Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon förklarade det som så att eftersom de borrat hålen där så måste de routa om kretsbanorna i själva kretskortet och då blir det dyrare att tillverka. Crosshair är ju ett premiumkort så det är redan dyrt, kunderna som köper det bryr sig inte om det blir några hundralappar dyrare men de billigare korten som är riktade till mer prismedvetna konsumenter får ju ett mycket större procentuellt påslag om man ska lägga flera lager koppar osv osv, så det är därför det ser ut som det gör.

Kan så vara, men Crosshair har ju bara en M.2 och de flesta andra X370 har väl minst två. Tror knappast det är mer avanserat att borra ett par extra hål än att mecka på ett par extra M.2

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Inaktiv

Slog till på en 1800x för 3400kr inkl frakt, någon som provat biostar eller gigabyte m-itx om det inbyggda ljudkortet är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Slog till på en 1800x för 3400kr inkl frakt, någon som provat biostar eller gigabyte m-itx om det inbyggda ljudkortet är bra?

Köpte du en till efter att nyss sålt den gamla?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Var hittade du den processorn för sånt pris?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Var hittade du den processorn för sånt pris?

Begagnad på nätet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Köpte du en till efter att nyss sålt den gamla?

Kunde inte låta bli med det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kan så vara, men Crosshair har ju bara en M.2 och de flesta andra X370 har väl minst två. Tror knappast det är mer avanserat att borra ett par extra hål än att mecka på ett par extra M.2

Det handlar om att man i så fall måste ha extra lager i själva kretskortet så "hela" kretskortet måste göras annorlunda. Ju fler kopparlager man har, desto fler ledningsbanor är möjliga och då kan man routa om ledningarna på helt nya sätt, så det handlar om mycket mer än bara "ett par extra hål".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hyffsat bra genomgång i många spel, att intel frångick ring buss för mesh ser inte så lysande ut. Helt bisarrt egentligen att 7800x presterar så illa i spel med tanke på klockfrekvens och entråds ipc av skylake. Undrar hur coffee lake kommer vara byggd. Notera att dom springer in i fps ingame cap i en del titlar och enstaka gpu flaskar men det går ändå att sen en rätt tydlig trend. x299 som plattform ser verkligen inget vidare ut om man sedan tar med värmeutveckling och kostnad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://youtu.be/UfNMn7RWgLw

Hyffsat bra genomgång i många spel, att intel frångick ring buss för mesh ser inte så lysande ut. Helt bisarrt egentligen att 7800x presterar så illa i spel med tanke på klockfrekvens och entråds ipc av skylake. Undrar hur coffee lake kommer vara byggd. Notera att dom springer in i fps ingame cap i en del titlar och enstaka gpu flaskar men det går ändå att sen en rätt tydlig trend. x299 som plattform ser verkligen inget vidare ut om man sedan tar med värmeutveckling och kostnad.

Coffeelake verkar fortsätta med samma cache lösning som de gamla cpuerna, det om man kollar vad som läckt ut ang storleken på l3 cachen. Sen om coffelake kör på mesh det vet jag inte men vad jag sett/läst så verkar inte det vara problemet.

Såg ett klipp från DigitalFoundry för en stund sen där de jämförde alla tillgägliga x299 cpuer å blev förvånad att skylake-x va faktiskt bättre än 7740x.. hmm

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Coffeelake verkar fortsätta med samma cache lösning som de gamla cpuerna, det om man kollar vad som läckt ut ang storleken på l3 cachen. Sen om coffelake kör på mesh det vet jag inte men vad jag sett/läst så verkar inte det vara problemet.

Såg ett klipp från DigitalFoundry för en stund sen där de jämförde alla tillgägliga x299 cpuer å blev förvånad att skylake-x va faktiskt bättre än 7740x.. hmm

En del verkar peka på cache design medans andra tror mer på mesh uppbyggnaden och markant ökad latency i vissa lägen gentemot gamla ring bus, problematiken med latency för mesh är att den är rätt svår att mäta på ett tillförlitligt sätt då variansen är mycket stor jämfört mot till ex ryzens höga men ändå jämförelsevis stabila latency.

Vad gäller digital foundrys tester så är det ett lite halvudda utval av spel faktiskt, personligen känns det rätt hårt favoriserande av multicore men samtidigt hade det varit mer intressant att haft 7700k med i samma test.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En del verkar peka på cache design medans andra tror mer på mesh uppbyggnaden och markant ökad latency i vissa lägen gentemot gamla ring bus, problematiken med latency för mesh är att den är rätt svår att mäta på ett tillförlitligt sätt då variansen är mycket stor jämfört mot till ex ryzens höga men ändå jämförelsevis stabila latency.

Vad gäller digital foundrys tester så är det ett lite halvudda utval av spel faktiskt, personligen känns det rätt hårt favoriserande av multicore men samtidigt hade det varit mer intressant att haft 7700k med i samma test.

ja du, det kommer fram tids nog, just nu e jag rätt spänd på att se vad nya 8700k kan åstadkomma, hoppas det kommer ett octacore som blir då direkt konkurrent mot 1800x men det tvivlar man på eftersom intel e ju inte. Mena jag vill inte peja 2500kr för ett mobo å det säkerligen instegs versionen. Nä, tacka vet ja b350 priserna som är mycket mer realistiskt enligt mig

tycker inte att urvalet e så konstigt, de fortsätter la med sin svit som de alltid haft men kanske dags att se över den snart, men ändå, skylake-x presterar bättre än kabylake-x i spel å i så många titlar oxå? krossade min bild av det hela, helt och hållet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ja du, det kommer fram tids nog, just nu e jag rätt spänd på att se vad nya 8700k kan åstadkomma, hoppas det kommer ett octacore som blir då direkt konkurrent mot 1800x men det tvivlar man på eftersom intel e ju inte. Mena jag vill inte peja 2500kr för ett mobo å det säkerligen instegs versionen. Nä, tacka vet ja b350 priserna som är mycket mer realistiskt enligt mig

tycker inte att urvalet e så konstigt, de fortsätter la med sin svit som de alltid haft men kanske dags att se över den snart, men ändå, skylake-x presterar bättre än kabylake-x i spel å i så många titlar oxå? krossade min bild av det hela, helt och hållet.

Just resultatet DF får gör att det hade varit mycket bra att slängt in 7700k i samma test för att validera det hela, kikar man på andra tester ser det inte i närheten lika bra ut som det gör hos DF så visst blir man lite fundersam.

Edit: kollade på FC primal delen och det ser ut att stämma rätt bra med värdena som hardware unboxed fick, inte bra men rätt bra. Kan röra sig om någon skillnad i ingame inställningar eller bara det faktum att HW unboxed kör ett överklockat 1080ti. Witcher 3 hos DF är helt gpu bundet i princip, ROTTR resultaten är dock hårt tveksamma men kan bero mycket på vart i spelet man är.

Det intressanta med skylake-x är ändå i mitt tycke att dom tenderar att underprestera jämfört 7700k i samma titlar som ryzen presterar sämre mot 7700k, FC primal, ROTTR, hitman och deus ex. Dessa nyttjar väl samma motor (bortsett fc primal) med specifika anpassningar för varje spel. Plockar man bort dessa ur tester så ser både ryzen och SL-x bättre ut. Undrar om denna spelmotor är mer känslig än andra för hög latency mellan kärnor eller om den bara är horribelt dåligt optimerad (lutar åt det senare om man tittar på ROTTR patchen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kunde inte låta bli med det priset.

Tänk om det var din egna, gamla!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tänk om det var din egna, gamla!

Haha, tänkte precis samma sak. Blir en dyr processor till slut

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Första unpacking av X399

Från https://videocardz.com/71009/asus-x399-rog-zenith-extreme-mot...

Citat:

Well, it appears that first press samples are starting to reach reviewers. This is the first known X399 motherboard in the wild. It appears like a retail product, as everything is in place. The bundle seems to be full and this motherboard sure does come with a lot of cool stuff.

If you look you look close enough, you will see Threadripper CPU on the second picture:)

ASUS X399 ZENITH EXTREME is the top tier motherboard based on AMD’s first HEDT platform with TR4 socket.

Det kommer mer om några dagar.

EDIT: Det är i EATX som inte passar mitt nuvarande chassi, Fractal Design R5. Hmm. :/

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Ryzen Chief Architect Interview: Micro-Op Cache & IPC Gain

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Begripligt. Nytt försök.

cpu_entry

cpu_name

cpu_frequency

processors

cores

memory_amount

cpu_name

3284583

AMD EPYC 7601 32-Core

2,2

2

64

262042

AMD EPYC 7601 32-Core

3324737

AMD ZD1840A8UGAF4

3,4

1

16

32664

AMD ZD1840A8UGAF4

3049036

Intel Xeon Platinum 8180

2,5

2

56

522918

Intel Xeon Platinum 8180

2618106

Intel Xeon Platinum 8176M

3,8

2

56

515428

Intel Xeon Platinum 8176M

2668716

Intel Xeon Platinum 8170

2,1

2

4

4096

Intel Xeon Platinum 8170

100

Median Intel i9-7900X

3,3

1

10

16054

Median Intel i9-7900X

cpu_entry

cpu_name

cpu_frequency

processors

cores

memory_amount

cpu_name

3016543

Intel Xeon Gold 6152

2,1

2

44

64083

Intel Xeon Gold 6152

3016539

Intel Xeon Gold 6152

2,1

2

44

64083

Intel Xeon Gold 6152

2611574

Intel Xeon Gold 6138

1,99

2

40

391846

Intel Xeon Gold 6138

2611355

Intel Xeon Gold 6138

2

2

40

391846

Intel Xeon Gold 6138

2596026

Intel Xeon Gold 6138

3,7

2

40

385428

Intel Xeon Gold 6138

2917641

Intel Xeon Gold 5122

3,6

2

8

195240

Intel Xeon Gold 5122

3378887

Intel Xeon Gold 6150

2,69

2

36

391846

Intel Xeon Gold 6150

100

Median Intel i9-7900X

3,3

1

10

16054

Median Intel i9-7900X

Det är svårt att få med allt i ett diagram och få det läsbart.

Data hämtades med hjälp av R, enligt beskrivning som finns på

https://www.analyticsvidhya.com/blog/2017/03/beginners-guide-...

Det är lite knep och knåp att få till det, då alla poster har inte alla värden eller olika enheter (t.ex. GB/sec eller MB/sec) så man måste ha en dynamisk lösning.

Nya värden. Nu från

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/3472592

via http://wccftech.com/intel-core-i9-7960x-skylake-x-processor-g...

De sammanfattar:

"The Core i9-7960X however, has an absolutely abysmal price/performance ratio at these numbers. The only explanation for this score is that this is an engineering sample and judging from the 2.5 GHz clock rate – that seems very probable. A clock rate increase (all-core) of 500 MHz is expected at the very least if the final retail versions are to have any hope of a meaningful value proposition."

De borde ha en @Yoshman som förklarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.fudzilla.com/news/processors/44166-amd-announces-g...

förra gången var sweclocker snabba och nämna att amd gick back Q1 men inte lika snabba på nämna när det går bra men inte lika roligt när det går bra.
hursom roligt för mig

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr[M]:

förra gången var sweclocker snabba och nämna att amd gick back Q1 men inte lika snabba på nämna när det går bra men inte lika roligt när det går bra.
hursom roligt för mig

Det är ju helt klart ännu ett rejält kliv i rätt riktning, speciellt med tanke på hur det gått på senare år. Och det lär nog bara se bättre ut kvartalet efter då fler nya modeller börjat säljas. Intrycket jag ändå fått är att det måste ha sålts väldigt mycket R5-processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ju helt klart ännu ett rejält kliv i rätt riktning, speciellt med tanke på hur det gått på senare år. Och det lär nog bara se bättre ut kvartalet efter då fler nya modeller börjat säljas. Intrycket jag ändå fått är att det måste ha sålts väldigt mycket R5-processorer.

Skulle vara intresserant att få se några officiella försäljningssiffror, har också fått intrycket att dom sålt bra. Tycker mig sett flertalet modeller listas som inkommande eller slut i lager vilket förhoppningsvis tyder på hög efterfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Skulle vara intresserant att få se några officiella försäljningssiffror, har också fått intrycket att dom sålt bra. Tycker mig sett flertalet modeller listas som inkommande eller slut i lager vilket förhoppningsvis tyder på hög efterfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis, borde vara en relativt lätt CPU att få fungerande exemplar av med. Det är ju inte som för ett år sedan då de flesta här i forumet väljer en i5 eller i7 utan nu är det väldigt blandat. Vilket är riktigt bra, konkurrens äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo precis, borde vara en relativt lätt CPU att få fungerande exemplar av med. Det är ju inte som för ett år sedan då de flesta här i forumet väljer en i5 eller i7 utan nu är det väldigt blandat. Vilket är riktigt bra, konkurrens äntligen!

Skulle vilja se en lista över alla ryzens world wide så man får sig en uppfattning vart i världen det har sålts mest

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Serve The Home har publicerat en genomgång av hur minnenas hastigheter påverkar Epyc (och då även Threadripper), med skillnader mellan enskilda cpuer och NUMA-blocken. De har jämfört DDR 2400 mot 2666 MHz.

https://www.servethehome.com/amd-epyc-infinity-fabric-latency...

Även här gäller att snabbare minnen är viktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

hursom roligt för mig

Skickade du in ett tips? Jag gjorde det nu under eftermiddagen nångång och fick ett svar i PM med en artikel nu.

förresten, kan någon förklara "vddcr cpu power phase control" "vddcr soc power phase control" i bios? Finns extreme och optimal som val.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asus ROG Corsair VI Extreme review

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skickade du in ett tips? Jag gjorde det nu under eftermiddagen nångång och fick ett svar i PM med en artikel nu.

förresten, kan någon förklara "vddcr cpu power phase control" "vddcr soc power phase control" i bios? Finns extreme och optimal som val.

Kollade runt lite och power phase control verkar vara hur många faser som används under en viss belastning (automatiskt eller alla), om man använder extreme kommer processorn dra mer ström under idle, men man kan få stabilare (vid ytterst extrema) överklockningar.

Tror soc hanterar RAM och PCIe, så om man använder extreme kanske det hjälper en att nå högre hastigheter på RAM, ren spekulation dock.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@wowsers: Vill bara klargöra att jag menar högre stabil minnesöverklock, kan inte redigera inlägget längre.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Vet inte om den här varit uppe innan, men lite intressant var den tycker jag!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Kul att se just hur bra ryzen 1700 står sig mot intels 7820x med tanke på den enorma skillnaden i pris, dessutom uppvisas mycket större förtjänster av högre minnesfrekvenser än vad swec visade i sitt test.

Visa signatur