Permalänk
Avstängd

fan svårt få (spel)industrin börja tänka multi core

Fast de mjuknar lite mot slutet av tråden

https://forum.unity3d.com/threads/multi-core-perfomance.48021...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@wowsers: Jag ska gå efter CPU (Tctl/Tdie) alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njewken:

@wowsers: Jag ska gå efter CPU (Tctl/Tdie) alltså?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

För mig funkar inte det där riktigt verkar det som. Det går från 40 grader och spikar rakt upp till 48, i en jävla cirkel och det är inga små steg heller. Tror att Ryzen Master visade samma sak men kan inte dubbelkolla eftersom jag fick avinstallera skiten eftersom det inte gick att starta. Pep till i Windows som när man ska acceptera att det startas och sedan fick jag tvinga det att stängas av i aktivitetshanteraren för det låste skrivbordet.

När man kör full stress på cpun så håller sig temperaturen "stabil" dock.

Edit: Pausade youtubeklippet nu och då stannade den stabilt på 27 grader. Startade klippet och då tog det en sekund så visade den 38 grader och samma visa igen. Kör AMD Ryzen Balanced på energialternativ. Värdelöst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fler trådar åt folket

Skrev precis ett program för att se hur snabb komprimering av data som kan göras med Ryzen 1700X

Finns väldiga prestandavinster att göra med många trådar och datakomprimering.

Jag tog en fil på 1000MB för att använda i nedan tester.

7-Zip med 16st trådar gjorde det på 37 sek. (tydligen används inte flera trådar då 1st fil skall komprimeras utan endast när flera filer ska komprimeras)

WinZip med okänt antal antal trådar gjorde det på 17 sek.

Eget program med 16 st trådar i Ryzen 1700X gjorde samma uppgift på 7.8 sek, lite kul att det både var snabbare än Z-Zip och WinZip En tråd i eget program gjorde uppgiften på 39 sek.

Själva logiken i mitt eget program är att IO och den tunga komprimeringen överlappar genom att jag arbetar med block och inte en enda stream.
Så redan när första blocket är inläst så kan komprimeringen påbörjas vilket också är det tunga uppgiften.

Normal komprimeringsgrad användes i ovan exempel.

Så personer som säger att en hemanvändare inte har någon nytta bortom dualcore är ute på hal is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Fler trådar åt folket

Skrev precis ett program för att se hur snabb komprimering av data som kan göras med Ryzen.

Finns väldiga prestandavinster att göra med många trådar och datakomprimering.

Jag tog en fil på 1000MB komprimerade denna.

7-Zip med 16st trådar gjorde det på 37 sek. (tydligen används inte flera trådar då 1st fil skall komprimeras utan när flera filer ska komprimeras)

WinZip med okänt antal trådar gjorde det på 17 sek.

Eget program med 16 st trådar i Ryzen 1700X gjorde samma uppgift på 7.8 sek, lite kul att det både var snabbare än Z-Zip och WinZip En tråd i eget program gjorde uppgiften på 39 sek.

Själva logiken i mitt eget program är att IO och den tunga komprimeringen överlappar genom att jag arbetar med block och inte en enda stream.
Så redan när första blocket är inläst så kan komprimeringen påbörjas vilket också är det tunga uppgiften.

Normal komprimeringsgrad användes i ovan exempel.

Så vissa troll som säger att en hemanvändare inte har någon nytta bortom dualcore är ute på hal is.

Eget program som du säger, packar det lika hårt som de andra programmen? för tiden säger ju egentligen inget. Hur stor skillnad i storlek är det på filerna?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Eget program som du säger, packar det lika hårt som de andra programmen?

Ja ungefär, har inte räknat exakt men ser ut att skilja högst 10%.

Men jag ska undersöka detta vidare. Just ett av målet var just att använda samma komprimeringsnivå så att resultaten går att jämföra. Annars kan det lätt blir missvisande.

Programmet är bara ett proof of concept än så länge, just för att se vilken kapacitet det går att uppnå genom att komprimera ett block i varsin tråd.

Edit: den fil som 7-zip skapade var 2.2% större en min egen så komprimeringsnivåerna ligger väldigt lika med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ja ungefär, har inte räknat exakt men ser ut att skilja högst 10%.

Men jag ska undersöka detta vidare.

Programet är bara ett proof of concept än så länge, just för att se vilken kapacitet det går att uppnå genom att komprimera blocken.

Ok, skulle vara kul att se hur bra alla tre programmen packar upp samma fil (om det går)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, skulle vara kul att se hur bra alla tre programmen packar upp samma fil (om det går)

Ja det borde blir samma prestandavinst där. Även när data packas upp så görs det i flera block och då kan flera trådar användas.

Dock så har jag bara gjort logiken (än så länge) med 1st tråd för det, gick lite snabbare att koda och är enklare

Så ingen prestandavinst där än så länge.

Verkar som att de multitrådade välkända programmen endast använder flera trådar när flera filer packas. Men bevisligen finns det mycket tid att spara även att dela upp filen i flera block.

Det är alltså just när flera filer komprimeras som de välkända programmen använder flera trådar för uppgiften.

Jag ville se vinsten när bara 1st fil skulle komprimeras.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

@Ozzed: Ja!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ta igen över 10% på ett kvartal är helt brutalt. Jäkligt kul för AMD, men även för oss. Äntligen händer det nåt i "CPU-världen" också, det har stått still ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Att ta igen över 10% på ett kvartal är helt brutalt. Jäkligt kul för AMD, men även för oss. Äntligen händer det nåt i "CPU-världen" också, det har stått still ett tag.

Ser ut som resultatet minskat de senaste timmarna?

Edit: Länk till tidigara graf
http://wccftech.com/amd-takes-10-4-cpu-share-intel-q2-2017-la...

Visa signatur

MSI X670E gaming plus - AMD Ryzen 9700X - 96 GB G.Skill Flare X5 F5 - RTX5070ti - Fractal Design Meshify 2 Compact TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Inte för att vara den som är den men... det förefaller ju ganska naturligt att folk som precis köpt en ny processor kan få för sig att testa PassMark, vilket statistiken baseras på. Tar man istället statistiken från Steams "Hardware and Software Survey" för Juni som nyss publicerades så ser resultatet tyvärr ut att gå åt andra hållet fortfarande http://store.steampowered.com/hwsurvey/processormfg/

Dock kan jag på samma sätt tycka att Steams undersökning är lite missvisande för marknadsandelarna på den stationära marknaden, i och med att många laptops ingår i den.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: steam hardware survey kan du glömma. för det första är det frivilligt och jag har inte fått nåt förfrågan i flera månader att svara på det.
Bättre och vänta på riktiga siffror från ställen som är lite mer seriöst än steam.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Inte för att vara den som är den men... det förefaller ju ganska naturligt att folk som precis köpt en ny processor kan få för sig att testa PassMark, vilket statistiken baseras på. Tar man istället statistiken från Steams "Hardware and Software Survey" för Juni som nyss publicerades så ser resultatet tyvärr ut att gå åt andra hållet fortfarande http://store.steampowered.com/hwsurvey/processormfg/

Dock kan jag på samma sätt tycka att Steams undersökning är lite missvisande för marknadsandelarna på den stationära marknaden, i och med att många laptops ingår i den.

Det borde ju även gälla intel-system. Dvs har man köpt ett ny intel-prolle borde man också vara mer benägen att testa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Det borde ju även gälla intel-system. Dvs har man köpt ett ny intel-prolle borde man också vara mer benägen att testa.

Mjo, det är klart... formulerade mig lite dåligt där.

Jag menar på att det nog inte finns en tvekan om att AMD:s marknadsandel på CPU-marknaden har ökat, men att AMD helt plötsligt skulle ha en marknadsandel på 30 procent av använda processorer ute i stugorna, känns lite långsökt. Nu har ju i alla fall marknadsandelen gått ner till 23.90 procent, förmodligen på grund av att testet uppmärksammats av bland annat WccfTech varpå många med Intel-processorer har gjort testet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Vi borde nog får klarare siffror snart nog. Ingen tvekan om att AMD lär ha återtagit marknadsandelar, är ju inte direkt sällsynt med Ryzen-baserade system idag mot för hur det var innan lanseringen av nya arkitekturen.

Men så länge AMD inte fått ut processorer för Laptops så lär de inte skjuta i höjden, det är trots allt inte stationära som dominerar idag.

Sedan anser även jag att Valves Steam hardware survey är i det närmaste värdelös och att den är ett uselt underlag för hur marknaden ser ut. Hade den gått att göra kanske en gång i månaden så den faktiskt kan ha färsk data vore den betydligt säkrare. Jag själv har nog inte fått en förfrågan på 2 år eller så. Som det är nu går det lika bra att spå marknaden med att stirra ner i kaffesumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

fan svårt få (spel)industrin börja tänka multi core

Fast de mjuknar lite mot slutet av tråden

https://forum.unity3d.com/threads/multi-core-perfomance.48021...

Tack, intressant även om man kanske behöver sig en personlig Yoshman el annan insatt Sweclockare som översättare för att fatta vidden av allt som sägs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Tack, intressant även om man kanske behöver sig en personlig Yoshman el annan insatt Sweclockare som översättare för att fatta vidden av allt som sägs?

hehe, så lågnivå är det ju inte egentligen vi diskuterar utan mer på SDK nivå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska prova ikväll, har gjort ett minimalt GUI också

Att det skalar så bra är lite förvånande tycker jag.

(Ytterst sparsamt med funktioner än så länge, men det är blockkomprimeringen jag tycker är intressant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ska prova ikväll, nu med GUI också

Att det skalar så bra är lite förvånande tycker jag.

(Ytterst sparsamt med funktioner än så länge)

http://i66.tinypic.com/2ia38l0.jpg

Hardware Unboxed har alltid med svensson-funktioner som Excel och ZIP i sina jämförelser. Tidsnoteringen i klippet nedan visar iofs bara Ryzen 1400, 1600 och 1700 men det tydliggör skillnaden med många kärnor, ju fler desto bättre och det är oavsett om det är AMD eller Intel-kärnor.

https://youtu.be/Svwus0dEWyE?t=213

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Hardware Unboxed har alltid med svensson-funktioner som Excel och ZIP i sina jämförelser. Tidsnoteringen i klippet nedan visar iofs bara Ryzen 1400, 1600 och 1700 men det tydliggör skillnaden med många kärnor, ju fler desto bättre och det är oavsett om det är AMD eller Intel-kärnor.

https://youtu.be/Svwus0dEWyE?t=213

Hardware Unboxed är kungen av benchmarks. Hur karln hinner bencha allt är utöver mitt förstånd. När han testar grafikkort så har han ju typ 30 spel med. Helt fantastiskt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

*Unofficial* AM4 X370 Motherboard Comparison Chart

https://gpunerd.com/motherboards/x370-motherboard-comparison-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hardware Unboxed är kungen av benchmarks. Hur karln hinner bencha allt är utöver mitt förstånd. När han testar grafikkort så har han ju typ 30 spel med. Helt fantastiskt!

Ja, det är verkligen imponerande. Hans kanal har snabbt seglat upp som en av mina favoriter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Hittade detta på youtube.

GPU Passthrough for Virtualization with Ryzen: Now Working

#linux #ryzen #IOMMU

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

New DDR4 Record on AMD Ryzen Platform: DDR4-4079.2 MHz

https://www.techpowerup.com/234852/new-ddr4-record-on-amd-ryz...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hittade detta på youtube.

GPU Passthrough for Virtualization with Ryzen: Now Working

https://www.youtube.com/watch?v=aLeWg11ZBn0

#linux #ryzen #IOMMU

YEESS!!!

Snart!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

New DDR4 Record on AMD Ryzen Platform: DDR4-4079.2 MHz

https://www.techpowerup.com/234852/new-ddr4-record-on-amd-ryz...

OK, men:

"while impressive the result came with some caveats in the form of the user's Ryzen 5 1400 CPU: it was down-locked to a paltry, performance-murdering 800 MHz"

"The score was achieved with a single 8 GB G.Skill Trident Z E-die memory kit, which is usually rated for 3600 MHz frequencies (F4-3600C17-4GTZ), using 18-20-20-58-93-1 timings"

Så det är fortfarande en bit kvar innan AMD-plattformen funka lika bra som Intels när det gäller minnesstöd (eller tills minnesleverantörerna anpassar sina produkter bättre).

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

OK, men:

"while impressive the result came with some caveats in the form of the user's Ryzen 5 1400 CPU: it was down-locked to a paltry, performance-murdering 800 MHz"

"The score was achieved with a single 8 GB G.Skill Trident Z E-die memory kit, which is usually rated for 3600 MHz frequencies (F4-3600C17-4GTZ), using 18-20-20-58-93-1 timings"

Så det är fortfarande en bit kvar innan AMD-plattformen funka lika bra som Intels när det gäller minnesstöd (eller tills minnesleverantörerna anpassar sina produkter bättre).

Läste det här "AMD Ryzen 7 1800X processor is on sale for $400".

http://www.pcgamer.com/amd-ryzen-7-1800x-processor-is-on-sale...

Några hoppas att det är en sänkning inför Threadripper. Men det har AMD förnekat om jag kommer ihåg rätt. Men, Threadripper kommer ju med ny stepping!

Därför tror jag att man kommer att lansera en ny stepping för Ryzen också. Därför försöker många att tömma lagren redan nu. En tanke som kanske är fett fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|