Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ClintBeastwood: Om du tar och läser artikeln så finner du vad dom har baserat artikeln på, en presentation som Intel höll. Detta är dessutom inte endast ett rykte, utan det är en vedertagen sanning bla på OCN och diverse utländska entusiastforum.

"details concerning Intel’s Coffee Lake S (mainstream) family of processors have also been revealed from Intel’s Partner conference"

Därmed inte sagt att Intel inte tänker om efter Ryzen, planeringen låg sannolikt som detta för att segmentera marknaden och tjäna pengar, men det logiska vore att backa i detta läget och ge Coffee Lake möjlighet att sättas i ett Z270 moderkort.

Jag gillar Intel och har haft en 4690K, 4770K, 5820K, 5960X, 6950X senaste tre åren, men om dom fortsätter att hantera sina kunder på detta sätt kommer dom förlora, kolla ex. Linus video.

MVH

Att det kallas "V2" tas som att man inte kommer kunna använda äldre moderkort med samma socket? Jag läser inte igenom en hel artikel om Skylake X, speciellt inte på wccftech, för att kanske hitta något som skulle peka på att gissningen om V2 skulle vara korrekt för Coffe Lake. Eftersom du verkar läst igenom den kanske du kan citera vad som pekar på det, mer än v2 då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nä men nu lär ni väl ändå skämta, tror ni på fullaste allvar att Intel inte skulle forcera ett sockelbyte?
Räkna bakåt och se efter hur många byten som gjorts hitintills och fundera på hur många av dom som varit nödvändiga egentligen...

Att Coffee Lake inte skulle använda en ny sockel och chipset låter betydligt mer osannolikt än det motsatta, speciellt eftersom det ryktats om 6 kärniga alternativ vilket skulle tvinga intel att stanna inom samma tdp på 6c/12t som dagens 4c/8t och visst det skulle kanske kunna funka med förbättrad tillverkning och så vidare, jag tvivlar dock på att Intel kör vidare på samma sockel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nä men nu lär ni väl ändå skämta, tror ni på fullaste allvar att Intel inte skulle forcera ett sockelbyte?
Räkna bakåt och se efter hur många byten som gjorts hitintills och fundera på hur många av dom som varit nödvändiga egentligen...

Att Coffee Lake inte skulle använda en ny sockel och chipset låter betydligt mer osannolikt än det motsatta, speciellt eftersom det ryktats om 6 kärniga alternativ vilket skulle tvinga intel att stanna inom samma tdp på 6c/12t som dagens 4c/8t och visst det skulle kanske kunna funka med förbättrad tillverkning och så vidare, jag tvivlar dock på att Intel kör vidare på samma sockel.

Instämmer, Coffe Lake lär rimligtvis köra på en ny sockel. Sista riktigt bra sockeln var LGA 775, även om den började dåligt inledningsvis. Vore verkligen bra om AMD och kanske även moderkortstillverkarna tvingar Intel att stanna vid en sockel längre. Väldigt irriterande som kund att tvingas byta hela plattformen, speciellt då sockelbytena är onödiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ja, för problemet var ju inte att artikeln var från WCCFtech...

Sockelbyte hade inte förvånat. Men att säga "skall/kommer/bekräftat" och nämna en källa som är åvanstående sida är källkritik på högsta nivå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det jag har hört e att de skulle släppas till lga 115x mainstream sockel/platform. Om man tänker efter så blir det nog troligtvis så att coffee lake-s kommer kräva ny plattform eftersom Intel har strikt kvalitetskontroll. Alla cpuer både budget å toppmodellerna ska utan några som helst problem fungera i alla moderkort/chipset och där sätts höga krav på bla vrms.

Att intel skulle tillåta en ny serie av cpuer där nya toppmodellen är en 6kärnig propp som boostar upp till säg 4.5-5ghz som möjligt kombineras med gamla h110 med för den cpun undermålig vrm lösning tror jag inte kommer att ske. Dyrare z170/z270 kanske klarar av det men det hjälper inte, samma familj av cpuer ska fungera med alla moderkort som har intel loggan på.

E ju inte AMD från förr vi pratar om här

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Fick precis denna på 1401 bios (C6H) när jag bakade ljus i Unity, vad tror ni? Kör stock just nu på allt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Fick precis denna på 1401 bios (C6H) när jag bakade ljus i Unity, vad tror ni? Kör stock just nu på allt

http://i.imgur.com/GtwRLxO.jpg

Irq krock. Inte bios fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, för problemet var ju inte att artikeln var från WCCFtech...

