Permalänk
Medlem

Så det verkar som att skilnaden mellan binnade processorer är större med R5 än i R7, kan dock också vara pga för lite kylning (vet ej vilka kylare 177 behöver för att nå 2.9-4.0 GHz stabilt).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

E det sant? Utan LN2?

CPU kör dom LN2 på för att minneskontrollern ska klara av att driva minnena fullt ut men inte Ln2 kylning på minnena. Folk kallar B-die för dom nya BH-5, något som du kanske är bekant med sedan 2000-talets DDR (syftar på OCZ'as "EL" serie här).

Sett högre resultat än så som jag sa, här är t.ex 12-11-11-28-1T med väldigt tighta subtimings @ DDR4169

Finns dom som kör LN2 på minnena också och världsrekordet på Samsung B-die ligger på närmare DDR6000, dvs nästan 3000MHz.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det hela med Samsung B-die är att dom har lättare att klara dom i Ryzen fasta mycket tighta sub timings, alltså Ryzen har subtimings som du inte kan ändra och som av någon anledning är satta mycket snävt speciellt i högre frekvenser vilket i sin tur skapar problem med minneskretsar som inte klarar så låga latenser. Därför har folk problem att köra Hynix och dylikt i mer än 2133-2667.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

CPU kör dom LN2 på för att minneskontrollern ska klara av att driva minnena fullt ut men inte Ln2 kylning på minnena. Folk kallar B-die för dom nya BH-5, något som du kanske är bekant med sedan 2000-talets DDR (syftar på OCZ'as "EL" serie här).

Sett högre resultat än så som jag sa, här är t.ex 12-11-11-28-1T med väldigt tighta subtimings @ DDR4169

http://hwbot.org/image/1756391.jpg

Finns dom som kör LN2 på minnena också och världsrekordet på Samsung B-die ligger på närmare DDR6000, dvs nästan 3000MHz.

Jag vet ju det. Det var ironiskt sagt av mig på grund av denna post för några dagar sedan i denna tråd.

#16752032

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag vet ju det. Det var ironiskt sagt av mig på grund av denna post för några dagar sedan i denna tråd.

#16752032

Inget personligt men man vet aldrig Har hängt på detta forumet sedan 2000-2001 och miljön är inte det den en gång var Gott att se fler som hängt med och förstår vad som är möjligt och inte. Idag ska det till polisförhör för att det man skriver ska få någon grund.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Har hängt på detta forumet sedan 2000-2001 och miljön är inte det den en gång var

Registrerad 2007

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Kommer priserna snart minska på AM3+ CPU? Tänkte på 8350 och uppåt...

Har inte stor koll ännu med allt nya från AMD. Men kommer det snart AM4 med lägre prisade CPU så de äldre 8/9*** AM3+ droppar i pris?

Tänkte sen min 8350 fick sig hjärnsläpp så köpte jag den billigaste am3+ cpun för att hålla igång datorn. Men nu vill man börja spela ordentligt osv. Tänkte hur länge till bör man vänta tills priserna på AM3+ går ner?
Eller är det långt dit?

ELLER är det tom värt att vänta så pass länge att till slut uppgradera sin dator till en AM4? Men det blir ett par år innan man har råd för sånt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Registrerad 2007

Folk kan ha råkat ut för en omregistrering under årens lopp eller att man tagit bort medlemskap självmant osv.
PS Nä miljön är verkligen inte vad den en gång var på forumet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

CPU kör dom LN2 på för att minneskontrollern ska klara av att driva minnena fullt ut men inte Ln2 kylning på minnena. Folk kallar B-die för dom nya BH-5, något som du kanske är bekant med sedan 2000-talets DDR (syftar på OCZ'as "EL" serie här).

Sett högre resultat än så som jag sa, här är t.ex 12-11-11-28-1T med väldigt tighta subtimings @ DDR4169

http://hwbot.org/image/1756391.jpg

Finns dom som kör LN2 på minnena också och världsrekordet på Samsung B-die ligger på närmare DDR6000, dvs nästan 3000MHz.

