Oculus Rift och Touch till europeiska butiker under hösten

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift och Touch till europeiska butiker under hösten

Inom en snar framtid blir Oculus Rift tillgänglig för försäljning hos europeiska återförsäljare, vilket kort därefter följs upp av butiksdemonstrationer av rörelsekontrollerna Touch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas att det blir billigare än att köpa från oculus egna sida. Tycker att frakten är lite väl saftig.

Permalänk
Medlem

Gött. Det börjar närma sig. Kanske faller in väldigt väl med extra tillskott i min privata ekonomi just där. Så då jävlar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig? Njaa... De har nog missat sitt tåg skulle jag säga.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

För demonstration? Hur lång tid tar det till man kan få dem i handen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Bättre sent än aldrig? Njaa... De har nog missat sitt tåg skulle jag säga.

Väldigt många som kommer köpa touch. Så något tåg har dom då inte missat.

Permalänk
Medlem

@MrJB: Jaa, de som inte har hajat hur mycket bättre Vive är

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Nice! Hoppas att det blir billigare än att köpa från oculus egna sida. Tycker att frakten är lite väl saftig.

Värt att nämna att de har sänkt frakt kostnaderna med hälften, kostade mig själv 44€.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

@MrJB: Jaa, de som inte har hajat hur mycket bättre Vive är

Nädå. valde riften för den har så mycket bättre bild och komfort. Plus att deras touch kontroller ser bra ut och bekväma till skillnad från htc wandsen som var kantiga fula och stora. Sen så har touch mycket mer finesser på sina kontrollers samt analogspakar som är perfekt för fps spel.

Är som amd - nvidia. Pest eller kolera... Whats YOUR poison

Permalänk

Var är hennes näsa?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Hahahha! ser ut som den sväljer hela hennes ansikte

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Hehe wtf? Har hon stoppat in den?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ja, det blir väl först med touchkontrollerna som Rift kan börja mäta sig med Vive rent upplevelsemässigt. Kul i alla fall att det börjar röra på sig lite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det blir väl först med touchkontrollerna som Rift kan börja mäta sig med Vive rent upplevelsemässigt. Kul i alla fall att det börjar röra på sig lite.

Ja definitivt. Touch-kontrollerna ger en hel extra dimension till spelandet.
I början var jag helt inne på att köpa Oculus Rift, men jag tyckte de började lacka efter så otroligt när Vive dök upp på marknaden, med komplett paket med Lighthouses och kontroller.
Oculus ligger ju efter ca ett halvår just nu, p.g.a avsaknaden av kontroller.

Lite dyrare med Vive, visst, men också mer komplett.

Att sitta med en Oculus Rift och en Xbox-kontroll hade bara gjort att jag känt mig blåst på 6000 spänn...
Även om headsetet är bra, så sabbar nog avsaknaden av riktiga kontrollers upplevelsen totalt.

Har visserligen inte testat Oculus själv, så jag kan ju inte jämföra rakt av, men när jag testar t.ex. Elite med mus och tangentbord känner jag mig låst.

Nu finns det ju även SDK-kit för utvecklare så fler kan använda Lighthouse-teknologin, så jag räknar med att det dyker upp en massa spännande tillbehör.

Nu är det bara spelen som ska börja hänga med också...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas på massa andra som tar ut sina vr headsets på marknaden så priserna går ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Ja definitivt. Touch-kontrollerna ger en hel extra dimension till spelandet.
I början var jag helt inne på att köpa Oculus Rift, men jag tyckte de började lacka efter så otroligt när Vive dök upp på marknaden, med komplett paket med Lighthouses och kontroller.
Oculus ligger ju efter ca ett halvår just nu, p.g.a avsaknaden av kontroller.

Lite dyrare med Vive, visst, men också mer komplett.

Att sitta med en Oculus Rift och en Xbox-kontroll hade bara gjort att jag känt mig blåst på 6000 spänn...
Även om headsetet är bra, så sabbar nog avsaknaden av riktiga kontrollers upplevelsen totalt.

Har visserligen inte testat Oculus själv, så jag kan ju inte jämföra rakt av, men när jag testar t.ex. Elite med mus och tangentbord känner jag mig låst.

Nu finns det ju även SDK-kit för utvecklare så fler kan använda Lighthouse-teknologin, så jag räknar med att det dyker upp en massa spännande tillbehör.

Nu är det bara spelen som ska börja hänga med också...

Finns många spel där rörelsekontroller inte är en nödvändig eller ens önskvärd komponent. Du nämnde t ex Elite, det går lika bra att spela med joystick vare sig man har en Rift eller en Vive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Finns många spel där rörelsekontroller inte är en nödvändig eller ens önskvärd komponent. Du nämnde t ex Elite, det går lika bra att spela med joystick vare sig man har en Rift eller en Vive.

Mycket möjligt men jag tycker Elite i sig inte är så bra anpassat till VR, man blir väldigt lätt desorienterad och illamående.
Touch-kontrollerna känns mer naturliga.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Kul att de äntligen börjar röra på sig för oculus och deras kontroller så man äntligen kan få lite riktiga jämförelser.
Som det ser ut idag skulle jag aldrig lägga 6000kr på "endast" ett headset(läs oculus) för enligt mig är det knappt halva upplevelsen jämfört med Vive där du kan röra dig (ganska) fritt och använda kontrollerna som fungerar riktigt bra.
Såg en ny demo på Robinson the journey på youtube där handen satt fast precis som i ett vanligt FPS spel de kändes väldigt B tyvärr. såg fram emot de spelet men tappa helt sugen när jag såg hur man rörde sig hackigt med kontroll.
Nej viven ligger långt före just nu, vissa pratar på liiite sämre display men som sagt det är verkligen inte upplösningen man köper i VR utan känslan och närvaron.
Men som jag skrev högst upp ska bli skoj att få lite riktiga jämförelser när touchen kommer för just nu finns de bara en herren på täppan, vilket håller priserna uppe tyvärr.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Avstängd

@TrueType:

En av varje kan man ha med. Har inte plats till 2 vive playareas. Så sambon får en oculus, så är man man täckt för framtida spelsläpp etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Ja definitivt. Touch-kontrollerna ger en hel extra dimension till spelandet.
I början var jag helt inne på att köpa Oculus Rift, men jag tyckte de började lacka efter så otroligt när Vive dök upp på marknaden, med komplett paket med Lighthouses och kontroller.
Oculus ligger ju efter ca ett halvår just nu, p.g.a avsaknaden av kontroller.

Lite dyrare med Vive, visst, men också mer komplett.

Att sitta med en Oculus Rift och en Xbox-kontroll hade bara gjort att jag känt mig blåst på 6000 spänn...
Även om headsetet är bra, så sabbar nog avsaknaden av riktiga kontrollers upplevelsen totalt.

Har visserligen inte testat Oculus själv, så jag kan ju inte jämföra rakt av, men när jag testar t.ex. Elite med mus och tangentbord känner jag mig låst.

Nu finns det ju även SDK-kit för utvecklare så fler kan använda Lighthouse-teknologin, så jag räknar med att det dyker upp en massa spännande tillbehör.

Nu är det bara spelen som ska börja hänga med också...

Elite vill du inte heller spela med någon touch kontroll, till Elite vill du ha riktiga spakar och sitta ner. Det många inte fattar är att folk också köper efter ändamål. Mer komplett, beror ju på vad du ska använda den till.

Om man bara ska spela simulatorer och liknande så känns det rätt onödigt att köpa en Vive som kostar/ade 3-3500kr mer. Hade gärna sett att man kunde köpa endast ett HMD utan kontrollerna.

Men som vanligt så blir det X vs Y ...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Nice! Hoppas att det blir billigare än att köpa från oculus egna sida. Tycker att frakten är lite väl saftig.

Är inte tanken att de ska finnas i butiker?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Varje gång jag läser några VR nyheter tänker jag oftast, undrar hur det går för StarVR? Den är den enda VR hjälm som jag är verkligt sugen på att köpa. Om den nu kan leva upp till det den har lovat då...

Stavfel
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

i fotoredigerarens papperskorg?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Elite vill du inte heller spela med någon touch kontroll, till Elite vill du ha riktiga spakar och sitta ner. Det många inte fattar är att folk också köper efter ändamål. Mer komplett, beror ju på vad du ska använda den till.

Om man bara ska spela simulatorer och liknande så känns det rätt onödigt att köpa en Vive som kostar/ade 3-3500kr mer. Hade gärna sett att man kunde köpa endast ett HMD utan kontrollerna.

Men som vanligt så blir det X vs Y ...

Tyvärr är nog marknaden för folk som vill ha ett VR-headset till enbart flygsimulatorer ganska begränsad, jämfört med resten, därför bundlas headsetet med kontroller.
Elite går inte att spela med touch-kontroll, så det är lugnt, har inte försökt.

Däremot är det kanske synd att utvecklarna inte kan använda sig av möjligheten, för kontrollernas rörelser spåras otroligt bra.
Och kom inte och säg att det inte går, det är bara det att ingen har nog provat.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Varje gång jag läser några VR nyheter tänker jag oftast, undrar hur det går för StarVR? Den är den enda VR hjälm som jag är verkligt sugen på att köpa. Om den nu kan leva upp till det den har lovat då...

Det går väl rätt bra vad jag förstått. Tror däremot inte att denna kommer vara till försäljning till slutkund initialt utan det är väl mest till för deras arkadmaskiner som jag förstått det. Det är väl inte skrivet i sten vad som händer där ännu, men väntar du på att köpa detta för eget bruk så finns det nog en överhängande risk att du får vara utan ett bra tag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Jo jag gick faktiskt in på deras hemsida efter jag skrev inlägget, verkar som att de riktar in sig mot företag som biografer och liknande i ett första skede. Kanske lika bra, då ingen någorlunda normal hemdator skulle orka driva dem.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

@Söderbäck: Jo jag gick faktiskt in på deras hemsida efter jag skrev inlägget, verkar som att de riktar in sig mot företag som biografer och liknande i ett första skede. Kanske lika bra, då ingen någorlunda normal hemdator skulle orka driva dem.

Starbreeze har ett samarbete med företaget tobii som håller på med eyetracking. Här är väl tanken att de ska använda fovated rendering. Alltså bara rendera högupplöst just där man tittar och ha lägre upplösning utanför blickfokus vilket troligen är väldans effektivt vid högre upplösningar. Så kanske kanske blir star VR inte mer tungdrivet än nuvarande konkurrenters lösningar ändå.
(Hoppas för övrigt att fovated rendering om det fungerar väl även kommer till vanliga datorskärmar)

Jag tror snarare det rör sig om möjligheten att konkurrera med vive och rift när de släpper så mycket senare, att starbreeze saknar egen mjukvaruplattform och istället avvaktar de och ser vem som vinner formatkriget.
Men framförallt att star VR troligen kommer kosta ordentligt mycket mer per enhet vilket gör dem mindre lämpade för konsumentmarknaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled