:

Kör, Core Ny Teknik, LF fastighetsfond, SEB små bolag c/r och Plus Små bolag index via Savr. Spara en hel del i avgifter. Må adsspar. Modern plattform och sånt ska man ju stödja .

Tack båda! Låter ändå rätt lovande och med just Core Ny Teknik som är en dyr fond så ger det ändå en tilltalande besparing. Har den i dagsläget och 1,57% är lite väl. Samt andra fonder som är intressanta ut, mer så med det lägre priset. Blir att ta tag i detta snarast känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon5930: Jag har följt plånboken, sålde av mitt hos Avanza och flyttade över till Savr.
Savr har dock i princip inga dugliga lågkostnadsfonder så Avanza får helt klart basa över dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På 100000 kr, hur mkt sparar man på Savr per år jämfört med Avanza?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

På 100000 kr, hur mkt sparar man på Savr per år jämfört med Avanza?

Svarar mig själv För min del blev det ca 6000 kr per år i skillnad för alla mina fonder. Det är ju en del, tål att funderas över helt klart! Det tråkiga är att schablonskatten för ISK ökar då det räknas som en insättning att flytta pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt attraherad av SAVRs erbjudande, men saknar någon slags portföljbelåning. Har senaste 4 åren kört 35-40% belånat kapital i min fondportfölj på nordnet med goda reslutat, vilket liksom trumfar kapade fondavgifter

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Vill minnas att savr tar en extra avgift på 1 % ifall fonden handlas i utländsk valuta. Något man kanske vill dubbelkolla ifall man planerar att göra det.

Själv har jag inte testat savr men man kanske borde. Lite jobbigt bara med ytterligare en bank då jag redan har ganska många i mitt tycke; okq8 för gemensamma inköp med sambon, seb för lönekonto, sbab för bolån, komplett för kreditkort, avanza för fonder/aktier och lysa för fonder/aktier.

Det är fan smått absurt när man tänker efter :/

Permalänk
Medlem

Har sett mycket reklam för SAVR men inte satt mig in i det men kollade nu efter tråden. Verkar som att jag skulle kunna spara drygt 0,5%. Nu har jag dock otroligt lite pengar i fonder så för närvarande är det inte värt det men framöver kanske det är relevant ändå.

Den extra procenten om fonden är i utländsk valuta käkar dock direkt upp intjäningen men hittar inget förtydligande om det på SAVR's sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vill minnas att savr tar en extra avgift på 1 % ifall fonden handlas i utländsk valuta. Något man kanske vill dubbelkolla ifall man planerar att göra det.

Själv har jag inte testat savr men man kanske borde. Lite jobbigt bara med ytterligare en bank då jag redan har ganska många i mitt tycke; okq8 för gemensamma inköp med sambon, seb för lönekonto, sbab för bolån, komplett för kreditkort, avanza för fonder/aktier och lysa för fonder/aktier.

Det är fan smått absurt när man tänker efter :/

Aj en extra procent är ju trist.

Antalet banker talar emot det också för min del. Som det är nu flyttar jag pengar mellan fonder och aktier ganska ofta, och det blir inte bra mellan två ISK hos två olika banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vill minnas att savr tar en extra avgift på 1 % ifall fonden handlas i utländsk valuta. Något man kanske vill dubbelkolla ifall man planerar att göra det.

Själv har jag inte testat savr men man kanske borde. Lite jobbigt bara med ytterligare en bank då jag redan har ganska många i mitt tycke; okq8 för gemensamma inköp med sambon, seb för lönekonto, sbab för bolån, komplett för kreditkort, avanza för fonder/aktier och lysa för fonder/aktier.