å spänningen på minnena är?

något 3dmark run med sådna minnes klcok? Sen betyder inte det att systemet är stabilt nog att spela spel även om den klarar 3dmark å så, å jag kommenterar inte för att trycka ner dessa resultat men jag vill gärna se ett kit som klarar iaf 3600@cas12 utan sjuk överspänning på minnena, dvs realistiska inställningar för 24/7.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant meddelande på Gigabyteforumet angående deras nya betabios som precis kom ut:

DDR Compatibility Selection. When Enabled, allows me to boot with 4 Dimms at 3200C14. Does need a little help with Voltage but hey, better.

Det som är speciellt med det är ju det att man kan ha 32Gb med ganska snabba minnen till ett vettigt pris. (4X8GB SS Samsung B)

Annars är 1100kr för 16GB Samsung B är väl så billigt man kan få det nuförtiden tror jag.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/209326-corsa...

Ryzen 1700+B350 kort och dessa minnen=5600 kronor. Det är mycket power för 5600 kronor det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:
Citat:

Maybe they lack overclocking support? Maybe they are cheaper? Maybe they ship with lower clocks and at a lower price?

Och min vidare gissning är bl.a. ECC, skulle inte förvåna mig om de skulle vara dyrare dock (eller samma pris för lite lägre klock). Glömde helt av PRO linjen som det pratades om så mycket där ett tag, antar att vi får se mer arbetsinriktade moderkort om/när det kommer bekräftelse.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

å spänningen på minnena är?

något 3dmark run med sådna minnes klcok? Sen betyder inte det att systemet är stabilt nog att spela spel även om den klarar 3dmark å så, å jag kommenterar inte för att trycka ner dessa resultat men jag vill gärna se ett kit som klarar iaf 3600@cas12 utan sjuk överspänning på minnena, dvs realistiska inställningar för 24/7.

Nu har du fått bevisat upp till flera gånger att det finns minnen som KAN klara de mest otroliga frekvenser och låg latens och ändå fortsätter du? Vad vill du egentligen? Klart att det behövs hög volt och en massa minnen för att hitta ett set som klarar det där, men det bevisar ju att det är möjligt. Att man inte klarar det på AM4 beror helt enkelt på att det är färskt. En månad gammalt. Intel har haft 5-6 år på sig med DDR4 att göra det bättre och mer lättklockat. Bortimot hela världen är ju tom för moderkort som kan klocka med BLCK. Gigabyte har ju redan sin andra generation moderkort på väg och fler lär följa. De har ju precis annonserat sitt Gaming K3 som är det överlägset billigaste X370 där man kan klocka med BLCK. Nu i april hoppas man att AMD uppdaterar microkoden så att FSB låser sig på 100 även med minne satt på 3500.
Det borde göra underverk. Stor skillnad att klocka BLCK från 3500 än från 3200. Nu när vi vet hur bra prestanda högre minnefrekvens ger på Ryzen borde det bli väldigt bra. Dessutom sätter det press på fler tillverkare än Samsung att få fram DDR4 som gör 3500 och högre. Samsung har varit ensamna alldeles för länge med bra DDR4.

Högsta Jedec är väl 2400 tror jag, allt över det är per definition överklockning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nu har du fått bevisat upp till flera gånger att det finns minnen som KAN klara de mest otroliga frekvenser och låg latens och ändå fortsätter du? Vad vill du egentligen? Klart att det behövs hög volt och en massa minnen för att hitta ett set som klarar det där, men det bevisar ju att det är möjligt. Att man inte klarar det på AM4 beror helt enkelt på att det är färskt. En månad gammalt. Intel har haft 5-6 år på sig med DDR4 att göra det bättre och mer lättklockat. Bortimot hela världen är ju tom för moderkort som kan klocka med BLCK. Gigabyte har ju redan sin andra generation moderkort på väg och fler lär följa. De har ju precis annonserat sitt Gaming K3 som är det överlägset billigaste X370 där man kan klocka med BLCK. Nu i april hoppas man att AMD uppdaterar microkoden så att FSB låser sig på 100 även med minne satt på 3500.
Det borde göra underverk. Stor skillnad att klocka BLCK från 3500 än från 3200. Nu när vi vet hur bra prestanda högre minnefrekvens ger på Ryzen borde det bli väldigt bra. Dessutom sätter det press på fler tillverkare än Samsung att få fram DDR4 som gör 3500 och högre. Samsung har varit ensamna alldeles för länge med bra DDR4.

