Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Då tar den inte Kaby där men Sky Lake i alla fall.

men en 1800x tar ju en 6950 med XFR igång.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Speltester som finns nu har 7700K mer ös än 6900K i BF1
1800X skylla ha snarlik prestanda som 6900K.

http://m.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och-i...

Vad snackar du om?

Broadwell-E (i7-6900K, i7-6950X m.fl). vinner över Skylake och Kaby Lake i 47 av 91 tester av 39 olika spel, däribland BF1:

Se #16679433

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Märkliga inlägg det här med att Intel suger ut sina kunder.

Folk verkar inte fatta att är man bäst på marknaden så kan man sätta priser därefter då ingen konkurrens finns.
Folk betalar för kvalitet/snabbhet.

Priserna kommer säkert sjunka nu om det visar sig att Ryzen ligger runt Intel i prestanda när de riktiga testerna släpps.

Hade AMD varit bäst istället för Intel hade det säkert sätt ut likadant på marknaden med priserna, att AMD haft högre priser.

http://arnoldkling.com/econ/markets/monopoly.html

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Gruarn:
Vad pratar du om???

i3 även i överklockat läge är oftast sämre eller likvärdig än en sleten standard i5 som tom är säg två gen äldre.
Vi har haft denna diskussion i tråden flera gånger innan, dvs ang singel tråd och multitråd prestanda. Även har det snacket gått i 7350k recensions-tråden, där som vanligt en person har slagit på trumman och pratat om att 2kärnor är det som gäller för de flesta.
Inte alla kan ju ha 3 olika dedikerade system
Ryzen verkar ju vara skapligt bra i singel tråd prestanda, säkert som haswell/broadwell iaf å ni ser jue att i3 7350k som kostar ca 2k dvs i runda slängar som en i5a, har visat sig vara en helt "onödig" produkt av de flesta recensenter precis som de flesta här på swec sade innan den tom testades, förutom några få då som fortfarande säger att i3=svaret på Ryzen...

Jag fet-stilade nyckelorden i ditt inlägg. Sweclockers må ha 150-200 000 unika medlemmar, men vi utgör ändå enbart 1,5-2% av sveriges befolkning. Och räknar vi in alla som är anställda i IT-sektorn (och låtsas som om ingen av dem är medlemmar på Swec) så blir det ytterligare 2%. Lägg till dubbelt så många som sysslar med fotografering och lika många som ägnar sig åt att göra musik. 8%. Fler är vi inte. En klar minoritet.

För oss nördar så är inte en i3 särskilt mycket att hänga i julgran (beroende på vad vi gör!), men många klarar sig faktiskt med sin telefon/platta/laptop nu för tiden. Det finns ingen motsättning mellan att "de flesta klarar sig med en i3" och ",¨många på Sweclockers kommer ha god användning av Ryzen 1700". Dessutom har det förts en relativt djupgående diskussion huruvida spel idag tjänar på fler kärnor eller om det fortfarande enbart är frekvens som bestämmer fps/min fps och vilka dessa spel i så fall är som lutar åt ena eller andra hållet. Efter den här tråden bör var och en av oss kunna avgöra i vilka lägen en 2c4t med hög klock är att föredra framför en 8c16t med samma IPC men med betydligt lägre klock (priskänsliga lägen med relativt enkla use cases där inte grafikkortet kostar mer än dubbelt så mycket som processorn) när det inte gäller oss själva.

Vår egen last och våra egna motiv att köpa en Ryzen är det i slutändan bara vi själva som kan svara för. Det finns inget universellt svar utan allt beror på vad man använder datorn till. Mitt svar är annorlunda från ditt svar.

PS. Vad gäller huruvida i3-k var tänkt som en Ryzen-counter: Döm själv, men när den processorn fick sina slutgiltiga spec, säg typ i augusti, var det enda som var känt om prestanda för Zen att AMD siktade på IPC 40% över excavator och att de skulle ha SMT. Givet att a12-9800 har 4 kärnor och 3,8GHz så är det inte orimligt att förvänta sig att en ny Ryzen skulle kunna hamna ungefär där. Intel har en CPU som presterar på den nivån, i7-2700k. Givet de förväntningarna är det mest logiska att tillverka en så billig CPU som möjligt som når den nivån.

Vad var det Anandtech sade om i3-k? "Almost a 2600k!"
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Speltester som finns nu har 7700K mer ös än 6900K i BF1
1800X skylla ha snarlik prestanda som 6900K.

http://m.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och-i...

6900k kör med 3.2/3.7GHz frekvenser
1800x har 3.6/4.0GHz frekvenser

Så om man går efter att spel ofta gillar hög klock så bör 1800x vara bättre än 6900k och alltså komma upp i 7700k prestanda eller mer

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Vad snackar du om?

Broadwell-E (i7-6900K, i7-6950X m.fl). vinner över Skylake och Kaby Lake i 47 av 91 tester av 39 olika spel, däribland BF1:

Se #16679433

-

Jag går efter SweClockers tester då jag litar på de.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpeedRebirth:

6900k kör med 3.2/3.7GHz frekvenser
1800x har 3.6/4.0GHz frekvenser

Så om man går efter att spel ofta gillar hög klock så bör 1800x vara bättre än 6900k och alltså komma upp i 7700k prestanda eller mer

6900K har Intel Turbo Boost Max-teknologi 3.0 frekvens 4.00 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Märkliga inlägg det här med att Intel suger ut sina kunder.

Folk verkar inte fatta att är man bäst på marknaden så kan man sätta priser därefter då ingen konkurrens finns.
Folk betalar för kvalitet/snabbhet.

Priserna kommer säkert sjunka nu om det visar sig att Ryzen ligger runt Intel i prestanda när de riktiga testerna släpps.

Hade AMD varit bäst istället för Intel hade det säkert sätt ut likadant på marknaden med priserna, att AMD haft högre priser.

Inom Nationalekonomin kallas det för "övervinster", vilket antyder vinster över det normala. Eftersom det är över normalt är de alltså uppblåsta och i det perspektivet har Intel tagit högre priser för att få högre vinster än vad som är jämviktsläget på en öppen marknad. Eller med andra ord sugit ut sin kunder. Sedan är det som du säger, den rent praktiska mekanismen är ju den du anger, men faktum kvarstår att Intel tar ut övervinster just nu.

Den andra sidan av det myntet är att det gör att andra aktörer ser möjligheten att komma in på marknaden och det är ju något som vi har sett de senaste 5-7 åren. Om inte Intel hade varit så styrda av sina marginaler och så dyra, hur stora chanser hade ARM, Qualcom, Samsung och Apple haft att komma med designer som varit tillräckligt effektiva för att ta sig in på CPU-marknaden?

Slutligen, det var någon som sade att om AMD skulle gå i putten så skulle anti-trustlagarna slå sönder Intel i brist på konkurrens. Det är enbart på en rätt liten marknad som de skulle sakna konkurrens. Jag har till och med för mig att Intel i ett tidigare mål pekat på både ARM och POWER-8 som skäl att de inte var dominanta på CPU-marknaden och fått igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag går efter SweClockers tester då jag litar på de.

Auktoritetstro skall användas med försiktighet.

Sweclockers använde GTX 1080 och de andra två testerna använde Titan X. Det kan vara orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

6900K har Intel Turbo Boost Max-teknologi 3.0 frekvens 4.00 GHz

"TBM3, will boost the frequency of a single CPU core when a single-threaded program is being used"

Alltså högre frekvens på 1 kärna, inte 8
Måste dessutom aktiveras i bios

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Auktoritetstro skall användas med försiktighet.

Sweclockers använde GTX 1080 och de andra två testerna använde Titan X. Det kan vara orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle svara i liknande stil men din respons var bättre!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Speltester som finns nu har 7700K mer ös än 6900K i BF1
1800X skylla ha snarlik prestanda som 6900K.

http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Det viktiga för AMD är att ligga i den "högre" klassen där, motsvarande 6900K, och inte ligga 40-50 fps efter som FX8530 gör i en del av testerna. Då blir Ryzen en bra gaming-CPU. Intel vinner fortfarande med 7700K för de som spelar på medium i 1280x720, eller spelar spel med få trådar utan belastning på GPU.

Jag personligen ser 4 kärnor med SMT/HT som absoluta minimum för min gaming idag. Att därför skaffa en CPU som ger mig marginal med 6 eller 8 kärnor och SMT/HT är helt klart ett alternativ för min del.

Såg ett intressant test på Gamersnexus där de stängt av HT på ett 7700K och testat med ett CPU-krävande spel som Watch Dogs 2. Den tappade från 113 till 87 fps i medel.
http://www.gamersnexus.net/game-bench/2808-watch-dogs-2-cpu-b...

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant och testa hur bra olika CPUer är med normala bakgrundsprogram igång också.

Exempel så sitter jag nästan alltid i skype/TS när jag spelar och med minst en webbläsare igång i bakgrunden (>20 flikar).

Känns som det är ett mera realistiskt scenarier än bara ett spel igång. Då kanske 4c/8t börjar bli lite knapert.

EDIT: Efter läst på lite så värkar det ha minimal påverkan :). Men vore endå kul om sweclockers skrev något om det hela! Kanske också testa hur mycket som krävs att man har igång innan man ser någon påverkan i spel prestandan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag går efter SweClockers tester då jag litar på de.

Nog bättre om du väger samman flertalet källor istället för att blint lita på en.

Skrivet av sAAb:

Auktoritetstro skall användas med försiktighet.

Sweclockers använde GTX 1080 och de andra två testerna använde Titan X. Det kan vara orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och CPU blir mer av en flaskhals desto bättre GPU som finns i testsystemet. Så gällande just detta exempel blir ju Sweclockers test tyvärr det mindre användbara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Skulle vara intressant och testa hur bra olika CPUer är med normala bakgrundsprogram igång också.

Exempel så sitter jag nästan alltid i skype/TS när jag spelar och med minst en webbläsare igång i bakgrunden (>20 flikar).

Känns som det är ett mera realistiskt scenarier än bara ett spel igång. Då kanske 4c/8t börjar bli lite knapert.

EDIT: Efter läst på lite så värkar det ha minimal påverkan :). Men vore endå kul om sweclockers skrev något om det hela! Kanske också testa hur mycket som krävs att man har igång innan man ser någon påverkan i spel prestandan.

De enda CPU mumsarna vid det tillfället är nog spelet och skype, om man inte streamar går det bra

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

när släpptes NDA? sugen på se lite tester nu

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

när släpptes NDA? sugen på se lite tester nu

Rykten har sagt 28:e februari, men inget officiellt vad jag sett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

"TBM3, will boost the frequency of a single CPU core when a single-threaded program is being used"

Alltså högre frekvens på 1 kärna, inte 8
Måste dessutom aktiveras i bios

Dessutom måste man använda ett program för att det ska fungera. Vet inte ens om det står att Swec använt detta.

https://downloadcenter.intel.com/download/26103/Intel-Turbo-B...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dessutom måste man använda ett program för att det ska fungera. Vet inte ens om det står att Swec använt detta.

https://downloadcenter.intel.com/download/26103/Intel-Turbo-B...

De har säkert kört utan och inte använt cpuns fulla kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De har säkert kört utan och inte använt cpuns fulla kraft.

Fråga dem.

Kände inte till Turbo Boost 3.0 men det låter ju likt det AMD eventuellt kommer med. Individuella överklockningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nog bättre om du väger samman flertalet källor istället för att blint lita på en.

Ja, och CPU blir mer av en flaskhals desto bättre GPU som finns i testsystemet. Så gällande just detta exempel blir ju Sweclockers test tyvärr det mindre användbara.

Du tänker nog lite fel där, du ju ska använda ett test med låg upplösning så CPU får arbeta mer och då ser du bäst vilken cpu som orkar leverera mest FPS.

SWEC förklarar med text under varje tabell. http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Fråga dem.

Kände inte till Turbo Boost 3.0 men det låter ju likt det AMD eventuellt kommer med. Individuella överklockningar.

Mjäe, grejen är ju att den ska klocka högre när den märker av att programmet är singeltrådat.

Så det är bara en kärna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Detta kanske har tagits upp redan men tydligen försöker Intel manipulera media inför recensionerna av RyZen-släppet: http://www.guru3d.com/news-story/intel-is-trying-to-manipulat...

Riktigt illa och i hop om tidigare läckta blad pekar det på att Intel åter väljer att satsa på smutsiga metoder och konkurrensbrott. Riktigt trist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Detta kanske har tagits upp redan men tydligen försöker Intel manipulera media inför recensionerna av RyZen-släppet: http://www.guru3d.com/news-story/intel-is-trying-to-manipulat...

Riktigt illa och i hop om tidigare läckta blad pekar det på att Intel åter väljer att satsa på smutsiga metoder och konkurrensbrott. Riktigt trist.

Sen är det rakt från Charlies mun också, så lite källkritik är det värt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du tänker nog lite fel där, du ju ska använda ett test med låg upplösning så CPU får arbeta mer och då ser du bäst vilken cpu som orkar leverera mest FPS.

SWEC förklarar med text under varje tabell. http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Det beror ju helt på vilket spel det är. Vissa spel är mer CPU-intensiva och andra mindre. Personligen tycker jag att det är ganska ointressant med tester i 720p då knappt någon spelar i den typen av upplösningar längre. Desto mer intressant är det huruvida en CPU kan mata en GPU i högre upplösningar.

Men visst i vissa fall kan det vara relevant, dock långt ifrån alla.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Frågan är om 7700K är överklockad i det testet? 7700K vinner nog om man lyckas klocka den till 5 GHz

Nej den är inte överklockad. Sen kan Ryzen överklockas också. Testet visar att 6900K sopar mattan med 7700K, och då har Skylake ändå en hel del högre IPC än Broadwell-E samt 700MHz högre Turbo i MT jämfört med 6900K, så antal kärnor/trådar gör minst sagt en stor skillnad i testet. Ryzen verkar som det ser ut kunna kontra 6900K väldigt bra, så det är ett ytterst intressant test, och därför

ComputerBase själva påpekar att det är ett förberedelsetest för Ryzen där dom ska köra igenom exakt samma tester med Ryzen inkluderad.

Skrivet av tellus82:

@Enigma: Det är ingen idé att ens försöka övertala vissa om hur saker presterar i olika applikationer genom att visa fakta, har man en övertygelse så har man

Dock talar testet sitt tydliga språk iaf ComputerBase är en väldigt gedigen recensent och att dom kör med ett Pascal Titan X och såpass många titlar gör testet utmärkt.

Skrivet av Dinoman:

Man kan ju inte heller gärna påstå att testen irrelevanta då majoriteten är vädligt populära spel där många av dom är AAA-titlar. Att påstå att det inte finns någon nytta med fler kärnor är "quad core" är en mentalitet som Intel mycket gärna vill att vi ska tro på.

Med tanke på att det sitter octa core i både PS4 och XBOX One borde ju skvallra om att det kommer optimeras mer och mer för octa core.

Precis, vet inte hur många gånger jag och andra nämnt detta i tråden utan någon större förståelse att det ligger mycket i detta.

Skrivet av Yoshman:

Hade redan läst den och bara undrar när någon skulle posta den här.

Givetvis så responderar du som jag trodde också

Citat:

Någon har i så fall gjort fel. Jämför dessa resultat, framförallt lägsta FPS mot vad SweClockers fick i sitt i7-7700K test. SweClockers har i flera fall testat samma titlar, så varför skiljer sig resultaten så pass?

ComputerBase är en jäkligt gedigen och tillförlitlig redaktion sedan 1999. Testet är gediget och dom kör med Titan XP också för att utesluta några som helst GPU-stallar. Vad eller varför skulle testet vara felaktigt? För att det visar siffror som bekräftar exakt det jag påstått nu så många gånger?

Citat:

Och i så fall har även TechReport gjort någon tabbe, där mäter man en rad saker kring timings och i7-7700K har bättre frame-times än i7-6950X i alla lägen utom ett, Crysis 3.

En sak som möjligen kan förklara TechReports resultat är att man kör med väldigt högt klockat RAM, verkar som Skylake svara bättre på det än tidigare generationer. Men det förklarar inte SweClockers resultat då de kör med högsta officiellt stödda minneshastighet (2400MT för Kaby Lake).

Det är konstaterat att RAM har en stor inverkan på Skylake i min-fps scenarion (påverkar frame-times). SweClockers test kan skilja på grund av att GPU flaskar. Bara att ComputerBase kör ett Titan XP och fler spel gör testet så mycket bättre ur ren CPU-prestanda synvinkel.

Citat:

Edit: när jag tänker på det är du nog och försöker lägga ord jag inte sagt åt mitt håll.

Det blir inte speciellt svårt att söka upp en hel hög med inlägg som bekräftar det jag menar att du varit väldigt ivrig med. Står fast vid det jag skrivit sedan det kom upp på tapeten, att 8 kärnor definitivt kan höra hemma på skrivbordet och att många definitivt kan dra nytta av det, att MT och skalning/stöd för fler trådar/kärnor har ökat stort samt att spel definitivt kan ha nytta utöver en quad. Du har specifikt uttryckt dig med att du verkligen inte "kan förstå eller se" behovet av det för nästan alla användare.

Citat:

Har skrivit att moderna spel använder work-stealing scheduler och de därför rent teoretiskt har en design som skalar till egentligen hur många kärnor som helst: d.v.s. har INTE sagt att spel inte skalar med kärnor.

Vad jag däremot försöker påpeka, totalt utan framgång känns det som, är att det finns en lag (och detta är till skillnad från Moores "lag" en riktigt lag med verkliga fysiska och matematiska implikationer, denna lag kan brytas lika mycket som man kan bryta fysikens lagar) som beskriver ett tak (d.v.s. det är OMÖJLIGT att få bättre än detta, man kan få sämre) för hur mycket skalning man kan få med kärnor.

Men oavsett vilken strategi man använder sig av i MT så är ju knappast resultaten medvetna om detta, och dom talar ju ett ganska tydligt språk, att en 8 kärnig CPU presterar grymt i modernare spel. 7700K förlorade stort i testet mot 6900K, och då har ändå 7700K ett övertag i IPC tillsammans med 700MHz högre turbo i MT speltesterna. Bara IPC ökningen och 700Mhz ensamt gör extremt mycket i spel, men ändå räcker inte det till för att prestera likt en 6900K.

Citat:

Givet nivån de senaste spelen har på potentiell parallellism så betyder det att:

  • 1 -> 2 kärnor ger upp till 70 % boost, fanns en stor anledning varför övergången till två kärnor gick så fort: nästan alla fick en relevant boost här

  • 2 -> 4 kärnor ger upp till 50 % boost, också en rejäl skillnad så finns absolut en vinst att gå från i3 -> i7, framförallt när den senare också är högre klockad. Poängen med i3 är främst att man kanske inte parar en sådan med GTX 1080 eller Titan X, med GTX 1050 Ti (och rimligen även RX 470) är skillnaden mellan Pentium G4560 och i5-7600K (eller i7-6950X för den delen) i princip noll när man kör 1920x1080 med höga inställningar

  • 4 -> 8 kärnor upp till 30 %. 30 % är inte försumbart och framförallt inte noll så har aldrig hävdat att spel inte alls skalar. Men det är "upp till", 80 % parallell andel är det få spel som kommer nära och så här långt har kvoten IPC * frekvens mellan 4 kärnor och 6/8 kärnor ändå blivit i närheten av 30 % högre så 4-kärnors modellen blir alltid minst lika bra eller bättre.

  • 4 -> 6 ger upp till 20 %, så tror ändå på 6 kärnor som toppvalet för gamers om något år. Det då det måste vara lättare att pressa upp 6 kärnor mot dagens 4,4 GHz som i7-7700K håller med alla kärnor aktiva än att göra det för 8 kärnor. Är betydligt sannolikare att man lyckas klocka CPUer med 6/8 kärnor till dagens toppnivåer än att spel skulle lyckas gå mot och över 90 % parallellism (öka detta blir exponentiellt svårare för varje snäpp mot 100 % man kommer).

Har inte gjort någon egen procentuell uträkning på resultaten, men med tanke på det jag skrev ovan så talar ju resultaten för sig själva och verifierar exakt det jag påstått många gånger.

Citat:

Tror däremot 4-8 kärnor kommer vara vad vi har på skrivbordet under väldigt lång tid framöver. För att få någon vettig boost av fler än 8 kärnor måste man ha extremt hög parallellism, det är i många fall inte ens möjligt och även där det är möjligt blir det väldigt dyrt att utveckla programvaran på ett sätt som fungerar där (men hoppas att man försöker, älskar sådan typ av programmering och det är fundamentalt svårt == bra för oss som jobbar med det).

Skalning utöver 8-10 kärnor kan bli lurigt, så där håller jag helt med. Anledningen dock till att jag gång på gång påstått det jag gjort är för att jag sett att det är möjligt att skala octacores i spel sedan en tid tillbaka. Jag har också följt utvecklingen av det och på så vis skaffat mig något att jämföra med. API'er öppnar upp för mer MT stöd och mera draw-calls och snabbare grafikkort än någonsin finns tillgängliga för att inte flaskhalsa system. Har dock vart väldigt ont om tester fram tills nu för att ha något enkelt och gediget belägg för detta. Jag har bättre saker för mig än att dra upp vilda och falska påståenden ur en trollåda alltså, eftersom du överhuvudtaget verkar vägrar att överväga något eller lite av det man påstått ens.

Citat:

Så spel kan använda många kärnor, men det är snabbt avtagande effekt av att dubbla antalet kärnor. DET är poängen jag försöker göra.

Och de resultat jag sett så här långt pekar på att lägsta FPS dikteras mer av enkeltrådprestanda än antal kärnor, men båda påverkar. Vi lär få långt fler mätpunkter på detta nästa vecka.

Ja då tittar du nog på spel som inte skalar för 6 eller 8 kärniga processorer. Vi såg just 14 speltester där 6900K kammade hem nästan allt. En processor som köas på alla kärnor och trådar börjar stalla då det blir pause/resume=stall=massiva prestandaförluster. Därför det också är väldigt behagligt med en octacore om man vill ha maximal FPS och flyt i ett spel som slukar 4c/8t samtidigt som man kanske har en hel del bakgrundsaktivitet/streaming/server.

Skrivet av anon200632:

@Enigma
Har bara bokat 2 cpuer, har jobbat och slitit så har inte hunnit kolla så mycket.
Kommer nog kolla det nu i helgen

Rekommenderar personligen ASRock X370 Taichi eller ASUS ROG Crosshair Hero. Bäst VRM bl.a.

På tala om VRM så är ASRock's X370 Taichi och Gaming i en egen liga här med digital 16 faser och 12K kondensatorer. Specad till 300w strömkapacitet till bara CPU!

Lutar på allvar för första gången åt ASRock istället för ASUS.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ser för övrigt ut som att L3 cachen i Zen är blixtrande snabb

408.71GB/s...

L2 med sin storlek och 590.10GB/s är också väldigt imponerande!

http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdfcdabbdae7d...

Ang latens till RAM så är det högt men ingenting som inte går att fixa med mjukvara tror jag. Det har mycket med frekvens/timings att göra också. Man kan se samma beteende på befintliga system, t.ex ett Ivy Bridge system som hoppade från 60 till 70ns+ med väldigt små ändringar. Dock är bandbredden på Zen skyhög och effektiviteten på minneskontrollern i Ryzen är overkligt bra. Kanske RAMBUS och infinity fabric/xUMA gör sitt här. En del av the secret sause som är en extremt viktig faktor för server/HPC sen som jag skrivit om tidigare. Detta kan förklara varför Ryzen också verkar skala extremt bra med fler kärnor/trådar i alla MT tester vi sett.

http://ranker.sisoftware.net/show_device.php?q=c9a598d994d0f0...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Rekommenderar personligen ASRock X370 Taichi eller ASUS ROG Crosshair Hero. Bäst VRM bl.a.

På tala om VRM så är ASRock's X370 Taichi och Gaming i en egen liga här med digital 16 faser och 12K kondensatorer. Specad till 300w strömkapacitet till bara CPU!

Lutar på allvar för första gången åt ASRock istället för ASUS.

På talet om Asrock. verka så att det finns ingen svensk återförsäljare kommer tar hit några. eller har jag missat nåt? verka vara så man måste tar in dem via utlandet. Var sugen på en Taichi eller Killer SLI/ac.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Dom kommande 6-kärniga Ryzen CPU'erna blir också i 3+3config/CCX som jag skrivit tidigare:

För att förtydliga så måste det vara lika många aktiverade kärnor per CCX om bägge CCX ska vara aktiva. Med andra ord så kan en quad komma som 2+2 config eller 4+0 config. Individuell frekvens per kärna är dock möjligt som vi ser i t.ex Ryzen Master.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

På talet om Asrock. verka så att det finns ingen svensk återförsäljare kommer tar hit några. eller har jag missat nåt? verka vara så man måste tar in dem via utlandet. Var sugen på en Taichi eller Killer SLI/ac.

Är ju väldigt enkelt att köpa från Tyskland annars. Plockat mycket direkt från distar/jobb genom åren men har rent privat köpt många gånger från t.ex PCKING.de. Dom tror jag har ASRock.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]