Permalänk
Medlem

Tja gubbar! Snart kanske det är dags för uppgraderingen till den ultimata streamingburken!

Inte hängt med 100 % så jag har lite frågor.

Hur är det med minneskompabiliteten? Hänger det på moderkort, alltså måste man köra på Asus värsta Formula eller räcker det med ett lite simplare MSI carbon eller vad det heter? Kan man pressa upp billiga Corsair-lpx-minnen i 3200ish eller ska man svina på med dyra Gskill? Några erfarenheter?

Blir det dator så blir det en r7 1700 och ett Vega 56. Jag har bara hört bra om den medföljande CPU-kylaren. För någon som är van med Noctua-power, kommer jag stå ut med den i ett halvår eller så innan det kanske smackas på med vattenkylning eller kommer jag bli helt galen, slita mitt hår och måsta skriva ut min frustration här på forat varenda gång jag startar burken? Min tanke är att om något kommer göra mig vansinnig så är det gpu'n, inte CPU-kylaren.

Har inte tänkt vansinnesklocka varken CPUn och absolut inte GPUn i början. Vill ha en streamingburk med freesync och ja, jag vill ha en full AMD-burk så kom inte med nå gnat om att nVidia är bättre/mer prisvärt. (Eller säger någon det så ber jag att få återkomma om 3 år när mitt kära Vega fortfarande piskar! Som om någon här skulle säga något sånt, men ni förstår )

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Snabbtest av corepark i FC primal, körde 3 rundor & tog snabbaste från varje (högst antalrenderade frames), CP låg dock konstant över icke CP.
Med corepark aktivt

Utan corepark

Bara ett spel såklart men ändå det jag sett i andra spel med. Fråga mig inte varför FC Primal rapporterar olika mängd vram använt, det ger ett nytt random värde varje körning i stort sett

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Snabbtest av corepark i FC primal, körde 3 rundor & tog snabbaste från varje (högst antalrenderade frames), CP låg dock konstant över icke CP.
Med corepark aktivt
https://i.imgur.com/OTemqwO.jpg
Utan corepark
https://i.imgur.com/M98seys.jpg

Bara ett spel såklart men ändå det jag sett i andra spel med. Fråga mig inte varför FC Primal rapporterar olika mängd vram använt, det ger ett nytt random värde varje körning i stort sett

Jag ser bara din minneshastighet och blir lite våt i brallan. Vilka minnen kör du? Kan man få en länk kanske? Rekommenderar du Asrock-brädan?

Btw. Körde taxi för Yvonne på Taxi 20000 i Sälen för 12-13 år sen. Bara en detalj.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag ser bara din minneshastighet och blir lite våt i brallan. Vilka minnen kör du? Kan man få en länk kanske? Rekommenderar du Asrock-brädan?

Btw. Körde taxi för Yvonne på Taxi 20000 i Sälen för 12-13 år sen. Bara en detalj.

Om du läst i signatur så är det bara minnets xmp frekvens från fabrik/namn, det körs dock i 3333 med låga timings. Asrock brädan har väl som alla andra en del egenheter för sig men det är bra kvalité på hårdvaran och dom verkar rappa på biosuppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

@JonkenPonken: Hög prestanda beter sig lite annorlunda och kan funka mycket bra till rent enkeltrådat. Körde du med 90% min frekvens?
Undrar om moderkort kan inverka på de skillnader som syns? För mig får jag bättre prestanda i cpuz på single core med coreparking, hmm.

Testade dina inställningar i din skärmdump, 50% och 100% har jag för mig. Men just att CPU-Z betedde sig olika beroende på strömschema såg jag nog dag två jag hade denna kombo med cpu, moderkort och minnen. ParkControl installerades igår. Grejerna är så färska (eller jag så bekväm) så de enda testprogram jag har installerat just nu är AIDA64 Extreme och CPU-Z. Har förvisso 7-zip men ej kört den benchmarken alls.