Högsta Jedec är väl 2400 tror jag, allt över det är per definition överklockning.

jag e jätteglad om det finns minnen som klarar 3600@cas12 elelr tom snabbare, men jag har inte fått något bevisat överhuvudtaget, bara sett screenshots på superpi.
LN överklockning med höga spänningar är inte samma som att köra 3600@cas12 @ säg 1.4v i spänning.
Förstår du vad jag e ute efter?
Som du sett så är detta överklocknings exempel gjorda på intel maskiner, vilket betyder att det skulle vara ännu svårare och logiskt sett i princip omöjligt att ha ett stabilt 24/7 system am4 system med sådana minnes inställningar om dessa enbart går att få under ln2 överklockningar på intel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Förstår precis vad du är ute efter DST (skulle önska man bara kunde smälla på 3500 cas 12 enkelt själv!) och det var väl lite väl bastant skrivet av mig, jag ber om ursäkt för det. Vissa av oss är mer positiva av framstegen än andra och en del (mig själv inkluderad) vill få fram så hög prestanda som möjligt till så lågt pris som möjligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@DST: Fast enda problemet med Ryzen är att 1: den saknar dividers för vissa minnesfrekvenser och 2: Ryzen kör för snäva subtimings för det mesta utom just samsung B-die. Med andra ord så kommer samsung B-die fungera prima för just ryzen och det är precis vad det gör. Det finns en anledning till att minneskittet från g-skill speciellt framtaget för just ryzen är defakto samsung b-die.

Vad det gäller överklockning av minnen så blir det oerhört specifikt för varje minnessticka då väldigt få presterar likadant, nu säljs de flesta i par som testats till viss del och som ska bete sig snarlikt vid sama latenser i fråga om spänningsbehov men också stabilitet. Men återigen, vill du köra minnen utanför sin specifikation så är det ett lotteri på precis samma sätt som med processorer och gpuer. När det kommer till latenser så kan man i väldigt många fall köra snävare latenser än vad minnen är specade till på precis samma sätt som man kan köra högre frekvenser än dom är specade till. Hur mycket är igen ett lotteri. Sedan hur minnen reagerar på övervoltning är också krets specifikt och det finns dessutom metoder att "bränna in minnen" på viss volt & frekvens som är vida utanför specifikation, igen något som är kretsspecifikt.

Detta gör att den enda vettiga rekommendationen just nu för minnen til ryzen eller för den delen intel med mycket god prestanda är samsung B-die, du lär få svårt att hitta bättre presterande minneskretsar just nu. Som enigma säger, det är modern tids BH5 krets (som på sin tid klarade upp till 50% överklockning vid normalt användande och mer vid extremfall)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Folk kan ha råkat ut för en omregistrering under årens lopp eller att man tagit bort medlemskap självmant osv.
PS Nä miljön är verkligen inte vad den en gång var på forumet.

Exakt

Skrivet av DST:

å spänningen på minnena är?

något 3dmark run med sådna minnes klcok? Sen betyder inte det att systemet är stabilt nog att spela spel även om den klarar 3dmark å så, å jag kommenterar inte för att trycka ner dessa resultat men jag vill gärna se ett kit som klarar iaf 3600@cas12 utan sjuk överspänning på minnena, dvs realistiska inställningar för 24/7.

Men sök? Har visat just dom resultat som jag påstod och klarar minnen DDR4000 med CL12 S-PI 32M så tror du att det skulle vara ett problem att köra DDR3600 med CL12? Knappast. Det är inte minnena som är begränsningen utan IMC.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av farthållaren:

Kommer priserna snart minska på AM3+ CPU? Tänkte på 8350 och uppåt...

Har inte stor koll ännu med allt nya från AMD. Men kommer det snart AM4 med lägre prisade CPU så de äldre 8/9*** AM3+ droppar i pris?

Tänkte sen min 8350 fick sig hjärnsläpp så köpte jag den billigaste am3+ cpun för att hålla igång datorn. Men nu vill man börja spela ordentligt osv. Tänkte hur länge till bör man vänta tills priserna på AM3+ går ner?
Eller är det långt dit?

Funderat på att köpa begagnat? Borde gå att få mycket billigt. Skall snart byta ut två datorer själv och vet knappt om jag bemödar mig att försöka sälja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Exakt

Men sök? Har visat just dom resultat som jag påstod och klarar minnen DDR4000 med CL12 S-PI 32M så tror du att det skulle vara ett problem att köra DDR3600 med CL12? Knappast. Det är inte minnena som är begränsningen utan IMC.

Varför ska jag söka när jag behöver bara kolla vad minnesstickorna är specificerade till och man får en hyfsad aning vad för resultat man får, 1.35-1.4v är nog bara att glömma i säg 3.6ghz med cas 12. Dock har jag sett att vissa fick cas 13@1.55 i 3600mhz vilket jag måste säga är över mina förväntningar.

Som du ser så är 3600 kit oftast specificerade till ca 16/17 i cas @ ca 1.35v, tror du att du kan köra 3600@cas12 med samma spänning? När 4000mhz med cas12 går på 1.7-1.8v.
att höja frekvensen med 200-300mhz går nog utan större problem med slappare timings men med samma latenser är svårt nog utan att höja spänningen å att sänka ner till cas12 är ju enormt hopp. Ar som sagt bara logiskt tänkande.
Självklart måste minneskontrollern lira oxå men än så länge har jag inte sett något kit som når dessa frekvenser med latenser i ca 1.4v.

Av fyra kit jag har testat senaste året, där 3200 var det snabbaste och även det som visade sig vara bäst på överklockning och tweaking, lätt att höja frekvensen, men att sänka latenserna var svinsvårt utan att brassa på med spänningen.
Dvs man får vad man betala för nuförtiden, det är inte lika random som på bh5 tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Varför ska jag söka när jag behöver bara kolla vad minnesstickorna är specificerade till och man får en hyfsad aning vad för resultat man får, 1.35-1.4v är nog bara att glömma i säg 3.6ghz med cas 12. Dock har jag sett att vissa fick cas 13@1.55 i 3600mhz vilket jag måste säga är över mina förväntningar.

Som du ser så är 3600 kit oftast specificerade till ca 16/17 i cas @ ca 1.35v, tror du att du kan köra 3600@cas12 med samma spänning? När 4000mhz med cas12 går på 1.7-1.8v.
att höja frekvensen med 200-300mhz går nog utan större problem med slappare timings men med samma latenser är svårt nog utan att höja spänningen å att sänka ner till cas12 är ju enormt hopp. Ar som sagt bara logiskt tänkande.
Självklart måste minneskontrollern lira oxå men än så länge har jag inte sett något kit som når dessa frekvenser med latenser i ca 1.4v.

Av fyra kit jag har testat senaste året, där 3200 var det snabbaste och även det som visade sig vara bäst på överklockning och tweaking, lätt att höja frekvensen, men att sänka latenserna var svinsvårt utan att brassa på med spänningen.
Dvs man får vad man betala för nuförtiden, det är inte lika random som på bh5 tiden.

För att du inte verkar förstå att specen ofta inte säger något alls om klockpotentialen och för att det är du som ville ha svar/bevis. Som jag nämnde tidigare, det är oftast IMC som stoppar dessa minnen och att man når bra resultat med Ryzen med dessa minnen är inget konstigt då Ryzen aldrig haft några kompatibilitetsproblem med K4A8G085Wx baserade IC's. Gå och läs IC databladet på K4A8G085WB och jämför sen med specen så kommer du inse att spec inte ger dig någon "rimlighet".

Dessa minnen skalar väl med spänning och såvida man inte har RGB dioder som kör på samma spänningsdomän så är det bara att skicka på. Dom går dessutom att övervaka temp på och räcker med lite luftflöde över dom bara. Om vi inte får se exakt samma höga resultat med dessa minnen på Ryzen förvånar mig inte då IMC i Ryzen har hög effektivitet för att den går väldigt aggressivt, därav den höga bandbredden som vi ser. Om du sänker timings och inte får det att lira behöver inte alls bero på minnet, utan att din minneskontroller inte orkar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Sammanställde en liten guide ang Samsung baserade minnen:

#16757164

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

För att du inte verkar förstå att specen ofta inte säger något alls om klockpotentialen och för att det är du som ville ha svar/bevis. Som jag nämnde tidigare, det är oftast IMC som stoppar dessa minnen och att man når bra resultat med Ryzen med dessa minnen är inget konstigt då Ryzen aldrig haft några kompatibilitetsproblem med K4A8G085Wx baserade IC's. Gå och läs IC databladet på K4A8G085WB och jämför sen med specen så kommer du inse att spec inte ger dig någon "rimlighet".

Dessa minnen skalar väl med spänning och såvida man inte har RGB dioder som kör på samma spänningsdomän så är det bara att skicka på. Dom går dessutom att övervaka temp på och räcker med lite luftflöde över dom bara. Om vi inte får se exakt samma höga resultat med dessa minnen på Ryzen förvånar mig inte då IMC i Ryzen har hög effektivitet för att den går väldigt aggressivt, därav den höga bandbredden som vi ser. Om du sänker timings och inte får det att lira behöver inte alls bero på minnet, utan att din minneskontroller inte orkar.

Har du inte sett att de finare minnena dvs 3000/3200 med låga timings är just samsung b-die?
3200cl 14 brukar brular la stiga till ca säg 3600 cl 16/17 eller säg 3800/4000 i cl 19 i säg max 1.4v. Sen är det så klart inte alla 3000/3200 som kanske klarar 4000 med relativ låg spänning om ens alls men tvivlar att det går att komma ner till som sagt 3600mhz @ cl12, utan man får övervolta nog rätt friskt här. Detta baserar jag bara på vad jag ser vad det är för paket ute i handeln samt vad folk har fått ut av sina kitt med samsung b-die och det jag själv fått. Dvs förvänta dig inte mirakel.

Klart att snabbar kitt eller kitt med låga timings är dyrare än resten av minnespaketen, som sagt de är bra mycket bättre på att sortera minnesmodulerna jämfört med bh5 tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Har du inte sett att de finare minnena dvs 3000/3200 med låga timings är just samsung b-die?
3200cl 14 brukar brular la stiga till ca säg 3600 cl 16/17 eller säg 3800/4000 i cl 19 i säg max 1.4v. Sen är det så klart inte alla 3000/3200 som kanske klarar 4000 med relativ låg spänning om ens alls men tvivlar att det går att komma ner till som sagt 3600mhz @ cl12, utan man får övervolta nog rätt friskt här. Detta baserar jag bara på vad jag ser vad det är för paket ute i handeln samt vad folk har fått ut av sina kitt med samsung b-die och det jag själv fått. Dvs förvänta dig inte mirakel.

Klart att snabbar kitt eller kitt med låga timings är dyrare än resten av minnespaketen, som sagt de är bra mycket bättre på att sortera minnesmodulerna jämfört med bh5 tiden.

Kan göra en grovjämförelse med en Ryzen 1700 och en Ryzen 1800x. DDR3200 CL14 är väldigt lika DDR3600 CL16. Vad jag förväntar mig är nog bara jag själv som kan avgöra. Jag vet vad jag kan förvänta mig baserat på egna tester, andras tester, och allmän fetisch kring minnen. Här har du b-die OEM Samsung från ebay icke binnade 2133Mhz som körs i DDR4000 med CL12-21-21-1T:

Specen sa inte speciellt mycket va... Definitionen på övervolta är allt över JEDEC/orgspec så vet inte om det är speciellt relevant när vi ändå snackar överklockning. Det är bara att kolla upp vad grejjerna tål. K4A8G085WB och K4A8G085WE tål 2.05v hyffsat bra och 1.95v väldigt bra Man kan lägga sig en bra bit under det och fortfarande nå extremt höga frekvenser/bra timings med b-die för 24/7.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kan göra en grovjämförelse med en Ryzen 1700 och en Ryzen 1800x. DDR3200 CL14 är väldigt lika DDR3600 CL16. Vad jag förväntar mig är nog bara jag själv som kan avgöra. Jag vet vad jag kan förvänta mig baserat på egna tester, andras tester, och allmän fetisch kring minnen. Här har du b-die OEM Samsung från ebay icke binnade 2133Mhz som körs i DDR4000 med CL12-21-21-1T:

http://forum.hwbot.org/attachment.php?attachmentid=5103&d=1483475031

Specen sa inte speciellt mycket va... Definitionen på övervolta är allt över JEDEC/orgspec så vet inte om det är speciellt relevant när vi ändå snackar överklockning. Det är bara att kolla upp vad grejjerna tål. K4A8G085WB och K4A8G085WE tål 2.05v hyffsat bra och 1.95v väldigt bra Man kan lägga sig en bra bit under det och fortfarande nå extremt höga frekvenser/bra timings med b-die för 24/7.

Du kan köpa massa å billiga fina Korea skärmar på ebay, det e ändå så som jag säger att finare kretsar hittar in till finare produkter när det gäller stora erkända märken.
Skulle precis skriva, 1.9v... Missar jag något nu? Men förutom under ln2 så borde väl minneskontrollern ryka rätt fort. Eller är spänningen till minnena helt separata på z170/z270? För 24/7 borde detta vara impossible. För visst klarar minnesmoduler massa spänning men det betyder inte att andra komponenter gör. Dessa spänningar e som sagt rena rama fantasi siffror för 24/7 bruk.

Iaf, du försöker göra en strawman nu, genom att visa att man kan få tag på billiga minnen som klockar bra. Om det är så lätt varför tar du inte å kör 3600@cl12 @ am4 @ låg spänning typ runt 1.4v... Det kommer du inte lyckas med å därför är det du säger ren å skär fantasi(PUNKT)

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om du ser i hans sig så har han inget moderkort som klockar BLCK och då är 3200 max, men han skall väl ändra på det ganska straxt. Man behöver inte övervolta minneskontrollen lika hårt som minnena. De har helt separata controllers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Iaf, du försöker göra en strawman nu, genom att visa att man kan få tag på billiga minnen som klockar bra. Om det är så lätt varför tar du inte å kör 3600@cl12 @ am4 @ låg spänning typ runt 1.4v... Det kommer du inte lyckas med å därför är det du säger ren å skär fantasi(PUNKT)

Det här visar bara det jag befarade från första början, att du inte är hemma på området. Har aldrig heller påstått att det är uppnått på 1.4v. Att säga att jag fantiserar efter allt jag postat är bara befängt och löjligt. Ha du din egna uppfattning. Jag är färdig då du inte förstår överhuvud taget. Bilderna talar för sig själva.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det här visar bara det jag befarade från första början, att du inte är hemma på området. Har aldrig heller påstått att det är uppnått på 1.4v. Att säga att jag fantiserar efter allt jag postat är bara befängt och löjligt. Ha du din egna uppfattning. Jag är färdig då du inte förstår överhuvud taget. Bilderna talar för sig själva.

Det är ju det du har sagt hela tiden, dvs att man inte kan nå dessa hastigheter med låga timings på realistiska spänningar.
Jag har sagt det hela tiden, från början till slut att det inte kommer att ske då det blir för mycket begärt då spänningen skulle bli för hög för 24/7, spec om du vill ha 3600@cl12 eller tom 4000@cl12. Men du länkar screenshots åt högre å vänster å säger att jag ska googla på vad det är för spänning de kör på när jag snällt frågar dig.
edit: som sagt du kanske borde gå tillbaka å läsa mina inlägg innan du svarar på dem då, om du reagerar på spänningen nu....

Du är färdig? Ja, jag antar det för du har fel, iaf med dagens minneskit.

förresten vet inte om det blitt länkat till i den andra zentråden men här verkar det vara en till r5a iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam

Nu är det bara en vecka kvar till dess att Ryzen 5 släpps.
Vi kan redan nu gissa ganska bra hur de kommer att prestera.
Men det vi kommer att få, är modeller till ett lägre pris och nya tester, det har redan hänt en hel del bara under en månads tid, Ryzen kommer att testas med bättre resultat.

Mer godsaker från AMD är att vänta, nya Agesa under både April och Maj, ny version av Polaris med ny tillverkningsteknik och givetvis Vega.

Andra halvan på året kommer deras nya APU:r och grafikkretsar för bärbara datorer, Naples för servers och antagligen också en ny Workstation med fyra minneskanaler.

Mer kommer nästa år.

AMD spänner sannerligen bågen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är ju det du har sagt hela tiden, dvs att man inte kan nå dessa hastigheter med låga timings på realistiska spänningar.
Jag har sagt det hela tiden, från början till slut att det inte kommer att ske då det blir för mycket begärt då spänningen skulle bli för hög för 24/7, spec om du vill ha 3600@cl12 eller tom 4000@cl12. Men du länkar screenshots åt högre å vänster å säger att jag ska googla på vad det är för spänning de kör på när jag snällt frågar dig.
edit: som sagt du kanske borde gå tillbaka å läsa mina inlägg innan du svarar på dem då, om du reagerar på spänningen nu....

Du är färdig? Ja, jag antar det för du har fel, iaf med dagens minneskit.

Det är DU som hängde upp dig på hur minnen är specade. Vem bryr sig när det är resultaten som räknas? Jag visade för dig ett gott exempel på att specen på minnen kan säga väldigt lite. Det är också du som hänger upp dig på spänningen och börjar fråga följdfråga efter följdfråga när det ursprungligen handlade om att kalla minnesresultaten för scam när man inte ens är i närheten av vad dom klarar. Det är för dig orealistiskt som tydligen aldrig klockat rejält. Här är ett exempel med 1.75v där man nästan når DDR3700 med CL12-12-12-28-1T med extremt tighta subs:

Skala bort subtimings där och sänk till DDR3600 så lirar det säkert i 1.65v på CL12 vilket du säkerligen fortfarande tycker är för högt. Om du tycker det är för högt har inte med saken att göra överhuvud taget. Ja jag ville bli färdig för det är oftast ingen idé att diskutera med någon som inte förstår då det skapar längre inlägg än nödvändigt och bara trist stämning/offtopic, DÄRAV jag skrev så. Resultaten talar för sig själva och hur DU tolkar specifikationer eller spänningstoleranser är din subjektiva sak, inte andras. Köp vad du vill, gör vad du vill, men faktum kvarstår.

Som MarcusOCZ skrev till dig som jobbat/jobbar med minnen på OCZ:

Skrivet av marcusOCZ:

Nu har du fått bevisat upp till flera gånger att det finns minnen som KAN klara de mest otroliga frekvenser och låg latens och ändå fortsätter du? Vad vill du egentligen? Klart att det behövs hög volt och en massa minnen för att hitta ett set som klarar det där, men det bevisar ju att det är möjligt. Att man inte klarar det på AM4 beror helt enkelt på att det är färskt. En månad gammalt. Intel har haft 5-6 år på sig med DDR4 att göra det bättre och mer lättklockat.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]