Det är fan smått absurt när man tänker efter :/

Dom tar 0.5% växlingsavgift på dom jag kollat på iaf. Kanske sänkt från 1% innan.
Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Pappa tipsade om SAVR igår. Har aldrig hört om det innan men är ju definitivt intressant alternativ till Avanza som jag använder i nuläget. Visste inte att banken fick tillbaka så mycket av fondavgiften.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Blir det mer i skatt om man har på två olika plattformar ?
jag har ett gäng fonder på avanza, men har gått över att månadspara på Savr istället. har ca 50K kvar i Avanza i dagsläget via fonder.
Blir det "dyrare" om jag har kvar fonderna jag redan äger på avanza så jag ska flytta dom till Savr eller det är skitsamma ? Ej inräknat avgifterna från avanza då alltså.
Allt ligger på ISK.
Hur hade ni gjort ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Blir det mer i skatt om man har på två olika plattformar ?
jag har ett gäng fonder på avanza, men har gått över att månadspara på Savr istället.
Blir det "dyrare" om jag har kvar fonderna jag redan äger på avanza så jag ska flytta dom till Savr eller det är skitsamma ? Ej inräknat avgifterna från avanza då alltså.

Både "skatt på vinst" hos en depå och schablonavgiften för ISK beror på totala vinsten/värdet, så kostar samma oberoende av hur många konton/banker det är utspritt på.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Planerar bostadsköp om 3-9 mån.
Har 3/4 av kapitalet som ska till bostadsköpet på sparkonto redan, 1/4 ligger i två räntefonder:

Spiltan Högräntefond
Spiltan Räntefond Sverige

Har haft dem i ca 8mån och de tuggar på bra uppåt. (+2,3% / +0,8%)

Förstår att detta inte är helt riskfritt, borde jag sälja och lägga in detta på sparkontot också?
Sparkontot ger 1% ränta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Planerar bostadsköp om 3-9 mån.
Har 3/4 av kapitalet som ska till bostadsköpet på sparkonto redan, 1/4 ligger i två räntefonder:

Spiltan Högräntefond
Spiltan Räntefond Sverige

Har haft dem i ca 8mån och de tuggar på bra uppåt. (+2,3% / +0,8%)

Förstår att detta inte är helt riskfritt, borde jag sälja och lägga in detta på sparkontot också?
Sparkontot ger 1% ränta.

Tror inte det är sannolikt att hela börsen rasar och dina räntefonder kollapsar.
Samtidigt får du 1% på sparkontot så är det mer än vad du får på ena fonden.

Tänk också att den statliga insättningsgarantin är begränsad till 950.000kr( osäker om siffran är korrekt?)
Har du mer pengar än så på sparkontot, så kan de försvinna om banken skulle konka inom snarast framtid, men även detta är extremt osannolikt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:
Bra poäng med insättningsgarantin! Det går att fördela på flera banker om det skulle behövas.
Räntefonden ger lite mer än sparkontot (ligger på ISK), men inte våldsamt mycket.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

SAVR låter ju som en bra idé, de tar 0.09% för sin tjänst och ger billiga fonder.

Men varför funkar inte sidan med pihole? T ex när man bekräftar sin epost så är URLen:https://mandrillapp.com/track/click/30959106/savr.com?p=blablabla
Match found in https://gitlab.com/quidsup/notrack-blocklists/raw/master/notr...:
mandrillapp.com

Och appen i mobilen vill ha access till kontakter och bilder.

Känns som att de försöker tjäna pluring på lite mer än bara fonder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Förstår att detta inte är helt riskfritt, borde jag sälja och lägga in detta på sparkontot också?
Sparkontot ger 1% ränta.

Mitt svar är ja, läs nedan och skapa din egna uppfattning.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/02/11/darfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Svarar mig själv För min del blev det ca 6000 kr per år i skillnad för alla mina fonder. Det är ju en del, tål att funderas över helt klart! Det tråkiga är att schablonskatten för ISK ökar då det räknas som en insättning att flytta pengarna.

Schablonskatten räknas kvartalsvis. Om du tar ut pengarna i slutet av ett kvartal och sätter in dem i början på nästa så kommer du undan den dubbla skatten. Har du otur kan det ta längre tid att få ut pengarna (så att du missar fönstret) så man får vara ute i god tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KurtEgon:

Schablonskatten räknas kvartalsvis. Om du tar ut pengarna i slutet av ett kvartal och sätter in dem i början på nästa så kommer du undan den dubbla skatten. Har du otur kan det ta längre tid att få ut pengarna (så att du missar fönstret) så man får vara ute i god tid.

Hade varit fint om man slapp dras med denna risk om man ändå bara flyttar kapital mellan ISK till ISK. Skulle öka rörligheten och sätta lite press på bankerna att konkurrera bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Planerar bostadsköp om 3-9 mån.
Har 3/4 av kapitalet som ska till bostadsköpet på sparkonto redan, 1/4 ligger i två räntefonder:

Spiltan Högräntefond
Spiltan Räntefond Sverige

Har haft dem i ca 8mån och de tuggar på bra uppåt. (+2,3% / +0,8%)

Förstår att detta inte är helt riskfritt, borde jag sälja och lägga in detta på sparkontot också?
Sparkontot ger 1% ränta.

När man pratar pensionspar så är rådet jag hör "Ju längre bort pensionen är, desto högre risk ska du ha." Anledningen till detta är ju att hög risk = hög vinst, men om det skiter sig så finns tid för pengarna att repa sig innan du behöver dem. Även om du hade alla dina pengar investerade i aktier 2008 vid kraschen och bara behöll allt fram tills idag så har du fortfarande haft en bra avkastning på dem. Men alla de 60-75 åringar som hade allt i aktier när det kraschade fick ju en ganska tråkig smäll då de kanske inte hinner vänta ut att det repar sig och nu plötsligt inte hade råd med semesterhus i Spanien.

Jag tänker lika dant här för dig, du har din "pension" 3-9 månader bort. Jag hade personligen flyttat alla pengar till ett bankkonto med 1% ränta och varit säker på att det inte kraschar innan du behöver pengarna.

Permalänk
Medlem

Bayn Europe

Vet inte ifall folk diskuterar så mycket aktier i denna tråden. Jag har nyligen investerat en stor del av portföljen i Bayn Europe.

Citat från deras hemsida "Bayn Europe utvecklar och marknadsför sötade fibrer som används av livsmedelsindustrin för att minska mängden socker och kalorier i sina produkter.

Sötade fibrer är en homogen sammansättning av kostfiber, sötningsmedel från växten stevia och andra ingredienser med naturligt ursprung. Vårt tillverkningssätt är unikt för branschen, och skapar en produkt som kan lagras, transporteras och hanteras som vanligt socker utan någon som helst förändring av rutiner eller processer.

EUREBA® är ett brett sortiment av sötade fibrer som ersätter socker ett-till-ett. Ett kilo socker i receptet ersätts med ett kilo EUREBA® utan att smak, munkänsla eller konsistens förändras. Det är en stor vinst för livsmedelsproducenter, som annars måste investera mycket tid och pengar för att utveckla helt nya recept."

Jag tror att det bästa sättet att få folk att äta mindre kött är att ge folk något som är som smakar/känns/ser ut som kött, men är växtbaserat. Typ som impossible meats eller beyond burgers. Jag tror även det samma gäller vårt sockerintag, det bästa sättet är inte att ta bort socker från allt utan att hitta något där man kan byta ut sockret rakt av mot ett hälsosammare alternativ. I dagens samhälle där fler länder inför sockerskatt och övervikt är ett folkhälsoproblem så tror jag denna aktien verkligen kan ta fart.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: skummade den artikeln för några dagar sen, var just det som fick mig att börja fundera. Nu är jag övertygad i alla fall.

@Chrisism8: ja det är så man får tänka. Vi snackar dessutom bara några futtiga tusenlappar i utebliven avkastning i mitt fall, så ju mer jag tänker på det, desto mer självklart blir det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Hade varit fint om man slapp dras med denna risk om man ändå bara flyttar kapital mellan ISK till ISK. Skulle öka rörligheten och sätta lite press på bankerna att konkurrera bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Flyttar du dina värdepapper med hjälp av banken ska det inte utlösa någon skatt, det är just när du gör en insättning av cash det blir så.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Flyttar du dina värdepapper med hjälp av banken ska det inte utlösa någon skatt, det är just när du gör en insättning av cash det blir så.

Tack, låter betydligt rimligare.

Skickades från m.sweclockers.com