Sockelbyte hade inte förvånat. Men att säga "skall/kommer/bekräftat" och nämna en källa som är åvanstående sida är källkritik på högsta nivå.

Fast nu vet jag inte just hur mycket bättre andra sajter är med tanke på hur många "rykten" som publiceras på daglig basis, till och med SweC slänger ur sig lösa rykten då & då. Det senaste året har faktiskt WCCFtech haft väldigt många rätt på cpu & gpu fronten mycket långt före övrig media. Med det sagt är det bra att ta det mesta med en nypa salt även när det råkar komma från en mer respekterad sajt än wccftech.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Fast nu vet jag inte just hur mycket bättre andra sajter är med tanke på hur många "rykten" som publiceras på daglig basis, till och med SweC slänger ur sig lösa rykten då & då. Det senaste året har faktiskt WCCFtech haft väldigt många rätt på cpu & gpu fronten mycket långt före övrig media. Med det sagt är det bra att ta det mesta med en nypa salt även när det råkar komma från en mer respekterad sajt än wccftech.

Problemet är ju att WCCFTech skriver om allt, högt eller lågt. Ändrar flertalet artiklar i efterhand för att visa att dom hade rätt (har gjorts flertalet gånger) osv.

Det är till 95% chansningar och det är en sida som aldrig borde existera som form av referens.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6bih5e/after_vs_before_...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Irq krock. Inte bios fel

Hur kan det uppstå irq krock genom att baka ljus i Unity? Varje gång jag bakar ljus crashar nvidia drivrutinen allt blir svart ett tag och sedan kommer bilden tillbaka och ibland crashar vissa program av detta, unity själv crashar inte men dess fönster blir vitt. Bluescreen har jag bara fått en gång

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Hur kan det uppstå irq krock genom att baka ljus i Unity? Varje gång jag bakar ljus crashar nvidia drivrutinen allt blir svart ett tag och sedan kommer bilden tillbaka och ibland crashar vissa program av detta, unity själv crashar inte men dess fönster blir vitt. Bluescreen har jag bara fått en gång

Prova byta drivrutin?

Som Nvidia-användare och dessutom G-Sync + SLI-användare så är jag själv väl medveten om kvaliten på drivarna i dagsläget, ett jävla jobb att byta drivare, kolla så allt fungerar och om något krånglar backa till tillräckligt fungerande drivare.

Permalänk
Avstängd

Kör senaste var likadant med förra också :/ men blåskärm av nvidia drivers? Whql dessutom

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Kör senaste var likadant med förra också :/ men blåskärm av nvidia drivers? Whql dessutom

Grafikdrivrutiner är en vanlig felkälla, BSOD förekommer fortfarande.
WHQL är ingen kvalitetssäkring utan handlar mer om att Microsoft fått betalt för att testa och validera drivaren. Vilket inte har något större värde då defekta och ibland även skadliga drivare är WHQL-drivare.

Kan ju vara något annat som ger felet med förstås men för mig luktar det drivrutinsproblem lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Har fått blå skärm med konstiga nvidia drivare långt tillbaka med mitt gtx 560, men för det mesta håller jag på i linux så det är svårt att säga om det var det riktiga problemet. Vet faktiskt inte hur hämskt det har sett ut på senaste tiden, sist jag hade problem var då jag skaffade 970, men det ordnade sig efter någon månad.

Om GPU'n har krashat vid tidigare tillfälle är det garanterat inte CPU'n som felar, om Windows måste använda GPU't till nåt vettigt finns ju chansen att Windows ger upp. Har dock ingen aning varför det skulle hända till att börja med.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Jag vet ju inte med säkerhet, men om hela desktop blir svart och när man kommer tillbaka är massor med program fuckade så känns det ju som gfx drivern. Har för mig jag fått en varnign en gång också att typ "Nividia slutade svara" eller liknande

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det handlar inte om vad vi tror utan att vi inte vet och då ska man inte lägga fram det som fakta. Det är skillnaden mellan oss och de som tar sin fakta från wccftech som bajsar ut nyheter för att få så många hits som möjligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det handlar inte om vad vi tror utan att vi inte vet och då ska man inte lägga fram det som fakta. Det är skillnaden mellan oss och de som tar sin fakta från wccftech som bajsar ut nyheter för att få så många hits som möjligt.

Det är såklart rätt om man ska hårdra det. Dock med tanke på hur Intel historiskt har gjort känns det nog mer som att det behövs någon form av bevis för att de INTE skulle köra med ett sockelbyte för att diskussionen ska bli intressant

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot

2004: LGA 775 (Core 2 Duo. Core 2 Quad)
2009: LGA 1156 (Core i5, Core i7)
2011: LGA 1155 (Sandy Bridge, Ivy Bridge)
2013: LGA 1150 (Haswell, H refresh, Broadwell)
2015: LGA 1151 (Skylake, Kaby Lake)
2017-18: LGA 11xx (Coffe Lake)

Tittar man på trenden så skulle jag hålla det för osannolikt att Coffe Lake kommer vara kompatibelt med LGA 1151.

Att förvånas över att Coffe Lake antas komma på ny socket är ju ganska löjligt eftersom det är väldigt troligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Att förvånas över att Coffe Lake antas komma på ny socket är ju ganska löjligt eftersom det är väldigt troligt.

Är det någon som skulle vara förvånad? Knappast.

Är jag förvånad över att man anser att det är bevis nog när Wccf-tech skriver en flytande och gissande artikel (som dom aldrig refererat till igen) om att Intel bytar socket? Jepp

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det någon som skulle vara förvånad? Knappast.

Är jag förvånad över att man anser att det är bevis nog när Wccf-tech skriver en flytande och gissande artikel (som dom aldrig refererat till igen) om att Intel bytar socket? Jepp

Personligen så tycker jag att det har insinuerats men det är ju alltid svårt med det skrivna ordet och tolkning av det.

Angående WCCFtech och deras trovärdighet så är jag inte alls insatt mer än jag är medveten om att det är likt Videocardz något av en skvallerblaska så jag är helt med på att det är en ganska kass källa men det är ändock en källa. Känns som att vi redan käbblat om detta tidigare så jag låter det vara där.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Har rätt liten erfarenhet av "traditionella servers" i nutid. Jobbar väldigt mycket med multicore-system men det är med vad man kallar inbyggda-system och inte servers. Fast egentligen är den enda skillnaden att inbyggda-system tenderar ha en väldigt smalt användningsområde med väldigt höga prestanda/säkerhetskrav (typiskt eng. safety, inte security även om det också är viktigt). En annan skillnad är att x86 är inte alls lika dominerade, det används absolut i vissa lägen men finns både som Xeons och server-Atom (det senare har börjat bli väldigt populärt vid industriautomation). ARM är ju den stora spelaren, även PowerPC finns kvar i många säkerhetskritiska applikationer (och är är det specifikt eng. safety, inte security).

Tittar jag på de servers vi använder för dagliga driften består de främst av dual Xeon E5 269x (körandes Linux). Har levt i villfarelsen att det är lite så det typiskt ser ut, man läser ju om hur många kärnor fungerar så bra på servers. Det enda jag inte riktigt fått ihop är: varför kör folk Windows på servers om de använder E5 269x (modellerna med riktigt många kärnor)?

Enligt AMDs material kring Epyc så är det främst E5 265x och nedåt som används ute i serverrummen
https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2017/05/AMD-EPYC-x86-Server-Market-by-CPU.jpg
Undantaget några enstaka modeller med extremt låg frekvens så handlar det om 8 kärnor eller mindre! Och har hört Intel säga att kunder vill ha många kärnor, men även på servers gäller "bara om det inte påverkar enkeltrådprestanda", så tror inte modellerna med många långt klockade kärnor är några kioskvältare.

En uppenbar sak är att t.ex. databaser tenderar ha väldigt höga licenskostnader och de är ofta bundna till antal kärnor (något Intel är väl medvetna om, kolla in prislappen på Xeon modellerna med relativt få högt klockade kärnor...). Men har som sagt för dålig koll på den generella servern för att kunna säga hur många kärnor den har, givet vad AMD skriver verkar det ändå inte vara jättemånga...

Fråga som då infinner sig lite: hur har AMD tänkt se till att Threadripper inte äter Epyc-marknaden? Utgår från att Threadripper kommer vara billigare. Svårt att se 128 GB RAM gränsen för Threadripper vara en gigantisk barriär för de som idag nöjer sig med Xeon E5 265x eller mindre.

Låt oss förenkla diskussionen.

Om det nu hade varit på det viset att det objektivt sett är så att man har nått "point of diminishing returns" när det gäller att skala på flera kärnor för servers så har jag svårt att förstå varför AMD och även Intel successivt arbetar mot fler och fler kärnor i sina processorer för varje generation?

Varför satsar AMD på Infinity Fabric för att enkelt kunna skala processorkluster för att skapa monster till flerkärniga processorer? Varför har severmarknaden flersocketlösningar där man kan vidare skala två flerkärniga processorer med varandra?

Jag må inte vara insatt i detaljerna men nog kan jag se mönster när dom dras framför mig.

Det talas om att dagens x86-processorer nått Gigahertz-barriären. Mycket talar för att detta är sant då vi även tidigare sett hur det tagit stopp kring 5Ghz oavsett design på arkitekturen. T.ex. Prescott vilket resulterade i att man gick tillbaka till gamla designer, Pentium 3 om jag inte minns fel och utvecklade Core-serien.

Jag ser personligen inte hur marknande skulle utvecklas mot snabbare processorer istället för flerkärnigt. Det finns inga trender som tyder på det enligt min åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Testade 3 olika drivers igår, inget hjälper. Kör memtest medans jag är på jobbet så får vi se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som slår detta score? (på ryzen platformen)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Låt oss förenkla diskussionen.

Om det nu hade varit på det viset att det objektivt sett är så att man har nått "point of diminishing returns" när det gäller att skala på flera kärnor för servers så har jag svårt att förstå varför AMD och även Intel successivt arbetar mot fler och fler kärnor i sina processorer för varje generation?

Varför satsar AMD på Infinity Fabric för att enkelt kunna skala processorkluster för att skapa monster till flerkärniga processorer? Varför har severmarknaden flersocketlösningar där man kan vidare skala två flerkärniga processorer med varandra?

Jag må inte vara insatt i detaljerna men nog kan jag se mönster när dom dras framför mig.

Det talas om att dagens x86-processorer nått Gigahertz-barriären. Mycket talar för att detta är sant då vi även tidigare sett hur det tagit stopp kring 5Ghz oavsett design på arkitekturen. T.ex. Prescott vilket resulterade i att man gick tillbaka till gamla designer, Pentium 3 om jag inte minns fel och utvecklade Core-serien.

Jag ser personligen inte hur marknande skulle utvecklas mot snabbare processorer istället för flerkärnigt. Det finns inga trender som tyder på det enligt min åsikt.

Ang EPYC, Pcper pratade en stund om AMD nya satsning och måste säga att det var rätt trevligt inslag.
Länkar till ett inslag från livesessionen då upploaden till youtube inte dykt upp än, så vet inte om ni får se något men vi får se.

https://youtu.be/ZmWDsB0B514?t=32m30s

edit: den publicerade versionen av podcasten är nu länkad.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DST:

Ang EPYC, Pcper pratade en stund om AMD nya satsning och måste säga att det var rätt trevligt inslag.
Länkar till ett inslag från livesessionen då upploaden till youtube inte dykt upp än, så vet inte om ni får se något men vi får se.

https://youtu.be/d4a3dWATWYI

TL:DR?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

För mycket för att dra det kortfattat, om intresset finns så kolla. Mycket om VM å infintiyfabric, 1c/ccx för 8c/16 epyc, dvs väldigt köttigt inslag.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DST:

@Dinoman:

För mycket för att dra det kortfattat, om intresset finns så kolla. Mycket om VM å infintiyfabric, 1c/ccx för 8c/16 epyc, dvs väldigt köttigt inslag.

Jovisst men vad adderar det till det jag pratade om? Verifierar det min syn på saken eller är jag ute och cyklar?

PS. Sitter på jobbet så jag kan inte titta på videon just nu, får kika ikväll. DS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman
hehe, vadå adderar? du pratade om Epyc å jag påpekade att om du vill höra lite köttig info om just epyc så pratade pcper om just Epyc å just det du snudda vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

http://i.imgur.com/EbGm8QM.jpg

Någon som slår detta score? (på ryzen platformen)

Det där är bara ett lekprogram, konfirmerat av den som skrivit det dvs Raja@Asus. Isåfall är bandbredd i Sandra/AIDA64 mer intressant eftersom det har någon bäring mot realworld känsla i applikationer, särskilt latency i AIDA64 påverkar "snappigheten" i Windows.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DST:

@Dinoman
hehe, vadå adderar? du pratade om Epyc å jag påpekade att om du vill höra lite köttig info om just epyc så pratade pcper om just Epyc å just det du snudda vid.

Nu har jag tittat igenom det och mycket riktigt så pratar dom om att AMD går "big and wide" och inte "small and fast".

Detta är antagligen för att AMD tror att framtiden är Big Data. Data som skapas och analyseras i realtid.

Visa signatur