Vet ej hur mkt moderkort och minnen kan påverka coreparking. Hade ju i princip förglömt ParkControl tills jag såg din skärmdump. Är så förbaskat svårt att hitta referensvärden att jämföra med för testare verkar i allmänhet köra med "skitminnen" och eller timings och annan HW. Om man ska lita på CPU-Z´s benchmarkresultat så får 1800X ganska exakt 400 p i singeltrådat och jag får ca 15% högre trots samma Hz (handlar ju om singeltest). -snarare får jag lägre Hz då jag kör statiskt 3990 Mhz och 1800X med bra kylare bör kunna hoppa upp i minst 4100 Mhz på en eller två kärnor. Hur det är möjligt att jag får 15% högra värden vette faen. Får samma (plus minus nån poäng hit och dit beroende på testomgång) singelcore-prestanda på min kompis 1700X och vi har rätt samma OC-Hz (statisk) som ligger på ~4 Ghz vid bench av CPU-Z singeltråd.

Har sett de som har BCLK på 100 och får 100. Jag får 99.8 Mhz fast den är inställd på 100.

Det enda vi har gemensamt är moderkort och då vi testade, minnen (han har nu köpt än värre minnen).

ROG ASUSTEK CROSSHAIR HERO VI och GSKILL FLAREX 3200 C14 va det som vi testade med (och samma statiska Hz på prollen).

Permalänk
Medlem

1900x 4.3 ghz

Permalänk
Medlem

Syns att killen kör minnesinställningar som är lite off, kan vara subtimings som är helt standard. 1900x tjänar nog en del på detta med quad channel då 1700 kommer begränsas av minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag vill testa corepark. Allt jag behöver göra är att tanka ner, sätta som tellus gjort på bilden och sedan starta om datorn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vill testa corepark. Allt jag behöver göra är att tanka ner, sätta som tellus gjort på bilden och sedan starta om datorn?

Nä inte ska du behöva starta om datorn för det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vill testa corepark. Allt jag behöver göra är att tanka ner, sätta som tellus gjort på bilden och sedan starta om datorn?

Kör på bara, ingen omstart krävs. Sitter själv och testar i fler spel just nu men det verkar vara ungefär som med SMT, i vissa spel ger det bra boost och i andra en mycket liten förlust. Ska redovisa fynden lite senare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör på bara, ingen omstart krävs. Sitter själv och testar i fler spel just nu men det verkar vara ungefär som med SMT, i vissa spel ger det bra boost och i andra en mycket liten förlust. Ska redovisa fynden lite senare.

Jag testade men den står fortfarande och tuggar på maxhastighet men kärnorna är i alla fall parkerade nu. Jag aktiverade c-states i bios också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag testade men den står fortfarande och tuggar på maxhastighet men kärnorna är i alla fall parkerade nu. Jag aktiverade c-states i bios också.

Det är inte tänkt som en forcering av p state klockning, detta måste man göra i uefi eller med ASUS p state program. Vill du att klock sänkning ska funka vid OC måste du således köra pstate klockning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är inte tänkt som en forcering av p state klockning, detta måste man göra i uefi eller med ASUS p state program. Vill du att klock sänkning ska funka vid OC måste du således köra pstate klockning.

Alright, missförstod kanske lite. Tack för hjälpen!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ett par tester med corepark på & av, tänk på att många av dessa tester är här utförda med ännu lägre primärminnes timings än de föregående tester som gjorts och många av spelinställningarna är också ändrade, Dawn of War 3 har dessutom blivit uppdaterat innan dagens test. Med andra ord bör man inte jämföra dessa med tidigare tester jag lagt upp. Gör detta test mestadels för att stilla min egen nyfikenhet om vilken inställning som kan kallas "bäst"

Först ut Civ 6, här visas frametime graf i millisekunder där lägre är bättre.

Ganska tydlig fördel till Coreparking påslaget

En liten men ändå mätbar förlust för Corepark. Det är alltså max på de vanliga inställningarna och under advanced är extra streaming distance avslaget, resultatet är medel av 3 rundor och de fem passen som körs i varje runda

Ingen jätteskillnad här men corepark ligger pyttelite över

Ett lite lustigt resultat där corepark har lägre min och max fps men högre medel fps samt högre poäng.

Liten förlust även i DOW, visserligen nära nog för att nästan vara inom felmarginalen

Här ligger corepark bättre till igen men som vanligt är det mycket små marginaler

Har testat lite mer spel men det är samma sak igen och igen, lite bättre & lite sämre beroende på spel. Vissa spel kan man tjäna rätt många % i men på det stora hela är det lite hugget som stucket. Störst skillnad var nog faktiskt Civ6 samt 3DMark Firestrike, i firestrike combined gav corepark drygt 36fps och icke corepark gav 29. Vilken inställning som faktiskt är bäst är inte helt enkelt att svara på utan det blir mer: Det beror på vilken mjukvara man använder för stunden

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Ett par tester med corepark på & av, tänk på att många av dessa tester är här utförda med ännu lägre primärminnes timings än de föregående tester som gjorts och många av spelinställningarna är också ändrade, Dawn of War 3 har dessutom blivit uppdaterat innan dagens test. Med andra ord bör man inte jämföra dessa med tidigare tester jag lagt upp. Gör detta test mestadels för att stilla min egen nyfikenhet om vilken inställning som kan kallas "bäst"

Först ut Civ 6, här visas frametime graf i millisekunder där lägre är bättre.
https://i.imgur.com/2qtuNDO.png
Ganska tydlig fördel till Coreparking påslaget

https://i.imgur.com/8BIZgj7.png
En liten men ändå mätbar förlust för Corepark. Det är alltså max på de vanliga inställningarna och under advanced är extra streaming distance avslaget

https://i.imgur.com/XfbINVy.png
Ingen jätteskillnad här men corepark ligger pyttelite över

https://i.imgur.com/fvcdeU3.png
Ett lite lustigt resultat där corepark har lägre min och max fps men högre medel fps samt högre poäng.

https://i.imgur.com/lGyRv3m.png
Liten förlust även i DOW, visserligen nära nog för att nästan vara inom felmarginalen

https://i.imgur.com/Sf0ceKR.png
Här ligger corepark bättre till igen men som vanligt är det mycket små marginaler

Har testat lite mer spel men det är samma sak igen och igen, lite bättre & lite sämre beroende på spel. Vissa spel kan man tjäna rätt många % i men på det stora hela är det lite hugget som stucket. Störst skillnad var nog faktiskt Civ6 samt 3DMark Firestrike, i firestrike combined gav corepark drygt 36fps och icke corepark gav 29. Vilken inställning som faktiskt är bäst är inte helt enkelt att svara på utan det blir mer: Det beror på vilken mjukvara man använder för stunden

kanske blir ändring på det i nästa drivrutinpaket från AMD, om man kör med AMD´s energischema.

Permalänk
Medlem

Nu har kvartalsstatistiken från Passmark kommit in och det är fortfarande en ökning! https://www.cpubenchmark.net/market_share.html Sista delen ser ju dock trålig ut men det är ju ett "pågående" kvartal så det som hänt är väl att massa folk med intel inte gillade den publicitet som den kraftiga uppgången från AMD fick förra gången, så nu hängde de på låset för att lämna in sitt resultat. Kommer såklart stabiliseras och förmodligen innebära en ökning för AMD även vid Q4:s slut, om nu inte 8000-serien från Intel säljer jättebra förståss.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Körde ett test själv bara för att, hade inte kört passmark med nybygget än så jag vart nyfiken.
https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=89791135...
Inte en susning hur man bör optimera för detta test men cpu delen verkade ge rätt skapligt mycket över inrapporterade medelpoängen för 1800x.

Vad det gäller användandet av detta program för att gissa sig till marknadsandelar så tycker jag nog personligen att det är ett mycket dåligt tillvägagångssätt, själv pular jag extremt mycket med benchmarks & datorn i allmänhet men inte ens jag hade rapporterat en baseline. Vi kan nog med ganska god säkerhet säga att en överväldigande majoritet av datorer aldrig kommer få en baseline inrapporterad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Ozzed: Körde ett test själv bara för att, hade inte kört passmark med nybygget än så jag vart nyfiken.
https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=89791135...
Inte en susning hur man bör optimera för detta test men cpu delen verkade ge rätt skapligt mycket över inrapporterade medelpoängen för 1800x.

Vad det gäller användandet av detta program för att gissa sig till marknadsandelar så tycker jag nog personligen att det är ett mycket dåligt tillvägagångssätt, själv pular jag extremt mycket med benchmarks & datorn i allmänhet men inte ens jag hade rapporterat en baseline. Vi kan nog med ganska god säkerhet säga att en överväldigande majoritet av datorer aldrig kommer få en baseline inrapporterad.

Ryzen i allmänhet gillar väl väloljat ramminne, och du har ju lyckats få till ganska exceptionell hastighet samt timings med dina

Sen är väl det här benchmarket bara en pusselbit av många. Steam HW survey är ju en annan, som väl bör uppdateras idag eller i morgon, så den ska jag också hålla koll på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Värt att kolla för oss med moderkort med b350. Även för andra som brukar rekommendera b350.

edit: själv får jag sällan mina kärnor i 100% load så för mig är det här nog ett ickeproblem. Men det är ändå värt att ha med i beräkningarna om man ska köpa nytt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Ja utan luftflöde över VRM på 1.4V OC på R7 kommer många b350 bord få problem, mitt x370 ligger vid 1.45V OC 4.1GHz på 55 grader på VRM under full Prime load och detta i ett enthoo evolv, vid denna belastning är dock cpu knepig att hålla inom icke smält tillstånd. Över 115 grader på ett B350 som i videon ovan kommer garanterat förkorta livslängden på alla närliggande komponenter.

Det är visserligen ett worst case scenario för ett b350 bord men definitivt något som är bra att veta och värt att repetera. VRM är också en investering på så vis att det kommer orka med mer strömtörstiga framtida processorer så visserligen är b350 bord billiga men dom har definitivt sina nackdelar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@ClintBeastwood: Ja utan luftflöde över VRM på 1.4V OC på R7 kommer många b350 bord få problem, mitt x370 ligger vid 1.45V OC 4.1GHz på 55 grader på VRM under full Prime load och detta i ett enthoo evolv, vid denna belastning är dock cpu knepig att hålla inom icke smält tillstånd. Över 115 grader på ett B350 som i videon ovan kommer garanterat förkorta livslängden på alla närliggande komponenter.

Det är visserligen ett worst case scenario för ett b350 bord men definitivt något som är bra att veta och värt att repetera. VRM är också en investering på så vis att det kommer orka med mer strömtörstiga framtida processorer så visserligen är b350 bord billiga men dom har definitivt sina nackdelar.

Men för mig som spelar och aldrig har alla kärnor maxade är detta ett icke-problem, eller behöver jag se mig om efter någon lösning? Kör processorn på 1.37 på en 1600 om det spelar någon roll.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men för mig som spelar och aldrig har alla kärnor maxade är detta ett icke-problem, eller behöver jag se mig om efter någon lösning? Kör processorn på 1.37 på en 1600 om det spelar någon roll.

Som buildzoid säger så kommer det framförallt vara ett problem för folk som kör videotranscoding eller annat som lägger full load på cpu under lång tid, är det en spelburk /slösurfburk är det inte alls lika farligt, att se till att man har lite luftflöde över vcore vrm kylflänsen är dock inte fel hur det än ser ut. Sen så sjunker ampere belastning och därigenom temperatur ganska fort med avtagande spänning så 1.37v kommer garanterat ge svalare vrm än 1.4v.

Sen har vi faktumet att en R5 kommer dra betydligt mindre ampere än en R7 vid samma volt och frekvens. Man brukar säga att R7 vid 4GHz 1.4v ligger runt ~100A, en R5 vid samma frekvens och spänning hamnar runt ~70 Ampere. Detta kommer också sänka temperaturen på VRM avsevärt. Jag skulle påstå att för R5 ägare är det lugnt med B350 bord även under dåliga luftflödesförhållanden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Men för mig som spelar och aldrig har alla kärnor maxade är detta ett icke-problem, eller behöver jag se mig om efter någon lösning? Kör processorn på 1.37 på en 1600 om det spelar någon roll.

Originalkylaren blåser luft över VRM:rna, de går alltså svalare med denna.
Tycker ändå att det är svagt av Asus att inte ha kylare på dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@ClintBeastwood: Ja utan luftflöde över VRM på 1.4V OC på R7 kommer många b350 bord få problem, mitt x370 ligger vid 1.45V OC 4.1GHz på 55 grader på VRM under full Prime load och detta i ett enthoo evolv, vid denna belastning är dock cpu knepig att hålla inom icke smält tillstånd. Över 115 grader på ett B350 som i videon ovan kommer garanterat förkorta livslängden på alla närliggande komponenter.

Det är visserligen ett worst case scenario för ett b350 bord men definitivt något som är bra att veta och värt att repetera. VRM är också en investering på så vis att det kommer orka med mer strömtörstiga framtida processorer så visserligen är b350 bord billiga men dom har definitivt sina nackdelar.

Jag har b350 bräda och kör 1.6V @ 4.3GHz och vrm är runt 55-60 grader under stress

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=S6yp7Pi39Z8
Mindblank testar även Low Latency RAM i ett test, på Ryzen mot en 7700k i 5Ghz
väldigt intressant tycker jag

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://www.youtube.com/watch?v=S6yp7Pi39Z8
Mindblank testar även Low Latency RAM i ett test, på Ryzen mot en 7700k i 5Ghz
väldigt intressant tycker jag

Såg det inatt jag med, fick blodad tand över 14.15.15.15 som jag kört som lägst och kastade 1.4vddr åt sidan, 1,45vddr så verkar 14.14.14.14 stabilt, får se om det går att hålla denna latens.

Känns som att en 1800x i stock har svårt att få ur så mycket mer bandbredd

Latency har sjunkit men bandbredd ligger kvar inom samma område som 14.15.15.15

Fick lite bättre poäng i timespy, firestrike låg kvar på samma.
http://www.3dmark.com/spy/2475134

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Såg det inatt jag med, fick blodad tand över 14.15.15.15 som jag kört som lägst och kastade 1.4vddr åt sidan, 1,45vddr så verkar 14.14.14.14 stabilt, får se om det går att hålla denna latens.

Känns som att en 1800x i stock har svårt att få ur så mycket mer bandbredd
https://i.imgur.com/03dk5Ki.png
Latency har sjunkit men bandbredd ligger kvar inom samma område som 14.15.15.15

Fick lite bättre poäng i timespy, firestrike låg kvar på samma.
http://www.3dmark.com/spy/2475134

Håller på och labba lite i BIOS med att optimera mina minnen. Har märkt att om latensen är högre i L´s cache så får man högre bandbredd hur nu det är möjligt. Här testar jag minnena i 3333 Mhz och hyfsad timings. Vad tjänar jag mest på, hyfsad timings och lite högre bandbredd/latens eller lägre bandbredd men lägre latenser? Hoppas direktvisningen av min skärmdump vill funkisnera den här gången då.

Edit: bilden vill ej komma med så här är direktlänken: https://imgur.com/a/8eqIO

Permalänk
Medlem

Netonnet och elgiganten kör fortfarande 1800X för under 4000kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162312

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Då var nya riggen uppe och snurrar (R7 1700)! Men jävlar vad besviken jag är på Wraith Spire-kylaren. Den låter som en puttrande moped i idle (~1400-1500 rpm enligt hwinfo). Stockkylaren jag hade på min 3570K var ljudlös i idle.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Då var nya riggen uppe och snurrar (R7 1700)! Men jävlar vad besviken jag är på Wraith Spire-kylaren. Den låter som en puttrande moped i idle (~1400-1500 rpm enligt hwinfo). Stockkylaren jag hade på min 3570K var ljudlös i idle.

Grävde runt lite online och det kan vara fläktkurvan i bios som spökar, 1400rpm under idle verkar vara ett vanligt nummer och fenomenet verkar vara något så när slumpmässigt (under Auto profilen). Vilket mobo har du? och kan du pröva ändra fläktprofil till någonting annat och se om det blir bättre (typ quiet eller något)? Sedan kan du ändra tillbaka till Auto och se om problemet kvarstår, i vilket fall är det troligtvis en bios bugg.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"