Djupdykning i Asynchronous Compute

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Klart att det kan bli komplext, dock så antar jag att linux kan köras på många fler olika typer av chip och instruktionsset än vad vi snackar om här. En kompilator kan dock inte alltid avgöra vad det mest optimala är.

Det är sant, men med dagens komplexa CPUer och GPUer så gör den i långt mer än 99 fall av 100 ett bättre jobb än en människa.

Största problemet för kompilatorer är om indata inte kan beskriva problemet på rätt sätt. T.ex. så är det nästan hopplöst att generera vektorinstruktioner för traditionell C, C++ eller Java-kod.

Om man däremot bara ändrar på beskrivningen lite granna, t.ex. som görs i OpenCL, CUDA eller ISPC (alla dessa är väldigt nära syntaxen i C, C++ och Java), så blir det nu väldigt enkelt för en kompilator att både göra ett klart bättre jobb än en människa som skriver assembler samt även täcka in variationer för specifika kretsar.

Om det nu finns begränsningar i hur man kan beskriva shaders med HLSL och SPIR-V, fixa det! Att låsa källkoden till specifika GPU-modeller för några extra procent prestanda låter inte som en bra lösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

Klart de inte kan. Det är så vitt jag vet iDs egendom. Allt de kan göra är att erbjuda utvecklarna tekniska lösningar som snabbar upp spelen. Sen är det upp till utvecklarna att använda dem. Eventuellt låta sig övertygas av en påse pengar!

Det ligger väll lite sanning i det du säger, men ifall nu Nvidia skulle vilja lägga till någon tekninsk lösning, så tror jag inte att iD skulle neka dom detta, ifall dom hjälper till att implementera dessa lösningar.

Dom kanske har något liknande AMDs lösning på gång, ifall dom släpper detta för utvecklare, så är det nog inte helt omöjligt att dom implemeterar detta.

Annars får dom väll övertygas med en stor påse pengar!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Ledsen för sent svar på alla trevliga kommentarer, har spenderat lite över en vecka på de jämtländska fjällen utan någon koppling till civilisationen. Kul att artikeln uppskattades, och vi ska definitivt satsa på att göra fler liknande djupdykningar i framtiden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas